• Anonym (liten o ensam)

    psykisk misshandel vid separation

    Hjälp mig.. jag är så grymt förvirrad över min situation..

    Jag har levt i relation där jag inte mått speciellt bra. Om någon vet vad psykisk misshandel med en passivt aggresiv person så ger det en inblick i min vardag. Det började dala när jag blev gravid. Eller snarare månad 7 i graviditeten. Jag försökte upprätthålla min fasad i flera år, hålla ihop för att vi hade barn. Han blev bara elakare och elakare och jag blev bara mindre och mindre. När den till slut sprack och jag var otrogen. Mot alla mina livs principer var JAG otrogen. Hatar min själv för det. Jag borde lämnat, men var så nedtryckt i mina skor att jag visste inte ut eller in. Han ville fortsätta, han ville försöka, han förändrades till det bättre och jag gav med mig men gick in i en djup depression. Jag vill ju nånstans inte vara med honom.

    Det gick ca ett år och vi flyttar till hans hemstad och väl där vill han lämna mig. Vilket jag har full förståelse för. Jag blev nästan glad, ett fruktansvärt misslyckande från min sida, men jag kände att jag kunde andas igen. Men det psykiska fortsatte, nu var jag en hora, ett luder, springfitta, jag kan inte hålla mig till en man osv. Detta framför barnet. Jag känner mig redan som en hora, som varit otrogen, att då höra det från någon man levt med, så kanske det är så..
    Jag tog till slut kontakt med Våld i nära via socialen där jag fått hjälp, där jag förstått vad jag blivit utsatt för. Började sakta med säkert bygga upp mig igen de dagar jag och han inte har kontakt.

    Sen har det varit så att ena dagen vill han inte ha något med mig att göra, andra dagen kommer han och ber om ursäkt för att han inte vill bråka, för det drabbar i slutändan barnet, tredje dagen är han villig att ge mig vårdnaden bara jag lämnar alla pengar, fjärde vill han ha vårdnaden. Han ser till att jag har barnet varje helg, antagligen för att han vet att jag inte har möjlighet till att hitta på saker, men han säger att det är för min skull, för att jag inte ska vara ensam. Till slut lämnar han barnet hos mig och hör inte av sig. Vid varje kontakt så drar han upp otroheten, vilket gör att jag sjunker tillbaka i mitt skal för att jag vet att jag felat. Jag mår egentligen bäst när vi inte ses alls. Tyvärr drabbar det barnet då hen blir fäst vid mig och inte vill gå till sin pappa.

    När vi väl kan prata med varandra så blir problemet är att mitt ex fortfarande vill ha sex. Så var det väl i vår relation, han ville ha sex, så jag ställde upp. Han vill ha sex för att kontrollera att jag inte legat med någon (jag ligger givetvis inte med någon då jag måste bygga upp mig själv). Han säger att han behöver närhet. Jag säger att jag kan kramas, men jag vill inte ha sex, men det slutar ändå med att vi ligger.

    Kan bara tillägga att han vänder allt emot mig. Det var ju jag som ville försöka igen, det var ju jag som var kåt, det är jag som vänder barnet emot honom. Han gör aldrig fel, det är jag som felar.

    Vad jag vill med det här är att höra andra kvinnors berättelser. Jag känner mig som ensammast i världen just nu. Jag kan inte stå upp för mig. Känner mig totalt nedbruten efter att jag varit med honom. Hur tog ni er ur? Går det att ta sig ur? Kan han någonsin förändras? Vad gör jag?

  • Svar på tråden psykisk misshandel vid separation
  • LFF

    Ni behöver få till ett fastställt umgängesschema. Familjerätten är väl punkt ett att vända sig till.

    Lämning och hämtning sker via förskolan eller skolan. Kontakt endast via mail och enkom rörande barnet.

    Han ska inte ha någon insyn i ditt liv.

  • LFF
    LFF skrev 2019-06-18 13:33:06 följande:

    Ni behöver få till ett fastställt umgängesschema. Familjerätten är väl punkt ett att vända sig till.

    Lämning och hämtning sker via förskolan eller skolan. Kontakt endast via mail och enkom rörande barnet.

    Han ska inte ha någon insyn i ditt liv.


    Just ja, spara alla otrevligheter som kommer i textform. Du har även rätt att spela in era konversationer utan att berätta det för honom. Det räcker med att du vet. Just för att ha som bevis om det går till tvist.
  • Anonym (liten o ensam)
    LFF skrev 2019-06-18 13:35:47 följande:

    Just ja, spara alla otrevligheter som kommer i textform. Du har även rätt att spela in era konversationer utan att berätta det för honom. Det räcker med att du vet. Just för att ha som bevis om det går till tvist.


    Han vill att jag stänger av min telefon för att han är rädd att jag spelar in honom (därför tänker jag att han spelar in mig)

    Vi har fastställt varannan vecka, men han frågar mig om jag vill ha barnet vilket jag givetvis vill.

    Försöker verkligen föra dialogerna per sms, dock ringer han till slut ändå..

    Men kontentan är att han styr mig fortfarande. Jag lämnar telefonen, tar barnet och ställer faktiskt upp med sex. Hur blir man stark nog att stå upp för sig själv?
  • LFF
    Anonym (liten o ensam) skrev 2019-06-18 13:56:21 följande:

    Han vill att jag stänger av min telefon för att han är rädd att jag spelar in honom (därför tänker jag att han spelar in mig)

    Vi har fastställt varannan vecka, men han frågar mig om jag vill ha barnet vilket jag givetvis vill.

    Försöker verkligen föra dialogerna per sms, dock ringer han till slut ändå..

    Men kontentan är att han styr mig fortfarande. Jag lämnar telefonen, tar barnet och ställer faktiskt upp med sex. Hur blir man stark nog att stå upp för sig själv?


    Du måste inse att du inte är hans dörrmatta. Du är inte hans leksak att leka med som han vill. Du har ingen som helst skyldighet att ställa upp på sex bara för att han vill. Vad händer om du nekar?

    Köp en diktafon som du sätter på innan han kommer och som du har lite gömd. Fast varför lämnar du telefonen för hans skull? Vad händer om du inte för som han säger?
  • Anonym (liten o ensam)
    LFF skrev 2019-06-18 14:23:35 följande:

    Du måste inse att du inte är hans dörrmatta. Du är inte hans leksak att leka med som han vill. Du har ingen som helst skyldighet att ställa upp på sex bara för att han vill. Vad händer om du nekar?

    Köp en diktafon som du sätter på innan han kommer och som du har lite gömd. Fast varför lämnar du telefonen för hans skull? Vad händer om du inte för som han säger?


    Han blir arg och ger mig dåligt samvete. Sen blir jag rädd när han blir arg... inte för att han ska skada mig fysiskt, snarare psykiskt..

    Alltså jag är helt med det klara med vad du säger.. Hur kommer man dit? Tips på böcker? "Jobba med sig själv" är superenkelt att säga. Hur går man tillväga?
  • Anonym (Hej)

    Stackars dig! Jag känner verkligen med dig och jag hoppas att det vänder för dig snart. Kan du inte berätta om detta som du skriver om här för socialen? Det är ju otroligt svårt att behålla sin styrka så länge man har sex med exet. Vad händer om du säger nej till sex?

    Jag funderar själv över mitt förhållande, och min man som började förändras när jag var höggravid. Han är numera ofta elak och passivt aggressiv på olika sätt. Men jag vet faktiskt inte riktigt vad som är vad. Vårt barn är ett par år bara. Min man är snäll i perioder, sedan får han liksom skov då han är otrevlig, nedlåtande, kall. Vi har försökt gå i familjerådgivning och då har det blivit bättre ett tag, sedan sämre igen. Hur var det du förstod att det var psykisk misshandel?

  • Anonym (A)
    LFF skrev 2019-06-18 14:23:35 följande:
    Du måste inse att du inte är hans dörrmatta. Du är inte hans leksak att leka med som han vill. Du har ingen som helst skyldighet att ställa upp på sex bara för att han vill. Vad händer om du nekar?

    Köp en diktafon som du sätter på innan han kommer och som du har lite gömd. Fast varför lämnar du telefonen för hans skull? Vad händer om du inte för som han säger?
    Håller med
  • LFF
    Anonym (liten o ensam) skrev 2019-06-18 14:53:26 följande:
    Han blir arg och ger mig dåligt samvete. Sen blir jag rädd när han blir arg... inte för att han ska skada mig fysiskt, snarare psykiskt..

    Alltså jag är helt med det klara med vad du säger.. Hur kommer man dit? Tips på böcker? "Jobba med sig själv" är superenkelt att säga. Hur går man tillväga?
    Jag vet hur svårt det är att ändra tankemönster och reaktioner på saker och ting. Har tyvärr inga tips på böcker. 

    Finns det möjlighet för dig att få samtalshjälp hos kurator eller psykolog? För att kunna få strategier för hur du ska hantera situationen på annat sätt än att "ge med dig" när han går igång och börjar med det psykiska? Annars får jag säga att du får tänka "vatten på en gås" när han sätter igång. Dvs, stäng av öronen helt enkelt och försök att inte ta åt dig.

    Finns det möjlighet att du alltid har någon med dig vid hämtning/lämning som kan backa upp dig och få honom att "hålla sig i skinnet"?

    Har du berättat alls för någon om hur han beter sig mot dig? Någon som kanske känner er båda och som du litar på? Som kanske kan ta sig ett snack med honom om hur man beter sig?
  • Anonym (Starkare-nu)

    Hej ts. Jag har levt i en hemsk relation där mitt ex kontrollerade mig. Han utsatte mig för våldtäkter, fysisk och psykisk misshandel. Jag fick så svåra ångestattacker och var konstant stressad. Slutade leva. Överlevde bara. Jag har barn sen tidigare och vi har ett gemensamt barn. Min sista utväg var socialtjänsten VINR som hjälpte mig och barnen till skyddat boende och han har kontaktförbud.

    Jag trodde aldrig att jag skulle bli fri eller att jag hade styrkan att lämna. Jag bytte nummer som inte går att spåra. Umgänge och sånt kan lösa sig via andra personer, ni borde inte ha kontakt alls. Ta kommandot över ditt liv, du kommer inte ångra dig och du har styrkan att en gång för alla klippa med den personen som plågar dig. Ta ingen mer skit!

    Boktips: You Go Girl, en bok om hur man lämnar destruktiva relationer.

    Kram från en som nyligen börjat sitt nya liv.

  • Anonym (mc)
    Träffa honom aldrig ensam

    Ta kontakt med pyskolog och Familjerätten och få hjälp där
  • AnnaSthlm

    Du behöver hitta sätt att förlåta dig själv och hans sätt kommer inte att komma åt ditt trauma.

    Fråga dig sjäkv: på vilket sätt är det lönsamt för mig att känna mig bestraffad? Varför fortsätter jag med det?

    När du inte straffar dig på insidan kommer trycket från utsidan att minska. Inte tvärtom.

  • ensamoliten
    Anonym (Hej) skrev 2019-06-18 14:54:38 följande:

    Stackars dig! Jag känner verkligen med dig och jag hoppas att det vänder för dig snart. Kan du inte berätta om detta som du skriver om här för socialen? Det är ju otroligt svårt att behålla sin styrka så länge man har sex med exet. Vad händer om du säger nej till sex?

    Jag funderar själv över mitt förhållande, och min man som började förändras när jag var höggravid. Han är numera ofta elak och passivt aggressiv på olika sätt. Men jag vet faktiskt inte riktigt vad som är vad. Vårt barn är ett par år bara. Min man är snäll i perioder, sedan får han liksom skov då han är otrevlig, nedlåtande, kall. Vi har försökt gå i familjerådgivning och då har det blivit bättre ett tag, sedan sämre igen. Hur var det du förstod att det var psykisk misshandel?


    Säger jag nej så blir han arg, anklagar mig för att har legat med andra osv.. eller så ställer han sig upp och säger anklagande "då går jag och runkar" som att det är mitt fel.. då får jag dåligt samvete.

    Ja det var i skov hos oss med. Det funkade ett tag sen blev det bara värre. Jag tror än idag att han inte förstår hur dåligt jag mådde. Han säger ju att "vi hade löst det om det inte var för din otrohet" och jag känner att jag hade nog tagit mitt egna liv om jag hade behövt leva med honom. Under min depression kunde jag gå på promenad och hoppas på att en bil skulle köra över mig.

    Jag började läsa mkt på nätet. Han bockade för många punkter. Vi läste dessutom "omgiven av psykopater" där han bockade för 9 av 10 punkter och jag bockade av den sista. "Du ser, du är lite psykopat ändå" . Sa då; "missade du de andra 9 punkterna som du bockar av". Ingen självinsikt alls.
  • ensamoliten
    LFF skrev 2019-06-18 16:28:02 följande:

    Jag vet hur svårt det är att ändra tankemönster och reaktioner på saker och ting. Har tyvärr inga tips på böcker. 

    Finns det möjlighet för dig att få samtalshjälp hos kurator eller psykolog? För att kunna få strategier för hur du ska hantera situationen på annat sätt än att "ge med dig" när han går igång och börjar med det psykiska? Annars får jag säga att du får tänka "vatten på en gås" när han sätter igång. Dvs, stäng av öronen helt enkelt och försök att inte ta åt dig.

    Finns det möjlighet att du alltid har någon med dig vid hämtning/lämning som kan backa upp dig och få honom att "hålla sig i skinnet"?

    Har du berättat alls för någon om hur han beter sig mot dig? Någon som kanske känner er båda och som du litar på? Som kanske kan ta sig ett snack med honom om hur man beter sig?


    Har redan avslöjat mitt nick så kör på det :)

    Går hos kurator på Våld i nära via socialen. Det ger mig lite styrka, men han smashar det så fort jag träffar honom.

    Han har liksom kontrollen över mig så jag berättar ju allt jag gör. Berättade för honom att jag går där. Han började ju anklaga mig att jag försöker anmäla honom för våldtäkt och han är minsann ingen som våldtar..

    Vi har gemensamma där jag berättat lite, men de är ju mina vänner. Hans familj har redan inställningen att alla kvinnor är horor (förutom deras egna döttrar), och allt är mitt fel för att jag var en hora som var otrogen.

    Hans pappa har väl varit i den mening att vi bör rädda relationen för barnet, men ignorerade när jag berättade att hans son utnyttjade mig sexuellt och kallat mig för hora och tryckt ner mig i flera år. Han ansåg att vi kunde lösa dessa "petitesser" för barnets skull.
  • ensamoliten
    Anonym (Starkare-nu) skrev 2019-06-18 16:50:21 följande:

    Hej ts. Jag har levt i en hemsk relation där mitt ex kontrollerade mig. Han utsatte mig för våldtäkter, fysisk och psykisk misshandel. Jag fick så svåra ångestattacker och var konstant stressad. Slutade leva. Överlevde bara. Jag har barn sen tidigare och vi har ett gemensamt barn. Min sista utväg var socialtjänsten VINR som hjälpte mig och barnen till skyddat boende och han har kontaktförbud.

    Jag trodde aldrig att jag skulle bli fri eller att jag hade styrkan att lämna. Jag bytte nummer som inte går att spåra. Umgänge och sånt kan lösa sig via andra personer, ni borde inte ha kontakt alls. Ta kommandot över ditt liv, du kommer inte ångra dig och du har styrkan att en gång för alla klippa med den personen som plågar dig. Ta ingen mer skit!

    Boktips: You Go Girl, en bok om hur man lämnar destruktiva relationer.

    Kram från en som nyligen börjat sitt nya liv.


    Ja! Tänker att det finns kvinnor som till och med kommit ur relationer där det varit fysisk misshandel inblandad. Jag borde kunna rycka mig ur det här.

    Jag har samtalskontakt med VINR idag. De har sagt att jag har möjlighet att ansöka om skyddat boende, men just nu känner jag mig inte hotad.

    Det är väl snarare taktisk kontroll där han dumpar över barnet på mig för att han vet att jag inte har möjlighet till barnvakt, vilket gör att jag är med barnet HELA tiden och inte har möjlighet att nätverka och lära känna folk.

    Åh tack för konkret boktips!! Ska läsa!! Och försöka ta kontrollen tillbaka...
  • ensamoliten
    AnnaSthlm skrev 2019-06-18 17:12:37 följande:

    Du behöver hitta sätt att förlåta dig själv och hans sätt kommer inte att komma åt ditt trauma.

    Fråga dig sjäkv: på vilket sätt är det lönsamt för mig att känna mig bestraffad? Varför fortsätter jag med det?

    När du inte straffar dig på insidan kommer trycket från utsidan att minska. Inte tvärtom.


    Jag är sån i själen. Jag skyller allt på mig själv. Om jag bråkar med en vän eller familjemedlem så tänker jag : vad gjorde jag för fel.. hittar något fel och ber om ursäkt för min existens.. typ.. därför känner jag att jag måste börja älska mig själv.

    Har dock alltid känt mig som en stark kvinna. De flesta känner mig som stark. Så Måste bara bygga tillbaka mig själv.
  • LFF
    ensamoliten skrev 2019-06-19 11:31:02 följande:

    Har redan avslöjat mitt nick så kör på det :)

    Går hos kurator på Våld i nära via socialen. Det ger mig lite styrka, men han smashar det så fort jag träffar honom.

    Han har liksom kontrollen över mig så jag berättar ju allt jag gör. Berättade för honom att jag går där. Han började ju anklaga mig att jag försöker anmäla honom för våldtäkt och han är minsann ingen som våldtar..

    Vi har gemensamma där jag berättat lite, men de är ju mina vänner. Hans familj har redan inställningen att alla kvinnor är horor (förutom deras egna döttrar), och allt är mitt fel för att jag var en hora som var otrogen.

    Hans pappa har väl varit i den mening att vi bör rädda relationen för barnet, men ignorerade när jag berättade att hans son utnyttjade mig sexuellt och kallat mig för hora och tryckt ner mig i flera år. Han ansåg att vi kunde lösa dessa "petitesser" för barnets skull.


    Sluta berätta för honom. Lättare sagt än gjort, jag vet. Men försök komma ihåg att allt du berättar för honom ger honom ammunition att skjuta ner dig.

    Ta ett par vänner, såna du verkligen litar på, och berätta allt, verkligen allt för dem. Jag kan lova dig att de inte kommer att skuldbelägga dig för att du var otrogen. Det var ett rop på hjälp för att komma ur din relation!

    Jag tycker inte att otrohet är rätt men jag förstår att du gjorde det och varför. Det var en sista desperat handling för att komma ut. Du måste förlåta dig själv för att du inte kunde komma på en annan lösning.

    Vill du prata eller bara skriva av dig utan att det syns här, skicka ett dm till mig. Lovar att lyssna!
  • Anonym (!)
    Anonym (liten o ensam) skrev 2019-06-18 14:53:26 följande:

    Han blir arg och ger mig dåligt samvete. Sen blir jag rädd när han blir arg... inte för att han ska skada mig fysiskt, snarare psykiskt..

    Alltså jag är helt med det klara med vad du säger.. Hur kommer man dit? Tips på böcker? "Jobba med sig själv" är superenkelt att säga. Hur går man tillväga?


    Du kontaktar vården eller din barnmorska. Berättar din situation och ber om hjälp att bli slussad till en psykolog eller kurrator.! Bums! Du behöver någon som håller dig i handen och guidar dig konkret genom hur du ska bemöta honom och hur du lägger upp umgänget. Detta kan du inte lösa dig till. Du behöver hjälp och stöd av en expert, och det finns! Kvinnojourer har också bra verktyg så kontakta även de.

    Försök att få ensam vårdnad av barnet och flytta tillbaka! Du blir låst på hans hemmaarena. Avståndet styr hans kontroll av dig. förmodligen varför han lurade dit dig från början till sin hemort.

    Återuppta kontakt med vänner. Bygg upp ett nätverk! Det minskar också hans kontroll över dig.
  • AndreaBD

    Ställ absolut inte upp på någon sex!!! Då känner ju han att han har något att säga till om i ditt liv. Då har du inte kapat banden så att säga. Gör det, ha ingen personlig kontakt med honom! Prata bara det nödvändigaste, det som gäller barnet. 

    Ett tips som funkar jättebra, som jag själv har använt mig av: Om han kritiserar dig, om han blandar sig i i DITT liv, reagera avslappnat och lugn, visa att du inte bryr dig om vad han tycker. Min ex-man kommenterade också på allt möjligt, typ det kostar för mycket el om ljuset är på överallt. Jag sa "jaså, gör det?" Eller att trädgården ser hemsk ut. Ja sa: "Då kan du ju vara glad att det inte är ditt problem längre." Ge bara helt obekymrade svar! Han vill ju provocera, göra dig upprörd. Om han inte lyckas med det, så kommer han att lägga ner det. 

    Man kan inte bråka med en person som inte ger sig in i bråket, så om du håller dig lugn och inte tar det på allvar så kan han inte bråka med dig. Viktigt är att du inte tar åt dig. Du kan förbereda dig lite genom att tänka ut några bra svar på sånt som han brukar säga. 

Svar på tråden psykisk misshandel vid separation