• Tom Araya

    Tjejer/kvinnor - Hur mycket "tafsande" är okej?

    Du som är tjej/kvinna och som har en kille/man och är sexuellt aktiv med honom, hur mycket av "tafsande" är okej för dig eller t.o.m. uppskattat?

    Med tafsande menar jag allt av smek, massage och dylikt, att han tar på dig, även på bröst, rumpa och kanske även på könet emellanåt, hududsakligen utanpå kläderna och sådär lite spontant och förbigående eller när ni hånglar, myser i soffan eller delar säng, inte bara när ni har eller tänker ha sex.

    Berätta gärna om vad du gillar/inte gillar, när, hur o.s.v.

    Berätta gärna även vad du ger tillbaka av detta.

    Får det även ske offentligt lite diskret?

    Hur mycket är ok när dina/hans/era barn ser?

    Hur mycket är ok när era vänner och anhöriga ser?

    Blir det någon gång jobbigt?

    Får det dig att känna dig bekräftad, älskad, åtrådd och bli kåt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-21 19:04
    "Tafsande" var kanske ett illa valt ord, då många förknippar det med att otillåtet ta på någon/något, exempelvis när okända gör det, därav att jag satte ordet inom citationstecken och trodde då i min enfald att alla skulle förstå.

    I detta fall handlar det enbart om beröring från din partner, ingen annan.

    Beröringen är dock densamma, när man tar på, kramar, omfamnar, smeker, masserar, stryker, greppar, klappar o.s.v. med avsikten att visa åtrå, kärlek och lust (vart och ett enskilt eller i kombination) och skapa fysisk närhet, kroppskontakt, intimitet, sensualitet e.t.c.

    Här avses också både sådan över icke sexuella delar av kroppen samt sexuella delar av kroppen (alltså olika sorts beröring att ta ställning till).

  • Svar på tråden Tjejer/kvinnor - Hur mycket "tafsande" är okej?
  • Tom Araya
    Anonym (Camilla) skrev 2019-07-21 19:31:13 följande:
    Det du beskriver här är absolut underbart! Men det beror på vad handen gör mellan mina ben.
    Han masserar dig över fittan, ev genom kläderna.
    Anonym (Camilla) skrev 2019-07-21 19:31:13 följande:
     Bjuder jag in och om du läser av så är det ok. Mood och omgivning. Förväntar mig att göra samma smekningar omvänt. Låter toppenhärligt.
    Hur bjuder du in?

    I vilket läge och humör är det direkt fel och när är du på det humöret?
  • lilagrodautanben

    Är jag i ett förhållande,vilket jag varit gift i nio år, så är det mesta ok. Är jag sur eller trött blir jag irriterad om han skulle ta mig på könet. Och när han stoppar upp fötterna mellan mina ben! Det kräks jag på! Det gör han när han vill jävlas. Men om han tar mig på rumpan bland folk eller om jag lagar mat tex så går jag igång :)

  • Anonym (Camilla)
    Tom Araya skrev 2019-07-21 19:37:19 följande:

    Han masserar dig över fittan, ev genom kläderna.Hur bjuder du in?

    I vilket läge och humör är det direkt fel och när är du på det humöret?


    Ditt exempel vid spisen. Softad musik, ett glas vin på bänken, styr ihop nått gott. Kysser han mig i nacken och en förstulen smekning av ett bröst. Lutar jag mig bakåt och visar att jag vill ha mer. Börjar det hetta till då kan jag nog sära lite för en smekning utanpå. Kommer den handen direkt utan föregående gos, som första kroppskontakt, blir det stopp. De där små smekningarna, närheten osv tycker jag är en början till ett härligt förspel. Eller är ett förspel.
  • Anonym (Tafselitafs)
    MsFry skrev 2019-07-21 16:32:27 följande:

    Nej en ovälkommen beröring kan ej vara välkommen. Tafsande är inte rätt ord för det ni pratar om.


    Tafsandet är hur man gör det, till exempel grabbar tag om brösten bakifrån, klämmer på rumpan osv.

    Vissa tjejer gillar det helt enkelt.
  • Anonym (PK)
    Tom Araya skrev 2019-07-21 18:41:16 följande:

    SAOL säger inte att ordet enbart kan betyda ovälkommen/otillåten beröring, utan beröring överhuvudtaget.


    Vilket tålamod du har. Beundrar dig =)
  • Anonym (PK)

    Svarar som de flesta här. Tafsande, smek och beröring är härligt. Här är vi mycket för sånt. Vid spisen, i soffan, i affären. Hans händer är det skönaste jag vet, älskar att känna dom på min kropp, var som helst. En puss i förbifarten, en klapp på rumpan. Å han får lika mycket tillbaka.

  • Tom Araya
    Anonym (PK) skrev 2019-07-21 21:29:31 följande:

    Svarar som de flesta här. Tafsande, smek och beröring är härligt. Här är vi mycket för sånt. Vid spisen, i soffan, i affären. Hans händer är det skönaste jag vet, älskar att känna dom på min kropp, var som helst. En puss i förbifarten, en klapp på rumpan. Å han får lika mycket tillbaka.


    Det låter härligt! Solig
  • Anonym (lunabelle tindra)

    Absolut inte inför andra.

    Visst vill jag ha närhet och uppskattning men ibland kan det kännas för ytligt och sexfixerat tyvärr. Men bäst att inte säga nåt så han inte känner sig kränkt.

  • Anonym (lunabelle tindra)
    Mimosa86 skrev 2019-07-21 16:27:05 följande:

    Alla par är olika, alla har olika nivåer för beröring och olika önskemål i relationen.

    Jag tycker om fysisk beröring och vill ha mycket av det. Dock mer kramar och smek. Kommer mannen och grabbar tag i bröst och rumpa blir jag irriterad och ganska avtänd. Gillar inte pang på rödbetan. Blir betydligt mer upphetsad av en kyss i nacken och en omfamning bakifrån.

    Inget tafsande framför barnen. Noll tolerans. De får se kramar och kyssar. Kärlek. Vill inte att dottern ska tro att det är ok att som kvinna bli tafsad och grabbad på för att hon är i en relation. Hon ska lär sig att hon bestämmer över sin egen kropp och väljer själv vart ribban ska läggas.

    Samt inför allmänheten. Gärna kramar och kyssar. Men inte beröring på intima delar. Det är intimt mellan ett par och inget andra ska tvingas se på.


    Exakt! Man har inte rätt att tafsa och rätt till någon annans kropp bara för man är ihop. 

    När du skriver "nolltolerans", är det att du inte tolererar detta från mannen och han egentligen hade velat tafsa på dig inför barnen om du inte hade sagt ifrån?
  • Anonym (Stina)

    Tycker i princip all beröring är okej i vår relation. Han tar på mig och jag tar på honom. Tycker absolut att det är okej att han tar på mina bröst ibland, eller pussar mig i nacken. Skulle jag någon gång inte känna att det är okej så säger jag bara det, så slutar han. Blir liksom ingen stor grej av det.

    Vi har givetvis vanligt hyfs och respekterar att andra människor kanske inte vill se allting. Är vi bland folk (både okända och vänner/släkt) kanske vi ger varandra kramar, kortare pussar och "vanlig" beröring som över axlar eller rygg, men inget över bröst/kön/rumpa.

  • Tom Araya
    Anonym (lunabelle tindra) skrev 2019-07-22 01:31:59 följande:

    Absolut inte inför andra.

    Visst vill jag ha närhet och uppskattning men ibland kan det kännas för ytligt och sexfixerat tyvärr. Men bäst att inte säga nåt så han inte känner sig kränkt.


    Även den sexuella attraktion kan vara mer av personlighet och personkemi än av ytliga attribut.

    Blir det för sexfixerat kan man kanske dra ner på just sådan beröring.
  • Moder1

    [quote=79773753][quote-nick]Tom Araya skrev 2019-07-21 12:38:40

    Berätta gärna om vad du gillar/inte gillar, när, hur o.s.v.

    Han får vardagsta på mig när han vill och var han vill när vi är hemma.

    Är vi borta/bland folk så är det beröring på icke intima delar.

    Berätta gärna även vad du ger tillbaka av detta.

    Jag rör honom likadant

    Får det även ske offentligt lite diskret?

    Ja diskret

    Hur mycket är ok när dina/hans/era barn ser?

    Kyssar, kramar, lite rumpkläm

    Hur mycket är ok när era vänner och anhöriga ser?

    Kyssar kramar rumpkläm

    Blir det någon gång jobbigt?

    Nej

    Får det dig att känna dig bekräftad, älskad, åtrådd och bli kåt?

    Ägd, älskad, åtrådd "you name it"

  • Tom Araya
    Moder1 skrev 2019-07-22 22:07:40 följande:

    [quote=79773753][quote-nick]Tom Araya skrev 2019-07-21 12:38:40

    Berätta gärna om vad du gillar/inte gillar, när, hur o.s.v.

    Han får vardagsta på mig när han vill och var han vill när vi är hemma.

    Är vi borta/bland folk så är det beröring på icke intima delar.

    Berätta gärna även vad du ger tillbaka av detta.

    Jag rör honom likadant

    Får det även ske offentligt lite diskret?

    Ja diskret

    Hur mycket är ok när dina/hans/era barn ser?

    Kyssar, kramar, lite rumpkläm

    Hur mycket är ok när era vänner och anhöriga ser?

    Kyssar kramar rumpkläm

    Blir det någon gång jobbigt?

    Nej

    Får det dig att känna dig bekräftad, älskad, åtrådd och bli kåt?

    Ägd, älskad, åtrådd "you name it"


    Det låter härligt!
  • Mimosa86
    Anonym (lunabelle tindra) skrev 2019-07-22 01:35:49 följande:

    Exakt! Man har inte rätt att tafsa och rätt till någon annans kropp bara för man är ihop. 

    När du skriver "nolltolerans", är det att du inte tolererar detta från mannen och han egentligen hade velat tafsa på dig inför barnen om du inte hade sagt ifrån?


    Min man har gjort tjuvnyp inför barnen (av gammal vana och inte reflekterat över det) vilket vår dotter snappade upp och själv då började ta på våra rumpor. Det blev liksom fel och min man fick sig en rejäl tankeställare. Så vi pratade om det och bestämde båda två att vi måste vara noga med vad vi gör inför barnen. Men också hur vi pratar om och till varandra. De är ju små svampar, och vi deras rätt och fel.
Svar på tråden Tjejer/kvinnor - Hur mycket "tafsande" är okej?