• Anonym (Va?)

Olovlig frånvaro

Hej!

Kan man ha olovlig frånvaro utan att ha inbokade arbetspass, vara utan schema och sysselsättningsgrad?

Fått hem ett tjänstgöringsintyget där det står att jag haft 100% olovlig frånvaro även om jag inte varit bokad. Vad gäller?

• Svar på tråden Olovlig frånvaro
  • Anonym (Nej)

Något har nog blivit fel. Ring arbetsgivaren och hör efter. Olovlig frånvaro endast om man uteblir utan att uppge giltig anledning på inbokade pass självklart.

• Anonym (Va?)

Om man exempelvis missat när de ringt efter en är det olovlig frånvaro då?

• Tiina87
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-20 16:54:47 följande:

Nej. Blir endast olovlig frånvaro om du inte kommer på uppbokade pass eller pass du har på schemat utan att att ha medelat ev sjukdom/vabb.
  • Anonym (Va?)
    Tiina87 skrev 2019-09-20 16:58:33 följande:

Nej. Blir endast olovlig frånvaro om du inte kommer på uppbokade pass eller pass du har på schemat utan att att ha medelat ev sjukdom/vabb.

Sing hallelulija. Ringde chefen med en gång men inget svar.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-20 16:54:47 följande:

Det beror väl på lite vad man har för avtal. Det finns ju upplägg där du som vikarie lägger in i systemet de dagar som du ska jobba och iochmed det åtar dig att finnas tillgänglig för jobb de dagarna. (Man kan dock gå in och avboka sig om nåhot annat uppkommer innan man fått ett konkret uppdrag). Om man då inte finns tillgänglig, har man ju brutit mot avtalet och kan säkert anses ha olovlig frånvaro.

Du får kolla vad det står i dina avtal.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 08:06:09 följande:

Det beror väl på lite vad man har för avtal. Det finns ju upplägg där du som vikarie lägger in i systemet de dagar som du ska jobba och iochmed det åtar dig att finnas tillgänglig för jobb de dagarna. (Man kan dock gå in och avboka sig om nåhot annat uppkommer innan man fått ett konkret uppdrag). Om man då inte finns tillgänglig, har man ju brutit mot avtalet och kan säkert anses ha olovlig frånvaro.

De dagar du kan jobba ska det stå i första meningen.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 08:06:09 följande:

Men så du menar att man ska sitta och vänta på att bli bokad till ett jobb? Hur ska man överleva ekonomiskt? Då kan man ju inte ha en timanställning eftersom att man alltid blir olovligt frånvarande om man arbetar någon annanstans en dag exempelvis. Bara för att man finns tillgänglig så betyder ju inte det att något annat kan uppstå.

Vart står något sådant i ett anställningsavtal?
  • Anonym (My)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-21 09:08:43 följande:

Men så du menar att man ska sitta och vänta på att bli bokad till ett jobb? Hur ska man överleva ekonomiskt? Då kan man ju inte ha en timanställning eftersom att man alltid blir olovligt frånvarande om man arbetar någon annanstans en dag exempelvis. Bara för att man finns tillgänglig så betyder ju inte det att något annat kan uppstå.

Beror ju på vart man jobba. Jag jobbade som timvikarie där vi på in vilka dagar vi kunde jobba och vilka tider. Hade jag då lagt in att jag kunde jobba då skulle jag vara tillgänglig på telefon fram tills 30 minuter efter att de skiftet började och vara beredd på att åka till jobbet på en gång. Hade jag annat planerat kunde jag ta bort att jag kunde jobba dessa dagar med 24 timmars varsel om jag inte blivit bokad än.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-21 09:08:43 följande:

Får man ett annat jobb anmäler man ju av sig och står därmed inte längre som tillgänglig i systemet. Jag vetinte exakt hura avtalet skulle se ut, men rimligtvis får man info vid anställning.Är du osäker, fråga ag och/eller facket på arbetsplatsen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (My) skrev 2019-09-21 10:05:38 följande:

Beror ju på vart man jobba. Jag jobbade som timvikarie där vi på in vilka dagar vi kunde jobba och vilka tider. Hade jag då lagt in att jag kunde jobba då skulle jag vara tillgänglig på telefon fram tills 30 minuter efter att de skiftet började och vara beredd på att åka till jobbet på en gång. Hade jag annat planerat kunde jag ta bort att jag kunde jobba dessa dagar med 24 timmars varsel om jag inte blivit bokad än.

Precis, det är den typen av upplägg som jag menar. Tror det är ganska vanligt inom tex hemtjänsten.
Svar på tråden Olovlig frånvaro