• Anonym (Arg hela tiden)

Hatar min exfru så jävla mycket

Hur blir man av med de här känslorna? Vi gjorde slut för ett par månader sen och fortfarande känner jag bara hat mot henne. Skulle typ bli glad om hon dog i cancer, en sjukdom jag för övrigt hatar men helt ärligt tycker att hon kan ha. Går det att sluta hata någon så mycket som jag gör?

• Svar på tråden Hatar min exfru så jävla mycket
  • AnnaSthlm
    Anonym ((A)) skrev 2019-09-17 19:06:10 följande:

Är det verkligen hat du känner, eller är det egentligen djup sorg? 

Ärligt, känn efter och resonera fram vad känslorna bottnar från och hur dom får dig att känna.

I krislägen kan dessa känslor vara svåra att skilja mellan.

Jag tror också att det är mer än hat. Det kan vara alla möjliga känslor, som kommer hela vägen från barndomen och som du ser i din fru som I en spegel.

Det kan vara maktlöshet, sorg, självförakt. Låt dig känna. Skriv. Prata med en terapeut som kan utmana dig.
  • Anonym (karl)

Jag hatar också mitt ex. Vi skildes för mer än 10 år sedan efter ett långt äktenskap. Jag vägrar ha nån som helst kontakt med henne. Hon gjorde sig skyldig till fullständigt oförlåtliga saker, även flera år efter skilsmässan. Jag kommer aldrig kunna förlåta henne även om hatkänslorna bleknar med åren.

• Anonym (A)
    EKOW skrev 2019-09-17 16:59:20 följande:
    Det tar tid att bli av med känslorna, för vissa tar det bara några veckor, månader och till och med år.

Det är okej att hata folk men att önska att dom fick cancer är inte alls okej.

Jag vet inte vad som har hänt mellan er två.

Självklart så går det att sluta att hata folk, men måste bara ge tid för sig själv och för sitt ex. Jag vet inte hur man blir av med hatet, prata gärna med en psykolog om vad som har hänt och vad som händer just nu. Dom hjälper så att man kan se saker från ett annat perspektiv. 

Kanske inte så mycket tips, men något som kanske kan få dig att tänka på ett annat sätt.

Lycka till och jag tror att du fixar det här! Hjärta

//Ekow
    Håller med
  • Anonym (P)
    Anonym (Arg hela tiden) skrev 2019-09-17 16:35:13 följande:

Hur blir man av med de här känslorna? Vi gjorde slut för ett par månader sen och fortfarande känner jag bara hat mot henne. Skulle typ bli glad om hon dog i cancer, en sjukdom jag för övrigt hatar men helt ärligt tycker att hon kan ha. Går det att sluta hata någon så mycket som jag gör?

Vad är främst orsaken till denna känsla?
  • Shameless
    Anonym (Arg hela tiden) skrev 2019-09-17 16:35:13 följande:

Kände precis så för mitt ex, önskade livet ur henne. Hatade henne med en brinnande glöd. Den glöden har dock svalnat genom åren, som tur är eftersom vi har barn ihop. Hatet har förändrats till förakt, men håller god min pga barnet. Hon har dragit på sig ca en halv miljon i skulder (typ Lyxfällan), kan inte låta bli att vara lite skadeglad.
  • Anonym (Arg hela tiden)

Hatkänslorna går över till skuldkänslor. Nu känner jag skuld, dels för den här nya tjejen jag träffar och tycker väldigt mycket om trots att det var exet som stack. Och dels beskyller jag mig själv för att hon stack. Jag var aldrig otrogen eller så men stress i vardagen både på arbetet och hemma gjorde oss båda passivt aggresiva. Samtidigt känner jag emellanåt att jag faktiskt gjorde vad jag kunde, även om det fanns stunder då jag kunde ansträngt mig mer. Vår kommunikation funkade inte och vi kunde inte sätta oss in i varandras situation.

Jag säger inte att jag vill ha henne tillbaka men jag vill ändå att vi båda ska kunna ha det bra. Hur går man tillväga? Finns det nån här som det faktiskt ordnat sig för? Kan tillägga att vi separerade nu i somras om det är av betydelse.

• Anonym (Hur hatar man?)

Nyfiken. Hur kan man hata någon man älskat?

Om jag och mannen skulle gå isär så kan jag bara komma på att jag skulle uppleva hat mot honom om han utsatte barnen för hemskheter eller att han typ började förfölja, misshandla och göra mitt liv till ett helvete. Att han var psykopat typ.

• jrockyracoon
    Anonym (Hur hatar man?) skrev 2019-09-19 20:56:16 följande:

Nyfiken. Hur kan man hata någon man älskat?

Om jag och mannen skulle gå isär så kan jag bara komma på att jag skulle uppleva hat mot honom om han utsatte barnen för hemskheter eller att han typ började förfölja, misshandla och göra mitt liv till ett helvete. Att han var psykopat typ.

Genom att man låter sitt känsloregister spela på alla tangenterna.

De oskrivna sociala reglerna i Sverige förbjuder känslan ilska. Därför förtäcker många sin ilska omedvetet genom att bli ledsna eller deprimerade istället. Men känslor är inte farliga utan viktiga. Åtminstone är de inte farliga om man har lärt sig att reglera dem och det bästa sättet att lära sig det är att tillåta sig att känna dem ofta och därmed få tillfälle att träna på att reglera dem. Det är sunt att känna hat mot en person som svikit en. Och den man älskade som mest har förmågan att få en att känna störst hat. Den starka kärlekskänslan övergår lätt i en stark hatkänsla.

Jag skulle definitivt reagera mer på en person som aldrig kände känslan "hat" än en person som gjorde det ibland. Jag skulle misstänka att personen hade någon form av känslomässig störning eller en sådan känsloförskjutning som jag beskrev ovan.

Till TS:
    Jag ser inte något problem med att du känner hat inför ditt ex. Jag ser det som en viktig drivkraft för dig att komma vidare och att bearbeta dina känslor för henne. Jag tror du behöver känna hat för att klara av situationen. Därför känner du det. När du bearbetat relationen tillräckligt kommer kanske dina hatkänslor att långsamt ebba bort.

• Anonym (Exfru)

Hatar mitt ex till min grav.När barnet är 18 år kommer han vara som en död person för mig.Kommer aldrig mera kontakta honom sen och aldrig frivilligt att prata med honom sen.

• Anonym (H)

Det är ok att vara bitter - men kanske inte så sunt att önska att någon dör. Fastnar du i detta destruktiva tänkande, rekommenderar jag dig samtalsterapi.

Svar på tråden Hatar min exfru så jävla mycket