• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?
  • Liberté
    klyban skrev 2019-10-05 13:16:29 följande:

    Haha, här fastnade man direkt.

    En fråga jag ställer mig, det är varför man pratar med sådan frenesi och om saker som man inte kan nått om överhuvudtaget.

    Jo, det är nog begränsad livserfarenhet, för en vuxen kan aldrig ha missat detta.


    Jag tvivlar på att hen ens försöker diskutera eftersom så fort den fastnat och måste svara så betyder personen fokus eller kör en deflektion alternativt låtsas bli sårad av ett argument eller märker ord som "elaka/dåliga".

    Tror målet är att bara spåra ut tråden, få folk att slänga ur sig förolämpningar för att sedan rapportera eller bara få personer att slösa tid.

    Du kom in lite senare i tråden efter personen bytt nick.
  • EnAnonumius
    washo skrev 2019-10-05 20:27:33 följande:
    har döds fall förekommit? var är källan? 
    Du vägra att läsa(som vanligt)...

    Jag förmedlar vad som står på sjuksköterskeföreningens hemsida, och det skriver jag tydligt med.

    Om du väljer medvetet att vägra skilja på budskap från budbäraren så är det enbart DINA problem, inte mina, inse detta.
    Men vill du ha en källa, på dödsfallen så kan du ju alltid maila sjuksköterskeförenings och fråga dem.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • banan123
    washo skrev 2019-10-05 13:01:03 följande:

    din son var sjuk! därför fick han smärta. därför fick han av medicinska skäl operera för han var sjuk. trång förhud? trång kisskanal mm

    friska barn som omskär sig får ingen uttalat smärta


    Jag förstår inte dig? Han fick smärta EFTER operationen.
  • klyban
    Liberté skrev 2019-10-05 18:57:19 följande:
    Jag tvivlar på att hen ens försöker diskutera eftersom så fort den fastnat och måste svara så betyder personen fokus eller kör en deflektion alternativt låtsas bli sårad av ett argument eller märker ord som "elaka/dåliga".

    Tror målet är att bara spåra ut tråden, få folk att slänga ur sig förolämpningar för att sedan rapportera eller bara få personer att slösa tid.

    Du kom in lite senare i tråden efter personen bytt nick.

    Ahh, men de diskvalificerar sig själva, och bara bevisar de inte ahr nått och säga.


     


    washo skrev 2019-10-05 20:27:33 följande:
    har döds fall förekommit? var är källan? 

    www.nytimes.com/2012/03/08/nyregion/infants-death-renews-debate-over-a-circumcision-ritual.html&gwh=5E0675F55E350454AEE6676B1195F3DD&gwt=pay&assetType=REGIWALL


     


    Bar en i högen, dör över hundra per år.
    Allt för en "skinnbit" som lika gärna kan sitta klar, då ingen funktion uppnås med att ta bort förhud.

    Så frågan vi måste ställa oss, varför vill död utsätta bäbisar för en procedur som saknar betydelse och som dödar över 100st årligen i USA och stör för ca ¨1% av alla neonatala dödsfall.

    Så jag ställer en oärlig fråga, varför vill du bäbisar ska dö?
    För det är exakt vad du säger, med detta och den forcering du gör.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Furienna
    klyban skrev 2019-10-06 13:41:52 följande:

    Såna här ser man ofta.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nOp6A/koksbordskirurger-utfor-illegal-omskarelse-pa-pojkar

    Men gud garanterar det blir bra, tydlgien.

    Men då ställer sig man frågan "Vad har man för gud som ger missbildningar som måste tas bort?".

    Verkar som man glömt nått.


    Tydligen menade Gud att israeliterna skulle omskära sina söner för att visa att de är speciella.
  • Furienna
    Kramklubba skrev 2019-10-06 14:23:00 följande:

    Skulle absolut förbjudas. Omedelbart.

    18års-gräns på alla kroppsliga ingrepp förutom hål i öronen.


    Varför inte hål i öronen också?
  • Sofiesolstråle

    Hittade nyss en artikel på tal om detta..

    www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/olagliga-omskarelser-utfors-i-sverige

    "Män utan vare sig läkarlegitimation eller tillstånd blir kontaktade av föräldrar som vill få sina söner omskurna. De olagliga ingreppen sker hemma och är oftast flera tusen kronor billigare än att göra en laglig icke-medicinskt motiverad omskärelse.

    Pojkar, som bara är några månder gamla, blir olagligt omskurna hemma på köksborden i Sverige, rapporterar Svenska Dagbladet som granskat den illegala omskärelseverksamheten.

    Föräldrar till barnen kan få tag på ?köksbordskirurgerna?, som varken har tillstånd eller läkarlegitimation, via sociala medier där man också delar med sig av tips på hur ingreppet ska genomföras för att BVC inte ska ställa frågor.

    I dag erbjuder sex regioner i Sverige icke-medicinskt motiverade omskärelser av pojkar. De olagliga ingreppen är vanligen flera tusen kronor billigare.

    Tidningens reportrar kommer i kontakt med en man som berättar att han är hett eftertraktad för att genomföra ingreppen. Enligt tidningen har mannens verksamhet pågått i flera år.  Mannen förklarar att han använder en spray för smärtlindring i samband med ingreppet och att ?Gud garanterar att det blir bra?.

    Enligt svensk lagstiftning måste man vara legitimerad läkare för att utföra ingreppet på barn över två månader, rapporterar tidningen. För barn som är yngre krävs ett särskilt tillstånd av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

    En av männen tidningen kommer i kontakt med har inget sådant tillstånd och har dessutom fått sin ansökan avslagen av IVO.

    ? Jag garanterar ingenting. Jag jobbar och överlåter det åt Gud. Jag kan inte säga att det inte kan hända något. Om du är orolig rekommenderar jag dig att vända dig till någon med tillstånd, säger mannen.

    Läkaren Jakob Stenman, som Svenska Dagbladet pratat med, säger att blödningar är den vanligaste komplikationen efter en omskärelse.

    ? Vi har sett svåra infektioner där det blivit väldigt stora huddefekter som vi fått operera efteråt. Vi har även sett amputationer av penisskaftet."

  • Tintin i Amerika
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 14:34:53 följande:

    Hittade nyss en artikel på tal om detta..

    www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/olagliga-omskarelser-utfors-i-sverige

    "Män utan vare sig läkarlegitimation eller tillstånd blir kontaktade av föräldrar som vill få sina söner omskurna. De olagliga ingreppen sker hemma och är oftast flera tusen kronor billigare än att göra en laglig icke-medicinskt motiverad omskärelse.

    Pojkar, som bara är några månder gamla, blir olagligt omskurna hemma på köksborden i Sverige, rapporterar Svenska Dagbladet som granskat den illegala omskärelseverksamheten.

    Föräldrar till barnen kan få tag på ?köksbordskirurgerna?, som varken har tillstånd eller läkarlegitimation, via sociala medier där man också delar med sig av tips på hur ingreppet ska genomföras för att BVC inte ska ställa frågor.

    I dag erbjuder sex regioner i Sverige icke-medicinskt motiverade omskärelser av pojkar. De olagliga ingreppen är vanligen flera tusen kronor billigare.

    Tidningens reportrar kommer i kontakt med en man som berättar att han är hett eftertraktad för att genomföra ingreppen. Enligt tidningen har mannens verksamhet pågått i flera år.  Mannen förklarar att han använder en spray för smärtlindring i samband med ingreppet och att ?Gud garanterar att det blir bra?.

    Enligt svensk lagstiftning måste man vara legitimerad läkare för att utföra ingreppet på barn över två månader, rapporterar tidningen. För barn som är yngre krävs ett särskilt tillstånd av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

    En av männen tidningen kommer i kontakt med har inget sådant tillstånd och har dessutom fått sin ansökan avslagen av IVO.

    ? Jag garanterar ingenting. Jag jobbar och överlåter det åt Gud. Jag kan inte säga att det inte kan hända något. Om du är orolig rekommenderar jag dig att vända dig till någon med tillstånd, säger mannen.

    Läkaren Jakob Stenman, som Svenska Dagbladet pratat med, säger att blödningar är den vanligaste komplikationen efter en omskärelse.

    ? Vi har sett svåra infektioner där det blivit väldigt stora huddefekter som vi fått operera efteråt. Vi har även sett amputationer av penisskaftet."


    Det är udda och fejknews
  • Tintin i Amerika
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 15:37:28 följande:

    Ja, för SVT nyheter är ju facenews (eller inte)


    Ja så kan det vara ibland

    Alla kan luras ibland

    De dåliga luras ofta
  • klyban
    Furienna skrev 2019-10-06 14:15:29 följande:
    Tydligen menade Gud att israeliterna skulle omskära sina söner för att visa att de är speciella.

    Ja, man blir speciell om någon börjar skära.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-06 15:25:05 följande:
    Det är udda och fejknews

    Finns tusen och åter tusen såna här fake news :D
    Och världen över.


    www.expressen.se/nyheter/fem-manaders-bebis-dod-efter-omskarelse/
    www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/a/EoKvz3/pojkar-dog-efter-omskarelse  (32 döda 150 skadade)


    www.metro.se/nyheter/utforde-blodig-omskarelse-saknade-lakarlegitimation-B8POGwhrgqV

    Jag kan hålla på dagar och inte ens vara nära slutet på denna fake news.
    Dock när någon säger fake news som du, så vet man inget stämmer efter, eller extremt lite.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-07 16:49:18 följande:
    Nej... jag menar att du skriver meningslösa trådar från ditt nick. Till exempel tråden "USA".

    Även hur h*n helt missar sak här.
    Tintin vill inte främja diskussion, utan bara störa den.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-07 16:49:18 följande:
    Nej... jag menar att du skriver meningslösa trådar från ditt nick. Till exempel tråden "USA".
    Och syfte okänt.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-07 17:02:00 följande:
    Precis. Och Tintin missförstår med flit.
    Det är för högeragendan inte tål insyn.(och nu pratar vi om trumpnisse högeragenda, så ingen tror vi pratar om vanliga moderater)
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?