• Anonym (Nyare)

    Är svenskan ett vackert språk? Andra nationaliteters uppfattning om svenskan

    Ofta hör man att språk som italienska, franska, engelska är vackra språk.

    Men vilken uppfattning har man av svenskan i andra länder runt om i världen? Anses svenskan vara ett vackert språk?

  • Svar på tråden Är svenskan ett vackert språk? Andra nationaliteters uppfattning om svenskan
  • Dr Snuggles

    Jag har hört att många tycker att svenskan låter som en melodi, sjungande liksom.

  • Misen1
    Anonym (Nyare) skrev 2019-06-17 14:57:47 följande:

    Ofta hör man att språk som italienska, franska, engelska är vackra språk.

    Men vilken uppfattning har man av svenskan i andra länder runt om i världen? Anses svenskan vara ett vackert språk?


    Jag tror att svenska låter så som norska låter i mina öron: gräsligt. Inte undra på att de skapade Svenske Kocken på Mupparna.
  • Dr Snuggles
    Misen1 skrev 2019-06-17 15:27:31 följande:

    Jag tror att svenska låter så som norska låter i mina öron: gräsligt. Inte undra på att de skapade Svenske Kocken på Mupparna.


    Jag har bara hört positivt om svenskan ifrån exempelvis amerikaner. De säger att svenskan låter som en vacker melodi/sång.

    Men många tycker nog att det är ett underligt språk eftersom det låter som en sång, så det var nog därför de skapade svenska kocken.
  • Misen1
    Dr Snuggles skrev 2019-06-17 15:42:32 följande:

    Jag har bara hört positivt om svenskan ifrån exempelvis amerikaner. De säger att svenskan låter som en vacker melodi/sång.

    Men många tycker nog att det är ett underligt språk eftersom det låter som en sång, så det var nog därför de skapade svenska kocken.


    Alltså njaaaee, det säger de nog bara för att vara polite. Jag brukar inte heller säga till tex en arab att arabiska låter för jävligt, det skulle vara riktigt oförskämt. Ibland måste man dra till med vita lögner.
  • Heliena

    Jag har läst många utländska kommentarer som tycker att vi låter som om vi var med i spelet The Sims, eller som alverna i Sagan om Ringen, haha.

  • Aniiee
    Heilena skrev 2019-06-17 16:18:49 följande:

    Jag har läst många utländska kommentarer som tycker att vi låter som om vi var med i spelet The Sims, eller som alverna i Sagan om Ringen, haha.


    Jag har också hör dessa, efter "bouncy german".
    I have a growing lack of disgust for you
  • jeanette02

    Det jag hört från andra är att de just tycker svenskan låter mjuk och ja lite sjungande som andra säger.

    Behaglig.

  • Dr Snuggles
    Misen1 skrev 2019-06-17 16:10:52 följande:

    Alltså njaaaee, det säger de nog bara för att vara polite. Jag brukar inte heller säga till tex en arab att arabiska låter för jävligt, det skulle vara riktigt oförskämt. Ibland måste man dra till med vita lögner.


    Det där att säga saker som man egentligen inte menar för att vara snäll är ett typiskt svenskt beteende.

    Amerikaner är mer såna att de säger vad de tycker och tänker även om vissa kanske tar illa upp.

    Givetvis finns det undantag och jag drar inte alla över en kam men generellt så är det så.
  • flygrl

    När vi besökt min pappas ursprungsland Venezuela tycker våra släktingar det låter lite snällt/gulligt, oskuldsfullt och...ja sjungande när vi pratar svenska. Har faktiskt inte frågat om dom tycker svenska låter fult eller vackert. Det kan nog stämma dom tänker om svenska lite som vi tänker om norska, alltså att det låter gulligt och sjungande.

    Mina föräldrar som ju båda lärt sig svenska i vuxen ålder (mamma är från Cuba) tycker att svenska är vackert. Och det tycker jag med för svenska är mitt språk. Sen gillar jag norska också!

  • Tecum
    Misen1 skrev 2019-06-17 15:27:31 följande:
    Jag tror att svenska låter så som norska låter i mina öron: gräsligt. Inte undra på att de skapade Svenske Kocken på Mupparna.
    Norska låter väl okej, däremot är danska för jävligt.
  • Misen1
    Dr Snuggles skrev 2019-06-17 16:28:27 följande:

    Det där att säga saker som man egentligen inte menar för att vara snäll är ett typiskt svenskt beteende.

    Amerikaner är mer såna att de säger vad de tycker och tänker även om vissa kanske tar illa upp.

    Givetvis finns det undantag och jag drar inte alla över en kam men generellt så är det så.


    Jag bor i USA sen många år tillbaka så trust me on that one...:) Amerikaner är inte alls så ärliga som du tror och det sista de vill är att offend andra.

    Kolla bara hur de skildrar tex svenskättade Rose från Minnesota i komedin The Golden Girl. En dum blond svensk som kommer med lustigt låtande ord från svenskan, ena värre än det andra.

    Sen finns ju uttrycket Dumb Swede här, typ om man säger något dumt eller ställer en dum fråga, då är man en dum svensk.

    Kommer från när svenskar emigrerade hit för länge sen, kunde inte språket något vidare och lät antagligen väldigt dumma när de försökte kommunicera.

    Så nej, svenska låter inte snyggt för icke svensktalande.
  • Dr Nail

    En ganska vanlig första reaktion, baserat på mina erfarenheter, är att svenska låter som ett skitsvårt språk att lära sig.

  • Åsa
    Misen1 skrev 2019-06-17 17:48:48 följande:
    Jag bor i USA /.../
    Så nej, svenska låter inte snyggt för icke svensktalande.
    Fast amerikaner är ju inte hela världen  
    Jag har hört flera gånger från spansktalande att svenska låter vackert, och då även specifikt om dialekter som småländska som kanske inte är vad den svensktalande finner mest nationalromantiskt.
  • jeanette02
    Dr Snuggles skrev 2019-06-17 16:28:27 följande:

    Det där att säga saker som man egentligen inte menar för att vara snäll är ett typiskt svenskt beteende.

    Amerikaner är mer såna att de säger vad de tycker och tänker även om vissa kanske tar illa upp.

    Givetvis finns det undantag och jag drar inte alla över en kam men generellt så är det så.


    Japp, det är verkligen svenskt fenomen. Folk är så himla ängsliga, då svenskar som folk blir kränkta av allt. Sedan spyr folk galla över personen de just givit komplimanger, så fort den lämnat sällskapet osv.

    Och ja såklart finns undantag.
Svar på tråden Är svenskan ett vackert språk? Andra nationaliteters uppfattning om svenskan