• Anonym (Arg)

    Kan man socanmäla främlingar med hjälp av foton?

    Som rubriken lyder. Kan man anmäla en mamma man sett en gång i ett köpcenter om man fotade/filmade? Kommer det leda nånstans?

  • Svar på tråden Kan man socanmäla främlingar med hjälp av foton?
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2019-06-14 13:21:03 följande:

    Det är jag som är mamman och blev anmälningshotad av en förbipasserande. Det här hände igår och har haft världens ångest sen dess. Barnet i fråga har autism och adhd och är omöjlig att nå fram till när hen är på det humöret. Hade även två barn till med som gjorde allt för att stressa mig ytterligare.

    När personen som filmade dök upp hade jag kämpat i över en halvtimme på en promenad som normalt tar fem minuter. Mitt barn är både tung och extremt stark, jag har både trasig rygg och höfter, så är bära någon som slåss och sparkas och försöker bitas om man kommer nära ansiktet går inte.


    Hur vet du att personerna tänkte socanmäla dig?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (?) skrev 2019-06-14 13:32:32 följande:

    Hur vet du att personerna tänkte socanmäla dig?


    För att hen sa det.
  • IceKitten
    Anonym (?) skrev 2019-06-14 13:32:32 följande:

    Hur vet du att personerna tänkte socanmäla dig?


    Det står ju i första meningen av inlägget du citerade att hon blev anmälningshotad av personen.
  • Anonym (?)
    IceKitten skrev 2019-06-14 13:34:32 följande:

    Det står ju i första meningen av inlägget du citerade att hon blev anmälningshotad av personen.


    Jo jag såg det. Jag läste igenom texten väldigt snabbt så jag missade det först.
  • Praktisk58

    Du får anmälla fotografen för kränkande fotografering

  • Anonym (Mm)
    Praktisk58 skrev 2019-06-14 19:49:57 följande:

    Du får anmälla fotografen för kränkande fotografering


    Fast TS verkar ju inte ha blivit filmad i hemlighet så den paragrafen är ju inte tillämplig i detta fallet så det är inget brott. Dessutom var väl TS i ett köpcentrum? Det ska vara bostad, toalett, omklädningsrum eller liknande utrymme för att paragrafen ska vara tillämplig.
  • Anonym (mamma40)
    Anonym (Arg) skrev 2019-06-14 07:46:58 följande:
    Mamman höll fast barnet (runt 4 år), brottade ner hen på golvet för att få på skorna som barnet inte ville ha på sig. Barnet slogs och sparkades. Till slut gav mamman upp och lät barnet gå ut i regnet utan skor.
    Är du seriös eller???? Ursäkta, men anmäler du det där är du en vidrig människa och soc kommer skratta och sucka och förhoppningsvis säga åt dig att detta är något som man inte har rätt att anmäla. Det är trakasserier. Det gör mig så jävla arg att folk tror de har rätt att anmäla såna där saker. Låt mig gissa; du är inte mamma???
  • Anonym (mamma40)
    Anonym (mamma40) skrev 2019-06-15 12:39:58 följande:
    Är du seriös eller???? Ursäkta, men anmäler du det där är du en vidrig människa och soc kommer skratta och sucka och förhoppningsvis säga åt dig att detta är något som man inte har rätt att anmäla. Det är trakasserier. Det gör mig så jävla arg att folk tror de har rätt att anmäla såna där saker. Låt mig gissa; du är inte mamma???
    Ooops förlåt jag missförstod! Jag är mamma till 3 (2, 4 och 8) och jag brottar ner de nästan varje dag för att ta på kläder och de har gått många gånger i regnet utan skor.. Blir du anmäld för detta vore det helt vidrigt och det kommer absolut inte att leda någonstans så du behöver inte vara orolig. Känner med dig, fy fan vilka vidriga människor som filmar en sån grej :(
  • Anonym (jur)
    AmericanMommy skrev 2019-06-15 13:05:18 följande:

    Är det ens lagligt att filma folk utan deras medgivande? Speciellt minderåriga?


    I offentliga miljöer är det i princip helt ok att filma och fotografera så länge det inte exempelvis blir ett ofredande eller annan kränkning.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Arg) skrev 2019-06-14 13:21:03 följande:
    Det är jag som är mamman och blev anmälningshotad av en förbipasserande. Det här hände igår och har haft världens ångest sen dess. Barnet i fråga har autism och adhd och är omöjlig att nå fram till när hen är på det humöret. Hade även två barn till med som gjorde allt för att stressa mig ytterligare.

    När personen som filmade dök upp hade jag kämpat i över en halvtimme på en promenad som normalt tar fem minuter. Mitt barn är både tung och extremt stark, jag har både trasig rygg och höfter, så är bära någon som slåss och sparkas och försöker bitas om man kommer nära ansiktet går inte.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder och det underlättas inte av personer utan insikt i omständigheterna lägger till mer stress i en redan stressfylld situation.

    Du agerade bra och starkt samt i ditt barns intresse, fortsätt så Glad
  • Anonym (öööhhh)
    Anonym (Arg) skrev 2019-06-14 07:46:58 följande:
    Mamman höll fast barnet (runt 4 år), brottade ner hen på golvet för att få på skorna som barnet inte ville ha på sig. Barnet slogs och sparkades. Till slut gav mamman upp och lät barnet gå ut i regnet utan skor.
    Är du dum i huvudet eller? En mamma vill att barnet ska ha skor på sig, barnet vägrar  och mamman försöker sätta på barnet skorna. Du vill socanmäla detta? 

    Vad fan vet du om barnet? Barnet kanke har utbrottsproblematik och måste hållas fast på något vis för att få på skorna. 

    Det är nog du som ska socanmälas.
  • Anonym (öööhhh)
    Anonym (öööhhh) skrev 2019-06-16 01:11:17 följande:
    Är du dum i huvudet eller? En mamma vill att barnet ska ha skor på sig, barnet vägrar  och mamman försöker sätta på barnet skorna. Du vill socanmäla detta? 

    Vad fan vet du om barnet? Barnet kanke har utbrottsproblematik och måste hållas fast på något vis för att få på skorna. 

    Det är nog du som ska socanmälas.
    Nu läste jag i tråden att det var du som var mamman.

    Det är den som filmat dig som är helt störd. Fräckt! Men förstår dig, vad obehagligt. Hur kan man göra så och filma andra och sen hota. Usch. Hota tillbaka med polisanmälan pga filmningen isådanfall! 
  • Anonym (Läs tråden)
    Anonym (Wtf) skrev 2019-06-14 13:29:07 följande:

    Jag kan bara relatera till min egen 4-åring om han fått för sig att vägra skor i köpcentret. Det är inte helt otänkbart att han försökt springa ifrån mig och skorna, och jag då varit tvungen att hålla fast honom för att han inte skulle ränna ut på parkeringen, väl fasthållen börjar han sparka och slåss och jag försöker förtvivlat få på honom skorna vilket resulterar i att han slänger sig på golvet och vi blir liggande i en liten hög. Efter en stund inser jag att det är lönlöst, jag får inte på honom skorna utan våld vilket såklart inte är aktuellt, dessutom står en idiot en bit bort och filmar. Så han får gå, i regnet utan skor till bilen. För hem måste vi ju. Lite nyfiken. Om du, ts, skulle behöva få på en vägrande 4-åring skorna i ett köpcenter, hur hade du gått till väga?


    Tänk om du varit så klok att du läst tråden eller åtminstone samtliga TS. Inlägg innan du svarar. Så om du (wtf) varit läskunnig hade du förstått att det var TS som blev hotad med anmälan.
  • Anonym (Alltså)

    Det är på grund av dessa galningar som hela tiden med socanmälan som en del föräldrar med utländsk bakgrund inte vågar säga ifrån till sina barn. Träffade på en utländsk mamma med 3-årigt barn i en stormarknad en gång.

    Mamman var helt slut och gråtfärdig efter att ha försökt lirka med sitt barnet att släppa högen med godispåsar i famnen. Så fort hon försökte ta godiset ifrån barnet så skrek det så det hördes överallt och människor vände sig om. Eftet att sett detta upprepande gånger så gick jag fram till mamman och berättade att mina barn hade gjort samma sak och att jag till slut lyfte ut de från affären. Mamman berättade att hon inte vågade eftersom hon hon upplevt att folk hade tittat snett på henne när hon gjort det.

    Jag erbjöd henne min hjälp och tacksammare mamma har jag nog inte sett när hon till slut kom ut.

    Vissa barn är betydligt mer krävande än andra, speciellt om de också har en diagnos som inte syns utåt. Så fegt av vissa att hota med en socanmälan utan att ta reda på fakta.

  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Läs tråden) skrev 2019-06-16 09:07:33 följande:

    Tänk om du varit så klok att du läst tråden eller åtminstone samtliga TS. Inlägg innan du svarar. Så om du (wtf) varit läskunnig hade du förstått att det var TS som blev hotad med anmälan.


    Jag är läskunnig, dock inte synsk. Jag började skriva mitt svar INNAN ts hade postat sitt meddelande där hon förklarade att det var hon som blev hotad. Jag såg alltså förklaringen EFTER att jag postat mitt svar. Frågor på det?
  • Klimat Apokalypsen

    Jag blev soc anmäld av en nyinflyttad granne för att min son autistiske son gallskrek i trappen emellanåt. Han betedde sig dessutom jätteobehagligt och sprang omkring i trappen med stirrig blick och filmade, förstod inte att han filmade mig och sonen men tyckte han betedde sig jättekonstigt och följde efter oss så vi gick upp gick upp fort.

    Han hade hört mig bli arg och skrika till honom att sluta bråka genom fönstret också någon månad tidigare, det var jättevarmt den sommaren så fönstren var öppna mest hela tiden så det hördes antagligen väl. Han stack också synålar i däcken på våran vagn. 

    Det visade sig att han hade gjort två olika orosanmälningar mot min son men det var först den gången han följde efter oss som han visste vart vi bodde. 

    Jag blev riktigt rädd faktiskt och funderade oroat över vart jag lagt mobilen om jag skulle behöva ringa polisen. Tänk om jag inte hinner stänga och låsa och han springer in? Har jag något att försvara oss med nära dörren? Är han ute på permission från psyket? 

    Socialtjänsten la ned det men vi valde faktiskt att polisanmäla den mannen. Han vare sig såg eller betedde sig friskt. Synålar i någons vagn? Filma och förfölja någon upp i ett trapphus? Urs, får kalla kårar när jag kommer ihåg. 

    Polisen la ju givetvis ned anmälan dom med. Vi hade svårt att tro att det skulle leda till något ändå men ville ändå göra en anmälan, vi visste ju inte vad det var för typ och vad han kunnat göra härnäst. 

    Oroa dig inte Ts. om de äns hör av sig så kommer de säkerligen vara kompetenta och lägga ner ärendet. De har nog bättre saker för sig än att ge sig på en mamma som kämpar med sitt funktionshindrade barn. 

    Men det är synd och sårande att vissa människor ska vara så intoleranta och inte kan tänka längre än näsan räcker. 

    Kram

Svar på tråden Kan man socanmäla främlingar med hjälp av foton?