• lövet2

    Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?

    Jag har haft ett längre vikariat på ett dagis nu i vår. Där fanns det en förskollärare, två barnskötare och en outbildad vikarie (jag). Pedagogiken var kanske inte noll, men ganska nära. Med en enda förskollärare, så måste hon sköta all byråkrati. Allt pappersarbete, alla möten och så var det ständigt nya kurser (då de förstås tog in ännu en outbildad vikarie).

    Trots - eller tack vare - bristen på pedagogik, så ser jag det som ett väldigt bra dagis. Varför? Jo, föräldrarna är nöjda, barnen är trygga och för det mesta glada, det är sällan bråk och personalen har barnen i knät och kramas med dem ofta. Fröknarna tycker om sitt jobb och älskar barnen. Alla barn!

    Jag förstår egentligen inte varför det här är något som inte duger numera. Varför kan inte dagis få vara på det här sättet utan att det ses som en sämre variant?

  • lövet2
    Anonym (?) skrev 2019-06-21 09:43:07 följande:
    Jag tycker annars att det du beskriver låter bra, sånt såg jag aldrig när jag jobbade i förskolor och intrycket jag får av andra förälder är att det vanliga är att personalen inte hinner se alla barn.
    Var någonstans är det här?
    Norrbotten. Det är ett litet dagis med 20 barn delade på två grupper. Personalen har jobbat i hop länge.
Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?