• Anonym (TS)

Fulaste dialekten!

Vilken dialekt tycker du är fulast?

• Svar på tråden Fulaste dialekten!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Höä) skrev 2019-08-04 18:24:23 följande:

Haha, Men guuud och Är det SANT etc har jag faktiskt bara hört på TV Paradise Hotel etc. Ingen jag känner talar så. Stockholm är fullt av inflyttade i första och andra generationen, jag är en sådan och på Södermalm där jag bor låter det för mig i alla fall mest som någon sorts rikssvenska med inslag av olika dialekter från hela landet.

Att ersätta man med en förekommer väl i hela landet, det är snarare politiskt(feministiskt) än geografiskt.

Varför är det tragiskt att mycket TV görs i Stockholm? Här bor det mest människor och som sagt de flesta här har rötterna någon annanstans, jag själv kommer från Västergötland och Småland

Orkar inte diskutera med stötta stockholmare som vägrar att förstå vad man säger utan ska vända och vrida på allt. Inse bara att den dialekten anses som botten inom Sveriges rikes gränser, enligt de allra flesta som inte bor där. Sverige är så mycket mer än Stockholm, oavsett vad stockholmarna tror. Hade jag fått bestämma hade vi delat upp Sverige, där Stockholm var ett eget land. All skit, oavsett om det är feministiskt språkbruk eller vad som helst, börjar i Stockholm och sprider sig som virus ut i landet. Detta på grund av att folk där verkar lida av hybris och storhetsvansinne, oavsett var man kommer från början. Man flyttar till storstan minsann och blir förmeeeeer, lite bättre än andra lantisar, anammar dialekten och blir en riktig världsmedborgare (tror man ). Man blir hipp och feministisk och hej faderullan!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Höä) skrev 2019-08-04 18:29:09 följande:

Den typen av stockholmska är på utdöende.

Fråga en stockholmare hur Mälaren uttalas så får du olika svar beroende på ålder (och geografisk hemvist förstås)

Över 70: Meeelarn

35-70: Mälarn

Under 35: Määlaren

Ja, det får vi verkligen hoppas då öronen gråter när man hör det.
  • Anonym (Höä)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 18:42:32 följande:

Orkar inte diskutera med stötta stockholmare som vägrar att förstå vad man säger utan ska vända och vrida på allt. Inse bara att den dialekten anses som botten inom Sveriges rikes gränser, enligt de allra flesta som inte bor där. Sverige är så mycket mer än Stockholm, oavsett vad stockholmarna tror. Hade jag fått bestämma hade vi delat upp Sverige, där Stockholm var ett eget land. All skit, oavsett om det är feministiskt språkbruk eller vad som helst, börjar i Stockholm och sprider sig som virus ut i landet. Detta på grund av att folk där verkar lida av hybris och storhetsvansinne, oavsett var man kommer från början. Man flyttar till storstan minsann och blir förmeeeeer, lite bättre än andra lantisar, anammar dialekten och blir en riktig världsmedborgare (tror man ). Man blir hipp och feministisk och hej faderullan!

Men snälla nån! Varför är du så arg på Sveriges huvudstad? Ingen här tror att de är förmer än andra, det har du fått om bakfoten! Jag är som sagt från Västergötland, Småland och Stockholm och har släkt och vänner överallt som jag umgås med, jag hälsar på där, de hälsar på här, kom hit vetja så får du se lite mer av Svärje!
  • Anonym (Hos)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 18:42:32 följande:

Du är fördomsfull och full av hat och jante. Fult.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Höä) skrev 2019-08-04 18:57:02 följande:

Men snälla nån! Varför är du så arg på Sveriges huvudstad? Ingen här tror att de är förmer än andra, det har du fått om bakfoten! Jag är som sagt från Västergötland, Småland och Stockholm och har släkt och vänner överallt som jag umgås med, jag hälsar på där, de hälsar på här, kom hit vetja så får du se lite mer av Svärje!

Där kom det! Du tror att jag är en obildad lantis i s.k. Svärje, som aldrig varit utanför bonnahålan. Tur att det finns sådana fina människor som du som flyttat till stora staden då.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hos) skrev 2019-08-04 19:01:16 följande:

Du är fördomsfull och full av hat och jante. Fult.

Nä! TS efterfrågade den fulaste dialekten och jag svarade. Någon frågade mer specifikt oss som tycker att stockholmskan är den fulaste och jag svarade även på det. Den som inte tål att andra har åsikter är nog själv full i jante. Hat? Du vet nog inte riktigt vad hat innebär om du tar så allvarligt på mina inlägg. Fördomsfull? Ja, kanske lite men jag vågar iallafall säga rakt ut vad jag tycker till skillnad från er jantelagare som knappt vågar sticka ut hakan i någon fråga alls. Antar att det hade varit ok för dig om jag uttalade superfeminist/kommunist/vänsterpartist/miljöåsikter? Nej jante kan du vara själv!
  • Anonym (Höä)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 19:23:25 följande:

Där kom det! Du tror att jag är en obildad lantis i s.k. Svärje, som aldrig varit utanför bonnahålan. Tur att det finns sådana fina människor som du som flyttat till stora staden då.

Varför säger du att du är en obildad lantis? Du verkar väldigt arg. Läs om mina och dina inlägg igen.

Det enda jag har sagt är att Stockholm är fyllt av inflyttade personer från hela landet och att dialekten här har förändrats. Jag förstår faktiskt inte varför du är så arg, men nu säger jag hejdå, ha det bra!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Höä) skrev 2019-08-04 19:33:46 följande:

Varför säger du att du är en obildad lantis? Du verkar väldigt arg. Läs om mina och dina inlägg igen.

Det enda jag har sagt är att Stockholm är fyllt av inflyttade personer från hela landet och att dialekten här har förändrats. Jag förstår faktiskt inte varför du är så arg, men nu säger jag hejdå, ha det bra!

DU tror att jag är en obildad lantis. Därför skrev du Svärje. Alla vet vad du syftar på, en s.k. Svärjevän som bor någonstans långt ut på vischan och som aldrig sett den stora heliga staden Ståååckhååålm. Blev det jobbigt nu när du fick förklara dina dolda budskap? Jag må vara smått fördomsfull, det kan jag erkänna, men du erkänner aldrig vilka fördomar du har om folk va?
  • Anonym (Hos)
    Anonym (Tjejen) skrev 2019-08-04 19:29:28 följande:

Nä! TS efterfrågade den fulaste dialekten och jag svarade. Någon frågade mer specifikt oss som tycker att stockholmskan är den fulaste och jag svarade även på det. Den som inte tål att andra har åsikter är nog själv full i jante. Hat? Du vet nog inte riktigt vad hat innebär om du tar så allvarligt på mina inlägg. Fördomsfull? Ja, kanske lite men jag vågar iallafall säga rakt ut vad jag tycker till skillnad från er jantelagare som knappt vågar sticka ut hakan i någon fråga alls. Antar att det hade varit ok för dig om jag uttalade superfeminist/kommunist/vänsterpartist/miljöåsikter? Nej jante kan du vara själv!

Haha det här blir bara än mer humor :). Nu kom det in antaganden om superfeminister/kommunister m.m. Hur hör det hit?

Hela ditt inlägg om Stockholmare stinker ?ni ska inte tro att ni är förmer än oss?, det är jante så det ryker om det.

Du skriker i affekt att det är så fint att stå för sina åsikter men när du blir ifrågasatt ska det bölas med nollargument om... kommunister?

Läs på om jantelagen, det handlar inte om att ventilera sina åsikter. Jag debatterar INTE med folk som ylar ?den som sa det han var det? och (fördomsfullt igen) säger att jag är både en jantelagare och inte står för mina åsikter. Du är skitfull med jante och fördomar. God natt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Hos) skrev 2019-08-04 19:50:41 följande:

Haha det här blir bara än mer humor :). Nu kom det in antaganden om superfeminister/kommunister m.m. Hur hör det hit?

Hela ditt inlägg om Stockholmare stinker ?ni ska inte tro att ni är förmer än oss?, det är jante så det ryker om det.

Du skriker i affekt att det är så fint att stå för sina åsikter men när du blir ifrågasatt ska det bölas med nollargument om... kommunister?

Läs på om jantelagen, det handlar inte om att ventilera sina åsikter. Jag debatterar INTE med folk som ylar ?den som sa det han var det? och (fördomsfullt igen) säger att jag är både en jantelagare och inte står för mina åsikter. Du är skitfull med jante och fördomar. God natt.

Hahaha Någon som blev provocerad nu ser jag?
  • Anders 386

Jag tycker det är jättekul med dialekter. Kommer inte på någon ful dialekt. 

• Kverulant67

Sköna att lyssna på: Värmländska och Småländska.

Låter mest korkade: Östgötska, gnällbältet örebro-eskilstuna (ungtefär) samt Borås-dialekt.

Mest gnälliga: Typ runt Västmanland.

Göteborska tycker många i tråden, men jag talar det själv och har därför ingen åsikt om göteborska.

• roflgrodanbolltroll
    Anonym (Förortstjej) skrev 2019-08-04 17:57:20 följande:
    Well, all förortssvenska som är en hybrid mellan typ arabiska och svenska låter vansinnigt korkat och får mina öron att gråta. Jag menar alltså inte folk som bryter för att de inte varit länge i landet, utan folk med brett ordförråd som odlat det här uttalet kulturellt, kan vara svenskar också. Vidrigt.
    Jag håller med men det är gradskillnad. När den här förortssvenskan även är skånsk så blir det riktigt illa. 
  • Virpan

Jag älskar skånska, fattar inte varför alla klagar på det. Gillar nog alla dialekter, kan inte komma på någon ful. Själv pratar jag stockholmska, men inte söderslang.

• Anonym (H)

Riktigt bred skånska som de pratar i Malmö.. Fyfan! Helst om det är kaxiga tjejer som snackar.. Usch.

• Anonym (Kim)

Roligt med dialekter! Har dock svårt för halländska och östgötska. Någon som fejkar dialekt och den som antar förortssvenska är ingen höjdare. Viktigt att bevara språket och alla dialekter.

Svar på tråden Fulaste dialekten!