• Anonym (Velig)

    Förskolan eller inte imorgon?

    Barnet har varit sjuk hela veckan. Hög feber. Vaknade i morse helt feberfri. Möjligen lite snorig. Dock ingen hosta, trots astma som ger hosta innan nån hunnit nysa intill.

    Har varit pigg och glad hela dagen med mycket energi och har härjat i lekparken utan problem.

    Jag kontrolltempade ikväll och mätte 37,7. Då hade hon varit igång innan.

    Saken är att jag själv är sjukskriven. Min man, som i princip alltid kan vabba, är på tjänsteresa och kommer inte förrän efter helgen. Jag har inte fått någon vila och håller på att gå under med ett överaktivt barn som är så understimulerat och utttråkat att hon bokstavligen klättrar på väggarna.

    Hade ni lämnat imorgon? Jag var helt inne på att göra det, tills jag såg 37,7 och blev lite osäker. Hur ska jag tänka?

  • Svar på tråden Förskolan eller inte imorgon?
  • cosinus

    Eftersom jag har noll koll på mina barns normaltemp och aldrig kommit på tanken att tempa ett till synes friskt barn så hade jag absolut kunna lämna på förskolan efter en frisk dag hemma.

  • Tiina87
    Anonym (Velig) skrev 2019-09-19 21:26:12 följande:

    För att jag är sjuk. Jag är inte frisk och sjukskriven.


    Det är det ingen som har påstått heller. Men du är hemma och har uppenbarligen tagit hand om barnet hittills.
  • Anonym (Velig)
    cosinus skrev 2019-09-19 21:55:48 följande:

    Eftersom jag har noll koll på mina barns normaltemp och aldrig kommit på tanken att tempa ett till synes friskt barn så hade jag absolut kunna lämna på förskolan efter en frisk dag hemma.


    Enda anledningen att jag tempade var för att vi har en ny termometer och jag ville kontrollmäta. Annars tempar jag inte pigga, svala och i övrigt friska barn.
    Tiina87 skrev 2019-09-19 21:56:35 följande:
    Det är det ingen som har påstått heller. Men du är hemma och har uppenbarligen tagit hand om barnet hittills.
    Jag har självklart tagit hand om barnet när barnet varit sjukt. Det har, så klart, gjort mig ännu tröttare och hindrat mitt eget tillfrisknande. Hade barnet varit sjukt också nu hade det varit självklart att vara hemma också i morgon, men barnet är feberfritt och piggt och har varit så i ett dygn.

  • Tiina87
    Anonym (Velig) skrev 2019-09-19 21:59:45 följande:

    Enda anledningen att jag tempade var för att vi har en ny termometer och jag ville kontrollmäta. Annars tempar jag inte pigga, svala och i övrigt friska barn.Jag har självklart tagit hand om barnet när barnet varit sjukt. Det har, så klart, gjort mig ännu tröttare och hindrat mitt eget tillfrisknande. Hade barnet varit sjukt också nu hade det varit självklart att vara hemma också i morgon, men barnet är feberfritt och piggt och har varit så i ett dygn.


    Men om barnet är feberfritt och piggt och har varit det i ett dygn så skickar du barnet till förskolan som vanligt.

    Det är rätt vanligt art barn kan ha lite förhöjt dem efter att de varit aktiva utan att det är pga feber eller sjukdom.
  • Toulouses

    Men alltså vilka sjukt löjliga svar av vissa haha!

    Jag vet folk har olika åsikter men det är är ju idag konstaterat att det funkar så.

    Vill man va jöttenojig och hålla barnen hemma absolut, men skräm inte upp folk. Detta står överallt man läser om när ett barn är frisk nog att gå till förskolan.

    Förhöjd temp? Ja absolut men här får man faktiskt gå på allmäntillståndet.

    Finns väl en anledning till att feber är just 38+

    Barnet ska ha haft en feberfri dag innan.

    Och hosta? Kan man ju ha superlänge.

    Mina barn hostar alltid länge. Kan inte ha dom hemma 3 veckor och sen börjar nästa hosta och så hemma några veckor igen.

    En sak om barnet inte sover eller spyr av hostan. Och snor?

    Varenda jävla unge är ju snorig i veckor.

    Lämna på fsk och vila och säg till personalen att du är hemma sjuk själv om det är nåt, så hämtar du såklart genast.

    Ha inte ångest, ditt barn verkar i mina ögon inte va sjukt längre :)

  • Anonym (...)

    Barnet kommer nog inte orka tex om du lämnar 7-16. Stor skillnad att vara hemma och på förskolan! Jobbar själv på förskola och är så trött på föräldrar som inte ser till barnens bästa och skickar iväg dem hängiga. Men då ringer vi så att de får hämta sitt barn. I ditt fall så kan jag inte säga om du bör skicka iväg ditt barn eller ej. Det kan bara du bedöma hur ditt barn mår hemma.

    Men eftersom du är sjukskriven så får du inte vabba och får FK veta att du ensam kan ta hand om ditt barn trots sjukskrivning så kan de dra in din sjukpenning (ett tips).

  • möjligt
    Anonym (Velig) skrev 2019-09-19 21:09:56 följande:

    38,2 är feber. Någonstans går ju faktiskt en gräns, också vid piggt tillstånd. Hade barnet varit hängigt hade vi stannat hemma också vid 36 grader. Men det finns ju en anledning till att det finns riktlinjer.


    Poängen var snarare att du hade orkat om du behöver orka, sen hade det ju varit skönare för alla om det inte behövts men det är en annan femma.

    Du är den som känner ditt barn, jag hade baserat på mitt barn inte lämnat, dels aldrig med så hög temp som 37.5(hen börjar bli hängig redan när hen passerar 37 oftast) men också för jag av erfarenhet vet att ger jag inte den där dagen extra så att hen är helt 100 så blir det ibland ett bakslag där förkylningen kommer tillbaka i princip som dag 1 men ännu värre. Och då får man hålla sig hemma 4 dagar till.

    Men det är mitt barn inte ditt, du känner ditt barn bäst. Sen är väl min magkänsla att hade du själv tyckt det kändes riktigt bra så hade du inte startat tråden, men det är ju min personliga teori.
  • Anonym (xaxxon)

    NEJ
    Du kan inte smitta ned andra barn och deras föräldrar bara för att du är trött och har en taskig familjesituation. Sluta vara så ego.

  • legomum

    Har man varit hemma hela veckan med ett litet barn kan man vara hemma på fredagen också. Barnet kan behöva den extra dagen för att få igång aptiten och bygga lite ork. Det är tufft att vara på förskola inte minst efter flera dagars sjukdom.

    Om barnet är understimulerat så sysselsätt lite då. Jisses barn i förskoleålder är de lättaste att sysselsätta.

  • Anonym (Velig)
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-09-20 01:15:00 följande:

    NEJ

    Du kan inte smitta ned andra barn och deras föräldrar bara för att du är trött och har en taskig familjesituation. Sluta vara så ego.


    Så du menar alltså att de rekommendationer som finns har fel? För vi följer ju dessa. En feberfri dag hemma (utan febernedsättande som vi dessutom inte gett alls).
    legomum skrev 2019-09-20 01:20:15 följande:

    Har man varit hemma hela veckan med ett litet barn kan man vara hemma på fredagen också. Barnet kan behöva den extra dagen för att få igång aptiten och bygga lite ork. Det är tufft att vara på förskola inte minst efter flera dagars sjukdom.

    Om barnet är understimulerat så sysselsätt lite då. Jisses barn i förskoleålder är de lättaste att sysselsätta.


    Barnet har ätit som vanligt i två dygn. Dvs ordentligt och med god aptit. Hade barnet varit påverkat hade det varit en sak, men det är inte påverkat längre.
Svar på tråden Förskolan eller inte imorgon?