Mullvaden skrev 2019-09-05 11:09:35 följande:
Ja, jag vet fortfarande inte om jag vill veta någon riskbedömning. Var och lämnade prover igår, men har själva ultraljudet om två veckor. Igår var jag helt säker på att jag ville veta, men idag velar jag igen. NIPT känns ju bättre isf, för fina siffror på riskbedömningen kan ju också vagga in en i falsk säkerhet. Fatta chocken om man får, säg, 1:200000 och ut kommer ett barn med DS. Hur hanterar man det?
Jaa du det är ju den risk som finns när det är en beräkning. Kalkylerad risk eller sannolikhet.
Nipt är ju inte heller 100% men där är det ju ändå celler från bebisen som analyseras. Riktigt cellmaterial.
KUB är bara ett förhoppningsvis på ultraljud synbart livligt foster, en manuellt mätt (med viss felmarginal) spalt i bebisens nacke, ett antal parametrar ur ett blodprov och så andra faktorer som läggs till som mammans ålder, huruvida man röker mm. Och ut kommer risken/sannolikheten.
Vi hamnade nånstans kring 1100-1200 om jag inte minns fel. JÄTTEBRA siffror, här finns ingen anledning till oro alls säger barnmorskan. Ok, men om 20 000 är det bästa säger min man då. Då borde ju inte 1100 vara sådär jättebra eller?
Varpå vi gick vidare med nipt. Som visade 99,99% frisk bebis på alla de olika mätningarna som gjordes. Och han var frisk.
Men annars är det väl bara mkp eller fvp som verkligen verkligen kan säga. Och det innebär en risk i sig.
Sånt är ju livet dock, man kan få en frisk bebis som utvecklar en sjukdom senare. Man kan krocka på vägen till jobbet.