• Anonym (K)

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Har fått erbjudande från bvc om vaccin mot rotavirus men har svårt att bestämma om vi ska ta det eller inte. För oss ingår det inte i vanliga vaccinationsprogrammet utan det är ett ?extra? vaccin utöver de grundläggande. Vet inte om ev. biverkningar av vaccinet är värt det kontra sjukdomen. En sorts allvarlig magsjuka där man kan bli inlagd pga uttorkning vs. 3 doser med efterföljande risk för tarminvagination, svåra magsmärtor, feber, hängighet, gnällighet, smittar i 2 veckor... Vet verkligen inte hur vi ska välja men måste bestämma det senast imorgon. Han kommer inte börja dagis förrän ca. 3 års ålder så risken att han får det innan är väl kanske mindre då, och efter den åldern brukar ev. sjukdom bli lindrigare.

Hur har ni valt angående just detta vaccin? Varför?

• Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?
  • cosinus
    Fialotta75 skrev 2019-09-06 13:29:49 följande:
    Första dosen rotavirusvaccin ges i allmänhet flera veckor innan första vaccinet med sprutor ges..... Förstoppning finns ej med på biverkningslistan för något av de två rotavirusvaccin (Rotarix och RotaTeq) så dina små släktingars bukbesvär efter rotavirusvaccin måste berott på något annat.

Märkligt hur mkt trådar det dykt upp med fullt av vaccinskeptiska svar....
    Jag är normalt inte vaccin-skeptisk alls. Jag vet bara att eftersom mina barn skrikit och sovit dåligt i flera månade av sig själva så hade jag inte utsatt deras magar för det här vaccinet. Inte eftersom båda mina syskons barn inte reagerade bra på det ö h t. Sen kanske det varit en slump men jag hade inte chansat.

När de äldsta var små ingick inte vaccinet för pneumokocker, då köpte jag till det.

Och ja, jag har haft barn inlagda med dropp p g a kraftig uttorkning vid magsjuka. Hade fortfarande inte valt att ge just det här vaccinet. Jag köper heller inte till vaccinet mot vattkoppor även om jag vet att man i undantagsfall kan bli ruskigt dålig.
  • cosinus
    Fialotta75 skrev 2019-09-06 13:29:49 följande:
    Första dosen rotavirusvaccin ges i allmänhet flera veckor innan första vaccinet med sprutor ges..... Förstoppning finns ej med på biverkningslistan för något av de två rotavirusvaccin (Rotarix och RotaTeq) så dina små släktingars bukbesvär efter rotavirusvaccin måste berott på något annat.

Märkligt hur mkt trådar det dykt upp med fullt av vaccinskeptiska svar....
    Jag är normalt inte vaccin-skeptisk alls. Jag vet bara att eftersom mina barn skrikit och sovit dåligt i flera månade av sig själva så hade jag inte utsatt deras magar för det här vaccinet. Inte eftersom båda mina syskons barn inte reagerade bra på det ö h t. Sen kanske det varit en slump men jag hade inte chansat.

När de äldsta var små ingick inte vaccinet för pneumokocker, då köpte jag till det.

Och ja, jag har haft barn inlagda med dropp p g a kraftig uttorkning vid magsjuka. Hade fortfarande inte valt att ge just det här vaccinet. Jag köper heller inte till vaccinet mot vattkoppor även om jag vet att man i undantagsfall kan bli ruskigt dålig.
  • Anonym (ja!)
    cosinus skrev 2019-09-06 14:12:50 följande:

Men du accepterar ändå att "utsätta deras magar" för vilt, levande och oförsvagat virus som har långt värre följder? Varför tror du att de hade klarat av en fullständig infektion bättre än vaccinet som du som sagts tidigare kan styra och vet om när den görs?

Det är ju inte det minsta konsekvent eller logiskt, en majoritet av barnen drabbas av rotavirus någon gång under uppväxten.
  • cosinus
    Anonym (ja!) skrev 2019-09-06 14:40:29 följande:
    Men du accepterar ändå att "utsätta deras magar" för vilt, levande och oförsvagat virus som har långt värre följder? Varför tror du att de hade klarat av en fullständig infektion bättre än vaccinet som du som sagts tidigare kan styra och vet om när den görs?

Det är ju inte det minsta konsekvent eller logiskt, en majoritet av barnen drabbas av rotavirus någon gång under uppväxten.
    Nä jag tror givetvis inte att vaccinet hade varit värre än viruset. Men med 4 lite större barn där ingen av dem råkat ut för rota-virus (vad vi vet) och där 3 av 4 haft oerhörda kolik/allergi/reflux-problem som spädisar så hade jag inte tagit vaccinet.

Iaf inte föränn de faktiskt börjat sova ibland iaf, slutat skrika och kräkas och vara allmänt missnöjda hela tiden vilket har tagit till 4-6 månader. Och då vet jag inte ens om man kan börja. Det vaccinationsschema jag såg pratade om 6 veckor och aldrig i livet att de hade fått ge något då med påverkan på magen.

Sen hade det såklart kunnat visa sig att det var ett dåligt beslut, men sannolikheten att de skulle klara sig från rota-viruset är större än att de skulle drabbas, och framförallt drabbas riktigt hårt.

Hade jag inte haft barn sen tidigare hade jag resonerat annorlunda. Men det jag vet om mina barns magar, att det oftast går alldeles utmärkt utan vaccinet (det fanns som sagt inte när det begav sig) och de biverkningar syskonens barn fått så nej tack.

Men du kan vara lugn, bebisfabriken är stängd, så resonemanget är högst hypotetiskt. 
  • Anonym (Jovere)

Vi tackade nej för vi ville inte utsätta vår i stort sett nyfödda bebis för levande virus och risker att få magkramper eller tarmvred och sånna saker. Vi har själva inte blivit vaccinerade mot detta, känner ingen som drabbats eller i alla fall inte som vet att de drabbats av sjukdomen och visste inte ens vad det var när vi fick erbjudandet. Det var dessutom inte passande att riskera biverkningar då eftersom vi hade flera dop, släktträffar mm inbokat. Vi vet ju inte om vårt barn kommer drabbas av detta och i så fall hur illa det blir men då får vi ta den sjukhusvistelsen då om det blir aktuellt för det är ju ingen dödlig sjukdom eller sjukdom som ger bestående men här i sverige tack vare bra sjukvård.

• Fliselisan

Min dotter drabbades av rotaviruset vid 5 års ålder (ej vaccinerad, fanns inte på programmet då). Hon kräktes i en vecka, fick inte behålla knappt något. Vi satt dygnet runt och matade med små skedar med vätska tills hon repade sig.

Har givetvis vaccinerat sonen som är yngre och blev erbjuden vaccin. Han fick lite magont någon dag efter, sen var det över.

• Anonym (upplyst)

Japp vi tog tacksamt emot vaccinet. Vår stora son fick rota när han var drygt 5 och blev störtsjuk. Vaccinet ingick inte i vårt landsting (uppsala) på den tiden. Lillebror fick erbjudandet och tvekade inte en sekund. Hellre löst bajs i en vecka än två veckor på sjukhus med dropp kan jag säga.

• Anonym (upplyst)
    Anonym (Jovere) skrev 2019-09-06 15:46:30 följande:

Vi tackade nej för vi ville inte utsätta vår i stort sett nyfödda bebis för levande virus och risker att få magkramper eller tarmvred och sånna saker. Vi har själva inte blivit vaccinerade mot detta, känner ingen som drabbats eller i alla fall inte som vet att de drabbats av sjukdomen och visste inte ens vad det var när vi fick erbjudandet. Det var dessutom inte passande att riskera biverkningar då eftersom vi hade flera dop, släktträffar mm inbokat. Vi vet ju inte om vårt barn kommer drabbas av detta och i så fall hur illa det blir men då får vi ta den sjukhusvistelsen då om det blir aktuellt för det är ju ingen dödlig sjukdom eller sjukdom som ger bestående men här i sverige tack vare bra sjukvård.

Alltså är du på riktigt? Du nekar dittbarn vaccin för att de biverkningar som KANSKE uppstår komplicerar släktträffen??? Ni tycker alltså det är bättre att ert barn drabbas av ett virus och måste ligga på sjukhus?
    Får verkligen hoppas att ni inte har semester eller något annat roligt inbokat om barnet blir sjukt får då får ni ju skjuta på sjukhusvistelsen...mycket viktigare med event än ens små barn.
  • Anonym (Jovere)
    Anonym (upplyst) skrev 2019-09-07 01:06:04 följande:

Alltså är du på riktigt? Du nekar dittbarn vaccin för att de biverkningar som KANSKE uppstår komplicerar släktträffen??? Ni tycker alltså det är bättre att ert barn drabbas av ett virus och måste ligga på sjukhus?

Får verkligen hoppas att ni inte har semester eller något annat roligt inbokat om barnet blir sjukt får då får ni ju skjuta på sjukhusvistelsen...mycket viktigare med event än ens små barn.

Och du gillar att plocka ut saker ur en text och låtsas som att det utdraget var det enda det skrevs om ser jag. Du verkar också föredra att smitta ner dina små nyfödda bebisar med levande virus och med vilje göra de sjuka och låta dem lida av buksmärtor, andningsuppehåll, diarré, luftvägsinfektion, blodig avföring, bronkospasm, feber, tarminvagination, hudinflammation, kräkningar, gaser, öroninflammation och nässelfeber allt för att i framtiden möjligtvis kanske undvika en magsjuka och då möjligtvis kanske undvika att behöva uppsöka vården. Det är upp till dig om du vill utsätta dina nyfödda för detta eller inte och i så fall också kalla det att vara upplyst och att det är för barnets bästa. Min åsikt kring ditt val i detta tänker jag hålla för mig själv, som man bör när det kommer till sådana här frågor då det är upp till varje enskild förälder att göra de val man tror är bäst för sina barn och sin familj. Du tycker det är det bästa för dina bebisar att du medvetet utsätter dem för detta virus och att de får genomlida åkommorna ovan och dessutom kanske smitta ner andra med det under tiden, jag anser inte detsamma när det gäller mina barn. Tur att vi då kan göra olika val - båda två kan vara nöjda och glada.
  • Anonym (upplyst)
    Anonym (Jovere) skrev 2019-09-07 05:20:13 följande:
    Och du gillar att plocka ut saker ur en text och låtsas som att det utdraget var det enda det skrevs om ser jag. Du verkar också föredra att smitta ner dina små nyfödda bebisar med levande virus och med vilje göra de sjuka och låta dem lida av buksmärtor, andningsuppehåll, diarré, luftvägsinfektion, blodig avföring, bronkospasm, feber, tarminvagination, hudinflammation, kräkningar, gaser, öroninflammation och nässelfeber allt för att i framtiden möjligtvis kanske undvika en magsjuka och då möjligtvis kanske undvika att behöva uppsöka vården. Det är upp till dig om du vill utsätta dina nyfödda för detta eller inte och i så fall också kalla det att vara upplyst och att det är för barnets bästa. Min åsikt kring ditt val i detta tänker jag hålla för mig själv, som man bör när det kommer till sådana här frågor då det är upp till varje enskild förälder att göra de val man tror är bäst för sina barn och sin familj. Du tycker det är det bästa för dina bebisar att du medvetet utsätter dem för detta virus och att de får genomlida åkommorna ovan och dessutom kanske smitta ner andra med det under tiden, jag anser inte detsamma när det gäller mina barn. Tur att vi då kan göra olika val - båda två kan vara nöjda och glada.

Vad är det för påhitt du har om biverkningarna? Andningsuppehåll, luftvägsinfektion och öroninflammation??? 

1177 säger följande "Barnet kan få övergående besvär med gaser och kräkningar och kan också verka irriterad eller få feber.
    En del barn får diarré eller lös avföring efter vaccination mot rotavirus.
    Barnet kan också få ont i magen och hudutslag, men det är ovanligt.
    Efter en vaccination mot rotavirus finns det en liten risk att barnet kan få invagination av tarmen, men det är mycket ovanligt. Invagination förekommer även hos barn som inte är vaccinerade
    "

Alla vaccinationer i Sverige görs med försvagade eller döda virus, det är så man bygger upp immunförsvar. En milsvid skillnad från att infekteras med ett levande starkt virus från en annan människa. En risk som alltid finns när du har ett barn ute bland andra. Som släktträffen tex. 
    Men du anser att en gasig bebis är ett problem och skulle sabba planer så som släktträffen. Helt bisarrt.

Ja eftersom jag spenderade 2veckor på sjukhus och såg mitt barn lida så är jag medveten om skillnaden att "riskera" gaser och diarré under 10 dagar. Då 14 dagar av smärta och dropp inte är att jämföra med 1 dygn av diarré som var den enda biverkningen vi upplevde med vaccinet.
    "smitta ned andra", nej man håller sig hemma den veckan efter vaccinet av hänsyn till resten av omvärlden. 
    Men attans, hur ska jag överleva utan släktträffen....

• Anonym (Jovere)
    Anonym (upplyst) skrev 2019-09-09 01:26:19 följande:

Vad är det för påhitt du har om biverkningarna? Andningsuppehåll, luftvägsinfektion och öroninflammation??? 

1177 säger följande "Barnet kan få övergående besvär med gaser och kräkningar och kan också verka irriterad eller få feber.

En del barn får diarré eller lös avföring efter vaccination mot rotavirus.

Barnet kan också få ont i magen och hudutslag, men det är ovanligt.

Efter en vaccination mot rotavirus finns det en liten risk att barnet kan få invagination av tarmen, men det är mycket ovanligt. Invagination förekommer även hos barn som inte är vaccinerade"

Alla vaccinationer i Sverige görs med försvagade eller döda virus, det är så man bygger upp immunförsvar. En milsvid skillnad från att infekteras med ett levande starkt virus från en annan människa. En risk som alltid finns när du har ett barn ute bland andra. Som släktträffen tex. 

Men du anser att en gasig bebis är ett problem och skulle sabba planer så som släktträffen. Helt bisarrt.

Ja eftersom jag spenderade 2veckor på sjukhus och såg mitt barn lida så är jag medveten om skillnaden att "riskera" gaser och diarré under 10 dagar. Då 14 dagar av smärta och dropp inte är att jämföra med 1 dygn av diarré som var den enda biverkningen vi upplevde med vaccinet.

"smitta ned andra", nej man håller sig hemma den veckan efter vaccinet av hänsyn till resten av omvärlden. 

Men attans, hur ska jag överleva utan släktträffen....

Du som är upplyst borde ju ha koll på att om det är ?påhitt? så är det i alla fall inte är mitt påhitt utan att dessa är biverkningarna som finns listade hos FASS.se:

- Diarré

- Irritibilitet

- Magsmärtor

- Gaser

- Kräkningar

- Hudinflammation

- Nässelfeber

- Tarminvagination

- Blod i avföringen

- Andningsuppehåll

- Övre luftvägsinfektion

- Nasofaryngit, otitis media

- Anafylaktisk reaktion

- Bronkospasm

- Hematochetzi

- Utslag

- Angioödem

- Feber.

- En rapport visade också på ökad förekomst av Kawaskis sjukdom bland de som fått vaccinet gentemot de som fick placebo. En annan studie har inte visat på detta.

Som sagt, om du medvetet vill utsätta dina nyfödda barn för risken att få dessa biverkningar bara för att i framtiden KANSKE slippa söka vård för denna specifika typ av magsjuka så gör det. Det är dina barn, ditt val. Med mina barn är det dock mitt val och jag väljer helt enkelt inte samma som du. För övrigt är du uppenbarligen inte så upplyst som du tror dig vara utan snarare rabiat med narcissistiska drag.
  • Anonym (upplyst)
    Anonym (Jovere) skrev 2019-09-09 14:37:58 följande:
    Du som är upplyst borde ju ha koll på att om det är ?påhitt? så är det i alla fall inte är mitt påhitt utan att dessa är biverkningarna som finns listade hos FASS.se:

- Diarré

- Irritibilitet

- Magsmärtor

- Gaser

- Kräkningar

- Hudinflammation

- Nässelfeber

- Tarminvagination

- Blod i avföringen

- Andningsuppehåll

- Övre luftvägsinfektion

- Nasofaryngit, otitis media

- Anafylaktisk reaktion

- Bronkospasm

- Hematochetzi

- Utslag

- Angioödem

- Feber.

- En rapport visade också på ökad förekomst av Kawaskis sjukdom bland de som fått vaccinet gentemot de som fick placebo. En annan studie har inte visat på detta.

Som sagt, om du medvetet vill utsätta dina nyfödda barn för risken att få dessa biverkningar bara för att i framtiden KANSKE slippa söka vård för denna specifika typ av magsjuka så gör det. Det är dina barn, ditt val. Med mina barn är det dock mitt val och jag väljer helt enkelt inte samma som du. För övrigt är du uppenbarligen inte så upplyst som du tror dig vara utan snarare rabiat med narcissistiska drag.

Fast du är ju inte riktigt läskunnig:
    FASS:

4. Eventuella biverkningar

Liksom alla läkemedel kan detta vaccin orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Följande biverkningar kan inträffa med detta vaccin:

Vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 10 vaccindoser):

diarré

irritabilitet

Mindre vanliga (dessa kan förekomma vid upp till 1 av 100 vaccindoser):

Magsmärtor (se även nedan för tecken på tarminvagination, som är en mycket sällsynt biverkning)

gaser

hudinflammation

Biverkningar som har rapporterats efter lansering av Rotarix:

Mycket sällsynt: nässelfeber (urtikaria)

Mycket sällsynta: tarminvagination (en del av tarmen vrids och därmed blockeras). Tecken på detta kan vara svår magsmärta, upprepade och ihållande kräkningar, blod i avföringen, svullen mage och/eller hög feber. Kontakta omedelbart läkare/sjukvårdspersonal om ditt barn upplever något av dessa symtom

blod i avföringen

hos barn som fötts för tidigt (födda graviditetsvecka 28 eller tidigare) kan det förekomma längre andningsuppehåll än normalt under 2-3 dagar efter vaccination

barn med en ovanlig ärftlig sjukdom som kallas svår kombinerad immunbrist (SCID, Severe Combined Immunodeficiency) kan ha inflammerad mage eller tarm (gastroenterit), vilket gör att vaccinviruset passerar ut med avföringen. Tecken på gastroenterit kan bestå av illamående, kräkningar, magkramper eller diarré.

Biverkningar som är ovanliga, där man inte ens har fastslagit att det har med vaccinet att göra eller som hänvisas ENDAST till barn som är förtidigt födda.
    Det är inte relevant för sammanhanget. Äpplen och päron.
    Barn som är födda för tidigt eller barn som föds med kejsarsnitt är vanligt att ha sömnapné, vilket i detta fall kan vara något som uppstår före likväl som efter vaccinet. Och något du då är extra uppmärksam på just de dagar vaccinet getts.

Din opartiska bedömning i detta är att jag är narcissistisk, vill du ha fler stenar att kasta omkring i glashuset. Du väljer bort ditt barns hälsa av bekvämlighetsskäl för att gå på släktträff. Med risk för att ditt barn är 1 av 100 som får lite extra gaser är det alltså bättre att det kanske blir sjukvård i framtiden.
    Tur att vi har gratis vård i Sverige för dina barns skull....

Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?