• Thu 11 Jul 2019 10:53
    2162 visningar
    21 svar
    21
    2162

    Vad gör ni istället för att småäta?

    Kvinna, 37 år, har problem med småätande.

    Jag småäter konstant, och det är alltid godis eller chips.

    Har inte problem med övervikt alls (166 cm lång och väger 56 kilo), tränar flera gånger i veckan och är relativt stark.

    Kollar mina värden varje år (kolesterol, blodsocker med mera) och dom är alltid tipp-topp.

    Det där gör ju att jag inte får någon direkt motivation till att sluta trycka i mig onyttigheter. Men jag äter alltså godis varje dag, både på jobbet och hemma. Har räknat ut att jag äter lösgodis för ca 20-30 kr varje dag vilket är helt galet. Jag fattar ju att det inte är bra.

    Problemet är att jag tycker det är tråkigt att inte äta godis. Jag har slutat äta vid några tillfällen och det slår mig alltid hur meningslöst och trist det blir om jag inte kan unna mig det jag vill ha.

    Jag varken röker, snusar eller dricker alkohol. Godis är liksom min ?grej? men jag antar att min kropp skulle tacka mig om jag slutade trycka i den all den här skiten på daglig basis.

    Hur gör ni andra som slutat äta godis? Vad gör ni istället? Vare sig jag läser eller ser på tv så känns det inte det minsta mysigt utan godis eller chips :(

  • Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?
  • Tue 16 Jul 2019 22:17
    #11

    Förbjud att äta vid tv?

    Det införde jag när mina barn var små och det sitter kvar fortfarande fast de nu är vuxna och utflugna.

    Vi äter aldrig vid tv. Nånsin. Äter och fikar och myser gör man vid köksbordet, på balkongen eller utomhus. Aldrig i tv-soffan och aldrig i sovrummet.

    Vattenglas är det enda tillåtna.

    Vi är mindre benägen att småäta just därför.

    TV är aldrig förknippat med äta här utan i soffan umgås man och ser tv. Myser tätt intill varandra.

  • Tue 16 Jul 2019 22:37
    #12

    Jag brukar inte smälta eftersom jag inte har tid. Det finns alltid annat att göra som ger mer positiva effekter.

  • Pentra
    Tue 16 Jul 2019 22:44
    #13

    Kansk har du krombrist? För många år sedan hade jag ett enormt sötsug, men läkarna hittade inget direkt avvikande. Jag sökte runt och misstänkte då att jag hade krombrist, så jag började att ta kromtillskott. Redan efter 1-2 veckor så kunde jag gå förbi godisautomaten på jobbet utan att känna mig maniskt tvungen att köpa något sött för att tugga i mig. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Tue 16 Jul 2019 23:04
    #14
    Fjäril kär skrev 2019-07-16 22:17:48 följande:

    Förbjud att äta vid tv?

    Det införde jag när mina barn var små och det sitter kvar fortfarande fast de nu är vuxna och utflugna.

    Vi äter aldrig vid tv. Nånsin. Äter och fikar och myser gör man vid köksbordet, på balkongen eller utomhus. Aldrig i tv-soffan och aldrig i sovrummet.

    Vattenglas är det enda tillåtna.

    Vi är mindre benägen att småäta just därför.

    TV är aldrig förknippat med äta här utan i soffan umgås man och ser tv. Myser tätt intill varandra.


    Oj! Jag är helt fascinerad. För massor med svenskar är ju tv/film = äta något gott. Hur kommer det sigattdu införde en sån grej? Ni måste vara väldigt ovanliga?
  • Tue 16 Jul 2019 23:17
    #15

    Ät lite popcorn istället på kvällarna  och unna dig en godispåse på fre eller lör.

  • Wed 17 Jul 2019 01:05
    #16
    Alexi skrev 2019-07-16 23:04:08 följande:

    Oj! Jag är helt fascinerad. För massor med svenskar är ju tv/film = äta något gott. Hur kommer det sigattdu införde en sån grej? Ni måste vara väldigt ovanliga?


    Jag ville ha ett lättstädat hem och rena möbler utan ketchupkladd och morotspure från små barn. Då blev det helt enkelt ett ätförbud vid tv. Och det var enkelt att fortsätta med det. Mindre städning vill väl alla ha?

    Jag själv är uppvuxen med att mina föräldrar hade ett matrum/matplats där man åt bättre middagar, spelkvällar med chips och kortlek etc just för att slippa spill och stök i soffa och förstöra bord och matta.

    För mig är inte fredagsmys nånting man stoppar i munnen i första hand.
  • Wed 17 Jul 2019 13:57
    #17
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 01:05:58 följande:
    Jag ville ha ett lättstädat hem och rena möbler utan ketchupkladd och morotspure från små barn. Då blev det helt enkelt ett ätförbud vid tv. Och det var enkelt att fortsätta med det. Mindre städning vill väl alla ha?

    Jag själv är uppvuxen med att mina föräldrar hade ett matrum/matplats där man åt bättre middagar, spelkvällar med chips och kortlek etc just för att slippa spill och stök i soffa och förstöra bord och matta.

    För mig är inte fredagsmys nånting man stoppar i munnen i första hand.
    Jag tycker det vore toppen att ha som ni! Tyvärr avskyr jag att sitta på en stol, dvs jag kan bara riktigt koppla av om jag sitter i en skön soffa eller fåtölj.

    Och tyvärr nr två, jag är oerhört van sedan barndomen att man äter något gott när man vill mysa. Jag har exakt samma problem som TS med att stoppa i munnen, även om jag väljer att inte göra det varje dag på det viset.


  • Wed 17 Jul 2019 14:30
    #18

    Kan svara utifrån att ha slutat röka. Jag var helt ärligt talat tvungen att (för en period) sluta göra sådant som blivit starkt associerat med rökningen. Jag kunde inte dricka kaffe utan att drabbas av ett enormt sug. Fick sluta dricka alkohol och gå på fester ett tag också. Massor av små rutiner och ritualer runt rökningen behövde brytas, så jag inte skulle få det där psykologiska suger efter ciggen. Kaffe vart det jag var tvungen att sluta med längst tid av allting, drack det inte på säkert ett år.

    Vet inte om någon föreslagit detta, men du skulle kunna köra med en avvänjnings approach. Du börjar smått, så det blir realistiskt för dig att klara hålla dig till din regel. Börja med varannan dag till exempel. Sen kan du testa byta ut godiset till frukt, grönt & nötter någon av dagarna. När du sen känner att du klarar hålla dig till din varannan dag regel utöka antalet dagar utan att småäta. Börja med ett tillfälle i veckan. Tex att onsdagen och torsdagen bestäms som uppehållsdagar, resten av veckans dagar enligt varannan dag regeln. När 2 dagar i rad inte längre är en utmaning, öka till 3. Tisdag, onsdag, torsdag uppehållsdagar. Osv tills du når det läget du önskar vara på, som ett exempel vardagar uppehållsdagar, helgdagar fritt fram. Eller vad du nu känner för.

  • Wed 17 Jul 2019 15:21
    #19

    Jag lyckas hålla nere min godis-mani med att byta ut godispåsen mot en låda babytomater, en påse sockerärtor, en knippe rädisor eller liknande. Eller nu när det är sommar och varmt: ett glas med isbitar! Jag har inte lyckats bryta "behovet" av att trycka saker i truten, men lyckas till 90% byta ut det jag stoppar i mig till "bättre alternativ".

  • Fri 19 Jul 2019 11:26
    #20

    För mig så fungerar det bra att hålla två timmar efter mat med dryck, och 20 minuter efter dryck med mat. Det hindrar en del av småätandet.
    Har skrivit en del om detta här: http://friskare.info/branna-fett-med-bantningsmetoder-som-fungerar/


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Mon 22 Jul 2019 14:52
    #21

    Godis triggar "må-bra-känslor" varpå det är en knepig vana att bryta om kroppen redan vant sig vid det. Jag tycker det är bra att endast äta när jag är hungrig, och lägga upp målen så att de matchar träning, arbete/skola och sömn. Sedan ska man inte döma sig själv så hårt det är det som gör att man just får lite skuldkänslor.. 


    Förstå vad du brinner för, låt intressen ta över godisfronten: skapa! Läs själsutvecklande böcker för att finna inre lugn, och fokus på vad du verkligen vill fylla vardagen med.


    Socker, fett och salt är smakbärare varpå de inte bör intas i övermått... Så se till att äta tillräckligt med vitaminer och mineraler per dag (mkt grönt) för att inte skapa sug på ngt som är ohälsosamt i större mått mätt. Kroppen har en tendens att sukta efter onyttigt om den har brister. 


    Reflektera kring varför du äter godis, vad fyller de för funktion? Hur skulle du vilja att livet såg ut annars? Varför vill du utesluta godis? 


    Jag dricker gärna té, äter små mängder naturella nötter till mellis och långsamt för att vi har en tendens att "stressa" oss igenom dagen.

Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?