• Anonym (Va?)

Olovlig frånvaro

Hej!

Kan man ha olovlig frånvaro utan att ha inbokade arbetspass, vara utan schema och sysselsättningsgrad?

Fått hem ett tjänstgöringsintyget där det står att jag haft 100% olovlig frånvaro även om jag inte varit bokad. Vad gäller?

• Svar på tråden Olovlig frånvaro
  • Anonym (Hanna)
    elmadumle skrev 2019-09-22 01:29:36 följande:

Som timvikarie inom vården i kommunen lägger man tillgänglighet via dator/mobil, man blir bokad med ett sms, ligger man inte tillgänglig kan man få en förfrågan om man kan jobba som man ska svara ja eller nej på. 

Man kan inte få ogiltig frånvaro genom att ta bort sin tillgänglighet vilket man kan göra när som helst på dygnet  Så är det i våran kommun.

Men om du ligger kvar som tillgänglig och får ett sms men inte åker ut och jobbar?
  • Anonym (orimligt)

Bara att det står "100%" tyder ju på att det blivit något fel. Då måste du ju ha uteblivit varenda gång du varit bokad att jobba, det är ju helt orimligt. Någon gång måste du ju ha jobbat. 

• elmadumle
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-22 07:18:52 följande:
    Men om du ligger kvar som tillgänglig och får ett sms men inte åker ut och jobbar?
    Ligger man tillgänglig och blir bokad och sedan inte dyker upp blir man uppringd, svarar man då inte kan det bli så att bemanningen struntar i att boka den personen till slut. Tillgänglighet= kan arbeta. Olovlig frånvaro kan man inte få som timvikarie, däremot dåligt rykte.
  • Tiina87
    elmadumle skrev 2019-09-22 15:37:20 följande:

Ligger man tillgänglig och blir bokad och sedan inte dyker upp blir man uppringd, svarar man då inte kan det bli så att bemanningen struntar i att boka den personen till slut. Tillgänglighet= kan arbeta. Olovlig frånvaro kan man inte få som timvikarie, däremot dåligt rykte.

Dyker du inte upp på ett arbetspass man fått tilldelat (utan att medela sjukdom/vabb) så det olovlig frånvaro. Och ja, man kan ha olovlig frånvaro även som timvikarie.
  • Anonym (Va?)

Jag har alltså inte varit bokad och jag har jobbat varje pass som jag varit bokad!

• Anonym (Timvikarien)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-23 08:26:27 följande:

Jag har alltså inte varit bokad och jag har jobbat varje pass som jag varit bokad!

Har du registrerat dig som tillgänglig för jobb då?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Timvikarien) skrev 2019-09-23 10:42:28 följande:

Har du registrerat dig som tillgänglig för jobb då?

Ja det är ju det som är frågan här, bara för att jag lämnat in att jag finns tillgänglig så kan det väl inte betyda att jag ska sitta och vänta på att de ev ringer. Har man bara en timanställning så sitter man väl inte och rullar tummarna dag in och dag ut utan man skaffar väl sig en till timanställning minst och så tar man jobb där man får jobb. Eller menar dem att man ska vara helt bunden till den arbetsplatsen utan möjlighet till något annat även om deras behov är kanske 1 gång i veckan OM ENS det.

Kan väl inte vara lagligt? Som sagt skulle jag ha blivit bokad låt oss säga onsdagen den 30 så skulle jag ju ha haft olovlig frånvaro om jag accepterade passet men sedan inte dök upp och heller inte anmälde giltig orsak för min frånvaro.

I detta fallet så har jag inte varit bokad, dvs vi har inte kommit överens om något arbetspass och ändå anses jag ha varit olovligt frånvarande?
  • Anonym (My)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-23 11:36:34 följande:

Ja det är ju det som är frågan här, bara för att jag lämnat in att jag finns tillgänglig så kan det väl inte betyda att jag ska sitta och vänta på att de ev ringer. Har man bara en timanställning så sitter man väl inte och rullar tummarna dag in och dag ut utan man skaffar väl sig en till timanställning minst och så tar man jobb där man får jobb. Eller menar dem att man ska vara helt bunden till den arbetsplatsen utan möjlighet till något annat även om deras behov är kanske 1 gång i veckan OM ENS det.

Kan väl inte vara lagligt? Som sagt skulle jag ha blivit bokad låt oss säga onsdagen den 30 så skulle jag ju ha haft olovlig frånvaro om jag accepterade passet men sedan inte dök upp och heller inte anmälde giltig orsak för min frånvaro.

I detta fallet så har jag inte varit bokad, dvs vi har inte kommit överens om något arbetspass och ändå anses jag ha varit olovligt frånvarande?

Vad säger chefen som anledning när du pratat med denna?

Om ja om du blir bokad på ett att jobb så tar man ju självklart bort sig som tillgänlig den dagen på det andra jobbet omgående när man får det beskedet så man inte fortsätter stå som tillgänlig utan att vara det.
  • elmadumle

Ligger du tillgänglig för jobb så jo, då får du vara beredd på att du kan bli bokad med kort varsel och då också jobba. Ta bort tillgängligheten om du inte vill jobba. 
  • Anonym (Timvikarien)

Jag säger som ovanstående personer. Om du har lagt in dig som tillgänglig på två olika jobb samtidigt och blir bokad på det ena, tar du naturligtvis bort dig som tillgänglig på det andra. Nu säger du att du inte har varit bokad alls, så då borde du inte fått olovlig frånvaro. Eller menar du att de kan ha försökt kontakta dig under den tid du varit registrerad som gänglig, men du inte har märkt det? Borde du i så fall inte ha sett det på telefonen/mailen senare?
Svar på tråden Olovlig frånvaro