• Mima93

    Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

    Nu är hjälpen på gång för oss. Vilken lättnad ändå att det nu gått ett år så vi kan få hjälp! Vi började med att ta kontakt med reproduktionsmedicinskt centrum i Linköping men fick svar att vi först måste vända oss till några i vårat län som skickar remiss till dem vid behov. Så idag ringde jag "vårt" ställe. Jag var beredd på flera månaders väntetid men vi fick tid om lite drygt en månad bara. Hon bad dessutom om ursäkt att vi inte kunde få en tid innan jul.

  • Mima93

    Hjälp ni som är så kloka! Min mens är sen... skulle kommit på cd 28 i måndags den 16e. Är alltid sjukt punktlig o kommer på morgonen varje gång. Men denna gången kom inget. Är nu på BIM+3 o mensen lyser fortfarande med sin frånvaro. Har testat negativt med graviditetstest. Vad ska jag tro? Någon som varit med om liknanade? Så typiskt att detta händer precis när vi sökt hjälp...

  • Mima93
    Pepsin skrev 2019-12-19 20:43:00 följande:

    Usch så drygt... min barnmorska på reproduktionscentrum sa att vänta minst en vecka efter beräknad mens innan man ska testa. :) så försök slappna av och sen testar du igen på måndag. Om det fortfarande är negativt kan du ringa dit du sökt hjälp så tror jag du kan få råd via telefon! Lycka till <3


    Ja det låter vettigt. Svårt att hålla sig bara... Tack för ditt svar <3
  • Mima93
    soltroll skrev 2019-12-19 20:57:21 följande:

    Har tyvärr hänt några gånger för mig med. Bim+5, då var jag säker på att jag var gravid, men inte då, samma dag jag fick hem testet så kom mensen. Vilket har gjort att jag Aldrig testat..den dagen jag blir gravid lär jag vänta till +14 eller nåt..;)

    Hoppas såklart att fallet inte är så för dig men inte osannolikt.


    Ja jag försöker verkligen tänka att jag inte är gravid. Men hoppet är ju det sista som överger en människa så det är svårt att låta bli. Jag har verkligen inte gått och spänt mig o väntat på att vara gravid senaste. Sa till karln i söndags att imorgon får jag mens, bara ett konstaterande och ingen förhoppningen alls då om grav... kroppen är underlig!
  • Mima93
    KajsaMia skrev 2019-12-22 18:16:53 följande:

    Och hur är det med dig, Mima93? 

    Min kropp har alltid varit seriöst med mig, bim+3 var max och när jag började undra och hoppas och hade kanske lite svårt att sova pga. känslor så kom mensen nästa morgon. 


    Mensen kom sen 5 dagar för sent -.-

    Är inte ledsen över att jag inte var gravid (för första gången), antar att det är för att vi har sökt hjälp. Är mest irriterad över att menscykeln nu har blivit helt fel!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-01-11 17:30:09 följande:

    Den här månaden är nästan ännu värre väntan. Jag har sedan första mötet på utredningen helt tappat kolle på min cykel, varken tempar eller loggar något. Jag kände av äl för ett tag sen och tror att bim är nu i dagarna. Är helt inställd på att nästa vecka få ringa och boka in tid för äggledarspolning och sen möte för alla provsvar. En sak som känns lugnande är att i mitten av dec lämna sambon spermaprov och om något var extremt avvikande så att han skulle få ta om provet så skulle han få veta det inom ca en vecka, men nu har nästan en månad gått.

    Annars har jag molvärk lite ibland, hugger i tjejmagen lite till och från och ibland ilar i brösten. Sjukt trött hela dagarna, hungrig men Illamående alltid Efter att jag har ätit, men tänker att allt säkert beror på inbillning och att jag ätit för mycket mjölkprodukter som jag är känslig för.


    Vad jobbigt när det blir sådär! Man hoppas ju alltid att den där jäkla mensen inte ska komma. Men även om den kommer så är ju hjälpen på gång nu :) Vi var på vårat första möte på infertilitetsklinik igår. Väntar mens imorgon så förhoppningsvis får jag ta både blodprov och göra äggledarspolning under nästa vecka. De sa något om att vänta med det senare till nästa mens men då är vi i Thailand så då dröjer det ju suuuperlänge till nästa.

    Jag hejar på oss, kul att vi ligger lika i processen och kan följas åt!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-01-15 22:58:48 följande:

    Det var bara pms symtom. Igår ringde jag och bokade tid för äggledarspolning nästa vecka. Även om man är inställd på att mensen antagligen kommer som vanligt så blir man nedslagen. Men ja det är skönt att hjälpen är på gång. Efter mitt besök nästa vecka så ska vi få vänta två till tre månader för möte med läkare för att få reda på alla resultat osv.

    Hoppas att du får göra det nästa vecka så att du kan släppa det under semester för det är ändå lättare när man vet att man ändå inte kan göra mer än att vänta på svaren och försöka slappna av.

    Ja skriv gärna hur det går för dig i fortsättningen! Jag håller tummar att vi alla slipper fler besök utan klarar oss själva istället;)


    Vad skönt att du fick tid snabbt! Jag ska också göra spolning nästa vecka. Tar det så lång tid som 2-3 månader innan de har resultat? De sa inget till oss om när nästa möte skulle vara. Jag hoppas att det inte dröjer så länge...

    Jaa det hade ju varit skönt om det kom ett plus så man slapp IVF eller liknanade!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-01-15 22:58:48 följande:

    Det var bara pms symtom. Igår ringde jag och bokade tid för äggledarspolning nästa vecka. Även om man är inställd på att mensen antagligen kommer som vanligt så blir man nedslagen. Men ja det är skönt att hjälpen är på gång. Efter mitt besök nästa vecka så ska vi få vänta två till tre månader för möte med läkare för att få reda på alla resultat osv.

    Hoppas att du får göra det nästa vecka så att du kan släppa det under semester för det är ändå lättare när man vet att man ändå inte kan göra mer än att vänta på svaren och försöka slappna av.

    Ja skriv gärna hur det går för dig i fortsättningen! Jag håller tummar att vi alla slipper fler besök utan klarar oss själva istället;)


    Vad skönt att du fick tid snabbt! Jag ska också göra spolning nästa vecka. Tar det så lång tid som 2-3 månader innan de har resultat? De sa inget till oss om när nästa möte skulle vara. Jag hoppas att det inte dröjer så länge...

    Jaa det hade ju varit skönt om det kom ett plus så man slapp IVF eller liknanade!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-01-24 13:15:39 följande:

    Jag fick veta mina resultat nu men sambon som inte var med när jag gjorde spolningen får vänta tills mötet med läkaren där de tar upp resultat och hur man ska gå vidare och så och det kunde ta 2-3 månader. Så nu är det bara att vänta och hoppas att det inte tar riktigt så lång tid. Men som med allt inom vården så är det en evig väntan så jag blir absolut inte förvånad. Håller tummarna för att det går bra för dig nästa vecka.


    Ja okej, hoppas det inte tar riktigt så lång tid för någon av oss! Jag tycker allt har gått så snabbt hittills, vi fick tid snabbt och även tiden för spolning. Först pratade de om att vi skulle vänta till nästa mens, men då är jag i Thailand så då hade det blivit spolning i mars och då hade ju allt verkligen dragit ut på tiden. Det är en seg väntan när det enda man vill är att bli gravid! Tack, jag håller tummarna för dig också!
  • Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-27 19:29:38 följande:

    Hej! Jag hoppar också in här. Jag är 28 år. Vi har försökt sedan maj 2019. Jag har regelbunden mens och hittar äl varje månad med cb digital. Jag undersöktes något år innan vi började och allt såg bra ut (lider alltså inte av något som kan synas vid ett vaginalt ultraljud. Fick i december ett mf i vecka 5 men hade mens innan själva missfallet så jag var inte medveten om att jag var gravid förrän jag började blöda på nytt. Missfallet gav mig hopp för då tänker jag att mina ägg åtminstone kan bli befruktade med min sambos spermier. 

    Det är tufft detta, man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Jag har bim på söndag och håller nu tummarna för att försök nr 9 ska vara vår tur .. 

    Hur gör alla för att orka?? Ser att vissa av er är i pågående utredningar. När sökte ni hjälp??


    Hej och välkommen in i gemenskapen! Beklagar ditt missfall, men skönt ändå att få bekräftelse på att du faktiskt kan bli gravid!

    Angående att orka så vet jag inte riktigt. Vissa perioder har varit jättejobbiga, särskilt när familjen tjatar om barn... Jag har försökt att tänka på annat och roa mig med mina djur och vänner för att rensa tankarna. Jag tyckte också det blev enklare när jag slutade med ÄL-tester, de gav bara press att ligga.

    Vi sökte hjälp efter nästan precis ett år av misslyckade försök.
  • Mima93
    Pepsin skrev 2020-01-25 10:14:49 följande:

    Jag tyckte spolningen gick superbra för vår del! Trots att jag har stopp i ena äggledaren. Enda obehagliga var när de satte in själva slangen men det var obehagligt, inte smärtsamt :) Vi gjorde spolningen i början av oktober, mensen efter var min sista innan plusset. Har läst att för en del behövs bara en spolning för att det ska sätta fart, vet inte om det stämmer men för oss stämde det ju :) håller verkligen tummen för er! <3


    Det låter ju hoppfullt! Grattis till plusset :) Jag gjorde spolningen igår. Allt såg bra ut och jag tyckte inte det var så farligt. Kändes obehagligt men gjorde bara lite ont. Däremot fick jag jätteont under eftermiddagen och kvällen igår och det sitter fortfarande i nu på morgonen. Någon mer som varit med om liknande?

    Jag fick även resultatet från mina blodprov som också såg bra ut. Därmed har de inte hittat något "fel" på mig. Nu är det bara mannen som ska lämna spermaprov också. Vi fick en ny tid för genomgång av resultaten och hur vi ska gå vidare redan den 11/3, vi kunde fått en tid ännu snabbare om det inte vore för att vi ska till Thailand. Otroligt skönt att utredningen går snabbt och det inte är så mycket väntan!
  • Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-28 18:16:44 följande:

    Jo, vi har testat att inte använda äl-tester men upplevde då att jag snarare blev stressad över om vi faktiskt prickade rätt eller inte. Det är en svår balans. Man märker att man hållit på länge när vänner som inte ens velat ha barn blir gravida. Det tär på en. Man önskar alla det bästa, såklart. Men långt där inne gör det lite ont med .. 

    Har du blivit gravid ännu eller är ni under utredning?


    Ja jag tycker alla blir gravida till höger och vänster. Och många "hoppsan-graviditeter". Det sticker lite när det går för alla andra :(

    Nej vi är under utredning. Påbörjade utredningen 14/1, jag gjorde äggledarspolningen igår. Det var så ironiskt för jag träffade min släkt i förrgår och då försökte min mamma truga med att jag skulle hålla min kusin 8 månader och då skulle det rycka i mina äggstockar. Vi har inte berättat att vi försöker, men ska nog göra det nu snart för jag är så trött på allt tjat och alla osmidiga kommentarer!
  • Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-28 20:01:57 följande:

    Nää, är din sambo okej med det hade jag nog berättat. Det blir ju värsta tortyren när föräldrar, syskon eller bekanta gör sånna saker. Och de vet ju inte ens hur ont det gör :( Jag har berättat för min familj och några nära vänner. Det jobbiga med att de vet är att de liksom går lite på helspänn varje månad ifall det ska vara månaden man berättar att man plussat .. 

    Jag håller tummarna för er <3 


    Jaa det blir det verkligen! Vi har berättat för min bror o en av sambons syskon med respektive att vi försöker. Tror vi berättar om utredningen efter nästa möte när vi får meta mer vad det beror på och hur vi ska gå vidare :)

    Men nu har jag läst att 7/10 kvinnor blir gravida inom 3 månader efter spolning så har fått upp hoppet lite ;)
  • Mima93
    Kattmammanuk skrev 2020-02-25 12:02:25 följande:

    Hej allihopa ????

    Jag och min man har försökt i 8 månader nu, har inte gjort något speciellt för att bli gravida utom att ha regelbundet sex. Har mer tänkt händer det så händer det, men börjar bli lite otålig nu med så många försök. Nästa månad vill jag börja med ägglossnings test och se om de hjälper. Får min mens den 30e Februari och tänkte börja efter det.

    Verkar vara en härlig grupp så ser ifram emot vara del av den ????


    Hej och välkommen in! Det stämmer som soltroll skriver, det är nog många här som tappat hoppet eller startat utredning och bytt grupp till svårt att få barn kategorin. Jag är en av dem som nu är under utredning.

    För min del blev det bara jobbigt med ÄL-tester, sex blev jobbigt och påtvingat o jag blev bara mer deppig.

    Hoppas det funkar för er, lycka till!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-03-23 16:14:33 följande:

    Hej!

    Hur går det för er alla?

    Vi väntar fortfarande på sista läkarbesöket, och nu lär vi väl kunna glömma att få hjälp med tanke på corona. Som om det inte var jobbigt innan, nu känns det ju Helt hopplöst istället..:(

    Styrke kramar till alla!


    Hej! Menar du att ni väntar på resultatet av utredningen då? Vi var på det mötet för två veckor sen. Allting såg bra ut för mig, min sambo hade lite lågt spermieantal men inget som ska göra det omöjligt för oss att bli gravida på egen hand. Han ska lämna ett nytt spermaprov i april, det är tydligen rutin att man lämnar två om det inte är 100% bra. Annars fick vi bara rådet att fortsätta på egen hand nu då vi är "så unga" (snart 27 o 30). Inte så ungt tycker jag... Om det inte har blivit något till efter sommaren ska vi höra av oss igen och då ska vi få prova att göra några inseminationer. Om inte det funkar blir det IVF. Jag ska även operera bort cellförändringar på livmodertappen, men det är inget som påverkar chansen att bli gravid.

    Positivt att det inte är något större fel på oss såklart. Samtidigt som jag önskar att vi kunde få hjälp NU. Jag är så trött på hela den här processen. Försöker att inte tänka på det men mår verkligen så himla dåligt av hela situationen. Igår såg jag ett klipp på instastory på ett barn och en hund och började gråta. Jag vill också vara den som filmar kärleken mellan min söta bebis och mina älskade hundar.

    Först tänkte jag att jag skulle köpa ÄL-tester och maxa chanserna bäst vi kan på egen hand, kanske prova bisolvon och allt sånt hokus-pokus igen. Men jag blit helt dum i huvudet av det... Förra mensen var fem dagar sen så då trodde jag verkligen att det var något. Nu har jag tagit bort appen som har koll på mens och ÄL för jag vill inte veta om den är sen igen... Vi ska försöka slappna av och bara ha sex regelbundet hela tiden. Förlåt för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig lite!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-03-24 11:37:31 följande:
    Ja vi väntar på sista läkarbesöket för att få reda på sambons resultat. Jag har varit på mina och allt såg bra ut. Honom skulle de höra av sig ifall han var tvungen gen att lämna nytt prov men sedan i mitten av dec har vi inget hört så det borde ju vara bra. Men nu verkar det ju som att mycket inte prioriteras så antar att vi får vänta tills detta lagt sig. Vi var på första mötet i början av december, en evighet sen ju:(

    Går ni privat? Skönt att inget var fel, då har ni ju stora chanser:)

    Jag har också lagt ner allt sådant, inga appar eller nåt. Håller med om att det är stressande.
    Vad segt! Det har ju verkligen gått lång tid nu då... Det kan säkert bero på coronaviruset, jag antar att vi hade tur som hann få resultatet innan det eskalerade. Kan ni inte ringa tekniken och fråga om det är på g? Vi fick tiden för ?resultatmötet? när vi var på sista kollen innan det. 

    Både och. Det finns ingen klinik för utredning av infertilitet i vårt landsting, så vi går liksom genom landstinget men på en privat klinik. Det är lite märkligt tycker jag. Hur går ni? 

    Ja det är ju skönt på ett sätt, men känns ändå inte som att chanserna är så stora när det inte hänt något på 15 månader. Jag hade önskat att vi hade fått göra insemination direkt istället. Längtan är stor!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-03-24 12:53:20 följande:

    Vi skulle fått reda på resultatet när jag gjorde äggledarspolning men eftersom det ändå var ett obligatoriskt läkarbesök sen så var det onödigt att sambon skulle ta ledigt för att följa med mig på spolning.

    Vi går hos RMC i Linköping så jag antar att de har fullt upp. Så frustrerande att vänta, häromdagen räknade jag ut hur många månader vi har försökt och nu är vi uppe i 17 försök:(

    Okej, på privat verkar det som att det går lite fortare.

    Nej, det låter också ganska otroligt efter så många månader. Men är det stor chans att det lyckas med insemination? Trodde det var ungefär samma som naturligt själva:/

    Jovars, jag förstår längtan <3


    Åh ni lär ju ångra nu att han inte följde med då. Lätt att vara efterklok... Snart 1,5 år nu då, det är ett tag ja. Hur gamla är ni?

    Aha det är till Linköping vi blir skickade sen om det blir IVF, det finns inte i Kalmar. Vet inte om vi kanske får åka dit för insemination också. Skönt ändå att vara där redan från början. Men det är nog som du skriver längre väntetid där.

    Enligt vår läkare är det värt att testa insemination i vårt läge. Det kan hjälpa spermierna att komma fram, dels öka chansen att nån hinner fram om de är lite få till antalet och sen nämnde hon också att ibland kan ju kvinnans sekret vara segt för dem att ta sig igenom och att det kan hjälpa då också. Jag hoppas det funkar för jag är inte så sugen på att genomgå IVF...
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-03-24 13:49:16 följande:

    Ja det gör vi nu. 30 och snart 49..så känns ganska stressande just för åldern:( Kommer bli jävligt less om det är så att han måste lämna ett till prov sen.

    Okej. Då får man hoppas att insemination räcker för er del!:)


    Då förstår jag att du är stressad över åldern. Har någon av er barn sen innan?
  • Mima93
    Filifjonken skrev 2020-03-29 21:26:20 följande:

    Nu kvalar jag in i denna tråden... fy så tråkigt men sant. Försökt i 8 månader nu och ingenting händer. Vi är båda under 30 och friska. Hur orkar man hålla hoppet uppe? Jag vill egentligen "ge upp", sluta ÄL-testa och försöka glömma allt. Men då är jag rädd att vi aldrig lyckas få det där plusset. Alla pratar om att man ska tamja ÄL, och ja det har vi gjort många gånger nu!

    Blir smått tokig!


    Mitt råd är att sluta med ÄL-tester, de blir man ju knäpp av... Ha sex varannan dag genom hela perioden. Skulle man inte orka en dag ska man inte tvinga sig. Men, ingen har väl ångrat ett ligg i efterhand? ;) Försök så gott du kan att inte tänka på det (från en som helt plötsligt kan börja storgråta när hon kommer på att hon fortfarande inte har några barn). Vet att det är skittufft!
  • Mima93
    soltroll skrev 2020-05-13 10:07:42 följande:

    Äntligen har vi fått en tid igen för sista besöket i utredningen:)) Blev ju inställd pga corona, men nu börjar de kalla alla på väntelistan igen! Hade dock önskat ett plus istället, men såhär efter 19 försök känns det hopplöst och en lättnad med hjälp igen!:)

    Hur går det för er andra kämpar? <3


     


    Vad skönt att ni äntligen fått tid nu!

    Det går trögt för oss... Om vi inte blir gravida under sommaren ska vi ta kontakt med kliniken igen och då ska vi börja med att prova insemination. Jag försöker att inte tänka så mycket på det, har precis startat upp min kennel och parat min tik så mycket av mina tankar går nu till att hoppas på att hon och hanhunden är mer fertila än oss och planera allt kring valparna. Så för första gången har jag kunnat släppa det lite. Jag ska ha mens i början på september så om mensen kommer då har jag tänkt att vi ringer kliniken. Räknar ner till dess, inte så långt kvar nu ändå...

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader