Skönt att skiljas
Hej! Jag vill inte på något sätt glamorisera skilsmässor men har ganska nyligen kommit ut på den så kallade andra sidan. Jag har egentligen precis börjat resan och är medveten om både upp och nedgångar i framtiden. Med det menar jag att jag efter ett 21-årigt förhållande med i mitt fall ett barn (8år) och så klart efter många diskussioner m.m. nyligen flyttat till ett nytt boende. Vill bara kort ge er som är i samma situation lite mod och kraft ta er igenom detta. Jag var inte den som tog initiativ till skilsmässan men det växte fram efter att min fd tog upp ämnet på allvar. Vi valde att stanna kvar i förhållandet ganska länge efter att vi eg hade bestämt oss för att dela på oss, närmre ca 6 månader. Under denna tid har jag i mitt fall kunnat gå igenom den mentala delen och låtit det mogna samtidigt som jag hade närhet till min dotter. Fördelen med denna långa process för min del har varit att vi nu är överens om att dela på oss samtidigt som respekten och kommunikationen mellan oss fungerar helt okej. Nu har jag nyligen flyttat och känner bara en enorm lättnad och glädje med att äntligen kunna se framåt igen. Storyn kan så klart göras lång men vill bara ge er som eventuellt inte vågar ta klivet, fast att ni egentligen vill, ta modet till att göra det som ni redan vet måste göras. Känslan att efter ett långt förhållande stå på egna ben igen har jag haft stor respekt och rädsla för... MEN jag kom mycket snabbt fram till att det är en skön känsla, det kommer bli bra och jag har redan börjat se ljuset i tunneln. Det måste inte vara som många beskriver 1-2 års rent mörker och helsike, ljuset kan komma betydligt snabbare.. Förväntan, nyfikenhet, pirr i magen, umgås mer med kompisar, oskriven framtid, hitta kärlek m.m. är några av de saker jag ser mest fram emot. Beslutet var jobbigt men väl gjort så vill jag bara uppmuntra lite till er som kanske är samma sits att våga ta klivet. Kram och lycka till