• Anonym (Mamma­)
    Mon 23 Sep 2019 17:36
    774 visningar
    13 svar
    13
    774

    10 åring bio pappa borta 7 år nu vill han ha umgänge och vårdnad?

    Ursäktar för rörigt inlägg.

    Min dotters biologiska pappa försvann när hon var 5-6 månader gammal.

    För cirka 3 år sedan ville min dotter skriva till honom. (Jag har alltid pratat gott om honom och dottern har bilder på honom) så det fick hon självklart och dem började en relation som bestod av sms. Han har gång på gång sagt att hon är det bästa han vet och älska henne över allt annat, ja allting låter så underbart som kommer ut ifrån hans mun. Vi har planerat säkert ett 20 tal umgänges tillfällen och han har kommit på 5 då alltid försenad 1-5 timmar. Vi har gått genom familjerätten och fått schema detta kom han på ett för att sedan säga upp kontakten med dottern.

    För att sedan ta kontakt igen och missköta umgängena.

    Eftersom att han missköter detta så mycket och att det påverkar min dotter negativt har jag gett honom som förslag att alt 1 ha ett schema som han följer. 2 höra av sig dagen innan/samma dag för att se om vi har tid för umgänge, då det verkar svårt för honom att hålla ett schema. Men han vill prompt ha ett schema, ok men han kommer aldrig med ett schema för han vet aldrig hur han har tid.

    Nu helt plötsligt har han stämt mig på delad vårdnad och varannan helg umgänge, min dotter känner inte honom, och han är dessutom inte ledig ifrån sitt jobb varannan helg så jag förstår inte hur han tänkt där.

    Hur tror ni rätten kommer ställa sig till detta? Jag kan absolut gå med på någon slags upptrappning där dem lär känna varandra för att inom sin tid bli på helger då han är ledig.(OM det är vad min dotter vill,)

    Men vårdnaden kommer jag aldrig att ge honom, pga att dottern inte ens kunde börja i förskola när hon va liten då han hade delad vårdnad och var okontaktbar. Fick då ta egen vårdnad genom tingsrätt och inte ens då dök han upp där.

    Hur har era tvister gått till? Vad vart utfallet?

    Vad tror ni våran utgång blir?

  • Svar på tråden 10 åring bio pappa borta 7 år nu vill han ha umgänge och vårdnad?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Mon 23 Sep 2019 19:48
    #1

    Ingen? ????

  • Mon 23 Sep 2019 20:26
    #2

    Kontakta en jurist som arbetar med dessa frågor och betala för en timmes rådgivning så får du bra svar och råd.

    Viktigt att tänka på är att aldrig göra något som kan uppfattas att du hindrar deras umgänge eftersom det kommer vara negativt för dig vid en tvist.

  • Mon 23 Sep 2019 20:29
    #3

    Jag tror inte han har någon chans att få vårdnaden, barnet känner inte ens honom och de skulle inte rycka upp henne från sin invanda miljö för att bo med pappan. Däremot har han rätt att få umgänge, eller snarare det är barnet som har rätt att få umgänge med honom.

    Neka till gemensam vårdnad med motiveringen att han inte funnits i barnets liv under hela hennes uppväxt, men att du är villig att verka för att han och barnet ska få umgänge till en början med er båda närvarande och på sikt på egen hand och allt mer. När de lärt känna varandra och ni ser att det funkar bra.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Mon 23 Sep 2019 23:21
    #4

    Har självklart en advokat som hjälper mig i ärendet,

    Vill mest ha tips och råd ifrån allmänhet för hur det går till, vad de tror utgången kan bli och veta hur andras domar sett ut.

    Jag har velat att dem ska ha haft umgänge hela tiden men börjar bli så trött på att han varje gång gör dottern ledsen och besviken varje gång har någon anledning att inte komma på bokade träffar när vi tackar nej till andra saker för att han ska komma, jobbigt att se henne ledsen.


    LoveRain skrev 2019-09-23 20:26:40 följande:

    Kontakta en jurist som arbetar med dessa frågor och betala för en timmes rådgivning så får du bra svar och råd.

    Viktigt att tänka på är att aldrig göra något som kan uppfattas att du hindrar deras umgänge eftersom det kommer vara negativt för dig vid en tvist.


  • Tue 24 Sep 2019 08:52
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-23 23:21:24 följande:

    Har självklart en advokat som hjälper mig i ärendet,

    Vill mest ha tips och råd ifrån allmänhet för hur det går till, vad de tror utgången kan bli och veta hur andras domar sett ut.

    Jag har velat att dem ska ha haft umgänge hela tiden men börjar bli så trött på att han varje gång gör dottern ledsen och besviken varje gång har någon anledning att inte komma på bokade träffar när vi tackar nej till andra saker för att han ska komma, jobbigt att se henne ledsen.


    Jag vet det gör ont i hjärtat, min äldsta dotters fick också kontakt med sin pappa först när hon var 11 år, han bor långt borta men lovade komma och hälsa på, min dotter var så glad och berättade i skolan att pappa skulle komma men han kom aldrig. Fröken i skolan berättade för mig hur ont det gjorde henne att se min dotter besviken... det tog riktigt hårt att höra...
  • Tue 24 Sep 2019 08:56
    #6

    Det vanliga utfallet är att om du bromsar, tar hjälp av advokat, kräver samtal på familjerätten, kräver övervakat umgänge innan långsam upptrappning så kommer pappan ge upp att gå via domstol. Det kan sen leda till flera olika  saker.

    Pappan förvinner helt
    Pappan börjar med annat som trakasserier
    Barnet kommer senare anklaga dig för att förstört kontakten med pappan

  • Tue 24 Sep 2019 11:45
    #7

    Jag känner igen mig...som barnet. Min pappa var precis sådär. Han hörde inte av sig långa perioder, sedan skulle vi stå på Centralen och vänta på att han skulle dyka upp (han låtsades att han hade bokat tågbiljetter mm) och så kom han aldrig. 

    En pappa som beter sig som din dotters pappa kommer aldrig bli en aktiv förälder. Om jag vore dig skulle jag låtsas gå med på allt. Det kommer strax att visa sig att han inte har tid, orkar, har lust, "han jobbar just då" eller "han har fått förhinder" etc etc. Tyvärr kommer din dotter bli grymt besviken, men det är dessa kort hon har fått tilldelade. 

  • Tue 24 Sep 2019 11:49
    #8
    Kjell2 skrev 2019-09-24 08:56:53 följande:

    Det vanliga utfallet är att om du bromsar, tar hjälp av advokat, kräver samtal på familjerätten, kräver övervakat umgänge innan långsam upptrappning så kommer pappan ge upp att gå via domstol. Det kan sen leda till flera olika  saker.

    Pappan förvinner helt
    Pappan börjar med annat som trakasserier
    Barnet kommer senare anklaga dig för att förstört kontakten med pappan


    Nu var det ingen som sa att han skulle ha övervakat umgänge, om jag inte missade något någonstans i tråden. En långsam upptrappning är i barnets intresse, så en vettig förälder kommer att vilja detta oavsett. Tror säkert att familjerätten kommer att gå på den linjen också. 

    Som barn är man enbart tacksam över att mamman inte skickar iväg en vind för våg med en halvt främmande människa. Det är i alla fall så jag ser det. Det är en vettig förälder som gör så. 

    Om en förälder försvinner helt, är det helt och hållet förälderns problem och ansvar. 
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 24 Sep 2019 13:45
    #9

    Det är exakt likadant med denna. Och visst att det är barnens rätt till båda föräldrarna men man kan ju tycka att dem borde vara glada att man inte bara nekar dem efter så pass lång tid borta! Det är som att dem inte fattar att ett barn har känslor. Det är såå hemskt!


    Smillefix skrev 2019-09-24 08:52:28 följande:

    Jag vet det gör ont i hjärtat, min äldsta dotters fick också kontakt med sin pappa först när hon var 11 år, han bor långt borta men lovade komma och hälsa på, min dotter var så glad och berättade i skolan att pappa skulle komma men han kom aldrig. Fröken i skolan berättade för mig hur ont det gjorde henne att se min dotter besviken... det tog riktigt hårt att höra...


  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 24 Sep 2019 13:49
    #10

    Jag har aldrig nekat till umgänge och kommer aldrig att göra, familjerätten har vi varit hos där han fick 5-7 umgänges träffar som vi bokade. Han kom på EN! Sen struntade han i resten, trakasserier har jag redan fått utstå en himla massor så som anmälningar till socialtjänsten vet inte vad han vill komma fram till!

    Anklaga mig gör han även det redan, tror inte han lan leva med tanken på att han gjort så här mot sitt barn, ändå fortsätter han. ?/


    Kjell2 skrev 2019-09-24 08:56:53 följande:

    Det vanliga utfallet är att om du bromsar, tar hjälp av advokat, kräver samtal på familjerätten, kräver övervakat umgänge innan långsam upptrappning så kommer pappan ge upp att gå via domstol. Det kan sen leda till flera olika  saker.

    Pappan förvinner helt

    Pappan börjar med annat som trakasserier

    Barnet kommer senare anklaga dig för att förstört kontakten med pappan


  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 24 Sep 2019 13:53
    #11

    Ursh jag lider med dig och alla barn som fått det så här!

    När vi sågs senast så berättade han att han var arg och jag i princip var en dålig mamma som lät min dotter kalla min man som varit pappa till dotters i 8 år för pappa. Det skulle jag tydligen inte fått tillåta fast dottern valt det helt själv :(

    Berätta gärna hur det var för dig? Vad hade du velat att din mamma gjort? Har ni kontakt idag? Vad tror du va anledningen till att han inte klarade it det?


    Mrs Moneybags skrev 2019-09-24 11:45:19 följande:

    Jag känner igen mig...som barnet. Min pappa var precis sådär. Han hörde inte av sig långa perioder, sedan skulle vi stå på Centralen och vänta på att han skulle dyka upp (han låtsades att han hade bokat tågbiljetter mm) och så kom han aldrig. 

    En pappa som beter sig som din dotters pappa kommer aldrig bli en aktiv förälder. Om jag vore dig skulle jag låtsas gå med på allt. Det kommer strax att visa sig att han inte har tid, orkar, har lust, "han jobbar just då" eller "han har fått förhinder" etc etc. Tyvärr kommer din dotter bli grymt besviken, men det är dessa kort hon har fått tilldelade. 


  • Tue 24 Sep 2019 15:32
    #12
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-24 13:53:06 följande:

    Ursh jag lider med dig och alla barn som fått det så här!

    När vi sågs senast så berättade han att han var arg och jag i princip var en dålig mamma som lät min dotter kalla min man som varit pappa till dotters i 8 år för pappa. Det skulle jag tydligen inte fått tillåta fast dottern valt det helt själv :(

    Berätta gärna hur det var för dig? Vad hade du velat att din mamma gjort? Har ni kontakt idag? Vad tror du va anledningen till att han inte klarade it det?


    I min pappas fall berodde det mest på att han var alkoholiserad i högre grad än jag förstod. Jag hade nog inte velat att mamma gjorde något annorlunda. Hon gjorde sitt bästa och uppmuntrade mig att ringa honom då och då osv. Det blev ingen nära kontakt med min pappa i slutändan (han dog 1999, när jag var 28). Men vi hade ändå någon slags kontakt under de förutsättningar som fanns. 

    Jag tycker att du gör rätt och verkar vara en fin mamma. Du känner ditt barn på ett sätt som han aldrig kommer att göra, troligtvis. Det är ju mest hans förlust. Innerst inne kanske han förstår det eftersom han nu önskar delad vårdnad. Men jag tror inte att han fixar det. Vissa är inte skapta att vara föräldrar, även om de råkar få barn under livets lopp...
  • Anonym (A)
    Tue 24 Sep 2019 19:30
    #13
    Kjell2 skrev 2019-09-24 08:56:53 följande:
    Det vanliga utfallet är att om du bromsar, tar hjälp av advokat, kräver samtal på familjerätten, kräver övervakat umgänge innan långsam upptrappning så kommer pappan ge upp att gå via domstol. Det kan sen leda till flera olika  saker.

    Pappan förvinner helt
    Pappan börjar med annat som trakasserier
    Barnet kommer senare anklaga dig för att förstört kontakten med pappan
    +1
Svar på tråden 10 åring bio pappa borta 7 år nu vill han ha umgänge och vårdnad?