• ankan6

BF MAJ 2020

SweetCA skrev 2020-04-06 18:46:06 följande:

Beställ en profylaxkurs online kanske? Ring till förlossningen och se om du kan få ett Aurora samtal om det?

Hoppas det int blir så för dig!

Redan gått hos Aurora och fått prata med läkare, besöka förlossning osv och det hjälpte mig inget tyvärr...kollat lite på profylax online, men kändes som att innehållet är samma som i böckerna? Men skall anmäla mig för säkerhets skull.

Tack snälla!
  • ankan6
    Andreaaaa skrev 2020-04-06 20:00:28 följande:

Stackare, vad jobbigt för dig. Hoppas att det ska lösa sig men förstår att ovissheten nästan är värst <3

Jag körde en online-profylax inför min förra förlossning som jag tyckte var jättebra. Betalade ngn månadsavgift och så fick man ett kompendium men framför allt en massa filmer med avslappningsövningar, övningar för att tåla smärta (partner ska nypa hårt, etc), och sköna massageövningar för partner - att få handlovsmassage i typ svanken under krystvärkarna var fantastiskt faktiskt.

Jag tyckte att den kursen var jättebra, dels fick man mkt mer guidning än i ett läsmaterial, och sedan var det så många övn där min man kunde hjälpa till på olika sätt, så man kände sig mindre ensam. Kan varmt rekommendera (men hoppas förstås att du inte får nytta av den).

Bra att veta också att profylax kan dras ifrån ev friskvårdsbidrag! Vi använde tom min mans sist, vill jag minnas

Tack!! Har du några rekommendationer för vilken kurs man skall välja? Såg att det fanns rätt många olika.
  • ankan6
    SweetCA skrev 2020-04-07 09:14:39 följande:

Jaha, då ligger sambon med torrhosta och feber. 23 dagar kvar till bf. Panikkänslor kryper sig på en aning. Med min tur kommer jag väl ligga helsänkt lagom till bf med corona och inte orka föda vaginalt utan tvingas till snitt vilket är min största skräck. Kan inte hantera operationer alls. Det är är så sjukt jobbigt just nu

Vad jobbigt! Håller tummarna för att det "bara" är en snabb förkylning! Vad jag förstått så verkar de ändå föredra vaginalt även om du skulle bli dålig (så länge man inte är riktigt illa ute såklart), så lät det på dem här i alla fall.
  • ankan6
    Rebeckall skrev 2020-04-09 22:35:57 följande:

Någon mer som helt plötsligt kan börja blöda näsblod från ingenstans? Det forsade helt plötsligt ur näsan och det var inte lite heller.. Blöder aldrig näsblod annars så jag gissar ändå att det är pga graviditeten

Jag har haft supertorr och täppt näsa hela graviditeten. Fått näsblod några gånger och det är blodigt typ varje gång jag snyter mig...Tror det är sköra, torra slemhinnor som ställer till det. För mig blir det bättre med kortisonfri nässpray eller droppar!
  • ankan6
    HejsanJenny skrev 2020-04-11 13:21:42 följande:

Blöder lite idag. Har ont i ryggen. Hmmm.

Lycka till
  • ankan6

Fick lite panik när jag inser att jag går in i v37 imorgon och har läst lite för mycket de senaste dagarna om de vars förlossningar startat utan minsta förvarning redan nu haha! Måste packa färdigt BB-väskan ju! Men vad är "mödravårdspapper" med blodgrupp och sånt? När skall man ha fått det, eller får man det senare? Har sista besöket hos bm om 1,5v. Har ju fått provtagningspapper inför snittet men de proverna skall fyllas i 2-3 innan snittdagen.

• ankan6
    Heliena skrev 2020-04-11 22:02:12 följande:

Jag har inte fått något sådant papper, så jag tar bara för givet att det har skickats elektroniskt till förlossningen! Det har det nog även gjort för dig! Vet att i region Skåne måste man ha blodgrupperingspappret med sig, men inte här.

Tack för svar! Får anta att mina också finns elektroniskt. Vore ju lite konstigt annars om man får det så sent med tanke på att förlossningen ändå kan starta nu utan konstigheter.
  • ankan6
    Heliena skrev 2020-04-11 22:02:12 följande:

Jag har inte fått något sådant papper, så jag tar bara för givet att det har skickats elektroniskt till förlossningen! Det har det nog även gjort för dig! Vet att i region Skåne måste man ha blodgrupperingspappret med sig, men inte här.

Tack för svar! Får anta att mina också finns elektroniskt. Vore ju lite konstigt annars om man får det så sent med tanke på att förlossningen ändå kan starta nu utan konstigheter.
  • ankan6
    Bettan84 skrev 2020-04-14 11:39:58 följande:

Jag hade idag samtal med läkaren kring planerad kejsarsnitt (traumatisk första förlossning) men jag tog beslutet att föda vaginallt även den här gången .

Läkaren gav mig all stöd och tyckte att jag tog rätt beslut . Jag hoppas att jag gjorde rätt beslut , det tog mig många år innan jag tog beslutet att bli gravid igen pga den förlossningsrädslan men nu med coronatider och allt som händer runt omkring så tror jag (eftersom det inte finns medicinska skäl för en kj) att det skulle ta mer på mitt psyke att vara kvar på sjukhuset samt den långa återhämtningen från kj än vanlig vaginal .

Jag var 200% fast besluten för snitt den här gången så jag hoppas på bättre upplevelse den här gången .

Så skönt att du fick så bra stöd! Hoppas du får en fin upplevelse!
  • ankan6
    Daphodil skrev 2020-04-14 17:52:33 följande:

Någon mer som gått på ledighet och redan är uttråkad? Jag är 38+1 idag, och vetskapen att det potentiellt skulle kunna vara 4 veckor kvar känns sådär

Jag har inte ens slutat ännu men är redan uttråkad av att ha jobbat så mycket hemma längtar tills det åtminstone blir riktigt vårväder så man kan hänga ute hela tiden!
Svar på tråden BF MAJ 2020