• glitterhitta

BF mars 2020 - stannar på FL

Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

• Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • malinmyra
    Anonym3323 skrev 2020-02-21 08:48:40 följande:

Fick du diagnosen på blodtryck och symptomen då om inget av de visade något?  Jag har inga andra symptom, eller jag har haft lite lätt huvudvärk korta stunder men inget jag har behövt ta alvedon för. Sen dess dom frågat om jag har haft några symptom så blir man ju knäpp också och känner efter. Men nu sen i måndags har jag mått så mycket bättre och har även fått låna en blodtrycksmätare. Så igår hade undertrycket sjunkit till 91, på MVC sa dem även att blodtrycket kan sjunka bara av att vara ledig. Trodde nästan inte på dem, men nu fick jag ju se det själv. Hoppas det går åt rätt håll nu, ska dit idag och kolla igen. Så får se om de tycker att jag ska börja med blodtrycksmedicin idag eller inte.. 

Annars mår jag oförskämt bra och är väldigt nöjd med att få vara hemma nu :) man känner det nu efteråt att man verkligen behövde det!

Nu vet jag inte riktigt om jag förstod rätt :) Men sjukskriven har jag varit redan innan blodtrycket gick upp. Har ett sånt jobb som inte direkt är lämpligt för höggravida, så blev sjukskriven via f.kassan ganska tidigt. Diagnosen på blodtryck fick jag förra veckan, då det sakta sakta stigit och nu låg över gränsvärdena. Men hade inga andra symptom, trots att de gjorde massa andra tester. Gången efter hade det stigit ytterligare lite, men visade fortfarande inget annat på andra tester. Och nu den här veckan har jag känt mig lite yrslig och trött, så vet inte om det beror på det eller annat. Får se hos bm nu.. Skönt att du fått vara ledig! Jag tror inte jag hade klarat att jobba alls de sista veckorna faktiskt. Mådde helt ok i januari, men efter vecka 36 var det som att ngn slog en hammare i huvudet på mig, heh. Nu är jag mest trött, sliten och småkrämpor heeela tiden.. Tycker synd om de i min närhet!
  • malinmyra

Ngn som packat förlossningsväska än? Har ni bra tips på ngt gott att ta med sig? Jag är inte sugen på ngt nuförtiden, förutom massa vatten, haha.

• malinmyra

Ngn som packat förlossningsväska än? Har ni bra tips på ngt gott att ta med sig? Jag är inte sugen på ngt nuförtiden, förutom massa vatten, haha.

• Anonym3323
    malinmyra skrev 2020-02-21 10:16:11 följande:
    Nu vet jag inte riktigt om jag förstod rätt :) Men sjukskriven har jag varit redan innan blodtrycket gick upp. Har ett sånt jobb som inte direkt är lämpligt för höggravida, så blev sjukskriven via f.kassan ganska tidigt. Diagnosen på blodtryck fick jag förra veckan, då det sakta sakta stigit och nu låg över gränsvärdena. Men hade inga andra symptom, trots att de gjorde massa andra tester. Gången efter hade det stigit ytterligare lite, men visade fortfarande inget annat på andra tester. Och nu den här veckan har jag känt mig lite yrslig och trött, så vet inte om det beror på det eller annat. Får se hos bm nu.. Skönt att du fått vara ledig! Jag tror inte jag hade klarat att jobba alls de sista veckorna faktiskt. Mådde helt ok i januari, men efter vecka 36 var det som att ngn slog en hammare i huvudet på mig, heh. Nu är jag mest trött, sliten och småkrämpor heeela tiden.. Tycker synd om de i min närhet!
    Jaha okej, läste havandeskapsförgiftning men du skrev ju havandeskapspenning så jag nu ;D då förstår jag.

Jag börjar väl också känna att man kan göra småsysslor, men kroppen säger ifrån ganska snabbt. Får sammandragningar eller blir bara allmänt trött. Men i det store hela mår jag väldigt bra, om ännu bättre nu sen i måndags. Besöket hos BM idag blev firat med lite fika, hade ett bt idag på 129/86. Urinprov och blodproverna var också fina. Så nu känns det som man kan slappna av och försöka fokusera på den dag som komma skall snart. Men är jag ensam om att känna att det inte känns som att man ska föda väldigt snart? får lite overklighetskänsla, eller svårt att föreställa mig att det bara ska dra igång. Det börjar liksom kännas som en stor soppa av blandade känslor så förlossningsrädslan glöms också bort på något sätt....? Haha
  • frikardellen
    malinmyra skrev 2020-02-21 09:44:09 följande:

Jag fick också ett kraftigt illamående igår och kändes som att det var pga magsaften, trots att jag aldrig haft problem med halsbränna eller så. Ryggen har jag inte heller känt av sen nyår, då jag slutade jobba, men den har också börjat ge sig lite till känna den här veckan igen. Dock inte mer än att det värker när jag varit på benen för länge. Men är också i vecka 38, så antar att det börjar luckras upp mer o mer. Annars har jag hört att förvärkar också kan börja i ryggen och stråla ner mot ben och bäcken :)

Det har nu utvecklat sig till en rejäl förkylning med feber, så tyvärr inte förvärkar. ;)

Smärtan i benet något bättre idag, fast mår kasst i övrigt. Tur jag har en snäll sambo som kunde vara ledig med mig idag, jag har varit otroligt ynklig. Värre än en mancold.. :)
  • malinmyra
    frikardellen skrev 2020-02-22 05:14:28 följande:

Det har nu utvecklat sig till en rejäl förkylning med feber, så tyvärr inte förvärkar. ;)

Smärtan i benet något bättre idag, fast mår kasst i övrigt. Tur jag har en snäll sambo som kunde vara ledig med mig idag, jag har varit otroligt ynklig. Värre än en mancold.. :)

Usch, krya på dig snart!!
  • malinmyra
    Anonym3323 skrev 2020-02-21 18:15:42 följande:

Jaha okej, läste havandeskapsförgiftning men du skrev ju havandeskapspenning så jag nu ;D då förstår jag.

Jag börjar väl också känna att man kan göra småsysslor, men kroppen säger ifrån ganska snabbt. Får sammandragningar eller blir bara allmänt trött. Men i det store hela mår jag väldigt bra, om ännu bättre nu sen i måndags. Besöket hos BM idag blev firat med lite fika, hade ett bt idag på 129/86. Urinprov och blodproverna var också fina. Så nu känns det som man kan slappna av och försöka fokusera på den dag som komma skall snart. Men är jag ensam om att känna att det inte känns som att man ska föda väldigt snart? får lite overklighetskänsla, eller svårt att föreställa mig att det bara ska dra igång. Det börjar liksom kännas som en stor soppa av blandade känslor så förlossningsrädslan glöms också bort på något sätt....? Haha

Hade också bättre blodtryck, så ingen insats för mig heller. Ska följa det stadigt ändå och kolla igen på tisdag :)

Tror den där overklighetskänslan kommer sitta i tills du ligger där med bebisen i famnen, haha.

Fick världens ryck imorse och började dammsuga och städa toaletterna, tills det bara tog tvärstopp och helt plötsligt kändes det som att jag fick ryggskott. Fy satan, vad ont det gjorde! Sen släppte det efter ett tag och sen kom det tillbaka 2 ggr till. Och nu verkar det ha släppt helt. Men ryggskottssmärta? Kan det ha varit förvärkar? Jag som förberett mig på molande mensvärk typ, det här är ju ngt helt annat :/
  • Anonym3323
    malinmyra skrev 2020-02-22 13:51:28 följande:

Hade också bättre blodtryck, så ingen insats för mig heller. Ska följa det stadigt ändå och kolla igen på tisdag :)

Tror den där overklighetskänslan kommer sitta i tills du ligger där med bebisen i famnen, haha.

Fick världens ryck imorse och började dammsuga och städa toaletterna, tills det bara tog tvärstopp och helt plötsligt kändes det som att jag fick ryggskott. Fy satan, vad ont det gjorde! Sen släppte det efter ett tag och sen kom det tillbaka 2 ggr till. Och nu verkar det ha släppt helt. Men ryggskottssmärta? Kan det ha varit förvärkar? Jag som förberett mig på molande mensvärk typ, det här är ju ngt helt annat :/

Vad skönt att det går åt rätt håll för oss! Det behöver ju tydligen inte betyda preekampsi bara för att blodtrycket stiger :) haha! håller också på hemma nu, roddare uppe på vinden och rensat massa grejer. Fick även för mig att baka bröd. Nu ligger jag här och har inte ont i ryggen, dock så trycker det neråt mot fiffi och även ändtarmen samt sammandragningar samtidigt. Har känt så sen någon vecka tillbaka... men är inte så att jag behöver någon smärtlindring, det går över efter ett tag. Men man undrar ju hur det riktiga kommer att kännas :D
  • glitterhitta

Hej och hå vad längesedan jag var in hit! Jag når 35 fulla veckor imorgon och är rätt förvånad över att tiden gått så fort, bara 36 dagar kvar till beräknat datum idag :O

Min bebis är fortsatt livlig och det märks att det börjar bli trångt där inne. Blev sjukskriven 50% i början av december och gick sedan på graviditetspenning den 29 januari vilket inte var en dag för sent. Jag har rätt mycket sammandragningar och hemsk foglossning framförallt i blygdbenet att det är svårt att gå. Och det är ett mindre projekt när jag ska vända på mig i sängen!

Idag ska vi köpa vagn och babyskydd, så spännande :D Vecka 11 ska kläderna tvättas, blöjor och annat småfix ska inhandlas och så packar vi det som ska med till sjukhuset. Nu börjar det ju bli på riktigt snart :)

• frikardellen
    malinmyra skrev 2020-02-21 10:17:57 följande:

När jag födde min son för tio år sedan var jag inte sugen att äta någonting under själva värkarbetet. Personalen fick truga i mig saft och vatten. Jag tror jag kräktes en del, minns inte allt. Men, jag vill tipsa om druvsockertabletter. Lätt att äta, smälter i munnen, och ger snabbt lite energi.
Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL