• Anonym (Jk)

    Barnveckorna kommer att få mig att separera

    Anonym (separera) skrev 2019-06-02 20:36:18 följande:

    Hennes egna ord i starttexten: "Barnet tillför mig bara magont, mer att städa, tvätta och ha koll att det inte går sönder... Vet att jag som vuxen ej får säga så...."


    Det här med "städa, tvätta och ha koll att det inte går sönder" säger dig ingenting? Vad kommer det sig att ts får mer att göra de veckor som hennes partners barn bor där? Det där ska partnern/barnets förälder ombesörja men när ham inte gör det i tillräcklig mån går ts in och täcker upp. Föräldrar som beter sig så mot sina partners och lutar sig tillbaka på att de har en partner som går in och täcker upp för deras egna tillkortakommanden, de ska inte bli förvånade när deras barn börjar skapa magont och ångest. Som vuxen får man faktiskt säga så och som förälder behöver man ta den signalen på allvar, gå in och ta mer ansvar för sitt egna barn.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (xxx) skrev 2019-06-02 08:01:13 följande:

    Vi har bott ihop 2,5 år nu. Situaionen med bonusbarnen, partnerns barn, som bor hos oss varannan vecka , har varit upp och ner i omgångar från början. Jag har oxå barn. De är äldre tonåringar och bor hos oss på heltid. Partnerns barn är under tio. Jag har från början märkt att ena barnet är "annorlunda". Länge skyllt detta på barnets andra förälder, där det inte finns några regler eller ordningar, de får göra precis vad och hur de vill. Finns psykisk ohälsa med i bilden.  Hos mig finns regler. Vårt hem är ej en lekstuga till för att barnen att hoppa leka o röja helt fritt... Till saken. Barnet, har tydliga problem. Jag vill ha utredning för diagnos. Min partner är nollställd och ser inte så mkt av problemen. Andra föräldern vägrar och tar det personligt som kritik mot hen. Även skolan har uppmärksammat problemen. Jag har ont i magen och är på uselt humör var ggn veckan kommer. Vill ej vara hemma, men måste, om jag vill ha ett hus kvar att komma hem till....

    Känner så hemskt att jag flyttar snart. Barnet tillför mig bara magont, mer att städa, tvätta och ha koll att det inte går sönder... Vet att jag som vuxen ej får säga så....


    Jag hade nog gjort som så att jag hade tagit ett allvarligt snack med mannen om hur du har det, med städning och att hålla koll, magont och att du vaktar huset och signalerarna som skolan ger, och dina funderingar på separation. Frågat hur han tänker kring det. Sen hade jag börjat vakta mannen. Påtalat varje gång han behöver resa sig från soffan för att torka, plocka eller om nåt riskerar gå sönder. Varje gång. Oavsett om barnet hör. Sura uttalanden från mannen bemöts med hänvisning till ditt samtal. Du styr alltså om din tid och energi till att vakta så att mannen gör det som du gör idag. Viss olikhet i syn på städning och barnuppfostran kan man leva med men när det har gått över i magont för din del så tror jag att det handlar om att din man har blivit bekväm i att du täcker upp. Men hota inte med separationen om du inte menar det. Du måste vara beredd att flytta om du nämner den. Annars kan du börja med att säga att från och med nu så kommer du sluta att plocka och torka efter hans barn, från och med nu ska han göra det. Och så låter du det se ut därefter.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (Väninna?) skrev 2019-06-03 14:02:39 följande:

    Det fetade visar ju att du inte kan ha någon erfarenhet av situationen. När det gäller din väninna så är ju din relation till hennes barn HELT frivillig. INGEN kommer att försöka kräva något av dig, utan du umgås bara med dem när du tycker att det är kul - och kan gå när du vill. Och du har aldrig ansvaret för barnet.

    När man är styvmamma och bor ihop med styvbarnen, så finns det plötsligt NOLL frivillighet och (i alla fall i stunden, om än kanske inte långsiktigt) lika mycket ansvar som barnens biologiska föräldrar. 


    Ja, visst är det konstigt men så är det ofta. Inte minst vi själva går in i relationen och tror att vi har alla dessa förväntningar på oss, eller om vi försöker leva upp till någon annans förväntning, vilket vi faktiskt inte har någon skyldighet att göra.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (xxx) skrev 2019-06-03 20:01:46 följande:

    Efterblivet? Vi lever ju som en familj, och jag har lika stor kontakt med skola/fritids som föräldrarna, då jag hämtar o lämnar lika ofta som dem, i livets pussel. Finns med på skolfester avslutningar och möten, som vilken vanlig ansvarstagande vuxen i barnets nätverk som helst.

    Vad är konstigt med det?

    Du behöver inte svara, då jag faktiskt inte ens tänk titta mer på min tråd, då den blivit kapad av så många som vet hur jag funkar ???? ????


    Då har du väl all anledning och tillfälle att prata med personalen, även om de inte får berätta vad som helst för dig så hindrar ju inte det dig ifrån att prata. Du har ju faktiskt inga regler om sekretess som du måste följa, du får prata precis hur mycket du vill, så får de väl berätta om sekretessen gör att de inte får lyssna heller. Vilket de ju knappast kan säga. Så länge du berättar att du är medveten om deras begränsningar gentemot dig så kan du nog ändå öppna upp för att någon ska lyssna på dig. Kanske svara något generellt utan att lämna ut just det barnets sekretess.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (xxx) skrev 2019-06-03 20:57:22 följande:

    Jag vet att det är så. Tabu lixom. Därför jag tänkte att på en familjesida som denna kunde jag kanske ventilera lite.

    Har fått många fina tankar, och råd. Tar till mig av alla i alla riktningar! Stanna / separera.

    Men jag blir tagen av hur många som vet och dömmer, hur jag är. För det vet ni inte. Jag har delgivit väldigt lite av vårt liv, men får ändå oerhört stora reaktioner och många dömande svar om hur dålig vuxen jag är som skyller allt på ett barn och dömmer detta barn...

    Vet nu att kastar man sig till bedömning får man bara finna sig.


    Nej, du ska inte finna dig i att bli bedömd. Du vet, endast du vet hur du har det. Däremot är många redo att attackera styvmammor, men det ska du inte ta åt dig av. Lita på din egen magkänsla och tryck inte ned dig själv att tro att det handlar om att du hatar barn, tvärtom så ser ju du det här barnet. Det är bara det att det inte i första hand är ditt ansvar att göra det. Därför är det här svårt för dig. Du är maktlös att göra det som du kanske skulle vilja göra. Se till att ta makten över det som du har möjlighet att ta makt över. Lämna över resten av ansvaret hos dom som ska ta det.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (Applåder) skrev 2019-06-04 05:06:04 följande:

    Bästa kommentaren i tråden!


    Du kan väl applådera alla föräldrar som väljer att skaffa barn men sen skiljer sig och väljer att flytta ihop med nya partners. Motsvarande kommentarer skulle bli "jag har skaffat barn men jag skiljer mig fan inte ifrån mitt barns förälder". Skrattet fastnar lite på vägen då kanske, när du börjar tänka på vart de här tråkiga historierna egentligen började.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (Applåder) skrev 2019-06-04 07:33:38 följande:

    Klart jag kan det. Men nu var det inte vad ämnet handlade om. TS klagar på styvbarnen men har likväl ingått en relation med styvpappan fullt medveten om att denne hade barn. Take it or leave it! Fördelsaktigt är det ju om människor som ingår sådana relationer är förberedda på vad dom tar sig an. Det är ganska uppenbart att det kommer att bli problematiskt. 


    Ja. Man kan undra varför pappan inte var mer beredd på vad han tog sig an när han ville ingå en ny relation. Eller hur?
  • Anonym (Jk)
    Anonym (!) skrev 2019-07-06 01:40:37 följande:

    Nu är ju det väldigt långt ifrån samma sak. Det handlar väl snarare om att som singelförälder sätta sina barn först och därmed välja en partner som förstår att barnen är en förälders största ansvar och därmed accepterar att inte få vara nr 1 för denna personen. Det är rätt sjukt beteende att konkurrera med ett barn.

    Likaså att som singel utan barn avstå sina känslor för en person som är förälder om om jag inte gillar barn eller inte kan acceptera det faktum att partnerns barn kommer att vara en stor del av förhållandet, om partnern är en ansvarstagande förälder vill säga.

    En bra förälder skyddar sina barn från att leva i en dysfunktionell familj oavsett om det är med barnets andra förälder eller någon ny partner.


    Du är så långt ute och cyklar så du anar inte. Du förstår nog verkligen inte bättre. Du har rätt i att föräldern har ansvar för sitt barn. Så långt har du rätt, men sen begriper du inte mycket. Jag var singel och gillade barn. Jag har aldrig konkurrerat med ett barn, däremot har barnet trott att det konkurrerade med mig. Det har inte gjort mig mindre barnkör däremot har jag förstått hur komplext svårt det är i styvkonstellationen. Och nej, jag tar inte en föräldraroll. Barnets mamma lever och barnet vill vara med sin pappa när hen är hos oss, varken barn eller dess föräldrar har önskat att jag blir som dess förälder. Det här är samma för så många fler än mig. Det är så mycket i ditt vokabulär som visar att du har fastnat i att en styvkonstellation ska se ut på ett visst sätt och därutöver är det nog svårt för dig att se de komplexa problem som uppstår skulle kunna bero på nåt annat än att det måste vara en kvinna som hatar barn och som vill konkurrera ut sin nya pojkväns barn. Du kravlar i gamla fördomars gyttja.
  • Anonym (Jk)
    Anonym (!) skrev 2019-07-06 01:40:37 följande:

    " och därmed accepterar att inte få vara nr 1 för denna personen. Det är rätt sjukt beteende att konkurrera med ett barn."

    "Likaså att som singel utan barn avstå sina känslor för en person som är förälder om jag inte gillar barn"


    Det här är dina ord. Du kanske vill revidera orden något så det inte går att missförstå dig?
Svar på tråden Barnveckorna kommer att få mig att separera