Anonym (Esme) skrev 2019-06-07 13:44:38 följande:
Jag svarade under förutsättningen att det var okej att göra som man själv vill utan att involvera eller ta hänsyn till partnern. Så om jag vill ha sex med en massa människor utan att använda skydd och inte berätta det för partnern, är det lika okej då? Tänk om han inte vill leva med någon som riskerar ge honom en könssjukdom eller bli gravid på annat håll. Vems känslor och vems önskningar ska ha starkast prioritet? Nu var ju även förutsättningen att jag inte behövde tala om för min partner att detta är vad jag sysslar med. Känns det lika angeläget att skydda otrohet då?
Det ni säger är ju att det är helt okej att bara göra som man själv vill utan att ta minsta hänsyn till sin partners känslor och önskan.
Det innebär också att jag kan gömma undan pengar av vår gemensamma ekonomi och spara till mig själv. Vilket är helt okej för jag ska göra det mitt hjärta känner för? Det går att spinna vidare på en hel del otrevliga saker man kan utsätta sin partner för om man slipper ta det minsta hänsyn för den man lever tillsammans med.Men du skriver ju som att detta handlar om en överenskommelse mellan de båda parterna, och det är ju inte ett öppet förhållande jag sätter mig emot! I detta fall är båda lyckliga för att de har kommit överens om att de vill leva på detta vis.
Ge mig en enda bra förklaring till att det inte är såhär det ska gå till. Utan smussel och lögner bakom ryggen på den andra. Varför är det inte DETTA du propagerar för istället för att vara otrogen mot varandra.
När det gäller mig så hade jag varit helt okej med öppet förhållande. Men aldrig i livet att det är okej att ljuga om sånt bakom min rygg och att jag inte får samma fördelar som min då "otrogne" man. Varför ska den enas känslor och vilja bara räknas? Ge mig en bra förklaring till det, tack.Jag syftade inte på att tala om alla vardagliga saker man gör med varandra. Jag syftade på att ljuga och gå bakom ryggen på dem med sånt du vet att de skulle bli ledsna och arga över. Något du vet skulle såra dem rejält om de fick reda på det av andra.
I värsta tänkbara scenario ligger det lite i det du säger.
Men majoriteten av all otro innebär inte lögner, spenderande av pengar osv.
Tjänsteresa, träffar likasinnade, har hemlängtan, träffar "rätt person" efter något glas. Hamnar i säng. Åker hem.
Hänt en gång, lär inte hända igen. Iaf inte inom överskådlig tid.
Utan går hem till familjen med viss skam över vad som hänt. Därför ägnar än mer tid på partner och familj.
Är också ett vanligt scenario vid otrohet. Sen är det en sido diskurs om man ska berätta och splittra familjen eller vara tyst och alla lever lyckliga i alla sina dar.
Som sagt det finns nyanser och skillnader mellan att utnyttja sin partner i syfte att systematiskt ligga med andra. Och falla för frestelsen en gång.... Sen finns det ett otal varianter där emellan.
Ibland är det bättre att vara lyckligt ovetande än att slå sönder flera personers liv genom att berätta.
Många otrogna ljuger inte, utan låter bara bli att berätta.
Jag hävdar inte att alla ska vara otrogna. Hälften av befolkningen klarar sig bra utan sidoaffärer. Men det förekommer och det kan vara lika bra att acceptera att det förekommer även om man anser det som nått dåligt.
Det är dåligt att äta mycket kött, dels för egen hälsa men också för miljö och klimat.
Det är dåligt att köra bil eller transportera saker.
Men av någon anledning så gör folk ändå just det. Man vet det är dåligt men man gör det för det är gott eller bekvämt.
Samma är det med otrohet. Det händer även de mest rabiata trohetsförespråkarna ibland. Folk gör det för det är gott(spännande/ger variation) eller att det är bekvämt.
Bästa sättet att hantera det på är att acceptera att sånt händer och det är dumt att förstöra ett bra liv för flera personer bara för att vara svartsjuk när/om det händer.
Sen finns det giftig otrohet där en person har det som system att ligga med andra och trycker ner och förminskar sin partner, kanske tom lurar den på pengar eller låter partnern stå för markservicen så det går att festa och vara otrogen istället för att ta hand om och se den egna partnern.