• Anonym (Hållbar)

    Hur många gånger använder du ett plagg?

    Läste att vi i genomsnitt använder ett plagg 7-10 gånger. Är det möjligt? Låter väl helt ohållbart.

    Vad kan vi göra för att ändra på detta?

    Vist gör man inblandade misslyckade köp och ibland nåt udda plagg till bröllop eller så men de flesta av mina kläder tror jag att jag använder minst 100 gånger. Tittar på vad jag har på mig just nu. En relativit ny sommartop. Ca 5 år. Säker använd 50ggr i alla fall. Räknar med att den funkar 10 år till. Byxorna är äldre. Minst 8 år. Lite udda och svårare att matcha så jag kanske har dom 5 gånger om året. Jackan är en riktig favorit som jag lätt använt flera hundra gånger. Skorna är mina Jobbskor. Har dom dagligen sommartid när jag jobbar. Tredje året nu. Bra kvalite. Kommer hålla länge än.

    Hur länge har ni era kläder?

  • Svar på tråden Hur många gånger använder du ett plagg?
  • ica
    Anonym (hur länge som helst) skrev 2019-08-12 22:36:11 följande:

    Sedan jag lärde mig att inte felshoppa så använder jag mina kläder hur länge som helst. Har jeans tills de faller isär. Har en vinterkappa som jag älskar som jag haft 10 år och använt hur mycket som helst. Gamla t-shirts går jag omkring i hemma när jag städar. Festklänningar slits aldrig ut så de kommer att funka tills min kropp förändras. Köper väldigt sällan kläder. Tror det skulle vara annorlunda om jag hade ett jobb som krävde proper jobbutstyrsel men det har jag inte.


    Som jag då. Det spar miljö och en massa tid.
  • ica
    Anonym (hur länge som helst) skrev 2019-08-12 22:36:11 följande:

    Sedan jag lärde mig att inte felshoppa så använder jag mina kläder hur länge som helst. Har jeans tills de faller isär. Har en vinterkappa som jag älskar som jag haft 10 år och använt hur mycket som helst. Gamla t-shirts går jag omkring i hemma när jag städar. Festklänningar slits aldrig ut så de kommer att funka tills min kropp förändras. Köper väldigt sällan kläder. Tror det skulle vara annorlunda om jag hade ett jobb som krävde proper jobbutstyrsel men det har jag inte.


    Som jag då. Det spar miljö och en massa tid.
  • Bananböjaren

    Hundratals gånger. Så länge som det finns nått tyg kvar på dom. Att köpa kläder hör till det absolut värsta och tråkigaste jag vet. Åker hellre till tandläkaren.

  • ica
    Bananböjaren skrev 2019-08-13 16:37:05 följande:

    Hundratals gånger. Så länge som det finns nått tyg kvar på dom. Att köpa kläder hör till det absolut värsta och tråkigaste jag vet. Åker hellre till tandläkaren.


    Och våra textiler är stora miljöbovar.
  • Bananböjaren
    Anonym (hur länge som helst) skrev 2019-08-13 09:17:33 följande:
    Specialköp och felklöp drar ner en sån här statistik. Vem har inte åtminstone 10 plagg hemma som aldrig använts? Och ytterligare massa plagg som bara använts en eller två gånger?
    De flesta balanserade människor som inte är helt konsumtionskåta har inte det. Men du är antagligen Mikaela Schiller.
  • Pierott

    Jag använder kläder tills dom tappar formen eller går sönder. Har såklart plagg jag bara använder vid finare tillfällen så antal användningar på dom är såklart mindre.

    Handlar nya kläder max en gång om året om det inte är något jag behöver akut:)

  • BurningDiamond
    Bananböjaren skrev 2019-08-13 16:40:22 följande:
    De flesta balanserade människor som inte är helt konsumtionskåta har inte det. Men du är antagligen Mikaela Schiller.
    Men det beror ju lite på hur man räknar. Jag brukar köpa strumpor i 10-pack, trosor i 5-pack, t-tröjor och linnen i 3-pack t. ex. jag har nog 5 par oanvända strumpor, 2 par oanvända trosor, och totalt tre oanvända linnen/t-tröjor i garderoben. De kommer användas, och användas tills de faller i bitar, men just u bara de ligger där.
  • Anonym (hur länge som helst)
    Bananböjaren skrev 2019-08-13 16:40:22 följande:

    De flesta balanserade människor som inte är helt konsumtionskåta har inte det. Men du är antagligen Mikaela Schiller.


    Nä men jag har levt några år och samlat på mig saker.
  • Anonym (G)

    Jag vet inte riktigt vilken sinnessjukdom jag lider av, men om jag verkligen gillar ett plagg så använder jag det knappast alls. Utan den måste hänga där, ren och snygg i garderoben och vänta på det allra perfektaste ögonblicket. Det är som om jag inte vill slösa upp det. Vet inte hur många plagg jag har som har hunnit blivit rent av omoderna och det utan att jag använt de alls.

    Annars använder jag samma få olika klädesplagg om och om igen, i åratal. Och det är sånt som jag knappt ens tycker är snyggt utan som jag känner att jag kan slösa upp.

    Helt sjukt, jag vet. Jag måste lära mig att vi lever här och nu och det perfekta ögonblicket är just i denna stund.

  • Anonym (hur länge som helst)
    Anonym (G) skrev 2019-08-14 00:21:48 följande:

    Jag vet inte riktigt vilken sinnessjukdom jag lider av, men om jag verkligen gillar ett plagg så använder jag det knappast alls. Utan den måste hänga där, ren och snygg i garderoben och vänta på det allra perfektaste ögonblicket. Det är som om jag inte vill slösa upp det. Vet inte hur många plagg jag har som har hunnit blivit rent av omoderna och det utan att jag använt de alls.

    Annars använder jag samma få olika klädesplagg om och om igen, i åratal. Och det är sånt som jag knappt ens tycker är snyggt utan som jag känner att jag kan slösa upp.

    Helt sjukt, jag vet. Jag måste lära mig att vi lever här och nu och det perfekta ögonblicket är just i denna stund.


    Ja definitivt! Imorgon är alltid den bästa dagen att börja ett nytt liv. Sätt på dig det finaste du har imorgon! :)
  • Åsa
    Anonym (hur länge som helst) skrev 2019-08-13 23:16:57 följande:
    Nä men jag har levt några år och samlat på mig saker.
    Jag hade det som du beskrev förr men har med åren börjat lära mig att göra mig av med det där som aldrig användes, även om det tagit sin tid. Men framför allt har jag blivit bättre på att inte köpa nya garderobsvärmare.
  • fluu

    Tja, några av mina äldsta plagg fick jag på mellanstadiet. Det händer att jag gör ett felköp och nästan aldrig använder ett plagg, men då brukar jag sälja/ge vidare det plagget.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hundratals eller 0)
    Anonym (G) skrev 2019-08-14 00:21:48 följande:

    Jag vet inte riktigt vilken sinnessjukdom jag lider av, men om jag verkligen gillar ett plagg så använder jag det knappast alls. Utan den måste hänga där, ren och snygg i garderoben och vänta på det allra perfektaste ögonblicket. Det är som om jag inte vill slösa upp det. Vet inte hur många plagg jag har som har hunnit blivit rent av omoderna och det utan att jag använt de alls.

    Annars använder jag samma få olika klädesplagg om och om igen, i åratal. Och det är sånt som jag knappt ens tycker är snyggt utan som jag känner att jag kan slösa upp.

    Helt sjukt, jag vet. Jag måste lära mig att vi lever här och nu och det perfekta ögonblicket är just i denna stund.


    Vad roligt! Sån är jag också. Det blir liksom en kär ägodel för fin att användas. Min sinnessjukdom har i så fall också lett mig till att jag numera i mån av ekonomi och pris köper 2 st av samma. Så använder jag bara det ena och det andra får hänga orört som ett museiföremål:) Allt för kärleken!

    De mindre snygga känner jag inte så för och kan slita och använda till vardags. Men fort jag gillar plagget något enormt och det sitter så där perfekt kan jag inte använda det annat än till fest.
  • Öland 4ever

    Min favorittröja som är så underbar vintertid som är stickad i ren ull.



    Även om det är under 30 minusgrader så värmer den så skönt.


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Goneril

    Klassiska plagg i hög kvalitet, dyra i inköp men eftersom jag använder dem i evighet blir det inte dyrt I längden. Det är också det mest sympatiska för miljön. Jag matchar färger och material för att kunna kombinera brett; det mesta passar ihop. Viktigt med klädvård, bra galgar och inte för hög tvätt-temperatur. Helst ska kläder hänga luftigt. Byxor tvättas och strykes från avigsidan så de inte blir blanka. 

  • Auditanne
    Öland 4ever skrev 2024-01-22 23:26:37 följande:

    Min favorittröja som är så underbar vintertid som är stickad i ren ull.

    Även om det är under 30 minusgrader så värmer den så skönt.


    Fin tröja, gillar mönstret Glad

    Brukar inte räkna antalet gånger jag använder ett plagg innan jag slänger det i återvinningen. Det är lite olika, beroende på klädesplaggets kvalitet. 

    Slänger när det bildas noppor som inte försvinner av min noppbortagare, om plagget blir missfärgat det inte går att bleka eller när kläderna får hål. 
Svar på tråden Hur många gånger använder du ett plagg?