• Mon 30 Sep 2019 11:47
    1492 visningar
    35 svar
    35
    1492

    förberedelse säkerhetskontroll flyg

    Bara en liten undran till er som rest nån gång med flyg de senare åren. Hur kommer det sig att folk inte känner till vätskeregeln? Den har funnits i många år.
    Förstår äldre som reser sällan och de som reser första gången på 20 år men alla andra. Hur svårt är det att välja uppmaningarna eller rättare sagt varför är det svårt.
    Och när det är långa köer, varför börja packa vätskepåsen först när man kommer fram till bandet? Bara undrar som sagt. Flyger själv väldigt sällan, inte ens varje år men men...

    vet inte om jag lagt inlägget i rätt rubrikstart/kategori men moderator får väl ev flytta på det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-30 11:48
    att följa uppmaningarna skulle det stå, inte välja

  • Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg
  • Anonym (Flygp­latsko­ntroll­ant)
    Mon 30 Sep 2019 12:02
    #1

    Oj, denna tråd skall jag följa.

    När jag jobbade i säkerhetskontrollen undrade jag ofta detta. Och många andra saker.

    Kanske får jag ett svar äntligen.

  • Mon 30 Sep 2019 12:10
    #2

    De flesta känner till regeln men tänker att det inte gäller x och y i just deras väska alternativt struntar i det hela och chansar. Eller inte tänker alls..

    Precis som varför alla i en kö inte förbereder sig för att betala i kassan eller ta upp busskortet. Plötsligt har man efter en kvart i kön ingen koll på vart plånboken är eller om man ens har ett busskort....

    Same same i säkerhetskontrollen...

  • Mon 30 Sep 2019 12:39
    #3

    En anledning är att regelverket inte är 100% konsekvent mellan flygplatser och över tiden.

    Det som är acceptabelt på ett ställe kan bli tvärstopp på ett annat.

  • Anonym (.)
    Mon 30 Sep 2019 15:52
    #4

    Jag har flugit många gånger och brukar alltid packa vätskor "duktigt". Likväl var det jag som stod och fick slänga tandkrämstuben på 120 ml. Jag tog bara den som fanns hemma och hade inte en tanke på att det var en för stor förpackning "vätska".

  • Mon 30 Sep 2019 16:20
    #5

    Det är bara att gå in på Swedavias hemsida och läsa. Där står det klart och tydligt om vad som gäller. Är man osäker kan man ju gardera sig genom att köpa det man behöver på plats.

  • Mon 30 Sep 2019 17:51
    #6

    Med väska, kanske dator, barn som har egen väska och elektronik, skor som ska av och biljetter o pass i händerna medan man ska grabba tag i två eller fler av de där lådorna att lägga saker i på bandet,  finns det liksom inte mycket annat att gora än att vänta med att packa upp saker tills man kommer till bandet. Man har bara 2 händer.

  • Mon 30 Sep 2019 18:03
    #7

    Sist vi flög letade vi överallt efter påsar, de fanns placerade på ett bord precis innan rullbandet. Det hkälper ju inte direkt folk att vara bättre förberedda. Förr fanns det påsar vid i princip varenda entre.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mascar­aklump­ar
    Mon 30 Sep 2019 18:47
    #8

    Jag reser ofta och upplever att det är vanligt att folk i kön står och klagar högljutt på att andra inte förbereder sig, för att sedan själva komma fram och inse att de själva måste ta fram datorn, ta av sig skärpet, ta fram vätskan osv. Både klagandet och bristen på fömågan att förutse händelser som borde vara självklara beror på stress, tror jag. Folk är helt koncentrerade på nuet och kan inte ta in att det de ser där framme snart kommer att hända dem själva.

  • Anonym (H)
    Mon 30 Sep 2019 18:52
    #9

    Jag reser sällan. Men när jag gör det så googlar jag hänvisningar och regler på flygbolagets hemsida. Har aldrig någonsin haft problem med min packning förut, så förstår inte varför fler inte gör en enkel googling. .

  • Tue 1 Oct 2019 06:26
    #10
    Kjell2 skrev 2019-09-30 12:39:56 följande:

    En anledning är att regelverket inte är 100% konsekvent mellan flygplatser och över tiden.

    Det som är acceptabelt på ett ställe kan bli tvärstopp på ett annat.


    Lite sanning ligger det väl i det, men om jag kommer ihåg rätt så ska väl Europas flygplatser ha samma regler, sen är det kanske andra regler i Usa och Asien,
Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg