• Anonym (TS)

Fulaste dialekten!

Vilken dialekt tycker du är fulast?

• Svar på tråden Fulaste dialekten!
  • Anonym (Höä)

Bor numera i Stockholm och tycker att de flesta här pratar typ rikssvenska som på TV, gamla stockholmskan finns inte kvar, så ni som säger att stockholmska är fult vilken dialekt menar ni?

Det finns ju förortsvarianter sk Rinkebysvenska och överklasstugg men de flesta pratar inte så.

• Anonym (R.R. Diftongsson)

Alla svar i tråden får en bara att vilja tala en bredare dialekt för att irritera de som inte gillar den. Som skåning brer man gärna på lite extra och drygar sig om man vet att folk tycker att det är fult.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Höä) skrev 2019-08-04 17:30:15 följande:

Bor numera i Stockholm och tycker att de flesta här pratar typ rikssvenska som på TV, gamla stockholmskan finns inte kvar, så ni som säger att stockholmska är fult vilken dialekt menar ni?

Det finns ju förortsvarianter sk Rinkebysvenska och överklasstugg men de flesta pratar inte så.

Har svårt att tro att människor på TV som talar s.k. rikssvenska uttrycker sig som ?men guuuuud? eller den ständiga frasen ?är det SANT?? (med betoning där man går upp i tonläge på slutet). Det är den generella innerstadsstockholmskan som jag menar och som jag tror de flesta också syftar på. Överklass?tugg? som du så typiskt slänger dig med i uttrycken har jag mindre svårt för ärligt talat och det är heller inte s.k. rinkebysvenska heller som man menar. Folk stör sig även på modeord som för tillfället är populärt främst i Stockholm, där de flesta nyord uppstår, så som att ersätta ordet ?man? med ?en? osv. Exempel; en får inte gå på väääägen (med utdragen lång vokal).

Det är för övrigt även tragiskt hur de flesta TV-produktioner är producerade i Stockholm, därav att man upplever rikssvenskan som nedtonad stockholmska.
  • Anonym (Tjejen)

Frågetecknen ovan ska vara citattecken

• Anonym (Förortstjej)
    roflgrodanbolltroll skrev 2019-08-04 11:18:50 följande:

Ha! om du vill jämföra förortsdialekter så är Rinkebysvenskan verkligen skönsång framför hur man låter i Rosengård.

Well, all förortssvenska som är en hybrid mellan typ arabiska och svenska låter vansinnigt korkat och får mina öron att gråta. Jag menar alltså inte folk som bryter för att de inte varit länge i landet, utan folk med brett ordförråd som odlat det här uttalet kulturellt, kan vara svenskar också. Vidrigt.
  • Anonym (Tjejen)

Tillägger även att väääägen i uttal på horribel stockholmska skulle uttalas veeeegen.

• Anonym (Språkexperten)

Östergötska!

• Anonym (Antonia)

Skånskan är sämst..bäst är värmländskan samt även stockholmsdialekter..

• Anonym (Höä)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 17:47:48 följande:

Har svårt att tro att människor på TV som talar s.k. rikssvenska uttrycker sig som ?men guuuuud? eller den ständiga frasen ?är det SANT?? (med betoning där man går upp i tonläge på slutet). Det är den generella innerstadsstockholmskan som jag menar och som jag tror de flesta också syftar på. Överklass?tugg? som du så typiskt slänger dig med i uttrycken har jag mindre svårt för ärligt talat och det är heller inte s.k. rinkebysvenska heller som man menar. Folk stör sig även på modeord som för tillfället är populärt främst i Stockholm, där de flesta nyord uppstår, så som att ersätta ordet ?man? med ?en? osv. Exempel; en får inte gå på väääägen (med utdragen lång vokal).

Det är för övrigt även tragiskt hur de flesta TV-produktioner är producerade i Stockholm, därav att man upplever rikssvenskan som nedtonad stockholmska.

Haha, Men guuud och Är det SANT etc har jag faktiskt bara hört på TV Paradise Hotel etc. Ingen jag känner talar så. Stockholm är fullt av inflyttade i första och andra generationen, jag är en sådan och på Södermalm där jag bor låter det för mig i alla fall mest som någon sorts rikssvenska med inslag av olika dialekter från hela landet.

Att ersätta man med en förekommer väl i hela landet, det är snarare politiskt(feministiskt) än geografiskt.

Varför är det tragiskt att mycket TV görs i Stockholm? Här bor det mest människor och som sagt de flesta här har rötterna någon annanstans, jag själv kommer från Västergötland och Småland
  • Anonym (Höä)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 17:57:29 följande:

Tillägger även att väääägen i uttal på horribel stockholmska skulle uttalas veeeegen.

Den typen av stockholmska är på utdöende.

Fråga en stockholmare hur Mälaren uttalas så får du olika svar beroende på ålder (och geografisk hemvist förstås)

Över 70: Meeelarn

35-70: Mälarn

Under 35: Määlaren
Svar på tråden Fulaste dialekten!