• Anonym (Ts)

Crosstrainer. Har ni gått ner i vikt?

Hej. Jag vill gå ner i vikt, och ska börja med crosstrainer.

Har någon av er gått ner i vikt med den? Och kan ni delge fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden Crosstrainer. Har ni gått ner i vikt?
  • Anonym (l)

Man förbränner kalorier med alla slags maskiner och träning.

Men det är svårt att träna sig ner i vikt, lättare att justera matintaget.
    Däremot är träning jättebra för hälsan, och för att hålla vikten. Men som sagt, inte för att gå ner i vikt.

• Elis73

Crosstrainer är en jättebra maskin som sätter både armar och ben i rörelse. Sedan är den väl inte bättre eller sämre än något annat (löpning, cykel, etc) för att gå ner i vikt.

Viktnergång är väldigt beroende av kosten - jag skulle uppskatta ca 80% relaterar till kost och 20% till motion. Så träna för att få en sund och frisk kropp, och ät rätt för att hålla vikten på lagom nivå. 

• Elis73

Kom på några svar på dina frågor: fördelar med crosstrainer är att det snabbt blir jobbigt och att man inte behöver hålla på lika länge som när man promenerar. Man kan också kombinera med tv-tittande och barnpassning om man har maskinen hemma. Maskinen är skonsam mot knän och leder ifall man jämför med löpning. Nackdel är att man är inomhus, vilket inte alltid är så skönt. Dessutom jäkligt långtråkigt ifall du frågar mig  

• Anonym (Vikt)
    Elis73 skrev 2019-07-01 11:58:03 följande:

Kom på några svar på dina frågor: fördelar med crosstrainer är att det snabbt blir jobbigt och att man inte behöver hålla på lika länge som när man promenerar. Man kan också kombinera med tv-tittande och barnpassning om man har maskinen hemma. Maskinen är skonsam mot knän och leder ifall man jämför med löpning. Nackdel är att man är inomhus, vilket inte alltid är så skönt. Dessutom jäkligt långtråkigt ifall du frågar mig  

Så jogging utomhus behövs inte om man kör crosstrainer? 
    Ger det samma effekt. Någon annan skonsam  konditionsträning som du känner till
  • Elis73

Du kan få samma kalorieffekt på en crosstrainer, men det är något svårare att köra intervall till maxpuls (vilket är bra för konditionshöjning, men inte nödvändigt för kaloriförbränning). Löpning är inte nödvändigt om man inte tycker det är kul, eller om det gör ont i knän och leder. För mig finns en mycket viktig käpphäst: gör träning som känns nog rolig för att den ska bli av!!!! Variation är ofta bra och boka gärna med en kompis = socialt umgänge + att det är svårare att strunta i det. Och glöm inte att en ökad muskelmassa av styrketräning höger grundnivån av kaloriförbrukning. Därför är styrketräning en ypperlig form av träning.

- Löpning (stadsorientering är något många kommuner har på sommaren)
    - Cykling (gärna grusvägar i skogen)
    - Promenader (ljudbok och poddar gör rundan till en njutning)
    - Gå/springa uppför trappor eller backe (fungerar i höghus, slalombackar, etc)
    - Crosstrainer
    - Roddmaskin
    - Motionscykel
    - Dans
    - Simning (men kräver bra teknik för att bli jobbigt för flåset)
    - Bollsporter (fotboll, tennis, eller vad man gillar)
    - Styrketräning
    - Pass på gym (step, crossfit, etc)

Och glöm inte att det tar tid att skapa en vana. Börja på en nivå som känns lagom. Det är lätt att gå ut för hårt när man är taggad i början, och sedan tröttna när inspirationen sjunker. Skapa därför din vana att träna regelbundet innan du petar i en högre växel. Tre långa promenader i veckan kan efter ett tag varieras med löpning, crosstrainer eller annat, när vanan satt sig. Lycka till med ditt tränande! 

• Anonym (Funkar ej)

Kommer inte funka att gå ner i vikt enbart genom cardio som crosstrainer är.

Sen är ju frågan vilken typ av viktnedgång du vill ha, vill du tappa fett eller muskler? För det senare krävs styrketräning samtidigt som du äter kontrollerad lågkalorikost. Med kaloriunderskott så är det mest hälsosamma för att inte tappa muskler att ligga ca 500 kcal underskott om dagen. Äter du lågkalori och inte tränar kommer du tappa muskler.

Viktnedgång tar tid, förändring tar tid. Räkna med minst ett år, beroende på hur mycket du behöver tappa.  

• Anonym (Funkar ej)
    Anonym (Vikt) skrev 2019-07-01 12:06:06 följande:
    Så jogging utomhus behövs inte om man kör crosstrainer? 
    Ger det samma effekt. Någon annan skonsam  konditionsträning som du känner till
    Du behöver inte springa en meter. Jag tränar nu för att tappa vikt och bygga muskler. Kör dels en powerwalk i veckan 60 min, sen tränar jag styrka 3 gånger i veckan och värmer då upp på löpband 10,15 eller 20 min, fast jag går, har bandet på max-lutning. Får upp pulsen i samma nivå som när jag kör ett spinningpass. Så löpning är inte måste alls.

Sen då beror det ju på vad du är ute efter med din viktnegång. Se inlägget ovan där jag skrev om precis det här. 
  • Avenia

Styrketräning är det bästa sättet att tappa vikt. Efter ett pass fortsätter du förbränna i ett dygn. Sedan blir musklerna som små kraftverk om du fortsätter träna dem nån gång i veckan. Prova! Behöver inget gym, utan köp hem hantlar, band mm från t.ex rusta eller xxl sport. 3kg och 5 kg hantlar är bra om du är nybörjare. Vissa armövningar kan man t.om. behöva 2 kg till.

• Anonym (Ts)

Tusen tack för alla era svar! ? jag kör pulverdiet i kombination med träning. Ska börja på gym nu oxå. Funderar på egen personlig tränare. Vad tror ni om det?

• Tiffany

Om du vill gå ner i vikt är crosstrainer jättebra OM du samtidigt äter sunt och håller på regelbundet.

• Anonym (Funkar ej)
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-01 23:34:26 följande:

Tusen tack för alla era svar! ? jag kör pulverdiet i kombination med träning. Ska börja på gym nu oxå. Funderar på egen personlig tränare. Vad tror ni om det?

Om jag ska rekommendera PT så titta på Mammafitness som drivs av Olga Rönnberg. Då får du både kostrådgivning och träningsupplägg utifrån dina förutsättningar. Allt är på nätet så du är inte bunden av tider, din PT är bara ett mail borta. Och mycket billigare än en PT på ett gym.

Skippa dina pulver och ät sund näringsriktig mat istället. Långsiktigt mår du bättre av det och du får en hälsosam viktnedgång som håller.
  • Avenia
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-01 23:34:26 följande:

Ursäkta ärligheten men det är dömt att misslyckas. Dock är det en jättebra idé om du vill gå ner i vikt och sen upp igen.

Ät riktig mat istället.
Svar på tråden Crosstrainer. Har ni gått ner i vikt?