• Anonym (Sjuklingen)

När tar ni febernedsättande?

Jag har dragit på mig något virus förmodligen och har feber. Vanligtvis brukar jag bara ta febernedsättande (ipren oftast) när jag ska sova och låta febern gör jobbet på dagen. Nu stack den dock upp till 39,5 så jag tog en ipren. Sen efter en halvtimme var den på 39,7 så då blev jag lite orolig och fyllde på med en alvedon och nu har febern gått ned rejält (svettas som en tok...).

Kanske väntade jag lite för länge. Vid vilken temp brukar ni ta febernedsättande?

• Svar på tråden När tar ni febernedsättande?
  • EnFru

Febertermometern berättar inte hur jag mår, tar alltså febernedsättande när det känns som att det behövs. Kan vara allt mellan 37 och 41 grader.

• AniieeHär

Aldrig frivilligt.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Sjuklingen)
    EnFru skrev 2019-09-06 15:42:49 följande:

Febertermometern berättar inte hur jag mår, tar alltså febernedsättande när det känns som att det behövs. Kan vara allt mellan 37 och 41 grader.

Hur ska du må för att ta en tablett då? (Förstår att det kanske är klurigt att beskriva.)
  • Anonym (Sjuklingen)
    AniieeHär skrev 2019-09-06 15:45:38 följande:

Aldrig frivilligt.

Inte ens om du skulle få feber över 40 grader? Man kan ju t.ex. svimma av riktigt hög feber. Jag är inte heller så förtjust i piller men brukar som sagt ta på natten för att få sova bättre, tänker att det är bra för kroppen. Sen är jag själv här hemma just nu så det vore lite läskigt om febern skenade iväg.
  • Anonym (A)
    EnFru skrev 2019-09-06 15:42:49 följande:
    Samma här.
  • AniieeHär
    Anonym (Sjuklingen) skrev 2019-09-06 16:10:51 följande:
    Inte ens om du skulle få feber över 40 grader? Man kan ju t.ex. svimma av riktigt hög feber. Jag är inte heller så förtjust i piller men brukar som sagt ta på natten för att få sova bättre, tänker att det är bra för kroppen. Sen är jag själv här hemma just nu så det vore lite läskigt om febern skenade iväg.
    Får jag 40 graders feber är jag redan borta för länge sen, så vid de temperaturerna får någon annan tvinga i mig febernedsättande. 

Jag tycker du ska låta din kropp tala om vad du vill och behöver, och sedan låta hjäärnan avgöra, inte en siffra på en manick.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • flygrl

Jag tar så gott som aldrig febernedsättande MEN skulle tempen stiga till farliga nivåer skulle jag göra det. Har inget principiellt mot febernedsättande men ser inte poängen med det när det rör sig om hanterbara febernivåer.

• Anonym (Emma)

Äger inte ens en febertermometer. Tror jag. Det kan ligga en oanvänd i en låda någonstans. Jag går alltid efter allmäntillstånd både på mig och ungarna. Tar själv så gott som aldrig febernedsättande, max en eller två alvedon om året om huvudvärken är riktigt illa. 

• lövet2

I normala fall tar jag inte febernedsättande alls. Det är om jag får mycket huvudvärk av febern i så fall. Men jo, jag skulle nog ta något om febern går över 40,5.

• MammAmma

Brukar inte ta det för febernedsättning alls, men tenderar att få hemsk huvudvärk av hög feber, då kan det hända att jag tar paracetamol som ju så klart även påverkar tempen.

• legomum

När jag har feber får jag ont i hela kroppen. Då tar jag febernedsättande. Tempar mig inte. Går på hur jag mår.

• cosinus

Jag tar Ipren när jag hans mensvärk. Då känner jag inte av tabletten alls mer än att det onda försvinner.

När jag har feber så tycker jag det är så rackarns obehagligt både när febern går ner och upp igen så jag undviker piller om jag inte har så hög feber att jag börjar må illa, måste orka laga mat till barnen, skjutsa dem någon stans o s v.

• Anonym (molgan)

Tar febernedsättande när jag blir så sjuk att jag inte orkar ta hand om mig och dricka vatten eller börjar feberyra. Sånt brukar komma för mig när tempen går över 39,5°. Alltså väldigt sällan.

Svar på tråden När tar ni febernedsättande?