• glitterhitta

BF mars 2020 - stannar på FL

Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

• Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • Mageric
    malinmyra skrev 2020-02-10 07:29:27 följande:

Är det ngn som har börjat med knipövningar förresten? Jag har det i bakhuvudet hela tiden, men är för lat. Och hemorrojder, tips mot dessa?

Knipövningar har jag gjort av och till hela graviditeten, märker framför allt att det gör skillnad med aktivt knip nu när hon trycker så mycket nedåt att det gör ont när man går. Har kompisar som lagt in daglig larm-påminnelse om det, jag kör mer på det när jag går promenad, innan körde jag det på bussen till/från jobb för att få in rutinen.

Hemorrojder har jag inte haft, däremot analsprickor men dessa blev bättre av AC3comfort (dock innan graviditet så kolla om den är ok först). Annars hjälpte linfrön i müslin på sitt sätt också.
  • Tusse92
    Tusse92 skrev 2020-01-30 13:35:18 följande:

Hej alla! 

Nu börjar det närma sig nedräkning på riktigt, så spännande! 

Detta är mitt första barn, med andra ord är ju allt som jag upplever nytt. 

Hittills har jag mått superbra, och är verkligen tacksam för det, men nu börjar såklart symptom som ryggvärk, trötta ben, trött överlag smyga sig på, vilket inte är så konstigt :) 

Min fråga är, jag har på senaste tiden verkligen börjat känna av sammandragningarna, jag upplever inte att det gör så ont, mer "obehag". Men jag känner också ganska stark menssmärta, kan det vara förvärkar? 

Vet ju inte skillnaden på dessa, men upplever inte att menssmärtan går över efter någon minut utan håller i sig ganska länge. Hur har ni upplevt sammandragning/förvärkar? :) 

Svarar på min egna kommentar!

Åkte in några dagar efter detta inlägg och det visade sig att min livmodertapp var för kort. Några dagar efter kom vår son i vecka 32+2 :) trots tidigt födsel mår vi alla bra!

Men troligtvis var min känsla förvärvar!
  • frikardellen
    Tusse92 skrev 2020-02-10 18:32:33 följande:

Åkte in några dagar efter detta inlägg och det visade sig att min livmodertapp var för kort. Några dagar efter kom vår son i vecka 32+2 :) trots tidigt födsel mår vi alla bra!

Grattis till sonen! Skönt att ni mår bra även om han kom lite tidigt! <3
  • Lustablong

Grattis och hoppas ni alla får må bra! <3

• Mageric

Grattis!! Vad skönt att det gick bra! Någon speciell anledning till att du åkte in eller det var förvärkarna?
  • malinmyra

Grattis!! Vad skönt att allt gått bra! ??
  • Anonym3323
    malinmyra skrev 2020-02-10 06:57:50 följande:
    Jag har varit på samtal, men kände inte att det var min grej riktigt. Att lyssna på Föda utan rädsla tror jag har hjälpt mig mer, även om jag fortfarande drabbas av lätt panik när jag tänker på förlossningen. Har du läst/lyssnat på den? Även avslappningsövningar tror ja kan vara riktigt bra. Även jag har nog dragit ut på det lite för länge, känner jag. Hade velat avsätta mer tid för att förbereda mig, men det har varit för obehagligt att tänka på helt enkelt..
    Jag är rädd för att det inte är min grej heller, men jag måste testa.. tiden jag fått är exakt tre veckor innan BF så det känns ju väldigt tajt. Om inte annat vill jag komma in på förlossningen och ett rum för att bekanta mig. Det är nog det som kanske kan hjälpa mest, så jag vet vart jag hamnar sen.. Har lyssnat på den, och även lånat boken nu som jag tänkte ta med mig till BB. När jag går på mammaledighet i slutet av månaden kommer jag verkligen försöka fokusera på avslappning och andningsövningar. Profylax funderar jag fortfarande på också, det kostar ju 2000kr för mig och min sambo, vet inte om man ska boka in det eller inte?...
  • Anonym3323

Stort grattis till prinsen!! Underbart :) 
  • malinmyra
    Anonym3323 skrev 2020-02-12 07:45:08 följande:

Jag är rädd för att det inte är min grej heller, men jag måste testa.. tiden jag fått är exakt tre veckor innan BF så det känns ju väldigt tajt. Om inte annat vill jag komma in på förlossningen och ett rum för att bekanta mig. Det är nog det som kanske kan hjälpa mest, så jag vet vart jag hamnar sen.. Har lyssnat på den, och även lånat boken nu som jag tänkte ta med mig till BB. När jag går på mammaledighet i slutet av månaden kommer jag verkligen försöka fokusera på avslappning och andningsövningar. Profylax funderar jag fortfarande på också, det kostar ju 2000kr för mig och min sambo, vet inte om man ska boka in det eller inte?...

Jag hade också funderingar på profylaxen, men avstod då det var så dyrt och passade inte med min sambos arbetstider heller. Tänkte att jag ska försöka googla mig till lite iaf, men har inte kommit till skott än. Tycker jag skjuter upp allt med den där förlossningen framför mig nu, har inte ens packat klart väskan och är i vecka 37. Vet inte om jag börjar bli avslappnad eller bara lever i förnekelse. Misstänker dock det sista... Men jag tycker de pratade bra om andning i boken också.
Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL