• Anonym (TS)

    Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?

    Har enskild vårdnad om mina barn. De har umgänge med den andra föräldern varannan helg och jag får underhållsstöd från FK då den andra föräldern saknar inkomst och erhåller försörjningsstöd.

    Jag vet att jag som enskild vårdnadshavare och den som har den huvudsakliga omsorgen om barnen samt eftersom jag erhåller underhållsstöd ska stå för att skicka med de barnen behöver till den andra föräldern såsom kläder och hygienartiklar. Men... Ska jag även köpa receptfri medicin föräldern kan ha där? Sportutrustning såsom cykel, skridskor etc? Aktiviteter de gör? Busskort?

    Saken är den att den andra föräldern vill att barnen har med diverse utrustning vid varje umgänge. Cykel eller kickbike, inlines, skidor på vintern etc men hen har inget körkort vilket gör att jag får skjutsa och hämta barnen VARJE gång. Det är en bit att köra och överenskommelsen i familjerätten är att hen hämtar från mig och jag hämtar från hen så vi delar lika.

    Jag har påtalat att hen själv får köpa cyklar/skidor/etc då jag inte kan skjutsa dem varje gång eller så får de klara sig utan. Hen påstår att hen inte ska stå för sådana kostnader när hen i teorin betalar underhållsbidrag. Jag har absolut inget emot att hen tar med de grejer hen vill att barnen ska ha där, men kan hen kräva att jag ska skjutsa dit grejerna också?

    Barnet blev sjukt under senaste umgänget och då framkom det att hen inte har varken febernedsättande medicin, hostmedicin eller termometer hemma hos sig. Kan jag kräva att föräldern ska köpa detta eller ligger det på mig att köpa dit mediciner alternativt skicka med ett apotek vid varje umgänge?

    Vidare vill den andra föräldern att jag ska skicka med pengar till lördagsgodis samt någon extra hundralapp så de kan göra någon aktivitet med hänvisning till att hen inte får pengar för detta från soc. Kan det stämma? Ska jag stå för dessa kostnader också? Vill verkligen inte ge denna människa "rena" pengar utan ger hellre ett presentkort då så jag vet vart pengarna går. Den andre föräldern vill också att jag ska betala busskort till barnet då föräldern inte har körkort och färdas därför med buss. Busskortet skulle aldrig användas hos mig utan endast hos den andra föräldern. Är detta rimligt?

    Vad kan jag kräva att hen ska stå för för kostnader? Eller kan jag inte kräva något utan det är bara att foga sig?

  • Svar på tråden Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:28:12 följande:

    Så pass kunnig är jag att jag vet att jag inte ensam ska stå för resorna. Om den andra föräldern inte har råd ska jag såklart bidra med pengar om jag har ekonomisk möjlighet. Nu får den andra föräldern månadskort till bussen från soc så att hämta barnen med bussen är inget problem. Det kostar hen ingenting. Däremot är jag skyldig att stå för det barnen behöver under umgänget och kan inte neka den andra föräldern att ta med det dem behöver under umgänget. Gällande de mest basala bitarna har jag koll. Frågan rörde mer gråzonen. T ex kan hen kräva att jag ska köra dit grejerna? Kan hen kräva att jag ska köpa dubbel uppsättning då hen inte har möjlighet att själv hämta cyklar t ex?


    Har ni en särskild dom på det? Att du ska skicka med hygienartiklar mm? För det är nämligen inte det vanliga. Normen är så vitt jag vet att umgängesfördern står för kostnader under umgänge. Men har ni en dom ellee överenskommelse om annat gäller förstås det.
  • Anonym (Elin)

    Har ni avtal eller dom om umgänge? I så fall tycker jag att du ska kontakta FK för att de ska ska göra ett avdrag för umgänge. Då får du helt enkelt lite mindre i underhållsstöd men slipper fundera på omkostnader hos den andra föräldern alls. (Vilket jag inte tror att du behöver i vilket fall). Jag tror att avdraget ligger på ungerfär 1/45 av stödet per dygn som föräldern har barnet enligt avtal. Detta är dock bara relevant om barnet bor minst 6 dygn sammanlagt/månad hos den andra föräldern, annars görs inget avdrag alls.

  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:48:27 följande:
    Jag har såklart bättre ekonomi genom att jag arbetar och det gör inte hen. Men inte så pass att jag har råd att införskaffa dubbletter av allting. Köper jag datorutrustning så kommer väl kraven på att jag ska förse dem med inredning till deras rum, leksaker, kläder, mediciner, tv-spel etc som de har hos mig också.

    Min fråga är ju egentligen var som är rimligt. Att jag ska stå för de basala kostnaderna vet jag. Se till så de har kläder med sig och receptbelagda mediciner. Men det övriga anser väl jag är en fråga om levnadsstandard. Har man inte råd med cyklar så kan man inte cykla. Har man inte råd med att gå på restaurang så gör man inte det etc. Har man inte råd med dyra möbler så här man inte det. Jag ska väl inte behöva inhandla cyklar, dyra byråer etc för att hen inte har råd? Jag kan väl anse att då får man promenera istället och ha en billigare byrå att ha kläderna i. Sen får man väl hitta på saker som är gratis. Man behöver inte äta på restaurang och gång på bio om man inte har råd.
    Det är inte rimligt att du ska köra dit cyklar och sportutrustning. Att skicka med kläder efter väder, receptbelagda mediciner är däremot rimligt. Skulle barnet va tex förkylt när det är dags för umgänge så kan du ju lägga ner en ask Alvedon och hostmedicinen barnet brukar ta.

    När maken hade vh umgänge så hade barnen med sig kläder, de ville ju ha sina "egna" kläder som de trivdes i och som passade.
    Mat, hygienartiklar, cyklar, datorer och rumsinredning stod naturligtvis maken för hemma hos sig, även Alvedon vid behov. Aktiviteter som gjordes hos honom stod han för.

  • Elin P

    Att skicka med en karta Alvedon ifall barnet skulle bli sjukt eller få huvudvärk känns inte som en big deal så det hade jag gjort. Barnet kan väl själv ha det i väskan utifall att. Övrigt som att forsla cyklar, busskort etc hade jag inte ställt upp på. Har den andra föräldern inga pengar får hen vara kreativ med aktiviteter. Finns massor att göra som inte kostar ett öre bara man vill. Det är väl inte direkt läge med annat om man går på soc. Inte ditt problem TS.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Elin) skrev 2019-09-01 07:28:10 följande:
    Har ni avtal eller dom om umgänge? I så fall tycker jag att du ska kontakta FK för att de ska ska göra ett avdrag för umgänge. Då får du helt enkelt lite mindre i underhållsstöd men slipper fundera på omkostnader hos den andra föräldern alls. (Vilket jag inte tror att du behöver i vilket fall). Jag tror att avdraget ligger på ungerfär 1/45 av stödet per dygn som föräldern har barnet enligt avtal. Detta är dock bara relevant om barnet bor minst 6 dygn sammanlagt/månad hos den andra föräldern, annars görs inget avdrag alls.
    +1
  • Anonym (oki)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:40:12 följande:

    Så pass stor koll har jag att jag vet att det du skriver är fel. När boendeföräldern har största delen av umgänget och erhåller underhållsstöd så uppfyller umgängesföräldern ENLIGT LAG sin underhållsskyldighet. Det innebär i praktiken att boendeföräldern ska skicka med det barnet behöver under umgänget avseende kläder, hygienartiklar etc. Så din väns barns mamma gör fel och familjerätten har fel.

    Min fråga rörde mer gråzonen där jag står för kläder, sportutrustning etc under umgänget men den andra föräldern inte kan ta med sig detta. Kan denne så kräva att jag ska köra dit grejerna? Kan denne kräva att jag ska köpa två uppsättningar? Eller ligger ansvaret på hen att antingen köpa in detta själv eller skaffa körkort?

    Kan kopiera in ett svar från lawline där de hänvisar till lagen gällande din väns problem.

    Grundprincipen är att man som förälder har ett ansvar att svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB).

    Beräkningen av barnets behov har sin utgångspunkt i schabloner som är hänförliga till barnets ålder. Man beaktar även sociala förmåner som barnet har (t.ex. barnbidrag), som räknas bort från barnets behov. Till barnets grundbehov lägger man till kostnader för barntillsyn (dagis, förskola m.m.) och i vissa fall kan barnets egna inkomster och tillgångar beaktas (7 kap. 1 § FB).

    Föräldrarnas förmåga är nettoinkomsterna minskat med vissa tillåtna avdrag så som boendekostnad och skälig levnadskostnad. Levnadskostnaden beräknas med ledning av ett normalbelopp som utgör 120 % av gällande prisbasbelopp per år (7 kap. 3 § FB).

    Underhållsskyldigheten kan fullgöras på olika sätt. Om barnet bor växelvist hos båda föräldrarna är huvudregeln att ingen av föräldrarna behöver betala underhållsbidrag till barnet utan då fullgörs underhållsskyldigheten automatiskt. (Läs motsatsvis i 7 kap. 2 § FB). För att växelvist boende ska anses föreligga brukar man generellt säga att barnet ska bo ungefär lika mycket hos båda föräldrarna.

    Är det däremot bara så att den enda föräldern har barnet varaktigt hos sig så fullgör denne sin underhållsskyldighet genom att löpande stå för utgifter som rör barnets dagliga underhåll. Den andra föräldern, s.k. umgängesföräldern, fullgör i sin tur sin underhållsskyldighet genom att betala ett underhållsbidrag till barnet alternativt att denne blir återbetalningsskyldig till Försäkringskassan som betalar ut underhållsstöd (7 kap. 2-2a § FB).

    Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för vid umgänget?

    Det finns inget direkt stöd i lag som beskriver vad boendeföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Som nämnts ovan är utgångspunkten att umgängesföräldern fullgör sin betalningsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänget ? så som aktiviteter vid umgänget. I och med att underhållsbidraget ska täcka sådant som barnet behöver, dvs. kläder, hygienartiklar m.m. är detta ingenting som umgängesföräldern behöver stå för. Däremot kan det vara en bra idé om sådant ändå finns tillgängligt hos umgängesföräldern.

    På försäkringskassans hemsida finns vägledning kring vad som ingår i schablonbeloppet vid uträkningen av barnets behov (se s.14 i länken). Detta kan ge en större förståelse kring vad underhållsbidraget som du betalar för ska gå till: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4325d25-0bee-4e31-9bb1-f6cc470baec6/vagledning-2016-1.pdf&CVID


    Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:48:27 följande:

    Jag har såklart bättre ekonomi genom att jag arbetar och det gör inte hen. Men inte så pass att jag har råd att införskaffa dubbletter av allting. Köper jag datorutrustning så kommer väl kraven på att jag ska förse dem med inredning till deras rum, leksaker, kläder, mediciner, tv-spel etc som de har hos mig också.

    Min fråga är ju egentligen var som är rimligt. Att jag ska stå för de basala kostnaderna vet jag. Se till så de har kläder med sig och receptbelagda mediciner. Men det övriga anser väl jag är en fråga om levnadsstandard. Har man inte råd med cyklar så kan man inte cykla. Har man inte råd med att gå på restaurang så gör man inte det etc. Har man inte råd med dyra möbler så här man inte det. Jag ska väl inte behöva inhandla cyklar, dyra byråer etc för att hen inte har råd? Jag kan väl anse att då får man promenera istället och ha en billigare byrå att ha kläderna i. Sen får man väl hitta på saker som är gratis. Man behöver inte äta på restaurang och gång på bio om man inte har råd.


    Håller med dig. Det känns inte rimligt att du ska behöva köpa dubbletter av allt eller behöva transportera syllar och annan bökigt utrustning jämt. Han hämtar skriver du. Tar han med sig cyklarna på bussen då eller hur gör han?

    Jag skulle underlättat i mån av ork och ekonomi. Skulle själv exempelvis skickat med en termometer om han bett om det då jag råkar ha tre hemma. Skulle säkert också köpt nåt färdigladdat busskort med 20 resor för barnen men det är för att jag har tillräckligt bra ekonomi för det. Men skulle INTE orkat med att transportera en massa cyklar kors och tvärs över stan på regelbunden basis. Skulle inte orka med det, varken fysiskt eller stressmässigt.
  • annabellelee

    Kostnader för umgänget som aktiviteter, tex inträden på nöjesparker, transport till nöjesparken, mat (inklusive godis och fika) står umgängesföräldern för. Han ska hämta barnen, där är ju avtalet tydligt, vilket innebär att du inte behöver köra dit sportutrustning. Är du snäll kan han få ta med den på bussen.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2019-09-01 07:07:52 följande:

    Har ni en särskild dom på det? Att du ska skicka med hygienartiklar mm? För det är nämligen inte det vanliga. Normen är så vitt jag vet att umgängesfördern står för kostnader under umgänge. Men har ni en dom ellee överenskommelse om annat gäller förstås det.


    Ingen dom. Men det är vad familjerätten sagt och vad jag kunnat läsa mig till i lagen och författningar samt riktlinjer. Att jag som boendeförälder ska stå för det basala barnen behöver under umgänge såsom kläder, hygienartiklar etc. Samt att jag inte kan neka hen att ta med barnens utrustning vid umgänge t ex kickbikes, cyklar etc.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2019-09-01 07:28:10 följande:

    Har ni avtal eller dom om umgänge? I så fall tycker jag att du ska kontakta FK för att de ska ska göra ett avdrag för umgänge. Då får du helt enkelt lite mindre i underhållsstöd men slipper fundera på omkostnader hos den andra föräldern alls. (Vilket jag inte tror att du behöver i vilket fall). Jag tror att avdraget ligger på ungerfär 1/45 av stödet per dygn som föräldern har barnet enligt avtal. Detta är dock bara relevant om barnet bor minst 6 dygn sammanlagt/månad hos den andra föräldern, annars görs inget avdrag alls.


    När man erhåller underhållsbidrag kan avdrag göras om barnen är mer än sex dagar per månad hos den andra föräldern. Möjligheten att göra avdrag när man erhåller underhållsstöd togs bort i april 2016. Jag erhåller ju underhållsstöd.
  • Anonym (TS)
    Ess skrev 2019-09-01 09:28:16 följande:

    Det är inte rimligt att du ska köra dit cyklar och sportutrustning. Att skicka med kläder efter väder, receptbelagda mediciner är däremot rimligt. Skulle barnet va tex förkylt när det är dags för umgänge så kan du ju lägga ner en ask Alvedon och hostmedicinen barnet brukar ta.

    När maken hade vh umgänge så hade barnen med sig kläder, de ville ju ha sina "egna" kläder som de trivdes i och som passade.

    Mat, hygienartiklar, cyklar, datorer och rumsinredning stod naturligtvis maken för hemma hos sig, även Alvedon vid behov. Aktiviteter som gjordes hos honom stod han för.


    Såklart jag skickar med både kläder och receptbelagd medicin. Men inte receptfria läkemedel. Det var ju när barnet blev sjukt under umgänget som frågan kom upp. Inga symptom alls innan umgänget så jag kunde omöjligt veta. Den andra föräldern hade inget hemma, inte ens en febertermoneter.
Svar på tråden Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?