• Anonym (Va?)

Olovlig frånvaro

Hej!

Kan man ha olovlig frånvaro utan att ha inbokade arbetspass, vara utan schema och sysselsättningsgrad?

Fått hem ett tjänstgöringsintyget där det står att jag haft 100% olovlig frånvaro även om jag inte varit bokad. Vad gäller?

• Svar på tråden Olovlig frånvaro
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:47:05 följande:

Jag förstår vad du egentligen menade men det hjälper inte när du inte skriver. Du vet för att folk ska förstå så är det vanligt att man skriver vad man menar, inte något annat.

Oavsett så får man inte olovlig frånvaro för pass man aldrig fått eller tackat nej till. Ts chef har gjort fel, det har skett ett missförstånd alt ett slarvfel.

Om ts har ett sådant upplägg som My skriver om och inte avbokat sin tillgänglighet i tid kan det ju vara så att ts gjort fel. Då måste man ju avboka sin tillgänglighet 24 timmar innan passet oavsett om det sedan visar sig att man får ett faktiskt erbjudande om jobb eller ej.

Men ts borde ju i så fall känna till att hon har ett sådant upplägg, så mycket tyder ju på att det blivit ett fel från ag.

Ändå viktigt att ts kollar upp sina villkor tycker jag.
  • Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 14:54:45 följande:

Om ts har ett sådant upplägg som My skriver om och inte avbokat sin tillgänglighet i tid kan det ju vara så att ts gjort fel. Då måste man ju avboka sin tillgänglighet 24 timmar innan passet oavsett om det sedan visar sig att man får ett faktiskt erbjudande om jobb eller ej.

Men ts borde ju i så fall känna till att hon har ett sådant upplägg, så mycket tyder ju på att det blivit ett fel från ag.

Ändå viktigt att ts kollar upp sina villkor tycker jag.

Oavsett så ger det inte olovlig frånvaro såvida man inte redan fått passet.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:57:38 följande:

Oavsett så ger det inte olovlig frånvaro såvida man inte redan fått passet.

Jag tror att det kan ge det, det är den info som jag fått (om man har en sån uppgörelse). Men du menar att jag har fel och jag tror inte vi kommer längre än så.

Det viktiga är ju att ts kollar upp vad som gäller för henne, inte vad du eller jag tror.
  • Tiina87
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 15:00:27 följande:

Jag tror att det kan ge det, det är den info som jag fått (om man har en sån uppgörelse). Men du menar att jag har fel och jag tror inte vi kommer längre än så.

Det viktiga är ju att ts kollar upp vad som gäller för henne, inte vad du eller jag tror.

Du om du har avbokat dig, om än försenat så här min inget pass som kan ge olaglig frånvaro. Dvs för att få olovlig frånvaro måste man ha fått ett pass alt ha ett jobb just den aktuella dagen. Däremot det straffa sig genom att man inte längre blir uppringd eller bokat.
  • Anonym (Va?)

Jag har inte fått någon information om hur man ska eller att man måste eller borde ta bort sin tillgänglighet.

Vi lämnar skriftligen datum/tider vi kan jobba. Har tidigare tackat nej till pass trots att jag funnits som tillgänglig på listan, inte fått något om olovlig frånvaro då!

Nu visar det sig när jag går bakåt i min Mail att jag missat en förfrågan om jobb, jag har inte haft något bokat! Vi har sedan inte haft någon kontakt och sedan får jag hem ett tjänstegöringsintyg där det står att jag varit 100% frånvarande, olovlig frånvaro.

Helt sinnessjukt. Så jag antar att jag är uppsagd och tydligen har jag varit frånvarande utan att ens ha haft ett schema/uppbokade arbetspass. SJUKT!

Detta gäller inom kommunen för övrigt, så nu kan jag ju glömma nya arbeten inom kommunen eftersom att potentiella arbetsgivare inom kommunen kommer att se detta. Trevligt!!

• Tiina87
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-21 16:41:32 följande:

Jag har inte fått någon information om hur man ska eller att man måste eller borde ta bort sin tillgänglighet.

Vi lämnar skriftligen datum/tider vi kan jobba. Har tidigare tackat nej till pass trots att jag funnits som tillgänglig på listan, inte fått något om olovlig frånvaro då!

Nu visar det sig när jag går bakåt i min Mail att jag missat en förfrågan om jobb, jag har inte haft något bokat! Vi har sedan inte haft någon kontakt och sedan får jag hem ett tjänstegöringsintyg där det står att jag varit 100% frånvarande, olovlig frånvaro.

Helt sinnessjukt. Så jag antar att jag är uppsagd och tydligen har jag varit frånvarande utan att ens ha haft ett schema/uppbokade arbetspass. SJUKT!

Detta gäller inom kommunen för övrigt, så nu kan jag ju glömma nya arbeten inom kommunen eftersom att potentiella arbetsgivare inom kommunen kommer att se detta. Trevligt!!

Fråga chefen vad som menas exakt med att du har 100% olovlig frånvaro? Jag tror att det har skett ett litet missförstånd.
  • Anonym (Va?)
    LoveRain skrev 2019-09-21 14:34:46 följande:

Det låter märkligt att du först när du fått detta betyg (antar att du begärt det själv) får veta att du fått olovlig frånvaro. Normalt så bör ju chefen prata med dig personligen och då ta upp denna fråga. Det är allvarligt att ha olovlig frånvaro och kan om det upprepas vara en grund för uppsägning.

Ibland finns avdrag gör olovlig frånvaro med på lönespecar. Har du sett några avdrag där så du kanske kan förstå vilket tillfälle som avses?

Är du med i facket?

Detta kom till mig, har inte begärt det. Har inte jobbat en dag på arbetsplatsen sedan tidig sommar, har ej blivit bokad och har ej haft något bokat. Har ingen sysselsättningsgrad dvs den är 0% inget avtalat om ett visst antal timmar - inget. Dvs så borde de rimligtvis anses vara en intermittent anställning dvs du är anställd när du är bokad annars inte, så har alla andra timanställningar jag haft fungerat. Timanställnings är ju inte ens en anställningsform utan en löneform.

Är ej med i facket tyvärr.
  • LoveRain

Ring inte chefen och fråga utan maila så du har dokumenterat vad chefen säger om detta. Förhoppningsvis är detta endast ett misstag.

Om chefen vidhåller att du har haft olovlig frånvaro så bör du samla ihop den information du fått kring hur det funkar med tillgänglighet och bokningar m.m. Det som gäller, om inget annat är avtalat, är att du ska blivit inbokad på ett pass för att du i det fall du inte dyker upp på passet ska kunna få olovlig frånvaro. Det är möjligt att annan överenskommelse finns på arbetsplatsen men då ska detta finnas skriftligt och vara oerhört tydligt. Även om du inte är med i facket kan du kontakta fackliga ombudet och höra dig för om hur det funkar på arbetsplatsen så du vet om du missat/inte fått viktig info. Är det en bra facklig representant kommer denna svara på detta trots att du inte är med i facket (förvänta dig dock inte samma hjälp i allmänhet som medlemmar).

Samla ihop det skriftliga du har kring din anställning. Be sedan om ett möte med chefen och HR. Ta med dig någon du med (gärna facket om du kan tänka dig att gå med) eller någon lugn och smart personen som stöd.

Om ditt mål är att det inte längre står att du har olovlig frånvaro och att du ska ha chansen till andra jobb inom kommunen så måste du vara trevlig och ha utgångspunkten att det har begåtts ett misstag som behöver rättas till. Gå inte in i konflikt, var inte arg eller otrevlig. Då har du större chans att få det du vill (förutsatt att det faktiskt är chefen som gjort fel)

• Anonym (Va?)
    LoveRain skrev 2019-09-21 17:50:35 följande:

Ring inte chefen och fråga utan maila så du har dokumenterat vad chefen säger om detta. Förhoppningsvis är detta endast ett misstag.

Om chefen vidhåller att du har haft olovlig frånvaro så bör du samla ihop den information du fått kring hur det funkar med tillgänglighet och bokningar m.m. Det som gäller, om inget annat är avtalat, är att du ska blivit inbokad på ett pass för att du i det fall du inte dyker upp på passet ska kunna få olovlig frånvaro. Det är möjligt att annan överenskommelse finns på arbetsplatsen men då ska detta finnas skriftligt och vara oerhört tydligt. Även om du inte är med i facket kan du kontakta fackliga ombudet och höra dig för om hur det funkar på arbetsplatsen så du vet om du missat/inte fått viktig info. Är det en bra facklig representant kommer denna svara på detta trots att du inte är med i facket (förvänta dig dock inte samma hjälp i allmänhet som medlemmar).

Samla ihop det skriftliga du har kring din anställning. Be sedan om ett möte med chefen och HR. Ta med dig någon du med (gärna facket om du kan tänka dig att gå med) eller någon lugn och smart personen som stöd.

Om ditt mål är att det inte längre står att du har olovlig frånvaro och att du ska ha chansen till andra jobb inom kommunen så måste du vara trevlig och ha utgångspunkten att det har begåtts ett misstag som behöver rättas till. Gå inte in i konflikt, var inte arg eller otrevlig. Då har du större chans att få det du vill (förutsatt att det faktiskt är chefen som gjort fel)

Yes, ska maila. Bra att du påpekade det, ringde ju så fort jag såg brevet men uteblivet svar. Lämnade ett röstmeddelande men jag kan likväl maila och undvika att ta det per telefon om det inte anses vara olovlig frånvaro dvs.
  • elmadumle

Som timvikarie inom vården i kommunen lägger man tillgänglighet via dator/mobil, man blir bokad med ett sms, ligger man inte tillgänglig kan man få en förfrågan om man kan jobba som man ska svara ja eller nej på. 
    Man kan inte få ogiltig frånvaro genom att ta bort sin tillgänglighet vilket man kan göra när som helst på dygnet  Så är det i våran kommun.

Svar på tråden Olovlig frånvaro