• Anonym (Putan)

    Hur bli av med fettet på magen?

    Jag är inte särskilt tjock. Jag har ett BMI på 20,2 - vägde 57 kg i morse jämfört med 59 för två månader sedan. Mitt midjemått är fortfarande samma dock, 75 cm (innan har det varit 69-70 cm). Jag har alltid haft lätt att lägga på mig just runt midjan och nu när jag är i klimakteriet verkar jag inte kunna få bort det.

    Jag är rörelsehindrad så jag är begränsad när det gäller träning, men försöker köra motionscykel för armarna 5 gånger i veckan, 30 minuter per gång, och vattengympa 1-2 gånger per vecka, också 30 minuter per gång.

    Jag försöker tänka på vad jag äter. Jag träffade en dietist för något år sedan som ansåg att jag åt för lite.

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Hur bli av med fettet på magen?
  • Mrs Moneybags

    Alltså jag vet inte hur lång du är, men du har lågt BMI och du tränar i princip varje dag, så jag ser inte riktigt vad du skulle kunna förändra för att bli smalare. 

    Det är inte någon bra idé för dig att gå ner i vikt ytterligare, särskilt inte som dietisten sa att du äter för lite. 

    Det kan inte vara fråga om några stora mängder fett på din mage så mitt tips är att köpa underbyxor som håller in magen och plattar till. 

  • Anonym (Lillemor)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-12 13:58:57 följande:

    Alltså jag vet inte hur lång du är, men du har lågt BMI och du tränar i princip varje dag, så jag ser inte riktigt vad du skulle kunna förändra för att bli smalare. 

    Det är inte någon bra idé för dig att gå ner i vikt ytterligare, särskilt inte som dietisten sa att du äter för lite. 

    Det kan inte vara fråga om några stora mängder fett på din mage så mitt tips är att köpa underbyxor som håller in magen och plattar till. 


    Fast 20 är inte lågt det är normalt BMI. Under 18.5 är lågt
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-09-12 14:28:30 följande:
    Fast 20 är inte lågt det är normalt BMI. Under 18.5 är lågt
    Under 18.5 är undervikt. 20 är lågt eftersom hälsosamt BMI sträcker sig från ca 19-25 och det ligger i det nedre spannet. Man måste inte komma ner så lågt ner som möjligt när det gäller BMI. Har man ett hälsosamt BMI behöver man inte banta. 

    Därför behöver TS inte ändra på kosten, särskilt inte när man på samma gång läser att hon har besökt en dietist som har påpekat att hon äter för lite. 

    Träningen jobbar hon också på bra med, hon tränar nästan varje dag. Det tycker jag är toppen. 
  • Anonym (lowcarb)

    LCHF kost kan göra nåt åt detta, anledningen ska vara att insulinet lagrar fett på just midjan och om få kolhydrater intas så krävs mindre insulin, nåt sånt.

  • Anonym (Lillemor)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-12 14:33:34 följande:

    Under 18.5 är undervikt. 20 är lågt eftersom hälsosamt BMI sträcker sig från ca 19-25 och det ligger i det nedre spannet. Man måste inte komma ner så lågt ner som möjligt när det gäller BMI. Har man ett hälsosamt BMI behöver man inte banta. 

    Därför behöver TS inte ändra på kosten, särskilt inte när man på samma gång läser att hon har besökt en dietist som har påpekat att hon äter för lite. 

    Träningen jobbar hon också på bra med, hon tränar nästan varje dag. Det tycker jag är toppen. 


    Lågt BMI och undervikt räknar jag som synonymt, 18.5-24.9 som normalt.
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-12 13:58:57 följande:
    Alltså jag vet inte hur lång du är, men du har lågt BMI och du tränar i princip varje dag, så jag ser inte riktigt vad du skulle kunna förändra för att bli smalare. 

    Det är inte någon bra idé för dig att gå ner i vikt ytterligare, särskilt inte som dietisten sa att du äter för lite. 

    Det kan inte vara fråga om några stora mängder fett på din mage så mitt tips är att köpa underbyxor som håller in magen och plattar till. 
    Håller med
  • Anonym (Hej du)
    Anonym (Putan) skrev 2019-09-12 09:51:44 följande:

    Jag håller med om det du skrev om kroppen. Jag blir däremot irriterad när du menar att jag skyller på mitt funktionshinder. Det ÄR svårt att hitta träningsformer som passar. Ge mig gärna tips! Jag har varit hos sjukgymnast och hennes tips var just vattengympa och motionscykel för armar.

    När jag blir varm blir mina ben svaga och kan sluta fungera helt. Hade det inte varit så hade jag kunnat köra konditionsträning med rullstol eller kört hårda entimmespass med "armcykeln". Jag kan inte ta mig till ett gym, men jag har köpt en träningscykel för armar samt hantlar. Om det skulle vara ett bra alternativ skulle jag kunna köra situps (har svårt att ta mig upp från golvet, men om min man är hemma kan han hjälpa mig upp så att jag inte riskerar att göra illa mig).


    Det finns många övningar som du skulle kunna göra på golvet som kan träna din muskelstyrka runt midja och mellangärde utan att vara speciellt svettiga, så att du får en stadigare muskelkorsett vilket framförallt kommer ge dig mer stabilitet, minskad risk för tex ryggont och ett slankare utseende då det håller ihop. Detta kan du ju välja att lägga när din man är hemma så du får hjälp vid behov.

    Du skulle kunna göra ett litet sånt program utöver din nuvarande träning ett par tre gånger i veckan, eller mer om du orkar, 10-15 min per gång räcker. Det bästa hade varit att få hjälp av en duktig personlig tränare/sjukgymnast med att utforma ett lite 'tuffare' program som ändå är inom dina ramar så att du inte tränar på måfå. En sån kan vara värd att betala för ett par tillfällen då kommunen/landstingets dito inte är engagerade på samma sätt.

    Detta ihop med medveten och planerad kost som ni varit inne på tidigare i tråden borde få dig i märkbart bättre form inom rimlig tid.
  • Anonym (PT)

    TS, du kan inte punktförbränna fett, utan det är konditionsträning och att äta mindre som gäller. Dvs du bränner fett från hela kroppen, lår, armar, mage när du tränar kondition, på så sätt försvinner fettet på magen. Sen beror det ju på om du har mycket överflödig hud, det kan vara svårt att få bort. Såg nu att du inte kunde röra på dig så mycket, försök äta mindre istället då. 

  • Anonym (Putan)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-12 13:58:57 följande:

    Alltså jag vet inte hur lång du är, men du har lågt BMI och du tränar i princip varje dag, så jag ser inte riktigt vad du skulle kunna förändra för att bli smalare.


    Jag tränar i stort sett varje dag ja, men får NOLL vardagsmotion eftersom jag oftast tar mig fram med elskorter (det som felaktigt kallas permobil) och sitter på jobbet hela dagarna. Träningen är alltså i stort sett för att kompensera för den uteblivna vardagsmotionen.
  • Anonym (Putan)
    Anonym (Putan) skrev 2019-09-16 12:20:36 följande:
    Jag tränar i stort sett varje dag ja, men får NOLL vardagsmotion eftersom jag oftast tar mig fram med elskorter (det som felaktigt kallas permobil) och sitter på jobbet hela dagarna. Träningen är alltså i stort sett för att kompensera för den uteblivna vardagsmotionen.
    Elskoter ska det såklart stå!
  • Anonym (Putan)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-12 13:58:57 följande:

    Det är inte någon bra idé för dig att gå ner i vikt ytterligare, särskilt inte som dietisten sa att du äter för lite. 

    Det kan inte vara fråga om några stora mängder fett på din mage så mitt tips är att köpa underbyxor som håller in magen och plattar till. 


    Jag vill inte gå ner i vikt heller. Har inte skrivit det någonstans!

    Shapetrosor funkar inte eftersom de är svåra att ta av och jag har alltid väldigt bråttom till toa. Annan shapewear har jag provat och jag tycker inte det gör så stor skillnad. Kanske bättre att försöka träna magmusklerna.
Svar på tråden Hur bli av med fettet på magen?