• Anonym (trött)

    skrikande barn på restaurang

    Jag sitter och äter lunch på en vanlig lunchrestaurang. Vid bordet bredvid sitter ett föräldrapar med en uppskattningsvis 2-årig flicka.

    Barnet skriker högt och gällt så jag knappt härdar ut. Ja, jag vet att barn kan skrika. Men det stör mig så in i helvete att föräldrarna inte gör ett dugg för att få tyst på ungen. De låter henne sitta i sin stol och gallskrika. Hon verkar inte nöjd med maten eller nåt. Varför tycker vissa föräldrar att omgivningen bara ska stå ut med tjuten?

  • Svar på tråden skrikande barn på restaurang
  • Anonym (Barn passar inte in  överallt)

    Jag har till och med varit med på begravningar där föräldrar kommit med dina barn som inte gjort annat än att störa omgivningen och framförallt ceremonin i sig. Vad får en 3 och 5 åring ut av en begravning? Var tvungen att fråga om jag verkligen anlänt till en begravning då det mer verkade som en öppenförskola med barn som sprang runt i kyrkan och störde. 
    Att föräldrar inte fattar att deras små barn inte passar i alla sammanhang, att man stör människor runtomkring om man låter sina barn vara med överallt. 

  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (happ) skrev 2019-08-23 13:06:24 följande:
    Och där gör du samma sak som en del andra människor, varför ska personal och gäster på McDonalds behöva lida av sånt som du själv tycker är jobbigt - snobb Kräks
    För att man kanske är mer förberedd på att det är mycket barn på Mcdonalds. Jag är det i alla fall. Går själv inte dit om jag vill avnjuta en middag i lugn o ro.
  • Anonym (camilla)
    Anonym (happ) skrev 2019-08-23 13:06:24 följande:
    Och där gör du samma sak som en del andra människor, varför ska personal och gäster på McDonalds behöva lida av sånt som du själv tycker är jobbigt - snobb Kräks
    Nu riktar sig ju McD mycket till just barnfamiljer med Happy Meals och bollhav så det är väl inte konstigt att de allra flesta är beredda på att det är många barn där. 
  • Anonym
    jrockyracoon skrev 2019-08-23 09:23:28 följande:

    Jag tror knappast att föräldrarna ser dem som glada och charmiga när de skriker. Föräldrarna är säkert avtrubbade av skrik eftersom de fått höra detta dag och natt, kanske helt slut eftersom de slitit för att försöka tillfredsställa ett barns oerhörda behov av omvårdnad, kärlek och värme.

    Om din åsikt är att samtliga barn generellt sätt inte är glada och charmiga, utan bara hemska - så säger det i så fall något om din egen människosyn och antagligen om din egen bristande känslomässiga omvårdnad som barn. Många av de vuxna som reagerar kraftigt negativt på barnskrik har sannolikt själva inte fått motta känslomässig kärlek och omvårdnad. Spädbarns behov av närhet och tröst och sitt enda sätt att uttrycka det, gör att de sannolikt reagerar oproportionerligt häftigt på en omedveten nivå. 

    Spädbarns skrik är inte enbart ett högt ljud. Det är en påminnelse för många om behov som de själva inte har fått tillgodosedda.


    Eller så har de vuxna vuxit upp med den där curlingen du brukar förespråka, den där föräldrarna städar sjuttonåringarnas rum och belönar tonåringar som mobbas mm, så de är lärda att inte ta hänsyn till andra människor.

    Eller så kanske de har något funktionshinder som gör att de har svårt att höra höga ljud som barnskrik, eller bara trötta på föräldrar som inte ens har vanligt hyfs.
  • jrockyracoon
    Anonym skrev 2019-08-23 15:43:17 följande:
    Eller så har de vuxna vuxit upp med den där curlingen du brukar förespråka, den där föräldrarna städar sjuttonåringarnas rum och belönar tonåringar som mobbas mm, så de är lärda att inte ta hänsyn till andra människor.

    Eller så kanske de har något funktionshinder som gör att de har svårt att höra höga ljud som barnskrik, eller bara trötta på föräldrar som inte ens har vanligt hyfs.
    Som jag har sagt i andra trådar så finns det inget bevisat samband mellan curling och t.ex. ökad risk för mobbing/ sämre empati för andra människor. Tvärtom visar studier det motsatta. Det är logiskt att ett barn som har föräldrar som visar hänsyn också lär sig att visa hänsyn. Barnet lär sig utifrån förälderns beteende.

    Men logik och forskning är kanske inte ditt område? Lättare att kasta ut anklagelser utan vare sig logik eller forskningsstöd?

    Nog finns det en och annan förälder som på ett hänsynslöst sätt struntar i vad omgivningen anser om deras barns uppförande och skrik. Men de allra flesta är vettiga föräldrar som försöker göra sitt bästa i en svår situation. Och de som inte visar någon förståelse för barns skrik och föräldrarnas försök att avhjälpa situationerna är inte de som fått kärlek och omsorg av sina föräldrar. Utan snarare dem som varit förutan sådan omsorg, som du så oreflekterat fördömer.
  • jrockyracoon
    Anonym (barnfri) skrev 2019-08-23 10:47:28 följande:

    De som tycker att andra ska stå ut med skrikande barn på restaurang är förmodligen samma personer som använder sig av föräldraledighet för att lägga beslag på alla populära semesterperioder år efter år så att de utan barn aldrig får ledigt då. Typiska föräldrar som tycker att deras ungar alltid ska stå i centrum. Inte så konstigt att ungarna sedan blir söndercurlade och får svårt att uppföra sig.


    Visa mig en enda studie som anger ett sådant samband!

    Det är en vanlig villfarelse att curling leder till t.ex. dåligt uppförande, men det finns ingen belagd vetenskaplig koppling. Du sprider myter!
  • Anonym
    jrockyracoon skrev 2019-08-23 20:07:36 följande:
    Som jag har sagt i andra trådar så finns det inget bevisat samband mellan curling och t.ex. ökad risk för mobbing/ sämre empati för andra människor. Tvärtom visar studier det motsatta. Det är logiskt att ett barn som har föräldrar som visar hänsyn också lär sig att visa hänsyn. Barnet lär sig utifrån förälderns beteende.

    Men logik och forskning är kanske inte ditt område? Lättare att kasta ut anklagelser utan vare sig logik eller forskningsstöd?

    Nog finns det en och annan förälder som på ett hänsynslöst sätt struntar i vad omgivningen anser om deras barns uppförande och skrik. Men de allra flesta är vettiga föräldrar som försöker göra sitt bästa i en svår situation. Och de som inte visar någon förståelse för barns skrik och föräldrarnas försök att avhjälpa situationerna är inte de som fått kärlek och omsorg av sina föräldrar. Utan snarare dem som varit förutan sådan omsorg, som du så oreflekterat fördömer.
    Faktisk logik jo absolut. Du kan ju länka till forskning som visar att de människor du fördömer, de som har svårt för barnskrik, inte har haft föräldrar som städat deras rum upp i vuxen ålder och att det är anledningen till att de inte klarar barnskrik istället för att de har migrän, npf eller andra problem som gör att de inte orkar.
  • Velouria
    jrockyracoon skrev 2019-08-23 09:23:28 följande:

    Många av de vuxna som reagerar kraftigt negativt på barnskrik har sannolikt själva inte fått motta känslomässig kärlek och omvårdnad.


    Nej. Den allmänna bilden du försöker skapa av människor som reagerar negativt på barnskrik verkar fel i allmänhet. Jag är en som reagerar mycket negativt på barnskrik. Min uppväxt präglades av mycket kärlek och omvårdnad (och är så fortfarande i vuxen ålder) samt att jag själv har barn.

    Jag bara störs mer och mer av barn och barnskrik ju äldre jag blir och uppskattar tystare miljö mer och mer.
    Integrerbart DNA
  • Anonym (Fry)
    Velouria skrev 2019-08-24 03:04:51 följande:

    Nej. Den allmänna bilden du försöker skapa av människor som reagerar negativt på barnskrik verkar fel i allmänhet. Jag är en som reagerar mycket negativt på barnskrik. Min uppväxt präglades av mycket kärlek och omvårdnad (och är så fortfarande i vuxen ålder) samt att jag själv har barn.

    Jag bara störs mer och mer av barn och barnskrik ju äldre jag blir och uppskattar tystare miljö mer och mer.


    Det är du långt ifrån ensam om. Frågan är bara hur du reagerar? Genom att förstå att det är du som är känslig eller genom att kräva absolut tystnad och lydnad av barn som kommer i din närhet?
  • Velouria
    Anonym (Fry) skrev 2019-08-24 06:40:46 följande:

    Det är du långt ifrån ensam om. Frågan är bara hur du reagerar? Genom att förstå att det är du som är känslig eller genom att kräva absolut tystnad och lydnad av barn som kommer i din närhet?


    Genom ingetdera. Jag anser heller inte att det är jag som är känslig, utan anser att det är det skrikande barnet som är jobbigt och i många fall att föräldrarna är så kallade "entitled parents". Min reaktion mot barnet och dess förälder/föräldrar brukar vara noll men det varierar beroende på hur långt störningen går. Inte heller har jag krävt fullständig tystnad och lydnad av något barn hittills då detta är absurdt enligt min åsikt.
    Integrerbart DNA
Svar på tråden skrikande barn på restaurang