• Anonym (Forskaren)

Varför flygskam men inte barnskam?

En genomsnittlig persons flygresor bidrar till betydligt mindre koldioxid än vad ett barn gör under sin uppväxt och livstid. Naturen tar inte hänsyn till var utsläppen av koldioxid kommer från.

Varför pratar vi inte mer om detta? Istället låtsas vi som om problemet inte finns och pratar istället om när barn nr 2 och 3 ska komma.

Många miljökämpar, som själva har 4-5 barn, pekar finger åt barnlösa personer som flyger till Mallorca och ingen verkar reagera på hyckleriet. Andra ska leva upp till deras ideal som de inte lever upp till själva.

En lösning kan vara att bekämpa de djupt rotade myter som finns om barn som inte har syskon. Det finns massor med forskning som visar att barn utan syskon inte far mer illa än andra. Ju färre barn desto bättre för miljön.

• Svar på tråden Varför flygskam men inte barnskam?
  • Konservativ
    Anonym (Forskaren) skrev 2019-07-16 16:06:44 följande:
    Du bör hålla en låg profil eftersom du inte hade någon invändning, svar på min enkla fråga, efter min korta förklaring. Trots det går du till angrepp och för att komma undan använder du dig bl.a. av argumentationsfel, misstolkar och hävdar att jag påstår sådant jag inte påstått.
    "Du bör hålla en låg profil" vad är det för översittarfasoner?

Till andra kan jag skriva att jag skrev i inlägg 59 om invändning, även om det var ganska kort eftersom jag förväntade mig en djup diskussion med "forskaren".
  • Anonym (Husdjur)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 17:24:10 följande:

Att klimatförändringarna ska stoppas i nuläget kräver att man inom snar framtid hittar ett system för att effektivt kunna utvinna koldioxid ur luften i stor skala. Sannolikheten för att någon ska utveckla en sådan metod ökar om vi ger alla barn i kommande generationer de bästa möjligheterna till utbildning och till att nå sin fulla potential. Det gör man inte genom att skamma och försämra ekonomin för deras föräldrar.

Att en eller två självgoda forumanvändare bestämmer sig för att inte skaffa fler barn kommer varken att göra till eller från i det stora hela.

Om man inte hittat ett sådant system då? Inom rimlig tid?
  • Anonym (Forskaren)
    Konservativ skrev 2019-07-16 17:37:26 följande:

"Du bör hålla en låg profil" vad är det för översittarfasoner?

Till andra kan jag skriva att jag skrev i inlägg 59 om invändning, även om det var ganska kort eftersom jag förväntade mig en djup diskussion med "forskaren".

Det blir lite komiskt när du skriver om översittarfasoner efter dina egna nedlåtande kommentarer. Jag gav dig ett gott råd, att du bör vara mer ödmjuk och jag förklarade varför.

Du undrade tidigare hur jag menade med att jorden troligtvis klarar sig bättre utan mänsklig närvaro och jag svarade. Sedan kom jag med en följdfråga som du inte kunde svara på och därefter tog du till de fula trick som jag nämnde i förra kommentaren. Jag gissar att det gjordes för att kompensera ditt uteblivna svar.

Ett tips inför framtiden. Att en person t.ex. använder Pingvin som signatur innebär inte med automatik att det är en pingvin som skriver.
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (Husdjur) skrev 2019-07-16 17:52:45 följande:

Om man inte hittat ett sådant system då? Inom rimlig tid?

Då får vi nog försöka vänja oss vid att leva i en värld som är 4-5 grader varmare med allt det innebär.

Det system vi har idag, med kapitalism och självständiga nationalstater, gör det omöjligt att bromsa utvecklingen rent praktiskt. Det kommer aldrig att gå enbart med frivilliga insatser, och något annat har vi inte att komma med i dagsläget.
  • Anonym (Husdjur)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 18:47:56 följande:

Då får vi nog försöka vänja oss vid att leva i en värld som är 4-5 grader varmare med allt det innebär.

Det system vi har idag, med kapitalism och självständiga nationalstater, gör det omöjligt att bromsa utvecklingen rent praktiskt. Det kommer aldrig att gå enbart med frivilliga insatser, och något annat har vi inte att komma med i dagsläget.

Kanske vi människor i västvärlden kan överleva några graders temperatur höjning. Men många djurarter gör det inte.

Inte ENBART frivilligt. Lagar och regler också naturligtvis. Och förhoppningsvis även tekniska lösningar. Vi får jobba på bred front.
  • tystnu4
    Anonym (Husdjur) skrev 2019-07-16 19:07:24 följande:
    Kanske vi människor i västvärlden kan överleva några graders temperatur höjning. Men många djurarter gör det inte.

Inte ENBART frivilligt. Lagar och regler också naturligtvis. Och förhoppningsvis även tekniska lösningar. Vi får jobba på bred front.
    Frågan är hur många grader vi kan överleva, redan nu har människor börjat dö av värmen i västvärlden, även i Sverige har det ju varit en ökning jämfört med tidigare år
    Sen med tanke på att vi även har elbrist och är beroende av fläktar, ac osv

För at inte nämna andra naturkatastrofer runt om i världen som bara ökar
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (Husdjur) skrev 2019-07-16 19:07:24 följande:

Och hur ska svenska lagar och regler börja gälla i Kina eller Saudiarabien? Ärligt talat så spelar det ingen roll vad vi gör i vårt lilla land, så länge det inte blir en ekonomisk framgångssaga som andra länder kan inspireras av. Vi kan dra ner alla svenska utsläpp till noll - rent av begå kollektivt självmord hela befolkningen - och det skulle knappt ha en märkbar effekt på de globala koldioxidutsläppen eller på den globala uppvärmningen.
  • Söderomslottsskogen

I övrigt kan jag inte se att folkmord - där övertalad sterilisering i syfte att minska en population ingår - skulle vara en moraliskt okej lösning att förespråka. Skräms lite av att det tydligen är en vanlig åsikt numera.

• Konservativ
    tystnu4 skrev 2019-07-16 19:19:38 följande:
    Frågan är hur många grader vi kan överleva, redan nu har människor börjat dö av värmen i västvärlden, även i Sverige har det ju varit en ökning jämfört med tidigare år
    Sen med tanke på att vi även har elbrist och är beroende av fläktar, ac osv

För at inte nämna andra naturkatastrofer runt om i världen som bara ökar
    Det har ju varit varmare förut så varför skulle vi inte överleva några graders ökning? Här är det 20 grader idag, jag överlever nog 23.

Elbrist avhjälps enkelt med kärnkraft.

Naturkatastroferna ökar inte.

Inte en enda storstad har lagts under vatten. De flesta ligger vid havskusterna.

Och det finns is i Arktis. I mittenav sommaren. Skulle den inte vara borta vid det här laget?

extent map
  • Anonym (A)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 18:47:56 följande:

Håller med
Svar på tråden Varför flygskam men inte barnskam?