• Anonym (Anonym)

Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?

Jag står i valet och kvalet om jag ska kontakta frun till männen jag träffar.

Vi har träffats via nätet och han bor i en annan del av landet. Vi ses några gånger i månaden i och med att han i sitt arbete reser en hel del utomlands och flyger då från Arlanda. Han kan då sägs till sin fru att han åker dagen innan och bor på hotell i Stockholm så han kan ta första morgonflyget. Nu har han hittat på arbetsresor och medan frun tror att han är utomlands så bor han hos mig. Han har varit gift i många år och har 3 myndiga barn. Jag har börjat tycka synd om hustrun. Jag är singel men ser ingen framtid med honom eftersom jag inte är kär i honom utan ser honom som någon jag kan dejta tills jag träffar den rätte. Vi trivs väldigt bra ihop och har väldigt roligt ihop. Vi pratar väldigt mycket om djupa saker. Men jag har extremt dåligt samvete över hans fru. Jag vill inte att han ska skilja sig för jag vill inte ha honom

Min tanke med att berätta för frun är att ge henne en chans att jobba på sitt äktenskap med honom och det är svårt om hon inte vet om att han är otrogen. Han har ett sådant behov av att bli lyssnad på och stort behov av närhet.

• Svar på tråden Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?
  • Anonym (eh?)
    Anonym (BBW) skrev 2019-08-01 21:01:03 följande:
     Är det värkligen värt att kasta bort allt man har tillsamman för att man haft något så banalt som lite sex vid sidan om.
    Om det är så banalt med lite sex på sidan om,varför ska man då ens ta risken att förstöra sitt förhållande för något så banalt? Motsägelsefullt.

För övrigt tror du att alla ser på sex på samma sätt som du gör? Det som är banalt för dig, kan vara fint och viktigt för mig. Det som är viktigt för dig kan vara banalt för mig. Därför är kommunikation vad man vill så viktigt, om man inte vill riskera sitt förhållande. Jag ser t.ex inte sex som något banalt utan fint och kärleksfullt, och är inte intresserad av att ha det med någon annan än den jag för tillfället har känslor för.
    , Många agerar på tok för snabbt och skulle gör bra mycket klokare och mera praktiska beslut om man lugnade sig och värderade situationen. Är det värkligen värt att kasta bort allt man har tillsamman för att man haft något så banalt som lite sex vid sidan om.

Det är inte antal år tillsammans som avgör om ett förhållande är värt att kasta bort eller inte. Oftast stannar många alldeles för länge i destruktiva förhållande av rädsla för att bli ensamma, trots att de borde lämnat mycket tidigare.

För mig är det t.ex tilliten och att jag kan prata med min partner som är absolut viktigast, och därmed skulle en otrohet få mig att inse att vi inte delar samma värderingar. Min partner är även min bästa vän, och jag vill kunna dela allt med denne. Däremot skulle jag inte avsluta ett förhållande om min partner ville diskutera ett öppet förhållande med mig vilket är en helt annan sak. Anledningen är att gå bakom ryggen eller ljuga som skulle vara droppen för min del. Om han inte känner att han kan kommunicera med mig, så kan han ljuga om en hel del andra saker med. 

För mig skulle det inte vara att kasta bort ett bra förhållande utan ett lättnad att bli av med en person som anser att han inte ens kan prata med mig/går bakom min rygg.
    Samt att det faktiskt var hans val att kasta bort vårt förhållande, jag bara fullföljer det han påbörjat.

Vad säger att det inte är det bästa att lämna en person som inte delar ens värderingar? Vad säger att det valet inte kan leda till att man hittar något bättre eller till och med den rätta i sitt liv?  Jag skulle inte vilja lägga mer värdefull tid på att kasta bort ytterligare år med fel person, bara för att slippa leva ensam.

• Fina Gina
    Anonym (eh?) skrev 2019-08-02 17:50:26 följande:

Om det är så banalt med lite sex på sidan om,varför ska man då ens ta risken att förstöra sitt förhållande för något så banalt? Motsägelsefullt.

För övrigt tror du att alla ser på sex på samma sätt som du gör? Det som är banalt för dig, kan vara fint och viktigt för mig. Det som är viktigt för dig kan vara banalt för mig. Därför är kommunikation vad man vill så viktigt, om man inte vill riskera sitt förhållande. Jag ser t.ex inte sex som något banalt utan fint och kärleksfullt, och är inte intresserad av att ha det med någon annan än den jag för tillfället har känslor för.Det är inte antal år tillsammans som avgör om ett förhållande är värt att kasta bort eller inte. Oftast stannar många alldeles för länge i destruktiva förhållande av rädsla för att bli ensamma, trots att de borde lämnat mycket tidigare.

För mig är det t.ex tilliten och att jag kan prata med min partner som är absolut viktigast, och därmed skulle en otrohet få mig att inse att vi inte delar samma värderingar. Min partner är även min bästa vän, och jag vill kunna dela allt med denne. Däremot skulle jag inte avsluta ett förhållande om min partner ville diskutera ett öppet förhållande med mig vilket är en helt annan sak. Anledningen är att gå bakom ryggen eller ljuga som skulle vara droppen för min del. Om han inte känner att han kan kommunicera med mig, så kan han ljuga om en hel del andra saker med. 

För mig skulle det inte vara att kasta bort ett bra förhållande utan ett lättnad att bli av med en person som anser att han inte ens kan prata med mig/går bakom min rygg.

Samt att det faktiskt var hans val att kasta bort vårt förhållande, jag bara fullföljer det han påbörjat.

Vad säger att det inte är det bästa att lämna en person som inte delar ens värderingar? Vad säger att det valet inte kan leda till att man hittar något bättre eller till och med den rätta i sitt liv?  Jag skulle inte vilja lägga mer värdefull tid på att kasta bort ytterligare år med fel person, bara för att slippa leva ensam.

Kan vi inte försöka hålla oss till ämet i tråden.

Alla skulle vinna på att vi i denna tråd diskuterar TS och det hon har gjort och inget annat

Min önskan är att personer som vill diskutera ansvar för relationer och etik och moral runt otrohet i generella termer skapar en egen tråd om detta.
  • Xenia
    Personen som var otrogen är självklart samma person som innan. Men man förändras över tid och relationer är en dynamisk process. Att tro att man känner en person är ganska naivt då de flesta inte ens känner sig själva. Har man den insikten behöver det inte bli en jättechock om någon har lite skoj vid sidan om och man slipper handla i panik och bara följa känslor och instinkter, Många agerar på tok för snabbt och skulle gör bra mycket klokare och mera praktiska beslut om man lugnade sig och värderade situationen. Är det värkligen värt att kasta bort allt man har tillsamman för att man haft något så banalt som lite sex vid sidan om.

Vet att inte alla delar min syn på att sex och kärlek är inte samma sak utan bara vagt sammanflätade och att man kan få stora problem om man misstar det ena för det andra.
    Det finns tydligen (minst) två sorters människor:
    1. De som faktiskt inte kan tänka sig sex utan kärlek och därför inte har några problem med att vara monogama. Eller de som prioriterar kärlek och familj före "spännande sex med nya partners".

2. De som skiljer på sex och kärlek och därför tröttar på att leva monogamt. De har stort behov av "spännande sex med nya partners" och prioriterar detta slags sex före partner och barn.

Jag tycker att grupp 2 ska avstå från äktenskap och familj. Vill de flytta ihop med någon så gör det med någon med samma inställning och lev i ett öppet förhållande. Men tydligen så är det vanligt att låtsas som man tillhör grupp 1 och vara otrogen bakom ryggen på sin partner. Samvetet säger ingenting och allt går bra tills det blir upptäckt. 

Den som väljer att gå bakom ryggen på sin partner tar alltid en risk också. Att partnern upptäcker det, att den man är otrogen med skvallrar för ens partner, att hon (om det är en man som är otrogen) blir med barn och vägrar göra abort etc.
  • Anonym (PP)
    Fina Gina skrev 2019-08-02 17:59:36 följande:

Alla skulle vinna på att vi i denna tråd diskuterar TS och det hon har gjort och inget annat

Min önskan är att personer som vill diskutera ansvar för relationer och etik och moral runt otrohet i generella termer skapar en egen tråd om detta.

Trådar utvecklas när antingen allt är sagt eller för att perspektiven är olika. Hur man ser på mannens agerande och moral har betydelse för många för den kommentar man sedan ger på TS agerande. Men det kan ju inte någon förstå som har en ståndpunkt att detta är frikopplat från situationen och försöker sig på lite chefande. Väldigt stolpig och fyrkantig uppfattning du har om vad som är on topic. Lyft blicken från ditt eget tyckande så ser du att andra lägger tyngdpunkten hos den bundna parten och därför har andra ingångar.
  • Xenia
    Fina Gina skrev 2019-08-02 17:07:02 följande:
    Det har jag givetvis sett och det var minst sagt både omoraliskt och osmart.

Faktum kvarstår dock att det är TS och hennes agerade tråden handlar om och inget annat.

Frågor rörande älskarens moral hör hemma i en annan tråd.
    Dvs TS har redan bestämt sig.

Klart tråden går off topic då. Antingen diskuterar man om hon gjorde rätt eller inte, trots att det är överspelat. Eller så kan man diskutera om frun gör rätt när hon ringer och tjatar om de andra älskarinnorna. Eller om TS ska ge henne namnen eller inte (inte, säger jag).

Sen kan man diskutera om otrohet är en bagatell eller inte. Men helt klart är det inte det för frun. 
  • Anonym (eh?)
    Fina Gina skrev 2019-08-02 17:59:36 följande:

Svarade på BBWs fråga om det verkligen var värt att kasta bort allt för banalt sex. Men det kanske bara är otrohetsförespråkarna som får skriva OT, eller köra med personliga påhopp ?  

Jag har besvarat frågan och känner inget större behov av att diskutera det vidare eftersom det är som att argumentera för döva öron. Ingen kommer påverka mig att tycka annorlunda ändå, precis som inget kommer påverka dem som gillar att vara otrogna. 

Jag har dock besvarat både TS och en del OT svar, och så länge inte andra skriver OT finns ju ingen anledning att diskutera annat än det som avses. 

• Anonym (eh?)

TS
    Något jag är nyfiken på är om mannen sagt något om att inleda förhållande med dig nu, och vad du i så fall sagt till honom? Har du gjort klart för honom att du inte är det minsta intresserad av det? Om du gjort det , hur reagerade han på det?

• Fina Gina
    Anonym (eh?) skrev 2019-08-02 18:54:36 följande:

Svarade på BBWs fråga om det verkligen var värt att kasta bort allt för banalt sex. Men det kanske bara är otrohetsförespråkarna som får skriva OT, eller köra med personliga påhopp ?  

Jag har besvarat frågan och känner inget större behov av att diskutera det vidare eftersom det är som att argumentera för döva öron. Ingen kommer påverka mig att tycka annorlunda ändå, precis som inget kommer påverka dem som gillar att vara otrogna. 

Jag har dock besvarat både TS och en del OT svar, och så länge inte andra skriver OT finns ju ingen anledning att diskutera annat än det som avses. 

Det var inte ett direkt svar på just ditt inlägg utan en mer ett allmänt konstaterade från min sida. Absolut inte riktat som kritik mot dig och dit svar i en OT diskussion.

Håller helt med om att det är två grupperingar med ståndpunkter huggna i granit och att ingen kommer att baka i sina ståndpunkter.
  • Anonym (eh?)
    Fina Gina skrev 2019-08-02 19:29:44 följande:
    Håller helt med om att det är två grupperingar med ståndpunkter huggna i granit och att ingen kommer att baka i sina ståndpunkter.
    Ja, det är nog ytterst få som ändrar sig i frågor som otrohet eller politik. Skrattande

Otrohet - trohet = SD - V . Typ Drömmer.
  • Anonym (ollipop)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-28 08:30:29 följande:

Jag står i valet och kvalet om jag ska kontakta frun till männen jag träffar.

Vi har träffats via nätet och han bor i en annan del av landet. Vi ses några gånger i månaden i och med att han i sitt arbete reser en hel del utomlands och flyger då från Arlanda. Han kan då sägs till sin fru att han åker dagen innan och bor på hotell i Stockholm så han kan ta första morgonflyget. Nu har han hittat på arbetsresor och medan frun tror att han är utomlands så bor han hos mig. Han har varit gift i många år och har 3 myndiga barn. Jag har börjat tycka synd om hustrun. Jag är singel men ser ingen framtid med honom eftersom jag inte är kär i honom utan ser honom som någon jag kan dejta tills jag träffar den rätte. Vi trivs väldigt bra ihop och har väldigt roligt ihop. Vi pratar väldigt mycket om djupa saker. Men jag har extremt dåligt samvete över hans fru. Jag vill inte att han ska skilja sig för jag vill inte ha honom

Min tanke med att berätta för frun är att ge henne en chans att jobba på sitt äktenskap med honom och det är svårt om hon inte vet om att han är otrogen. Han har ett sådant behov av att bli lyssnad på och stort behov av närhet.

Kort svar: Nej.
    Du ska inte berätta för frun. Varför skulle du det?
Svar på tråden Ska jag som älskarinna berätta för frun att hennes man är otrogen?