• Ljbs

    Ca 145 42,5kg

    Hej,

    Jag vägde min tös igår. Hon är ca 145 och 42,5 kg.

    Anledningen att vi vägde var ren nyfikenhet samt att både hon och hennes bror äter som hästar. Förr har det gått i perioder och hängt ihop med växt på längden.

    Skolläkare hade förra året synpunkt på hennes bror , han låg inom det normalsvensk hon rekommenderade eller snarare idiotförklarade mig kring socker.

    Mina barn speciellt flickan älskar allt dött och snacks. Hemma hos mig äter barnen popcorn eller chips eller lösgodis på lördag eller fredag. Har dom ätit godis på fredag händer det ibland att dom får popcorn på lördag. Läsk hålls även till dessa ätardagar och då 1-2 normalstora glas.

    Vi äter thai eller pizza ca 2 ggr månad hos oss. Annars stor blandning av mat, inte innehållet som är problem utan deras förmåga att stoppa i sig.

    Hon kan äta två vuxen portioner om det finns men jag har börjat begränsa tänker hon kan omöjligt faktiskt vara hungrig.

    Varannan helg vistas hon hos sin pappa och försökt luska hur dagarna ser ut där men det är svårt att få veta det jag vill, kommunikation med pappan finns ej.

    Nu när dom varit hos pappa 3 veckor under sommarlovet ser jag tydligt hur dom lagt på sig.

    Ännu är det inte illa och jag vet att det antagligen reder sig nu när rutinerna sätter fart igen. Jag vill inte starta någon vikthets. Är insatt i kost så det är jag ej orolig för men det är svårt stt ibland neka ytterligare mat. Envisas dom med att dom är hungriga efter en portion som borde duga så brukar jag senare efter några timmar och ett tag innan läggdags erbjuds knäckebröd med typ en skiva ost o gurka samt fil.

    Jag var själv åt det kraftigare hållet i den åldern men det redde sig runt 13. Deras pappa är kompakt i kroppen av sig själv mycket muskelmassa och jag är likadan fast lång. Så dom har att brås på. Ser samma tendens i min sambos o vår gemensamma dotter på 2 1/2 lång och bra benstomme med tendens att lägga på sig.

    Hur tar ni sådana är samtal med barnen? Klimatet är så tufft bland små tjejerna idag livrädd att handskas med det fel.

  • Svar på tråden Ca 145 42,5kg
  • Alexi

    Jag känner bara, herregud, gör något nu! Jag hade urdåliga matvanor redan i yngre skolåldern och började sen gå upp i vikt i tonåren. Viktproblem som jag fortfarande har vid 40+. Mina föräldrar vågade inte ta tag i saken av rädsla för anorexia osv. Jag tror mitt liv hade sett väldigt annorlunda ut om jag fått hjälp med detta i tid.

    Om barnen bor hos dig typ 11 dagar av 14 så är det ju hur de äter hos dig och i skolan som är det viktiga.

    Men nej, du ska inte prata vikt och kropp med barnet. Du ska styra upp så hon äter bättre utan att ni pratar om det.  Begränsa, erbjud mer grönsaker osv.

    Läsk - byt till lightläsk (allt som har med minska socker att göra är ju bra både för kroppen och tänderna)

  • Linda2barnsmamma

    Min dotter är 9 1/2 år.

    Hon är 147 cm Lång och väger 39 kg.

    Hon är lång och smal. Ingen mage, och jättesmala ben.

    Så de där är ju också stor skillnad på hur dom lägger på sig. Nu är hon en hästtjej och rider 3 gånger i veckan (hennes mormor har häst) så på henne är det nog mest muskler.

    Enligt skolsköterskan ligger hon på normalkurva.

    Vi har begränsad tid på lördagar, skit tråkigt men bra för barnen i längden. Vi tar fram godis ca 18 och tar bort det 18.30. Har fungerat jättebra. Är vi på kalas med massa tårta och kakor så skippar vi oftast godiset helt på kvällen.

    Läsken har vi bytt ut till Loka med smak. Också fungerat över förväntan. Läsk får dom vid kalas och om vi äter utemat.

  • cosinus

    Jag tror inte heller du ska starta något viktprat men gör smarta val, eftersom de bor så mycket hos dig så har du det i dina händer. 

    Börja alltid med att ställa fram sallad innan maten är klar så att de äter sig lite mätt på det. 

    Sen kan du låta barnen ta för sig och när alla tagit kan du faktiskt göra lunchlådor på resten. Så att det inte bara är att ta mer av bara farten. Är de sugna på något mer kan de väl ta en frukt.

    Är de så gamla att de går hem själv från skolan så se till att det bara finns nyttiga mellanmål hemma och inget att småäta. 

  • Vildbi

    är hon 11/12 år så är hon normalviktig.

    Under 10 så ser det sämre ut.

    Men minska portionerna bara och slopa sockret.

  • Ljbs
    Alexi skrev 2019-08-16 09:23:04 följande:

    Jag känner bara, herregud, gör något nu! Jag hade urdåliga matvanor redan i yngre skolåldern och började sen gå upp i vikt i tonåren. Viktproblem som jag fortfarande har vid 40+. Mina föräldrar vågade inte ta tag i saken av rädsla för anorexia osv. Jag tror mitt liv hade sett väldigt annorlunda ut om jag fått hjälp med detta i tid.

    Om barnen bor hos dig typ 11 dagar av 14 så är det ju hur de äter hos dig och i skolan som är det viktiga.

    Men nej, du ska inte prata vikt och kropp med barnet. Du ska styra upp så hon äter bättre utan att ni pratar om det.  Begränsa, erbjud mer grönsaker osv.

    Läsk - byt till lightläsk (allt som har med minska socker att göra är ju bra både för kroppen och tänderna)


    Ok det är så att jag ska behöva banta barnen när dom väl är hemma hos mig efter en vistelse på en vecka eller mer hos sin pappa.

    Du har tydligen inte förstått vad jag skrivit. Berättar närmare. Dom äter enligt tallriksmodell hemma under veckorna frukost lunch o mellis på skola. Grönsaker broccoli blomkål i olika former 8/9 ggr. Cola zero lättdryck och vatten är det som erbjuds i dryck hemma.

    Jag begränsar redan sedan januari trots mitt dåliga samvete.
  • Ljbs
    Linda2barnsmamma skrev 2019-08-16 09:37:39 följande:

    Min dotter är 9 1/2 år.

    Hon är 147 cm Lång och väger 39 kg.

    Hon är lång och smal. Ingen mage, och jättesmala ben.

    Så de där är ju också stor skillnad på hur dom lägger på sig. Nu är hon en hästtjej och rider 3 gånger i veckan (hennes mormor har häst) så på henne är det nog mest muskler.

    Enligt skolsköterskan ligger hon på normalkurva.

    Vi har begränsad tid på lördagar, skit tråkigt men bra för barnen i längden. Vi tar fram godis ca 18 och tar bort det 18.30. Har fungerat jättebra. Är vi på kalas med massa tårta och kakor så skippar vi oftast godiset helt på kvällen.

    Läsken har vi bytt ut till Loka med smak. Också fungerat över förväntan. Läsk får dom vid kalas och om vi äter utemat.


    Min är 9 1/2 och precis som du säger lång och smal men ser efter att jag inte sett henne på ett tag hur hon lagt på sig runt mage och bröst. Ska ta ditt exempel inställa fram under begränsad tid .dottern äter tills det är slut pojken har ett stop o sparar ( sen går jag o äter upp det haha).
  • Ljbs
    cosinus skrev 2019-08-16 09:39:27 följande:

    Jag tror inte heller du ska starta något viktprat men gör smarta val, eftersom de bor så mycket hos dig så har du det i dina händer. 

    Börja alltid med att ställa fram sallad innan maten är klar så att de äter sig lite mätt på det. 

    Sen kan du låta barnen ta för sig och när alla tagit kan du faktiskt göra lunchlådor på resten. Så att det inte bara är att ta mer av bara farten. Är de sugna på något mer kan de väl ta en frukt.

    Är de så gamla att de går hem själv från skolan så se till att det bara finns nyttiga mellanmål hemma och inget att småäta. 


    Ska börja servera det gröna först innan den varma maten läggs upp. Att ta i bara farten händer inte vi lägger upp.

    Som sagt garn vi kört middag vid 17 9/10 ggr vill dom ha mer då erbjuder jag fil o knäckemacka vid 2000 ibland vill dom ha ibland inte.
  • Ljbs
    Vildbi skrev 2019-08-16 10:00:57 följande:

    är hon 11/12 år så är hon normalviktig.

    Under 10 så ser det sämre ut.

    Men minska portionerna bara och slopa sockret.


    Hon är några månader förbi 9. Förra hösten låg hon på sin kurva. Nu vet jag att hon inte gör det.
Svar på tråden Ca 145 42,5kg