Inlägg från: Anonym (Arbetande mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetande mamma)

    Jag är så arg på fritids!!

    Jag är en ambitiös kvinna och som alla andra händer det att jag behöver jobba över ibland. Vid dessa tillfällen ringer jag till min dotters fritidshem och berättar att jag kommer senare. Som förälder har jag rätt att kräva att fritids ska vara öppet ända till 18:00 vid behov, men personalen gnäller och är allmänt otrevliga. De menar att jag ska höra av mig minst två veckor innan vid ändrad hämtningstid. Jag har förklarat för dem att jag omöjligt kan se in i framtiden utan att övertidsarbete generellt uppkommer samma dag. De har ju skyldighet att ta hand om min dotter och de behöver, precis som alla andra, jobba över ibland. Nu upplever jag att blir svartmålad som en ?jobbig förälder?. Fritidspersonalen hälsar knappt på mig när jag kommer längre och även lärarna, som jag tidigare haft så bra kontakt med, verkar ta fritids sida i det här.

    Jag måste ju ha rätt att jobba över någon gång ibland! Mitt arbete ska inte behöva bli lidande för att fritids är oflexibelt! Det finns ju där just för att vi föräldrar ska kunna sköta våra arbeten.

  • Svar på tråden Jag är så arg på fritids!!
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (Jag) skrev 2019-08-23 22:10:09 följande:

    Det kan vara så absolut. Själv har jag ingen aning men hänvisade TS till rektorn som ju måste veta vad som gäller.

    Men vad händer om TS själv blir inbeordrad av sin chef? Är det skäl nog att slippa arbeta då (pga att fritids stänger) eller hur funkar det? Vore intressant att veta.


    Jag väntar på en befordran. Jag vill inte chansa och kanske missa den på grund av att jag måste lämna mitt i ett viktigt möte. Jag tror inte att min chef skulle anse att hämtning av barn är ett giltigt skäl.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    smulpaj01 skrev 2019-08-23 22:11:56 följande:

    När min son var liten och gick på förskola kunde jag ringa samma dag och säga att jag måste hämta kl 18:30 trots att de stänger kl 18. Fick även lämna kl 06:30 vid behov trots att de öppnar kl 07:00.

    Det är klart att fritidspersonalen måste vara beredda på att jobba över om det krävs.

    Men om det nu blir problem för dig med tjurig personal kanske din dotter kan gå hem med nån kompis så får du hämta där?


    Så borde det fungera! Det här är ju en klassisk kvinnofälla. Inte konstigt att vi kvinnor halkar efter på arbetsmarknaden om vi inte ges möjlighet att jobba över!

    Min dotter har autistiska drag och har inte så mycket utbyte av de andra barnen på fritids tyvärr.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-23 22:22:36 följande:

    Man ser till att ha en plan B, naturligtvis, om man vet att det kan hända.

    T ex den andre föräldern, en släkting eller en barnvakt. Eller så säger man till chefen att man inte kan stanna. 


    Min man har också ett mycket viktigt jobb, våra föräldrar bor på annan ort och att betala för barnvakt när jag redan betalar för fritids känns absurt.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-23 22:22:36 följande:

    Man ser till att ha en plan B, naturligtvis, om man vet att det kan hända.

    T ex den andre föräldern, en släkting eller en barnvakt. Eller så säger man till chefen att man inte kan stanna. 


    Min man har också ett mycket viktigt jobb, våra föräldrar bor på annan ort och att betala för barnvakt när jag redan betalar för fritids känns absurt.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Less is more skrev 2019-08-23 23:26:36 följande:

    De gånger jag kom instormande till fritids med andan i halsen var kl 17.00. Mina barn var då nästan alltid sist. På en lågdtadieskola med 500 barn.

    Stackars ditt barn som ska vara på fritids själv till 18.00 - 18.30.

    Vad är det för ett kasst jobb och kass arbetsgivare du har ?


    Jag har faktiskt inte skrivit att hon är kvar till 18:30, bara att de skulle vara skyldiga att stanna så länge OM jag kräver det. När jag jobbar över brukar jag hämta vid 17:00-17:30 och ändå blir det gnäll.
  • Anonym (Arbetande mamma)

    Om hon har en npf-diagnos så får fritids dessutom mer pengar för henne!

  • Anonym (Arbetande mamma)
    molly50 skrev 2019-08-25 14:14:25 följande:

    Har du ingen annan som kan hämta barnen åt dig?

    Rent spontant så känner jag att du inte kan kräva av fritidspersonalen att de ska stanna kvar och ta hand om ditt/dina barn för att du ska få jobba övertid.

    De har kanske också familjer de vill komma hem till och umgås med efter jobbet.

    Dessutom tycker jag att du får tänka på ditt/dina barn och hur jobbigt det kan bli för dem med långa dagar på skola och fritids.

    Om du och personalen hade varit överens om det här s¨hade det varit en annan sak.

    Men nu verkar ni inte vara det. Och då måste du försöka lösa det å annat sätt. T ex genom att någon annan hämtar om du måste jobba över.


    Det är klart att jag också gärna skulle vilja hämta tidigt och komma hem tidigt och umgås med min familj. Men det kan jag inte, för jag måste jobba över. Desamma gäller fritidspersonalen. De måste ju också jobba över ibland. Och, nej, jag har ingen annan som kan hämta. Då hade det här inte varit ett problem.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (Suck) skrev 2019-08-24 13:10:35 följande:

    Tydligen är era jobb viktigare än ert barn. Hoppas personalen gör en anmälan till soc.


    Att jobba över är knappast en angelägenhet för soc, men vill de lägga sin tid på att göra en obefogad orosanmälan så får de gärna höra det.
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (Ö) skrev 2019-08-24 08:16:15 följande:

    Vadå kvinnofälla, din man får väl hämta då?? Vad har kön med nånting att göra?

    Sätt 18 som sluttid.


    Trots att Sverige ska vara så extremt jämlikt är det så att om en kvinna ska göra karriär så får hon göra det vid sidan om hämtningar, lämningar, föräldramöten, utvecklingssamtal, tvättider, matlagning, disk osv osv...
  • Anonym (Arbetande mamma)
    Anonym (U) skrev 2019-08-26 09:49:39 följande:

    Att du regelbundet struntar i att hämta dina barn kan vara en angelägenhet för soc.


    Nej, det kan det faktiskt inte. Självklart har fritidspersonalen, eller vem som helst egentligen, all rätt i världen att göra en orosanmälan. På grund av ett par sena hämtningar kommer de däremot inte att starta ett ärende i frågan. Att du anser att det borde vara ett ärende för socialtjänsten innebär inte automatiskt att socialtjänsten anser det.
Svar på tråden Jag är så arg på fritids!!