• Anonym (Kokar inombords)

Försökt men står inte ut med min killes ex!

Jag står inte ut med min killes ex! Det bara inte går...
    (det är dessutom hans andra ex).

Försökt att jobba med mig själv och tänka logiskt och klokt och vuxet och allt vad det innebär. Pratat med kompisar och vänner som lever i bonusrelationer, bett om råd... Pratat tom med min husläkare om det, dvs att jag känner mig irriterad och stressad kring min killes ex... Jag avskyr henne rent ut sagt...

Japp, nu är det sagt. Jag hatar människan!
    Så hemskt att skriva så, att hata någon....

Flera som känner likadant? Och viktigast av allt - hur hanterar ni det?

Trots allt så har min kille 2 barn med henne (och två till, vuxna, med sitt första. Jävla soppa!).
    Jag önskar att jag kunde bara strunta i henne och fokusera på oss och vår relation. 

• Svar på tråden Försökt men står inte ut med min killes ex!
  • Rudbeckius
    Visst diskuterar vi nån sorts klassisk pågående avundsjuka och senfärdig helt överspelad svartsjuka här, inte bara avsenede mannen utan även barnen?

Vad är skillnaden mellan avundsjuka och svartsjuka?
    Avundsjuka och svartsjuka är visserligen två olika saker, men samtidigt påminner de om varandra på många sätt. Orsaken till dessa kan ibland vara samma sak, nämligen dålig självkänsla, även om det kan finnas andra orsaker till både avundsjuka och svartsjuka. Dessutom är såväl avundsjuka som svartsjuka kopplat till en, eller flera, personer; om du är avundsjuk är du avundsjuk på någon och om du är svartsjuk är du svartsjuk på någon.

Avundsjukan kan dock ofta döljas och det är inte alltid som omgivningen märker att man är avundsjuk även om man själv lider av det. Att dölja svartsjuka kan vara svårare och det märks oftast i någon omfattning. Svartsjuka går nästan uteslutande ut över ens partner, medan avundsjukan kan vara riktad mot vem som helst ? även någon man inte alls känner.

Avundsjuka innebär att man vill ha någonting som någon annan har och är, lätt sagt, ytligt. Svartsjuka innebär att man är orolig över att man ska förlora någon, vanligtvis sin partner, till någon annan och är alltså en lite mer intensivare och djupare känsla.

Men båda begreppen innefattar egentligen mycket mer än så och det finns variationer i båda. En stor skillnad är dock att svartsjuka handlar om personer, medan avundsjuka vanligtvis handlar om saker ? men det kan även handla om personer. Svartsjukan är många gånger mer specifik, antingen för att det är en specifik person man ser som rival och tror att man ska bli lämnad för den personen eller för att det är specifika situationer som utlöser svartsjukan.

Skillnad avundsjuka och svartsjuka
    Avundsjuka kan också vara specifik och handla om en och samma person eller enbart vissa saker, till exempel att man avundas alla som har det bättre ställt eller alla som lyckas bättre på jobbet, men oftast är avundsjuka mer allmän och kan rikta sig mot olika personer och olika saker.
    Såväl svartsjuka som avundsjuka kan komma och gå och hänger ofta ihop med självkänslan. I en period av låg självkänsla har man lättare för att känna sig såväl svartsjuk som avundsjuk. Det kan också vara så att man känner sig svartsjuk i början utav ett förhållande, men att det avtar efter en tid ? kanske för att till slut försvinna helt. Svartsjuka beror nämligen många gånger på osäkerhet och vanligtvis är osäkerheten störst i början av ett förhållande.

Svartsjuka kan innebära till exempel;
    Att man är orolig över att ens partner ska vara otrogen. Det kan vara allmänt, vid alla situationer, eller vid specifika situationer
    Det kan handla om en specifik person som man tror att ens partner kan eller kommer att lämna en för eller vara otrogen med.

Svartsjuka kan också vara ?mindre? och handla om att en annan person får partners uppmärksamhet eller helt enkelt får för mycket uppmärksamhet.
    Svartsjuka förknippas väldigt ofta med kärleksrelationer, men det kan egentligen uppstå i alla typer av relationer. Det förekommer till exempel mellan syskon eller i vänskapsrelationer, men även i andra relationer.

När det gäller kärleksrelationer är det lika vanligt att män och kvinnor är svartsjuka, däremot är män oftare oroliga över att deras partner ska vara fysisk med någon annan, medan kvinnors svartsjuka oftast handlar mer om deras partners beteende och känslor för någon annan.

Avundsjuka kan innebära till exempel;
    Att man avundas en specifik person och allting som den personen har.
    Det kan vara inriktat på någonting specifikt och innebära att man avundas alla som har just det. Det kan handla om att man själv önskar att man hade mycket pengar, en specifik bil, möjlighet att göra en resa man länge drömt om, större framgångar i karriären, ett lyckligt förhållande, barn, eller vad som helst.

Avundsjuka hänger ofta, men inte alltid, ihop med missunnsamhet. Detta innebär att man känner att andra inte förtjänar det de har.

Hur yttrar sig svartsjuka?
    Svartsjuka kan yttra sig på många olika sätt och upplevs oftast på olika sätt av den som är svartsjuk och andra. I kärleksrelationer är det inte heller helt ovanligt att man lär sig att dölja svartsjukan och då märks den förmodligen inte alls.

I annat fall kan svartsjukan märkas genom att den svartsjuka partnern ställer många frågor om en specifik person eller om andra personer i allmänhet. En svartsjuk partner blir även väldigt misstänksam, speciellt om den andra kommer hem senare än vanligt eller inte svarar i telefonen vid något tillfälle och liknande.

Ett annat beteende som är vanligt vid svartsjuka är kontrollbehov. Det kan handla om att man begränsar sin partner eller till och med förbjuder sin partner att göra sådant som han eller hon vill göra.

Kan svartsjuka vara befogad?
    Det finns egentligen inget svar på huruvida svartsjuka kan vara befogad, men det kan finnas godtagbara anledningar att bli svartsjuk och på så sätt kan svartsjukan vara befogad. Om man till exempel är svartsjuk för att man misstänker att ens partner är otrogen, och det sedan visar sig att det stämmer, då kan man förstås se det som att svartsjukan var befogad.
    Utöver anledning handlar det kanske även om graden av svartsjuka. Om ens partner ständigt flörtar med andra är det inte särskilt konstigt om man känner sig svartsjuk och sårad, men att börja förfölja sin partner för att se så att han eller hon inte gör mer än så är väl kanske överdrivet. Med andra ord handlar det även om hur svartsjukan tar sig uttryck. Att enbart känna svartsjuka, utan att göra någonting, kan absolut vara befogat vissa gånger.

Att hantera svartsjuka
    Det är viktigt att ta reda på vad svartsjukan beror på. Finns det någonting som utlöser svartsjukan? Är det i specifika situationer man blir svartsjuk? Har man alltid varit svartsjuk, även i andra relationer? Eller är svartsjukan kopplad till en specifik relation? Är svartsjukan på något sätt befogad?
    Oftast beror svartsjuka på osäkerhet och dålig självkänsla. Osäkerheten botar man lättast genom att prata med den person som svartsjukan är kopplad till, sin partner till exempel, om det är svartsjuka i en kärleksrelation. Kommunikation är A och O i en relation och det är dessutom lösningen på det mesta. Berätta för din partner, eller den det berör (syskon, vän, etc), hur du känner. Diskutera hur ni ska göra för att hantera svartsjukan. Olika saker fungerar för olika personer, så det gäller att hitta en lösning som fungerar för dig ? eller er.

Skillnad avundsjuka och svartsjuka
    Sedan måste du förstås även jobba med din självkänsla. Om den är orsaken, eller en av orsakerna, kommer inte svartsjukan att försvinna förrän din självkänsla har förbättrats. Det finns många olika sätt att förbättra självkänslan och det finns även hjälp att få om man har väldigt låg självkänsla eller inte vet hur man ska hjälpa sig själv. Det viktigaste är att man hittar ett sätt som passar en själv.

Ibland beror svartsjukan på att förhållandet helt enkelt är dåligt, eller på en dålig partner. Då finns det egentligen bara två alternativ; att jobba med förhållandet och/eller prata med sin partner och se om han/hon är villig att bättra sig, eller att lämna relationen. Att stanna i en relation med en partner som gör dig osäker och svartsjuk kommer bara att leda till större osäkerhet och sämre självkänsla, vilket i sin tur leder till ännu mera svartsjuka.

Vad är patologisk svartsjuka?
    För att förklara det enkelt är patologisk svartsjuk en extrem variant av svartsjuka eller en sjuklig svartsjuka. När svartsjukan går så långt att den kan klassas som patologisk är det en form av paranoia.

Patologisk svartsjuka är vanligast i kärleksrelationer. Den patologiskt svartsjuka partnern är fullständigt övertygad om att hans eller hennes partner är otrogen eller vill vara det. Ofta leder det till att han/hon förföljer sin partner för att försöka ta denne på bar gärning.

Tack Rudbekius!!!!!
    Intressant läsning! 

Anonym (Undan) skrev 2019-09-04 11:24:42 följande:
    Nej du behöver verkligen inte gå på dina bonusbarns fotbollsmatch, föreställningar eller annat eftersom du är så överkänslig och svartsjuk på deras mamma. Det viktiga för barnen är att deras mamma och pappa är där. Ta hand om Dina ungar istället.
    Så moget! Grattis! Så mina bonus barn är barn men mina barn är ungar...

För din trångsynta sätt att tänka så kan jag gladeligen upplysa dig att mina bonus barn är lika viktiga för mig som mina barn för min man. Dessutom vill mina bonus barn att jag skall följa med. Och dessa tillfällen då jag följer med är uppdelade också (för att hon ville det) men hon dyker upp ändå trots att hon har lovat och svurit att inte komma när det är inte hennes dag/ tillfälle...

Jag tycker att viktigaste för barnen att deras mamma inte beter sig som psykopat. Hennes äldsta vill nu bo hos oss mera än hos sim mamma. Det säger väl en hel del? 

Jag är svartsjuk på deras mamma?
    Hahahaha? Herregud kvinna! Vakna vet jag!
    smulpaj01 skrev 2019-09-04 12:35:05 följande:
    Du verkar smått besatt av henne. Är hon ert främsta samtalsämne eftersom du vet så mycket om henne och hennes liv. Tycker det är märkligt att ha så mycket info om din sambos ex. Dessutom känner du henne inte så du har bara din sambos åsikter, du VET faktiskt ingenting.

Hon är till skillnad mot dig helt ointresserad av dig och ditt liv vilket hon har rätt till. Hon behöver inte ha den minsta kontakt med dig om hon inte vill det. Nu hade jag ifs en väldigt bra relation till min fd bonusdotters mamma, men jag har aldrig varit speciellt intresserad av deras relation eller hennes liv. Bonussonens mamma hade jag aldrig nån kontakt med, hon ville inte det och jag respekterade det.

Jag är inte nåt bittert ex btw. Sk*ter totalt i mitt ex och vem han väljer att dejta eller bo med. Han vill dock inte ha någon annan än mig.
    Jo, du är en bitter ex! Därmed dina kommentarer... Och du skiter inte alls i ditt ex. Du kommenterar som en sådan "typisk", som inte skiter...

Läs mina inlägg, hon är visst intresserad av mig. Varför skulle hon dyka upp vid just de dagar då jag skall hämta barn. Varför har hon försökt att ringa MITT ex för att utfråga honom? Varför har hon bett minsta barnens fröknar om att informera henne i fall jag skulle komma för sent! Jag eller min man kommer aldrig för sent. inte kanske punkt på minuten men alltid inom plus minus tio minuters marginal.

Och försök att förstå att jag VILL inte ha någon kontakt med henne. Det är hon som anpassar sitt liv efter mina hämntings och lämnings tider... 

En gång kunde jag inte hämta våra barn så kom min man istället... Och förvånad blev han, hon dök upp!!! Hon gör aldrig det nr han skall hämta... Men hon trodde att jag skulle komma...
    Vad säger du om det?

Anonym (Anna) skrev 2019-09-04 13:44:50 följande:
    Oj, är det verkligen nåt att sätta en glad gubbe vid? Att ditt ex inte vill ha någon annan än dig? Du skiter totalt i honom men är ändå glad att han inte vill ha någon annan än dig? Det var motsägelsefullt må jag säga.
    Inte bara motsägelsefull utan elakt! 
    Någon slags sjuk tillfredställelse...
  • Anonym (l)
    Anonym (Kokar inombords) skrev 2019-09-04 15:13:37 följande:

För din trångsynta sätt att tänka så kan jag gladeligen upplysa dig att mina bonus barn är lika viktiga för mig som mina barn för min man. Dessutom vill mina bonus barn att jag skall följa med. Och dessa tillfällen då jag följer med är uppdelade också (för att hon ville det) men hon dyker upp ändå trots att hon har lovat och svurit att inte komma när det är inte hennes dag/ tillfälle...

Jag tycker att viktigaste för barnen att deras mamma inte beter sig som psykopat. Hennes äldsta vill nu bo hos oss mera än hos sim mamma. Det säger väl en hel del? 

Men då så, då får du ju finna dig i att hon dyker upp, eftersom din man inte vill lägga sig i. Och det är ju också lite lustigt, han vill inte lägga sig i för barnens skull. Men hans barn har ju redan genomskådat sin mamma, så varför vill han då inte sätta hårt mot hårt, barnen vet ju redan vad mamman håller på med. Känns som att din man inte vågar göra något, han säger till henne, men det hjälper ju inte.
  • Anonym (l)
    Anonym (Kokar inombords) skrev 2019-09-04 15:13:37 följande:

Svaret har du själv skrivit:

Min kille verkar vara rädd för henne av någon anledning. Han säger att "hon kan hämnas" via barnen om han inte "sköter" sina kort rätt...
    Han var rädd att skilja sig från henne, har var rädd att berätta om mig....

Nysta i detta, varför är han rädd för henne? Hon utnyttjar att han är rädd för henne, hon gör som hon gör för att inget händer, ni låter henne göra det...

molly50 skrev 2019-09-04 10:43:15 följande:
    Nu vet jag inte hur längesen det var det tog slut mellan din man och hans ex. Men har det gått ett längre tag så behöver hon nog definitivt terapi..
    Bara för att man har blivit lämnad så har man inte rätten att göra livet surt för andra.
    Det var länge sedan. 

Min man berättade att hon har varit besatt av hans mamma också, min nuvarande och hennes fd svärmor.
    Hon fick inte hämta barn från dagis. Hon fick träffa sina barnbarn  bara när hon var närvarande. Enligt exet så var svärmor patologiskt besatt av sina barnbarn. Herregud, stackars tant fick lära känna sina barnbarn förs efter skilsmässa...

När min skilde sig så anklagade hon hans mamma för att ha förstört äktenskapet.
    Tanten fick knappt träffa sin son och ännu mindre sina barn...

Den information så klart är inte relevant i just för min tråd, den handlar inte om min svärmor. Men jag är så trött på alla moraltanter här. Jag bad specifikt att de som inte vet vad de pratar om  inte lägga sig i i tråden. Jag vill prata bara med de människor som har varit eller är i liknande situation.
    Vi kanske gör fel eller säger fel, eller tänker fel ibland, det må vara så men igenkänning gör att man blir inte spydig i sina kommentarer...

Anonym (l) skrev 2019-09-04 15:37:18 följande:
    Svaret har du själv skrivit:

Min kille verkar vara rädd för henne av någon anledning. Han säger att "hon kan hämnas" via barnen om han inte "sköter" sina kort rätt...
    Han var rädd att skilja sig från henne, har var rädd att berätta om mig....

Nysta i detta, varför är han rädd för henne? Hon utnyttjar att han är rädd för henne, hon gör som hon gör för att inget händer, ni låter henne göra det...
    Ja, han kanske vet mer än han vill berätta...
    Jag pressar inte honom på information men lyssnar om han vill prata. Ibland berättar han saker från deras förflutna men jag ser på honom att han har svårt att prata om henne utan att bli upprörd och ledsen...

När jag frågar om hon är farlig så säger han att det hade varit mycket lättare om hon var det, då kan man koppla andra instanser...
    Och sedan vill han inte berätta mer...

Hans kompisar har pratar om henne ibland, hans syskon... Men jag vill aldrig snoka och ställa för många frågor, vem är jag att göra det?...
    Någon slags störning finns det absolut men hon hanterar det galant, med bravur... Det är nästan som hon njuter av hela spekaklet...

• Anonym (l)
    Anonym (Kokar inombords) skrev 2019-09-04 15:48:54 följande:
    Ja, han kanske vet mer än han vill berätta...
    Jag pressar inte honom på information men lyssnar om han vill prata. Ibland berättar han saker från deras förflutna men jag ser på honom att han har svårt att prata om henne utan att bli upprörd och ledsen...

När jag frågar om hon är farlig så säger han att det hade varit mycket lättare om hon var det, då kan man koppla andra instanser...
    Och sedan vill han inte berätta mer...

Hans kompisar har pratar om henne ibland, hans syskon... Men jag vill aldrig snoka och ställa för många frågor, vem är jag att göra det?...
    Någon slags störning finns det absolut men hon hanterar det galant, med bravur... Det är nästan som hon njuter av hela spekaklet...
    Det verkar som att han inte tar ditt mående på allvar. Han vill inte nysta i detta, han vill inte göra dig delaktig, men ändå tycker han det är OK att hon beter sig så illa mot dig. Hade han tagit din oro och ditt mående på allvar hade han ju gjort annorlunda.

Varför kräver du inte att han sätter ner foten på allvar, att han kopplar in soc (om det är dit man vänder sig om umgänget inte fungerar som det ska)? Som det är nu så njuter hon av att plåga dig, och han gör inget åt det.
Svar på tråden Försökt men står inte ut med min killes ex!