• Anonym (Fiona)

    Hur låg tröskel har ni för sjukledighet?

    Frågan kom i rubriken. Hur lätt lämnar ni hemma på sjukledigt? Reagerar på att vissa stannar hemma för minsta lilla besvär ss skräp i örat, morfars astma, sår på armbågen el värk i låret som känns lite om man verkligen känner efter. Ja, ni förstår vad jag menar. Många idag tar nog för lätt sjukledigt känns det som. Då man själv slänger in en panadol mot ryggvärken o traskar iväg. Är det tro i personligheten, el har det att göra med lathet el om man älskar sitt jobb el inte? Hur många tänker på att kollegor ofta lider om jag lämnar hemma "i onödan",?

  • Svar på tråden Hur låg tröskel har ni för sjukledighet?
  • Anonym (Lena)

    Har inte varit hemma med ersättning på ganska många år. Någon gång har jag varit kraftigt förkyld, då har jag jobbat halvdag, flexat ut och sedan ibland flexat även dagen efter. 

  • Anonym (Ofta)

    En sak är säker, folk borde stanna hemma MYCKET oftare än vad de gör.

    Men i dagens arbetsnarkoman-samhälle där arbetet kommer före hälsa, liv, man, barn och familj så slänger man i sig medicin för att kunna jobba.

    Stanna hemma så ofta det behövs.

  • Anonym (Sara)

    Vissa människor blir ju sjuka jämt medan vissa andra, som jag till exempel väldigt sällan blir sjuka. På mitt arbete som jag jobbat på sedan 2003 har jag varit sjuk och hemma från jobbet vid två tillfällen.

  • Anonym (Z)

    Jag tycker det är så märkligt idag att folk går och jobbar sjuka, det finn ju en förklaring till att det går influensor, vinterkräksjukor och annat när folk inte har vett att hålla sig hemma. Folk hostar och snorar och har ont i halsen och går till och med till jobbet trots feber. Om fler stanna hemma när de är sjuka så skulle inte så många bli sjuka.

  • Limajo

    Jag upplever inte alls att folk stannar hemma för minsta lilla. Kanske beror det på var man jobbar? Själv är jag hemma vid feber, svår migrän etc. Är jag förkyld och hostig så det känns ofräscht att sitta på kontoret jobbar jag hemifrån.

    Som (Ofta) skriver tycker jag snarare att vissa borde ta en hemmadag oftare för att inte sprida smittor.

  • Anonym (T)

    Har jag influensa och feber slänger jag inte i mig två alvedon och går och jobbar. Min sambo gjorde precis så i en vecka och sen ringde han 1177 och frågade varför han aldrig blev frisk. De skrattade bara åt honom när de hörde hur han burit sig åt och beordrade vila. Efter det tog det en vecka till innan han var frisk. Hade han vilat direkt är jag övertygad om att han besparat sig många sjukdagar där.

  • Anonym (Ofta)
    Anonym (T) skrev 2019-08-19 20:53:03 följande:

    Har jag influensa och feber slänger jag inte i mig två alvedon och går och jobbar. Min sambo gjorde precis så i en vecka och sen ringde han 1177 och frågade varför han aldrig blev frisk. De skrattade bara åt honom när de hörde hur han burit sig åt och beordrade vila. Efter det tog det en vecka till innan han var frisk. Hade han vilat direkt är jag övertygad om att han besparat sig många sjukdagar där.


    Och säkerligen många andras sjukdagar också.
  • Anonym (Fiona)

    Influensa, magsjuka o feberskilt...men många nog hemma för små knip här o där eller sår på hälen el dyl ..som inte smittar.

  • Anonym (Lilly)

    Feber,magsjuka och cancer håller mig hemma.Jag har inte en enda sjukdag sen 5år tillbaka.

Svar på tråden Hur låg tröskel har ni för sjukledighet?