• Anonym (Frida)

    10-åring ensam hemma en kväll?

    Är bjuden på stor fest och barnvakten bangat... 10-åringen vill själv vara ensam hemma och klarar sig lugnt själv dagtid efter skolan några h. Jag kommer vara 2 mil bort med bil, festen börjar runt 18 och blir väl kvar till typ 00 isf. Hiss eller diss?

  • Svar på tråden 10-åring ensam hemma en kväll?
  • LoveRain

    Beror på var du bor (typ av område) och hur 10-åringen är (hur lättpåverkad av kompisars idéer osv). Om du är 2 mil bort måste det finnas nån på nära håll som 10-åringen kan vända sig till om hen behöver det. Fyra timmar själv klarar en lugn och förståndig 10-åring lätt.

  • Anonym (Li)

    Jag tycker det är okej. Barnet vill ju själv. Hade det varit hos oss hade jag pratat med grannen, inte för att hon skulle barnvakta, bara veta om ifall nåt skulle hända. Och att barnet kunde gå dit i krissituation då. Men beror ju på vad man har för grannar.

  • 1234568

    Jag tycker man är lite för liten att vara ensam så sent på kvällen. Kanske kan du komma hem 21 istället?

  • Smillefix

    Kommer du att vara nykter eller ha skjuts så du kan åka hem omedelbart? Två mil är ju en bit bort om något skulle hända eller om han ringer och är ledsen. Men har du en granne som kan vara lite backup och barnet kan ringa till skulle jag inte tycka det är något problem. Bunkra upp med godis och film bara så flyger timmarna. Absolut inga tända ljus och ingen matlagning med vassa knivar ;) är man 10 år är man ju annars ganska stor redan och kan ringa själv och lösa de flesta situationer.

  • Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2019-09-24 20:31:18 följande:
    Jag tycker det är okej. Barnet vill ju själv. Hade det varit hos oss hade jag pratat med grannen, inte för att hon skulle barnvakta, bara veta om ifall nåt skulle hända. Och att barnet kunde gå dit i krissituation då. Men beror ju på vad man har för grannar.
    Håller med
  • Panduro

    Tror också det kan bli tungt för henne under se sena timmarna.. :/ Antalet timmar är säkert inga problem, utan kanske mer tidpunkten. Eller har hon lagt sig ensam förr?

  • Anonym (C)

    Det borde väl gå bra. Om det är något tar det bara 20 min för dig att köra hem. Jag skulle sett till att komma hem lite tidigare dock, typ kl 22. Mest för att min som brukar somna då på helger och jag vill vara hemma när han somnar.

    Kommer barnet sitta vid datorn hela tiden när du är borta?

  • BDN

    Jag tycker barnet är för litet för att vara hemma en längre stund själv, inte minst kvällstid. Dessutom är 00 alldeles för sent.

  • Gameofthrones

    Självklart kan man det har du din mobil på och barnets. Har du ngn som du känner som bor närheten av er så säg till.. Litar du på ditt barn så absolut. Och litar på situationen.

    Mitt äldsta har varit hemma själv med kompisar och sina syskon. Ge ansvar och regler som gäller och håll det

  • Anonym (Mamma till 3)

    Jag hade inte lämnat vare sig min 10 åring eller tolvåring ensam så på kvällstid.

  • Anonym (Jag)

    Min dotter hade fixar det. Och jag hade lämnat. Jag hade dock varit nykter så jag kunde köra hem om der behövdes.

    Jag hade utrustat henne med fulladdad mobil och fsvoritsnackset, så hade hon suttit och spelat tills hon blev trött.

    Nu bor vi i lägenhet en bit upp i huset, så det kanske är lite mer skyddat mot ex inbrottstjuv.

  • Smillefix
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-09-25 01:35:40 följande:

    Jag hade inte lämnat vare sig min 10 åring eller tolvåring ensam så på kvällstid.


    När tror du blir en lagom ålder för dina barn att vara ensamma hemma en kväll?
  • Anonym (Sara)

    Mina barn har varit själva på kvällen när de varit 12 och 10. Men då har jag kommit hem kl 22 och barnen har ju också haft stöd av varandra. En ensam 10-åring känns lite på gränsen, men barn är ju olika förstås.

  • Limajo

    Jag hade nog åkt hem vid tio. Att vara ensam några timmar är ju inga problem vid den åldern men det kan vara läskigt att lägga sig och sova med en alldeles tyst och mörk lägenhet. Så om barnet inte lyckats somna ensam så behöver han/hon inte ligga vaken jättelänge innan jag kommer hem.

  • Anonym (Ellie)

    Jag hade åkt på festen men varit nykter och åkt hem kl 22 istället för 24.

    Tycker det är okej för en 10-åring att vara själv några timmar men inte för sent på kvällen.

  • smulpaj01

    Jag, min bror och en kompis till oss var ofta ensamma hemma när vi var små. Vi var 8, 9 och 10 år. Vi hade jättekul och var alltid vakna när mamma och kompisens mamma kom hem vid 02-tiden. Inga problem alls.

    Själv har jag inte lämnat mitt barn ensam eftersom jag aldrig haft behov av det. Men hade det behövts så hade jag nog sett till att det var en kompis med också som sällskap.

Svar på tråden 10-åring ensam hemma en kväll?