Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Känner mig ivägen för hans barn

    Varit tillsammans med en kille i drygt 2 år och allt funkat bra. Han funkar med mitt barn och jag med hans. Men våra barn tillsammans blir inte bra. Inte bråk eller så, men min dotter som är 3 år yngre än hans och ser upp till henne vill gärna vara med henne mycket osv.

    Andra gången dom träffades ignorerade hans dotter min dotter totalt och var riktigt elak, detta pratade dom såklart om. Hon slutade med det men märker fortfarande att hon blir så less och irriterad minsta sak min dotter säger till henne.

    Låter jämt sur när hon svarar min dotter men glad mot andra i samma stund.

    Hans dotter blir glad när bara jag kommer. Under första året sågs vi utan barnen ihop men vi träffade varandras barn. Nu senaste året har vi setts mer med dom men jag känner mig helt klar med detta pga att det är såhär. Känner att vi är ivägen så fort hans dotter är hos han, har föreslagit att vi fortsätter som vanligt men undviker att ses med barnen om det går. Han blir galen och tycker att vi inte behöver ses alls då.

    Överdriver jag? Hade ni fortsatt setts med barnen och hoppats på förbättring? Tyckte om hans barn förut men vill spy när jag ser henne nu

  • Svar på tråden Känner mig ivägen för hans barn
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Svårt) skrev 2019-08-17 14:00:20 följande:

    Det är svårt att råda..Jag förstår din känsla ??När det kommer till ens barn blir man en tigermamma Hur gammal är hans dotter och hur gammal är din? I en viss ålder kan en tre år yngre tjej vara " pest o pina" o sååå töntig ... Sedan betyder inte det att man får beté sig illa mot den som är yngre - vara snäsig och otrevlig jämt.. Också här lite olika hur mycket man kan kräva beroende på ålder men Din dotter ska inte behöva känna att hon är " i vägen" eller att hon är " ett småbarn" utan det är här ni som vuxna måste sätta upp regler för hur man beteer sig mot varandra och hur mannpå ett TREVLIGT sätt talar om att man vill vara ensam/ifred och inte har lust att leka just nu. Din dotter måste också lära sig att hanns dotter inte alltid vill vara med henne ( det måste finnas NÅgon sak de kan göra ihop också- spela ett spel,titta på film etc) och att hon måste acceptera detta och låta henne vara i fred Hur hans dotter beter sig påverkar hur din dotter mår när ni ses och det är HAN som måste prata med henne om detta..kan tänka mig att hon känner sig hotad av att din dotter kommer in och " tar" hennes pappa det är upp till Honom att visa henne att hon aöötid kommer vara hans dotter och att hans tid räcker till åt er alla ..har hon varit ensambarn länge och haft pappa för sig själv så ÄR det tufft att " dela med sig" av sin pappa och en viss grad av svartsjuka är helt normalt men detta är något hennes Pappa måste ta tag i och visa henne att han älskar henne lika mycket som förut att den kärleken aldrig kommer bli mindre bara för att han älskar och bryr sig om några mer ( nu säger inte jag att ni älskar varandras barn men jag förutsätter att ni båda har intentionen att man ska bry sig om varandras barn) Han kan junjämnföra med hur hon älskar sina far/morföräldrar tycker om ev kusiner och kompisar etc alla på olika sätt och hur inget förtar det andra


    Hans dotter är 14 och min är 10. Jag förstår absolut att hon tycker att min dotter är jobbig och töntig etc. Men jag blir SÅ fruktansvärt arg när hon knappt svarar min dotter och sedan kan hon prata med mig/hennes pappa/kompisar glatt. Hon svarar min dotter oftast men det är liksom jämt med tonen att hon bara tycker att det är jobbigt att hon pratar med henne.

    Jag vet inte om min dotter mår dåligt över detta, hon försöker ständigt bli vän med henne och vill inget annat än att dom ska va vänner. Hur mycket jag säger till min dotter att låta henne vara så vill hon prata mycket med henne och så. Förstår absolut att det kan va jobbigt, samtidigt så tror jag inte att min dotter skulle va lika på ifall hans tjej bara gav henne lite tid och göra något med Henne. Men hon vill aldrig aldrig det och hon är aldrig den som börjar prata med min dotter.

    Min dotter har bättrat sig nu, efter att jag sagt till henne ett x antal gånger nu, att xx inte vill va med henne. Hon blir jätteledsen och undrar vad hon gör för fel, och varför hon så gärna leker med sina kusiner som är 3 och 4 år men inte med henne .

    Oavsett vad så känner jag nu, att det nått gränsen. Jag vill inte ens försöka mer för att jag jämt känner att vi är ivägen för hans dotter.

    Vad hade ni gjort i en sådan situation?
  • Anonym (Anonym)

    Vi har andra barn på vår sida i släkten där barnen är mellan 11-15 år och när vi ses tycker alla dom att det är kul att ses och gör gärna saker med dom små barnen. Min dotter är inte släkt med dessa barn men dom finns i släkten. Ingen av dom är som henne. Hon är hos sin pappa de veckor jag inte har min tjej och tvärtom, så inte så att de får drass med varandra hela dagarna. De korta stunderna tycker jag att hon kunde försöka anstränga sig lite grann faktiskt. Men det verkar bara vara jag som tycker

  • Anonym (Anonym)
    Pope Joan II skrev 2019-08-17 20:31:21 följande:

    Ja, inte hade jag blivit arg på tonåringen i alla fall. När din tioåring själv är fjorton kommer hon med stor säkerhet att känna på samma sätt. Dvs att det kan vara både mysigt, okej och roligt att vara med tre och fyraåringar men pest att umgås med tioåringar.

    Kolla med henne om hon kan tänka sig att passa ditt barn då och då mot betalning. På det viset får tioåringen vara med sin idol och tonåringen får pengar att göra något extra kul för.


    Varför skulle jag låta henne vara barnvakt när hon inte tycker om mitt barn och knappt pratar med henne?
  • Anonym (Anonym)

    Eftersom det är mitt barn som hon inte tycker om, så känner jag mig något otroligt ivägen för vår bådas del när vi är där, när hon är hemma eftersom jag vet att hon bara tycker illa om min dotter och är som hon är. Även om hon skulle va trevlig tror jag inte att jag skulle sluta känna så, eftersom jag vet att hon helst önskar att min dotter inte är med och att vi fått "tvinga" henne till att va trevlig.

    Låter det konstigt? Hade ni fortsatt ses om hon var trevlig trots att ni visste att hon egentligen inte vill ha erat barn där?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-08-18 11:22:13 följande:

    Bra nog om hon beter sig trevligt. Eller vill du manipulera hennes tankar för att känna dig nöjd?

    Har det aldrig slagit dig och din man att försöka förstå hur 14-åringen funkar? Och försöka få med henne på tåget?


    Vadå manipulera hennes tankar?

    Det är väl skillnad på att älska någon direkt eller att bara fråga EN enda gång om den personen vill följa med när hon och hennes kompis går till affären.

    Om hon aldrig aldrig kan tänka sig att göra något med mitt barn, varför ska jag göra saker med henne va glad mot henne osv? Sen för att sekunden efter höra att hon är kort och svarar med en tråkig attityd mot mitt barn.

    Hur fungerar en 14åring då menar du? Hur ska vi få med henne på tåget?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-08-18 11:19:47 följande:

    Hur kan du som påverkas så mycket av en 14-åring så att du känner dig i vägen?

    Och kommer du inte kunna släppa dina aversioner mot 14-åringen även om allt förbättrades så ska du givetvis inte leka familje med henne.

    Tror att du har lite för höga ambitioner gällande bonusfamiljelivet. Du och din karl blev kära i varandra och valde varandra av fri vilja. Era barn däremot har inte valt nåt. Det finns inte kemi i alla relationer. Så är det bara. Hur skulle du känna dig om du blivit bortgift till en okänd man som du inte gillar och alla i din omgivning pressar dig att älska honom? Ska du bli bitter på din 14-åriga bonusdotter för att hon inte gör exakt det, älskar första bästa person som kastas i hennes knä utan att någon frågat henne?


    Återigen så begär jag inte henne att älska mitt barn. Kanske bara försöka vara LITE positiv till min dotter. Bara det. Istället för att ständigt visa med tonläge och likande saker att hon bara är jobbig. Att HON kanske någon gång är den första som säger hej eller den som frågar om den andra vill smaka eller vill vara med och bada än att bara va helt anti och bara svara på tilltal och inget mer.

    Hon är VÄLDIGT trevlig och gullig annars, aldrig varit dryg mot mig oså. Så hon är inte såndär "jobbig " tonåring egentligen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-18 11:54:30 följande:

    Vadå manipulera hennes tankar?

    Det är väl skillnad på att älska någon direkt eller att bara fråga EN enda gång om den personen vill följa med när hon och hennes kompis går till affären.

    Om hon aldrig aldrig kan tänka sig att göra något med mitt barn, varför ska jag göra saker med henne va glad mot henne osv? Sen för att sekunden efter höra att hon är kort och svarar med en tråkig attityd mot mitt barn.

    Hur fungerar en 14åring då menar du? Hur ska vi få med henne på tåget?


    Säg att vi åker längre sträckor, eller bara är hemma iofs, spelar ingen roll var vi är. Tonåringen kan fråga både mig och pappan om vi vill spela spel eller gå till affären, ut med hunden osv. Men aldrig fråga min dotter. Frågar min dotter henne om de ska göra något är svaret jämt nej.

    Häromdagen spela vi ett spel där man är i lag. När vi skulle bestämma lag, säger tonåringen att hon vill va med mig. Ok. Min dotter frågade om dom kunde va i samma lag sen. Nästa omgång ville hon va med sin pappa. Min dotter fråga igen om de kunde va i samma lag efter. Tredje omgången hade hon tröttnat och ville inte spela mer. Min dotter frågar om vi inte kan spela bara en gång till, blankt nej för de skulle va i samma lag då. Svarar också med tråkigt tonläge som alltid.

    För att återigen låta glad mot oss sen
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-08-18 12:31:26 följande:

    Hon är 14 år gammal och har inte tränats i att visa hänsyn för småsyskon eftersom hon aldrig haft några.

    Tror att hon agerar ut någon sorts inre konflikt. På 14-åringars vis.

    Du bryr dig bara om din dotter men förstår inte att 14-åringen också är ett barn, någons barn. Inte ditt uppenbarligen.

    Skulle gissa på att omställningen för henne är svår.


    Att påstå att jag inte bryr mig om 14åringen utan att veta?

    Hennes pappa
    Anonym (mimmi) skrev 2019-08-18 12:31:26 följande:

    Hon är 14 år gammal och har inte tränats i att visa hänsyn för småsyskon eftersom hon aldrig haft några.

    Tror att hon agerar ut någon sorts inre konflikt. På 14-åringars vis.

    Du bryr dig bara om din dotter men förstår inte att 14-åringen också är ett barn, någons barn. Inte ditt uppenbarligen.

    Skulle gissa på att omställningen för henne är svår.


    Det är klart jag bryr mig om henne. Det är ju därför delvis som jag tänker sluta ses när vi båda har barnen. Det är därför jag försökt skapa bra relation med henne. Hon vill gärna göra saker med mig och frågar sin pappa, enligt honom om jag kommer i helgen och blir glad om det är så.

    Så snälla påstå inte att jag inte brur mig om henne.

    Vi bor inte med varandra och vi har barnen olika veckor så inte så att det är ofta barnen ses. Det är loven innan sommaren och nu på sommaren de setts mer. Inte överdrivet mycket heller men tydligen tillräckligt för att hon ska bli irriterad att min dotter är med.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-08-18 15:33:55 följande:

    Men bara en sån sak som att du tror att 14-åringen inte gillar din dotter. Varför skulle hon inte gilla din dotter? Du beskriver ju henne som en annars normalt fungerande trevlig tonårstjej.

    Tror det är situationen hon inte gillar. Hon är 14 år gammal, inne i en jobbig tonårsperiod och tvingats in i en jobbig ny familjekonstellation hon inte valt. Hon skulle inte gilla umgås med sin egna lillasyster i nuläget och nu ska hon förhålla sig till en liten inkräktare som hänger efter henne.

    Tror fortfarande att ni måste lirka med henne. Typ få henne känna sig duktig för att hon tar sig an denna nya minikompis. Kanske muta lite. Och ge beröm när hon ö "storsint" och storasysteraktig. Och inte kräva för mycket. Typ inte kräva att hon ska ha med sig en 10-åring när hon umgås med sina kompisar. Får ni till en början så kommer deras relation att byggas upp automatiskt.


    Ser du vad jag skrivit innan, hur hon är mot min dotter? Givetvis grundar jag det på det.

    Jag märker ju att hon tycker om mig. Likadant märker jag att hon inte tycker om dottern. Varför beter man sig så annars?

    Att hon ens svarar henne ibland är pga hennes pappa blev riktigt arg och sa till henne den där dagen när vi var på utflykt och hon totalignorerade min dotter.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-19 07:04:03 följande:

    Ser du vad jag skrivit innan, hur hon är mot min dotter? Givetvis grundar jag det på det.

    Jag märker ju att hon tycker om mig. Likadant märker jag att hon inte tycker om dottern. Varför beter man sig så annars?

    Att hon ens svarar henne ibland är pga hennes pappa blev riktigt arg och sa till henne den där dagen när vi var på utflykt och hon totalignorerade min dotter.


    Förlåt. Jag ser nu att du hängt med i tråden ett tag. Ingen av oss kräver att hon ska va med henne hela tiden eller ens något. Men jag tycker bara att stämningen blir så tråkig när hon är som hon är och bara mot min dotter.

    Dessutom blir min dotter ledsen och undrar vad som är fel på henne, har förklarat att det är åldersskillnad osv men hon blir ändå ledsen. Särskilt ont gör det när hon frågar varför hon är glad mot oss och vill göra saker med oss men aldrig henne. Vad svarar man då?

    Som ett annat tillfälle, när dom båda badade och 14åringen hade en kompis hos sig. Hon ville prova en grej och behövde hjälp med balansen, just då ville inte kompisen hjälpa och min dotter erbjuder att hjälpa. Och då passar det inte. de hjälper varandra att hålla balansen i badet men inte min dotter. Jag tycker inte att detta känns okej. Och återigen givetvis kräver vi (jag) inte att hon ska få va med. Men stämningen blir så tråkig tycker jag och jag känner att vi bara är ivägen och stör när vi är där.

    Kan förstå om hon skulle ogilla situationen om vi hade flyttat ihop och är där jämt när hon är där?

    Om hon nu ogillar situationen ska man väl sluta ses med barnen? Hon ska ju inte behöva må dåligt för att hennes pappa valt en tjej men ett barn hon inte trivs med då?
  • Anonym (Anonym)
    Pope Joan II skrev 2019-08-19 08:04:42 följande:

    Jag tycker inte att det på din beskrivning finns någon som helst anledning att tro att 14-åringen mår dåligt över att ni är där eller över att du är ihop med hennes pappa. Tvärtom verkar det fungera alldeles utmärkt. Jag ser inget alls som tyder på att hon inte trivs med dig och din dotter. 

    När 10-åringen blir ledsen som i exemplet ovan så är det lämpligt att berätta som det är - 14-åringar vill vara vuxna och stöter ofta ifrån sig sådant som gör att de påminns om att de inte är det.

    De kan också pendla mellan att vilja vara vuxna och vilja vara med vuxna och i stället vilja, i alla fall undermedvetet, få känna sig barnsliga och göra småbarnsgrejer. Därför är det väldigt bra att göra som jag tidigare föreslog - att be henne sitta barnvakt för ditt barn och avlöna henne. Då kan de forma en relation samtidigt som 14-åringen kan leka utan att det ser ut som om hon vill göra det. 10-åringen slipper känna sig som en fyrkantig klots i ett runt hål och de kan båda pröva sig fram till vad de skulle kunna uppskatta att göra tillsammans. Kanske bädda på golvet och se på film eller testa smink eller spela spel eller måla akvarelltavlor ihop. 

    Du tar detta personligt och blir sårad eftersom du upplever att din 10-åring blir utfryst och illa behandlad och den känslan förstärker du förmodligen hos ditt barn eftersom du oroar dig för situationen och det är väl inte så konstigt i och med att du inte har några äldre barn (ännu), men det är synd för er alla att du inte plockar fram lösningsartelleriet för jag är rätt säker på att det här inte alls behöver växa och bli något hinder för er alla att ha en fungerade, god, nära och kul relation. 


    Tror inte att 14åringen mår dåligt heller men helt enkelt bara stör sig när min dotter är med.

    Så du tror att hon trivs? Därför hon knappt hälsar eller svarar min dotter?

    Som hon beter sig mot henne tycker jag att det verkar som att hon inte trivs.

    Hon har en god vän som hon är en del med och hon har en lillasyster, 7 år. När dom är hemma hos henne brukar de låta henne vara med. Leka frisör/hoppa studsmatta vadsom. Då vet jag att de kan fråga om hon vill vara med. Så jag har faktiskt vädligt svårt att förstå varför hon är så anti min dotter.

    Varje gång vi setts ihop är det ända jag gör tjatar på min dotter att låta henne va, försöka göra saker med min dotter för att hon ska va ifred, försöka få undan henne så mycket som möjligt. Detta blir också som ett extra vaktande och är jobbigt.

    Jag lämnar knappt rummet hon är i (min dotter) när vi är alla. Sätter hon sig breve 14åringen i soffan och vill visa en video suckar hon typ och "mmmm". Sen kan hon visa videor för mig och hennes pappa.

    Hon har sagt att hon tycker att hon är jobbig. Jag har sagt att hon kan säga åt henne själv också men det vill hon inte för hon känner sig elak. Men hon känner sig inte elak att totalignorera henne eller att alltid låta sur?

    Barnvakt kommer inte på frågan. Jag vill inte vara i närheten av folk, unga som äldre, när de visar att jag eller mitt barn är jobbigt/ ivägen, om jag inte måste så att säga. Vill inte heller att någon ska behöva drass med mitt barn om den anser att hon är jobbig. Ser ingen nytta med det överhuvudtaget.
  • Anonym (Anonym)

    Hade ni tyckt att det var ok om 14åringen var eran? Att den ska behöva drass med ett barn som den inte helst vill veta av? Allt hen tycker är att barnet är jobbigt och ser inget positivt med den människan, hade ni velat att det skulle va så för era barnM

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-19 13:22:12 följande:

    Jag var i en liknande situation när jag var ca 14, där jag var i din partners dotters skor. Den andra flickan var ca 6-7 år yngre och även om jag aldrig var direkt otrevlig mot henne tyckte jag inte riktigt om henne.

    Hon var väldigt dränerande och jag tyckte att hon var skitjobbig. Jag brukade smita in på toaletten bara för att få vara ifred, och redan efter nån minut brukade hon börja ropa och leta efter mig. Jag fick aldrig vara ifred. Hon menade ju väl. Det var väldigt tydligt att hon såg upp till mig, och hennes mamma sa ofta att hon brukade kalla mig för hennes storasyster. Det är ju charmigt nu, men inget jag uppskattade då. Hon var verkligen som ett plåster och jag kände mig bara kvävd.

    Skulle tro att hans dotter kanske känner lite samma som jag gjorde. Så håll ett öga på din dotter och se till att hon faktiskt ger henne lite luft ibland.


    Så hur kände du? Hade du velat sitta barnvakt åt henne? Ville du att hon skulle följa med när din förälders partner kom till er? Var du någonsin glad att dom kom/var hos er? Eller ni hos dom såklart
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-19 13:25:37 följande:

    Kom ihåg att även om dottern är 14, så är hon ju också fortfarande bara ett barn och hon kanske inte vet hur hon ska hantera situationen på ett bättre sätt än att ignorera din dotter.


    Jag har sagt åt henne att hon får säga till dottern att hon vill va ifred som hon uppenbarligen vill jämt ifrån henne, men hon känner sig elak då säger hon, därför har hon aldrig sagt åt henne. Sa att hon måste säga det ändå, men hon har aldrig gjort det. Så det är jag som får tjata hela tiden och försöka få undan dottern. Det ända sättet som går är egentligen att vi skulle åka iväg som sagt för hon vill ju gärna va där hon är.

    Dock så är 14åringen nästan nere där vi är jämt, Hon kan ju trots allt välja att va på sitt rum. Och jag känner att hon inte ska behöva gå undan, utan att det är vi som borde flytta på oss när hon kommer eftersom det är hennes hem och inte vårat.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Morsa) skrev 2019-08-20 09:02:48 följande:

    Låter som en typisk tonåring, få 14-åringar uppskattar barn som är yngre. Är båda barnen ensambarn? Då är ingen av dem heller van att ha äldre / yngre barn i hasorna dessutom.

    Svårt att ge råd men respekt och hyfs ska båda visa mot varann givetvis, och kanske kan de utveckla en egen fungerande relation på sikt.


    Båda är ensambarn.

    Jag menar såklart inte och förväntar mig inte att de ska bli bästa vänner. Men att 14åringen kanske någon gång kan låta lite glad när min dotter pratar med henne, fråga om hon vill bada om hon ska bada eller om hon vill med ut med hunden. Givetvis inte hela tiden, men bara någon gång. Men antar att detta är som det kommer att vara då, och inte kunna förvänta sig att hon ska va som de andra äldre barn vi har i släkten. Väldigt tråkig stämning tycker jag att det blir bara.

    Jag tror inte att jag hade brytt mig lika mycket om hon som sagt inte frågade oss om sådana saker.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (molly) skrev 2019-08-20 12:58:20 följande:

    Dina släktingbarn beter sig kanske bättre för att din dotter inte är deras nya bonussyster. De skulle kanske bete sig precis likadant om de plötsligt fick en ny bonusfamilj.

    Barn tenderar att ha konflikter tills de hittar sina roller. Sluta curla dem och lämna över mer ansvar till dem att själva hantera situationen på egen hand. Skippa förväntningarna och ta ett steg tillbaka. Du kan stå i köket och tjuvlyssna så att du hör att de inte mordhotats varandra om du är orolig.

    Syskonroller är speciella. Varken din dotter eller 14-åringen har övat på det tidigare och behöver öva på det nu. Tror det som kommer hända om du lämnar över dem att hantera situationen på egen hand är att din dotter kommer hänga efter 14-åringen tills hon till slut tröttnar och säger till på skarpen. Din dotter kommer bli ledsen och förhoppningsvis börja gråta. 14-åringen kommer då upptäcka att din dotter är en människa med känslor och mjukna. Och din dotter kommer lära sig att respektera 14-åringens gränser och inte störa för mycket.


    Han hade en tjej innan mig, kanske 2-3 år innan. Hon hade en dotter som var äldre så hans dotter har varit i min dotters situation.

    Jag skulle verkligen inte kunna låta dom hantera det helt ensamma då jag som sagt känner att vi är ivägen för henne i hennes hem, så det kommer inte på frågan.

    Anser som sagt inte att man ska behöva komma hem och tycka att allt är jobbigt. Inte om man inte måste, sen finns det väl andra situationer när det inte finns något val. Men här har vi ju val att göra eftersom vi inte bor tillsammans.
Svar på tråden Känner mig ivägen för hans barn