• Zarch

    Ska jag lämna denna bonusfamilj?

    Det är sällan man orkar gå in och diskutera dessa ämnen för det verkar vara mer eller mindre att klampa in i ett minfält.

    Men eftersom jag inte är vidare blödig av mig så måste jag bara lite spontant fråga - Hur står du ut att leva med människor som förtrycker dig på det här viset?

    Vad är det för fjantig karl du har som inte kan ha pli på sina ohyfsade ungar och som dessutom utnyttjar utpressning på honom? Sonen flyttar hem till mamman för att man ber honom att plocka undan efter sig och att behandla andra människor (ja du räknas faktiskt in i det spannet också trots att du råkar vara ihop med deras farsa) med respekt.

    Dessutom låter han ju dottern mobba dig. Jaha så kemin stämmer visst inte enligt henne och hela din närvaro stör hela sfären? Stackars liten, men du får väl trösta dig med att du gott och väl duger som resesällskap iallafall och med henne med så behöver du knappast tänka på att knapra p-piller. Bättre preventivmedel går ej att finna på marknaden.

    Jag hör ju lång väg att det här är två barn som verkligen borde ringa BRIS.

    Det är synd att han har misslyckats så kapitalt i sitt föräldraskap. Hade det funnits en bootcamp-skola för bortklemade ungar som har fallit offer för sina usla föräldrar så borde dom ha platsat där.

    Nu finns tyvärr inte sådana bra lösningar att tillgå så då får du ju göra någonting åt din egen livssituation. Du kan inte förändra tre människor så bara att lägga ner den planen men du kan iallafall se till att ta dig därifrån själv.

    Flytta ut och bli särbo isåfall. Fast frågan är väl om du ens kommer vilja vara det efter ett tag? Med lite distans och egentid ifrån dina bannemän så kommer du nog inse att du är värd så mycket mer än det där.

  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-08-29 22:54:05 följande:

    [quote=79865851][quote-nick]Zarch skrev 2019-08-29 22:51:01 följande:[/quote-nick]Det är sällan man orkar gå in och diskutera dessa ämnen för det verkar vara mer eller mindre att klampa in i ett minfält.

    Men eftersom jag inte är vidare blödig av mig så måste jag bara lite spontant fråga - Hur står du ut att leva med människor som förtrycker dig på det här viset?

    Vad är det för fjantig karl du har som inte kan ha pli på sina ohyfsade ungar och som dessutom utnyttjar utpressning på honom? Sonen flyttar hem till mamman för att man ber honom att plocka undan efter sig och att behandla andra människor (ja du räknas faktiskt in i det spannet också trots att du råkar vara ihop med deras farsa) med respekt.

    Dessutom låter han ju dottern mobba dig. Jaha så kemin stämmer visst inte enligt henne och hela din närvaro stör hela sfären? Stackars liten, men du får väl trösta dig med att du gott och väl duger som resesällskap iallafall och med henne med så behöver du knappast tänka på att knapra p-piller. Bättre preventivmedel går ej att finna på marknaden.

    Jag hör ju lång väg att det här är två barn som verkligen borde ringa BRIS.

    Det är synd att han har misslyckats så kapitalt i sitt föräldraskap. Hade det funnits en bootcamp-skola för bortklemade ungar som har fallit offer för sina usla föräldrar så borde dom ha platsat där.

    Nu finns tyvärr inte sådana bra lösningar att tillgå så då får du ju göra någonting åt din egen livssituation. Du kan inte förändra tre människor så bara att lägga ner den planen men du kan iallafall se till att ta dig därifrån själv.

    Flytta ut och bli särbo isåfall. Fast frågan är väl om du ens kommer vilja vara det efter ett tag? Med lite distans och egentid ifrån dina bannemän så kommer du nog inse att du är värd så mycket mer än det där.[/Haha håller med!! En som tänker som jag att barn styr väl inte över de vuxna i alla lägen!!


    Ja men eller hur? Om man utgår från att TS utsagor stämmer så är det rent ut sagt bedrövligt att hon ska tillåtas att bli behandlad på det sättet.
  • Zarch
    Zarch skrev 2019-08-29 22:56:31 följande:

    Ja men eller hur? Om man utgår från att TS utsagor stämmer så är det rent ut sagt bedrövligt att hon ska tillåtas att bli behandlad på det sättet.


    Nu var ju du trådstartaren ifråga så bortse från mitt tidigare svar.

    Fattar dock inte hur du står ut? Ta dig ton vetja, alla människor har rätt att må bra och vara drottning i sitt eget bo och så även du.
  • Zarch
    AnnaSthlm skrev 2019-08-29 23:46:03 följande:

    Barnen tar efter föräldrarna. En vuxen man lämnar inte över ansvaret till barnen och sin sambo på detta sätt.


    Nej men en feg man gör så och det är riktigt ruttet mot allihop.

    Man kan inte heller ha någon djupare eller vidare trygg relation till sina barn om man är så konflikträdd.
  • Zarch
    BurningDiamond skrev 2019-08-30 00:10:12 följande:

    Vilken kass karl! Att sluta älska sina egna barn och ge all sin kärlek och uppmärksamhet till vilken utbytbar kvinna som helst. Riktigt bottennapp du hittat.

    Barnen har full rätt att komma och gå i sitt eget hem.


    Har folk tappat det helt eller? Inte så konstigt att barn idag är västvärldens svar på diktatorer när vuxna människor resonerar på samma sätt som du och trådstartarens gubbe gör.

    Barn har all rätt till att komma och gå som dom vill givetvis och personligen så tror inte jag att det är där problemet sitter, hade TS och kidsen haft en skön relation så hade hon säkert gladeligen haft dom där på heltid.

    Om TS hade verkat vara en riktig häxa så skulle hon självklart ha kastats ut för längesedan men så verkar inte fallet vara här, så är det någon som borde byta ut några så är det hon som borde byta familj. Alla är som du säger utbytbara så varför leva med en idiot till karl och hans avkommor när hon istället kan träffa en schysst sådan med härliga barn?
  • Zarch
    BurningDiamond skrev 2019-08-30 10:32:00 följande:

    Du håller ju med min poäng. Karln är kass.


    Jo att karln är kass håller jag med om men sedan flög du iväg åt ett hysteriskt håll där jag inte håller med dig.

    Att han har slutat älska sina barn och lägger full fokus på sin kvinna håller jag däremot inte alls med dig om. Han älskar såklart sina barn men det bekommer honom inte alls att han inte för över positiva egenskaper som tex social kompetens (om omgivningen talar om ens barn som väldigt bortskämda så indikerar det starkt på att folk tycker att dom beter sig retarderat) eller andra charmerande personlighetsdrag som man som förälder kan projicera över på sina barn om du frågar mig.

    Och på vilket sätt tycker du att han visar så mycket kärlek och omtanke till trådstartaren om jag får fråga? Han har ju snarare kastat henne helt framför bussen om du frågar mig så är väldigt intresserad av vad du ser som är så himla kärleksfullt?

    Att sedan barn ska få komma och gå som dom behagar är givetvis en självklarhet men stå inte där och begär att trådstartaren ska jubla av glädje över att ha sin sura banneman hemma på heltid. Det är att begära för mycket faktiskt.
  • Zarch
    BurningDiamond skrev 2019-08-30 18:21:57 följande:

    Låt mig citera TS...Om vi inte ska TS på hennes ord så kan vi bortse från hela TS inlägg och bara hitta på lite vad vi vill.


    Ja det var väl en formulering som som du ordagrant slukade med hull och hår.

    Att karln blev förälskad och nypilsk i trådstartaren med allt vad det innebär säger jag inte emot men att den skulle in på samma revir som kärleken han har till sina barn förstår jag faktiskt inte? Är det så det fungerar när ensamstående träffar någon?

    Och personligen så är jag kanske lite plump nu men blir smått bedrövad över att vi har 16 åringar därute i stugorna som istället för att vara sådär härligt rebelliska med allt vad det innebär istället har förvandlats till små knypplande tanter o farbröder som sitter hemma och bara har pappa och mamma i skallen.
  • Zarch
    BurningDiamond skrev 2019-08-30 21:54:32 följande:

    Ja, gud förbjude att vi tror på vad TS skriver, eller håller diskussionen till TS egna ord och inte våra egna tolkningar.


    Så du menar alltså att pappan har slutat älska sina barn för att istället lägga den på sin kvinna istället? Du tror på den själv eller?
  • Zarch
    BurningDiamond skrev 2019-08-30 22:50:08 följande:

    Jag menar att TS påstår detta. Att TS ljuger är inte mitt ansvar.


    Du verkar sitta och märka ord som en bokstavstroende läser bibeln istället för att se helhetsbilden.

    Att barn inte ska fara illa i sina nya såkallade bonusfamiljer är en självklarhet. Men är det verkligen barn som har det dåligt som vi talar om här?

    Att vänner säger att mannens barn är fruktansvärt bortskämda plus att sonen flyttar hem till sin mamma på heltid pga att han blir ombedd att hjälpa till (?) kanske är saker som triggar igång dina tårkanaler men för en annan så indikerar det på en gravt dysfunktionell familj, där har den stackars TS hamnat (som borde fattat detta för längesedan och inte gett sig in i det) och även den bäste människan skulle aldrig stå ut. Inte ens du och dina likasinnade kan jag tala om.
  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-08-31 09:59:40 följande:

    Probelemet är väl inte att han har barn i sig, uitan att dottern och jag inte trivs ihop, eftersom hon tycker att jag är "annorlunda" och stör sig på allt. Jag är på spänn hela tiden med henne eftersom hon har den där översittar fasonen där jag känner att allt jag säger är fel. Och ha då i åtanke att jag är en mycket livlig, pratsam och självsäker personlighet. Sedan ovanpå detta att jag hela tiden måste tänka på vad jag säger så måste jag även vara trevlig mot henne, anstränga mig att prata med henne etc...eftersom pappan och hon säger att jag är den vuxna och borde kämpa mer än hon! DÄRFÖR behöver jag varannan vecka ledig för att samla kraft och få vara "mig själv":: Har sagt exakt allt detta till dottern och pappan, men hon vill inte höra. Hon säger att det är hennes hus och hon kommer när hon vill.

    Hon är inte som en vanlig 16 åring som vill gå ut och träffa vänner eller som tar hem någon vän, vill festa, ha aktiviteter etc. Hon vill bara vara hemma alltid och ha kontrollen över huset, äta 20-30 gånger om dagen. Detta gör mig tokig! Jag vill att vi äter 3 större måltider om dagen tillsammans som en familj, men hon vill inte äta med oss utan vill småäta hela dagen, pga ätstörningar.

    Pappan vägrar se att hon är något problem, eftersom det är hans kött och blod.

    Han säger om och om igen till dottern när hon ber om att han ska resa ensam med henne och sonen, att han har rest ensam med dem i 6 år och han har fått nog av att vara ensam utan kärleken vid sin sida. Hon måste förstå att han nu även vill resa med den han älskar. Hon vill inte se!! Hon vill att det skall vara som innan! Men då var de små barn, nu är hon i gymnasie åldern och borde vilja befria sig från sina föräldrar. Hon vill tvärtom planera hela sitt liv kring dem och pratar redan om att hon vill att pappan ska köpa en boende utomlands där de ska bo efter gymnasiet och att hon ska bo i stugan bredvid hans hus i sverige. hon tror på något sätt att han är hennes framtida man. Det är riktigt skrämmande.


    Hur beter hon sig mot jämnåriga kamrater egentligen? Är hon lika dryg mot alla människor som hon inte bildar en ?vådlig kemi? med?

    Tillskillnad från andra här på forumet som verkar slita sitt hår i detta ämne så anser jag att det låter väldigt osunt att barn i könsmogen ålder inte har släppt drömmen om att gifta sig med mamma eller pappa. Jag tror att det är lika bra att du gör slut och letar efter någon som har koll över sitt familjeliv istället.

    Han ska leva ett liv som singel själv med sina barn och det måste han själv inse, ingen vettig kvinna skulle stå ut med det här. Eller så kan du hooka upp honom med någon vänlig själ här i tråden som har förfärat sig över hur barnen har farit illa vetja, det hade varit ett roligt experiment kan jag tycka. In i oidipuskomplex-soppan och njut!
  • Zarch
    Åsa skrev 2019-09-01 09:33:28 följande:

    Kanske bland dina bekanta. Det är inget jag hör mycket om bland mina utom med jobbresor. Vanligare är då att en förälder åker till landet själv med barnen för att man inte har semester samtidigt, att en förälder tar en resa själv med äldre barn etc. En kompis tar naturresor med en väninna då maken föredrar hemmet. Det innebär förstås inte att det är minsta fel med barnfria resor för sammanlevande föräldrar med hemmaboende barn eller att de skulle väldigt ovanliga på samhällsnivå, men det där "alla" är en rejäl övertolkning.


    Anonym (Resa) skrev 2019-09-01 09:58:40 följande:

    Resa gör man ju på sin semester och min semester spenderar jag med mina barn. Brukar resa en gång om året barnfritt med sambon och en gång med mina tjejkompisar. Då är det en till två övernattningar. Skulle aldrig slösa upp en hel semestervecka utan mina barn.


    Nu verkar ni leva i kärnfamiljen och då finns det antagligen en till förälder i hushållet som älskar era barn på samma sätt som ni gör.

    Men kan tycka att det är för mycket begärt eller kanske lite naivt att tro att en ny partner helt och hållet ska känna samma entusiasm som er över att aldrig få göra en resa på tumanhand.

    Eller jag tycker att denna typ av förälder ska leva som singel tills barnen är utflugna, det är att ta ansvar. Man kan liksom inte få allt här i livet.
  • Zarch
    Åsa skrev 2019-09-01 14:24:12 följande:

    Alla jag känner i den sitsen lever inte i kärnfamilj, nej, där finns kärnfamiljer, singlar och omgifta.Nu uttalade jag ju mig inte om känslor eller ideal utan om det felaktiga påståendet att alla föräldrar gör barnfria resor.

    I vårt personliga fall handlar det inte om entusiasm över att slippa fara iväg bara vuxna. Dels har vi inga närstående typ mor-farföräldrar till hands där det vore naturligt att barnen som lite större bor över så pass länge av nöjesanledning. Ren barnvakt känns inte aktuellt. Dels medger våra utgiftsprioriteringar inte flera semesterresor. Det vore isf inte resa både med barn och utan, utan antingen eller.


    Nej alla har olika förutsättningar, att resa är inte heller någon mänsklig rättighet för någon individ så jobbar man och skrapar ihop lite slantar till att kanske komma iväg på en liten rutt någon gång varannat eller ännu mer sällan så är det väl isåfall med barnen inkluderat.

    Men i bonusfamiljer där föräldrarna kör varannan vecka så finns iallafall tiden för det (ekonomin kan variera där med) men där blir läget lite knepigare. Din nya partner har ju en egen inkomst och kanske älskar att resa med ens barn men för den sakens skull kanske denne vill unna sig en vecka med enbart partnern också och det tycker inte jag är fel.

    Läget blir ännu knepigare om man dessutom får gemensamma barn ihop för då blir det krasst som så väldigt svårt att köra millimeterrättvisa. En vän till mig som levde med man, hans barn sen tidigare som dom hade varannan vecka och ett gemensamt barn sa att det var väldigt tufft i perioder med alla bråk om resorna där det krävdes att alla barn ska vara med och i slutändan innebar ju det att bonusbarnet fick dubbelt så många resor. Där är det till bonusbarns fördel men det härjar ingen om?

    Att barn kan bli besvikna över att inte få följa med mamma och pappa på resa är rätt vanligt men då blir det inget ramaskri på samma sätt som det blir detta forum när en pappa och hans partner vill åka iväg själva.

    Nu blev det långt men jag hoppas att du hajade mina poänger.
  • Zarch
    Åsa skrev 2019-09-02 00:54:32 följande:

    Jadå. Dock var det ju inte motiven runt att resa utan barn jag ifrågasatte utan det felaktiga påståendet att alla gör barnfria resor /med partnern/ så det är inte mig du ska övertyga

    Jag rannsakar mitt minne och finner faktiskt genom åren några personer i bekantskapskretsen privat/på jobbet som nämnt att de åkt på semester utan sina barn. Men de har åkt med kill- eller tjejkompis och lämnat barnen med mamman/pappan. Bara en bekant jag kommer på har rest barnfritt med nya pojkvänner.

    Betydligt fler jag känner  har  gjort enföräldersresa med ett eller flera barn medan partnern/barnens andra förälder stannat hemma.

    Även med reservation för att ytligare bekanta inte behöver ha nämnt semesterdetaljer, att jag kan glömma och och min erkänt begränsade personliga erfarenhet som kan skilja sig från den i en annan bekantskapskrets, ger det mig en indikation på att det förmodligen är färre föräldrar som gör barnfria parresor än föräldrar som inte gör det. Om detta beror på att man inte vill eller inte har möjlighet lämnar jag därhän.


    Så kan det absolut vara, nu vilar det nog iallafall någon sorts glädje i dom flesta familjer oavsett bonus eller ursprungsfamilj så då faller sig allt naturligt att glätta iväg på resa.

    I trådstartarens fall så tror jag att det här med att resa med sin kassa karl och hans barn kan likställas med tortyr så jag tror inte att det går att rädda upp. Karln har inte parerat någon relation på ett korrekt sätt så nu får TS ta ställning till hur hon ska göra (lämna borde vara det självklara men fortsätter hon leva i det här så blir det till att få skylla sig själv).
  • Zarch

    [quote=79875857][quote-nick]Anonym (Ester) skrev 2019-09-03 16:27:06 följande:[/quote-nick]Då min mamma är bortrest under längre perioder så bor jag nu i hennes lägenhet för att fundera i 2 veckor. Men min sambo sa i söndags och igår att han vill träffa mig öga mot öga och prata eftersom han saknar mig. Jag tvekade in i det sista, men han säger att hans dotter kommer imorgon och han vill inte att hon ska tro att det är problem. Så jag åkte dit och stannade över. Allt är bra för stunden, men jag vet ju att han sticker huvudet i sanden hela tiden, eftersom han inte vill förlora mig. Dottern märker ju att vi bråkar när hon är där, vilket är ännu värre.

    Jag har sökt en lägenhet som jag hoppas att jag får from 1 oktober.

    Sambon lever i en drömvärld där man ska vara en familj och älska varandra, medan dottern och jag vet båda att det bästa vore om jag flyttade. Men då säger han till dottern att barnen inte ska få förstöra ytterligare ett förhållande för honom. Han lider av att vara ensam och dottern har förstått att hon inte kan göra så mycket mer än att frysa ut mig utan att han ser. Till honom skulle hon aldrig säga något ont om mig, som jag gör om henne till honom. Därför tror han att jag är den onda hela tiden.

    Vi får se om ett par veckor vad som händer härnäst[/]

    Fast vadå? Finns inga ursäkter till att inte lämna en 16-åring ensam hemma för att åka över till dig och prata ut i lugn och ro. Allt för att hålla skenet uppe, bara där ser du ju att han inte vill förändra ett smack.

    Sedan så tycker jag till skillnad från många andra här att en 16-åring inte är någon bebis utan hon är såpass stor så att det går att föra vettiga och ärliga konversationer med henne. Du ska givetvis inte sitta och hacka på henne och komma med skuld som hennes värdelösa farsa gör men du kan ärligt talat säga till henne att du är ledsen över att er kommunikation inte har fungerat bättre under åren. Oavsett om du väljer att vara kvar eller inte i den här relationen (hoppas på det sistnämnda) så tror jag att det är bra att du gör din egen röst hörd här för att komma till antingen en försoning eller ett avslut. Var rak, ärlig och respektfull.

    Det är dags att dom här barnen får lite inputs från vettiga vuxna i sin omgivning nu när deras biologiska mamma och pappa verkar ha misslyckats fullständigt.

  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-09-06 21:48:50 följande:

    Jag förstår inte honom! Han säger att ?jag? måste ge och anpassa mig till barnen och denna familj medan jag står fast vid att barnen också bör ha respekt för vuxna och pappas sambo och käresta! Han håller inte med!

    Jag pratade med dottern att jag behöver några dagar med min dotter! Så nu sitter sambon där ensam med sina barn torsdag till söndag! Han lider och tycker att jag överger honom! Jag tycker att han kan passa på att umgås med sina barn och slipper ?häxan?!

    Ändå fortsätter han att säga att jag borde anstränga mig mer för hans stackars söta dotter ! Han tycker absolut inte att en snart 17 åring vet vad hon gör och därför borde jag anstränga mig mer! Såå tröttsamt! Jag säger att alla måste ge o ta i denna familj. Han tycker bara att jag ska ge som kom in i familjen! Ändå var det han som bad o bönade mig in i denna familj ! Konstigt


    Åh han är needy och saknar dig, vad fint. Samtidigt förringar han och skiter helt i dina känslor och åsikter. Det är inte konstigt att ungarna är helt tappade TS, äpplet faller sällan långt från trädet och dom har att brås på om man säger så.

    Passar mig för att skriva saker som dumpa men på riktigt, lämna denna inavlade apfamilj och det nu.
  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-09-07 10:51:03 följande:

    Fick inte lägenheten suck. 

    Jag ska göra det du skriver att bara ta mig igenom och ignorera tjejen, vilket jag faktiskt har gjort de senaste veckorna, men  då hoppar han på mig och tvingar in mig i hennes rum att jag är vuxen och måste gå in och prata med henne och hälsa på henne och visa att jag är den vuxna. Tycker det är så sjukt att tvinga mig in i en tonårings rum för att prata. Hon bryr sig inte och jag bryr mig inte.


    Han gör allt för att kuva ner dig tills du inte längre orkar säga emot, han jobbar för att du ska bli så nedtryckt och till slut bara ska finna dig i att stå lägst på hierarkistegen i familjen. Riktig idiot!

    Så sjukt destruktivt och det här måste du lämna.
  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-10-07 11:55:03 följande:

    Nu har hans son uttryckt att han har ångest att komma till oss varannan helg för att jag och sambon en gång för 2 år sedan drack för myket på en fest och blev fulla. Sedan gillar han inte att jag då och då tar ett glas vin framför honom. Sedan sa han att han inte vill sova över för att han för 2 år sedan hörde en gång när vi hade sex i rummet på natten. Pojken är 13 år och håller på så. Tycker inte det är normalt. Att ha sex är normalt och att ta ett glas vin som vuxen då och då är också normalt. Nu säger sambon att jag inte får dricka vin framför pojken när han är där och inte heller någon sex när barnen är där.

    I denna familjen har barnen helt och hållet tagit över kommandot. De styr och ställer och vi måste anpassa oss. Är det jag som är konstig?


    Nu tycker iof inga barn att det är kul med fulla föräldrar eller att höra dom ha sex men dessa ungar verkar ringa BRIS ifall det serveras mozzarella istället för fetaost till salladen så denna familj är bortom all räddning.

    Så det konstiga här är att ditt tålamod verkar inte ha några gränser utan du står fortfarande ut med löjliga familjen. Hur orkar du leva med de här människorna?
  • Zarch
    Anonym (Ester) skrev 2019-10-20 20:02:23 följande:

    Jag är väl inte singel om jag bor ihop med min sambo och hans barn? Förstår inte!!

    Mannen älskar verkligen mig, eftersom han tidigare aldrig släppte in någon kvinna i hans och barnens liv. Med mig ville han allt. Han insåg bara inte att barnen skulle ställa till det för honom när han plötsligt visade kärlek för en kvinna samtidigt som han visade dem kärlek. de ville inte dela honom med någon annan.

    Däremot tål han inte skit och blir galen om jag skulle säga minsta lilla illa om hans barn. Jag ska bara höja dem till skyarna eller vara tyst


    Han älskar säkert dig på sitt sätt men han kanske är fullt medveten också om att ingen annan kvinna med stark självkänsla skulle stå ut med hans inavlade familj.

    Jag står fast vid att du ska ta dig ifrån denna destruktiva hemmiljö, han gaslightar dig till att tro på att det här är helt normalt men det är det inte.
Svar på tråden Ska jag lämna denna bonusfamilj?