• brallison

    Vilken fysisk aktivitet att välja

    Vad gör era barn (framför allt tjejer) för fysiska aktiviteter? Min dotter är snart 9, hon ska förhoppningsvis rida (om hon får plats i gruppen), samt simma men vi vill helst nån fysisk aktivitet till för henne. Hon hade gått ett år på krav maga (israelisk självförsvar) vilket både hon och vi tyckte var jättebra, men nu byter de lokaler, så det kan bli knäppigare med allt, så jag vill överväga andra alternativ

  • Svar på tråden Vilken fysisk aktivitet att välja
  • Vildbi

    Jag har en 9-årig son som orienterar tre dagar i veckan.

    Det är en fantastisk sport, med cirka 50/50 killar och tjejer i alla åldrar, så det rekommenderar jag!

  • Alexi

    Fotboll eller annan lagsport som handboll eller innebandy är ju jättebra

    Även dans finns i många olika varianter.

  • Vildbi

    Ja, dans är också klockrent.

    Överlag är jag mer för individuella sporter. Sannolikheten att fortsätta med sin idrott i vuxen ålder, är betydligt högre om man ägnar sig åt individuella sporter än lagsporter.

    Andra förslag, utöver orientering och dans, är:

    Friidrott

    Fäktning

    Försvar

    Parkour

    Löpning

    Pingis

    Tennis

    Padel

    Badminton

  • Limajo

    Nu har jag pojkar men de håller på med parkour. Jättebra allsidig träning, mycket kroppskontroll och mod, inget direkt tävlingsmoment och de är blöta av svett efter ett pass. :)

    I gruppen de går i är det ca en tredjedel tjejer. Har hon sysslat med kampsport har hon säkert bra grund för att bli duktig på parkour.

  • BurningDiamond

    Om hon redan tränar kampsport och gillar det hade jag nog föreslagit någon annan typ om krav maga är för svårt att ta sig till.

  • Duckan

    Jag hade tyckt att simning och ridning räcker. Kommer hon inte in på ridningen så föreslå en lagsport ex fotboll.

  • brallison
    BurningDiamond skrev 2019-08-15 12:00:43 följande:

    Om hon redan tränar kampsport och gillar det hade jag nog föreslagit någon annan typ om krav maga är för svårt att ta sig till.


    Vet du om det finns nåt liknande? Jag vill helst ha en betoning på självförsvaret och inte så mycket på kampsport-delen (har en kollega som höll på med flera kampsporter under sitt liv och förra året på mitt förslag bytte till krav maga och sa att den var bättre av den anledning att det inte finns alla ritualer runt omkring - det är just självförsvar om hur man ska göra i vissa situationer och inte hur man ska andas, tänka på sin motståndare och sånt).
  • BurningDiamond
    brallison skrev 2019-08-15 13:19:40 följande:
    Vet du om det finns nåt liknande? Jag vill helst ha en betoning på självförsvaret och inte så mycket på kampsport-delen (har en kollega som höll på med flera kampsporter under sitt liv och förra året på mitt förslag bytte till krav maga och sa att den var bättre av den anledning att det inte finns alla ritualer runt omkring - det är just självförsvar om hur man ska göra i vissa situationer och inte hur man ska andas, tänka på sin motståndare och sånt).
    Om du är ute efter en kampsport helt utan filosofi kring den är det nog kickboxning, boxning, brottning som gäller, men jag har ine tränat  någon av dem .
    Generellt för sporter som ju jutsu, karate, aikido, kung fu, jeet kun do, tae kwan do, ninjitsu m. fl. så är en viktig del av sporten just när det är ok att använda våld, och hur mycket  våld.
  • SofiaGlad

    Som andra sagt så röstar jag på:


     


    - Innebandy


    - Fotboll


    - Dans


    - Orientering


    - All form av friidrott


    - Ridning (men kan bli riktigt dyrt tyvärr)

  • asdfgh

    Vår 8åring tränar fotboll och kampsport (Haidong Gumdo, Koreansk Svärdskonst). Har även testat innebandy men fastnade inte för det.

  • fluu

    Dotter 7,5 år som simmar, har en kyrkaktivitet och är engagerad i 4h.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonya

    Om hon får plats på ridningen tycker jag inte hon behöver fler aktiviteter. Två ledda aktiviteter i veckan räcker bra. Om hon plötsligt själv blir intresserad av något, vare sig det är fysiskt eller annat, finns det utrymme för att börja. Både ridning och simning är väl dessutom såna som lätt tar mer än en dag i veckan om ett par år, ifall hon fortsätter med dem.

  • elin1989

    Min snart 6-åring går på två lagsporter, simning, taekwando och dans genom skolan. I kö till piano. Alla är en gång i veckan så jag tänker väl att han förhoppningsvis kommer att fastna för en eller två och fortsätta med, då det kommer att bli mer än en gång i veckan när han är lite äldre.

  • brallison

    Tack för alla svar och tips! Dottern kom in på ridning (dock vet jag inte hur mycket just ridning blir det under första året - tror, det är mest hur man ska hantera hästen, men det är väl också fysisk ansträngning ), så vi avvaktar lite med om det behövs nåt mer.

Svar på tråden Vilken fysisk aktivitet att välja