• Anonym (K)

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Har fått erbjudande från bvc om vaccin mot rotavirus men har svårt att bestämma om vi ska ta det eller inte. För oss ingår det inte i vanliga vaccinationsprogrammet utan det är ett ?extra? vaccin utöver de grundläggande. Vet inte om ev. biverkningar av vaccinet är värt det kontra sjukdomen. En sorts allvarlig magsjuka där man kan bli inlagd pga uttorkning vs. 3 doser med efterföljande risk för tarminvagination, svåra magsmärtor, feber, hängighet, gnällighet, smittar i 2 veckor... Vet verkligen inte hur vi ska välja men måste bestämma det senast imorgon. Han kommer inte börja dagis förrän ca. 3 års ålder så risken att han får det innan är väl kanske mindre då, och efter den åldern brukar ev. sjukdom bli lindrigare.

Hur har ni valt angående just detta vaccin? Varför?

• Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?
  • nernu

Var har du fått det ifrån? Att barnet kan smitta efter vaccinationen? Aldrig hört talas om.

• Anonym (mamma)
    nernu skrev 2019-09-06 07:55:04 följande:

Var har du fått det ifrån? Att barnet kan smitta efter vaccinationen? Aldrig hört talas om.

Antar det är levande vaccin. Typ små mängder modifierat virus eller nåt liknande.
  • cosinus

Nä jag hade inte tagit det om jag fått en liten nu.

Mina syskon har små barn och båda slutade bajsa och fick rejält magstrul efteråt. Den ena bajsade inte på 17 dagar och fick sen gå på laktulos i flera veckor innan magen började röra på sig mer normalt och den andra. Som innan sprutan bajsade flera blöjor om dagen, fick stopp i 10 dagar. Båda helammades men de var fortfarande inte direkt nöjda....

Så nä, eftersom jag har fått bebisar som haft ganska tjorviga magar alldeles av sig själv hade jag inte gett den här sprutan. 

• Anonym (Liv)

Min son har fått två doser, märkte inte av något på honom. Jag tycker det är bra att vaccin finns!

Jag har tom valt att ge honom vaccin mot vattkoppor med.

• nernu
    cosinus skrev 2019-09-06 08:15:22 följande:

Nä jag hade inte tagit det om jag fått en liten nu.

Mina syskon har små barn och båda slutade bajsa och fick rejält magstrul efteråt. Den ena bajsade inte på 17 dagar och fick sen gå på laktulos i flera veckor innan magen började röra på sig mer normalt och den andra. Som innan sprutan bajsade flera blöjor om dagen, fick stopp i 10 dagar. Båda helammades men de var fortfarande inte direkt nöjda....

Så nä, eftersom jag har fått bebisar som haft ganska tjorviga magar alldeles av sig själv hade jag inte gett den här sprutan. 

Det är inte en spruta...
  • LoveRain

Självklart får mitt barn de vaccin som erbjuds av landstinget! Är ju en fantastisk förmån att få dessa gratis och att ens barn slipper få rotavirus, röda hund och polio!

Mitt barn fick löst bajs och lite magknip i ca 2 dygn efteråt och var lite extra gnällig. Hellre det än att riskera att behövs bli inlagd och få dropp.

• Fia 28

Båda mina pojkar har fått rotavaccin och ingen av dem har reagerat det minsta på vaccinet.

• cosinus
    nernu skrev 2019-09-06 10:37:49 följande:

Det är inte en spruta...

Just ja, de sa ju syskonen. Det gavs tillsammans med andra sprutor dock. Därav förvirringen hos mig :)
  • Anonym (ja!)

Har inga barn men skulle självklart ge det då vaccinationens biverkningar oftast är betydligt lindrigare än genomgången sjukdom och chansen att drabbas av biverkningar är lägre.

Det är bara i särskilda fall som jag inte skulle ge det, exempelvis som Amanda beskriver här ovan.

• Fialotta75
    cosinus skrev 2019-09-06 12:49:16 följande:

Just ja, de sa ju syskonen. Det gavs tillsammans med andra sprutor dock. Därav förvirringen hos mig :)

Första dosen rotavirusvaccin ges i allmänhet flera veckor innan första vaccinet med sprutor ges..... Förstoppning finns ej med på biverkningslistan för något av de två rotavirusvaccin (Rotarix och RotaTeq) så dina små släktingars bukbesvär efter rotavirusvaccin måste berott på något annat.

Märkligt hur mkt trådar det dykt upp med fullt av vaccinskeptiska svar....
Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?