• Anonym (Va?)

Olovlig frånvaro

Hej!

Kan man ha olovlig frånvaro utan att ha inbokade arbetspass, vara utan schema och sysselsättningsgrad?

Fått hem ett tjänstgöringsintyget där det står att jag haft 100% olovlig frånvaro även om jag inte varit bokad. Vad gäller?

• Svar på tråden Olovlig frånvaro
  • Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 08:06:09 följande:

Det beror väl på lite vad man har för avtal. Det finns ju upplägg där du som vikarie lägger in i systemet de dagar som du ska jobba och iochmed det åtar dig att finnas tillgänglig för jobb de dagarna. (Man kan dock gå in och avboka sig om nåhot annat uppkommer innan man fått ett konkret uppdrag). Om man då inte finns tillgänglig, har man ju brutit mot avtalet och kan säkert anses ha olovlig frånvaro.

Du får kolla vad det står i dina avtal.

Nej, man kan inte få olovlig frånvaro för att man sätter sig tillgänglig eller inte tackar ja till jobb. Och nej, det är inte heller att bryta ett avtal.
  • Tiina87
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-21 09:08:43 följande:

Men så du menar att man ska sitta och vänta på att bli bokad till ett jobb? Hur ska man överleva ekonomiskt? Då kan man ju inte ha en timanställning eftersom att man alltid blir olovligt frånvarande om man arbetar någon annanstans en dag exempelvis. Bara för att man finns tillgänglig så betyder ju inte det att något annat kan uppstå.

Vart står något sådant i ett anställningsavtal?

Du ska inte lyssna på vad anonym (hanna) skriver efter som det inte stämmer.
  • Anonym (Va?)

Då borde jag rimligtvis fått olovlig frånvaro vid förfrågan om arbete när jag tackade nej och angav att jag är bokad på ett annans jobb under den dagen, det fick jag inte så väldigt märkligt. Ingen informerade mig heller om att jag måste ringa och meddela om jag ska arbeta på något annat ställe en dag som jag lagt mig tillgänglig.

Det är ju liksom upp till dem att boka in en, den som ringer först går jag till liksom. Dessutom blev jag mer eller mindre lovad ganska mycket jobb vilket senare visade sig vara falskt snarare kanske 1 gång i veckan om ens det.

• Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 11:18:36 följande:

Du ska inte lyssna på vad anonym (hanna) skriver efter som det inte stämmer.

Då had My också fel då?

Jag har i alla fall hört från folk och ag som har det upplägget av typen My beskriver. Men är du 100% säker på att sådana upplägg inte finns så är jag inte den att diskutera om det. Det viktga är ju att ts tar reda på vad som gäller för henne på hennes arbetsplats, och att hon tex kollar upp detta med fackets avdelning på arbetsplatsen.
  • Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 12:29:01 följande:

Då had My också fel då?

Jag har i alla fall hört från folk och ag som har det upplägget av typen My beskriver. Men är du 100% säker på att sådana upplägg inte finns så är jag inte den att diskutera om det. Det viktga är ju att ts tar reda på vad som gäller för henne på hennes arbetsplats, och att hon tex kollar upp detta med fackets avdelning på arbetsplatsen.

Läs igen vad du har skrivit.

Om man står tillgänglig säg 14 oktober och blir uppbokad just 14 oktober så blir olovlig frånvaro om man inte dyker upp på jobbet den 14 oktober. Gör man av sig med att man är sjuk är det helt ok.

Om man bestämmer sig att ubder hösten så ska jag studera så bokar jag inte upp mig på jobb. Det är enligt dig olovlig frånvaro. Vilket är fel. Så länge man inte tackat ja eller ställt sig tillgänglig och fått pass så här man inte brutit något kontrakt.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:18:38 följande:

Läs igen vad du har skrivit.

Om man står tillgänglig säg 14 oktober och blir uppbokad just 14 oktober så blir olovlig frånvaro om man inte dyker upp på jobbet den 14 oktober. Gör man av sig med att man är sjuk är det helt ok.

Om man bestämmer sig att ubder hösten så ska jag studera så bokar jag inte upp mig på jobb. Det är enligt dig olovlig frånvaro. Vilket är fel. Så länge man inte tackat ja eller ställt sig tillgänglig och fått pass så här man inte brutit något kontrakt.

Då har du missförstått vad jag skrivit. Kanske har jag formulerat mig otydligt. Jag menar precis så som My skrev. Har man ett sådant upplägg men inte finns tillgänglig när man sagt att man ska var det bryter man mot den uppgörelsen/avtalet.

Jag menar inte alls såsom du skriverhär ovan i det sista stycket så det kan vi skippahelt att diskutera kring. Förstår inte hur det går atttolka det jag skrev så, men det spelar ju ingen roll för sakfrågan.
  • LoveRain

Det låter märkligt att du först när du fått detta betyg (antar att du begärt det själv) får veta att du fått olovlig frånvaro. Normalt så bör ju chefen prata med dig personligen och då ta upp denna fråga. Det är allvarligt att ha olovlig frånvaro och kan om det upprepas vara en grund för uppsägning.

Ibland finns avdrag gör olovlig frånvaro med på lönespecar. Har du sett några avdrag där så du kanske kan förstå vilket tillfälle som avses?

Är du med i facket?

• Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 14:30:04 följande:

Då har du missförstått vad jag skrivit. Kanske har jag formulerat mig otydligt. Jag menar precis så som My skrev. Har man ett sådant upplägg men inte finns tillgänglig när man sagt att man ska var det bryter man mot den uppgörelsen/avtalet.

Jag menar inte alls såsom du skriverhär ovan i det sista stycket så det kan vi skippahelt att diskutera kring. Förstår inte hur det går atttolka det jag skrev så, men det spelar ju ingen roll för sakfrågan.

Jag förstår att du i efterhand menar så som my skrev (vilket är rätt vanligt förutom art man inte alltid har någon tidsgräns för när man kan ta bort sin tillgänglighet) men det var inte det du skrev och inte det ts reagerade/ifrågasatte.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:40:11 följande:

Jag förstår att du i efterhand menar så som my skrev (vilket är rätt vanligt förutom art man inte alltid har någon tidsgräns för när man kan ta bort sin tillgänglighet) men det var inte det du skrev och inte det ts reagerade/ifrågasatte.

Det finns väl i gen aledning att diskutera vad du tror att jag menade, det ger mig verkligen ingenting. Jag menade previs den typ av upplägg som My skriver om, och om du tror mig eller ej är ju ganska ovesäntligt för mig och för tråden.

Mitt råd till ts är att kolla upp vad som gäller på hennes arbetsplats så att hon följder de regler som finns där.
  • Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 14:43:26 följande:

Det finns väl i gen aledning att diskutera vad du tror att jag menade, det ger mig verkligen ingenting. Jag menade previs den typ av upplägg som My skriver om, och om du tror mig eller ej är ju ganska ovesäntligt för mig och för tråden.

Mitt råd till ts är att kolla upp vad som gäller på hennes arbetsplats så att hon följder de regler som finns där.

Jag förstår vad du egentligen menade men det hjälper inte när du inte skriver. Du vet för att folk ska förstå så är det vanligt att man skriver vad man menar, inte något annat.

Oavsett så får man inte olovlig frånvaro för pass man aldrig fått eller tackat nej till. Ts chef har gjort fel, det har skett ett missförstånd alt ett slarvfel.
Svar på tråden Olovlig frånvaro