• Anonym (Går det?)

    Dricka för att slippa ångest?

    Jag dricker för att slippa vara konstant nervös och slippa ångest. Går det i längden?

  • Svar på tråden Dricka för att slippa ångest?
  • Mackan1978
    Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 16:30:10 följande:

    Ja


    Snälla ta tag i ditt liv istället, du har möjlighet att få ett bättre liv.
  • Anonym (Går det?)
    Mackan1978 skrev 2019-10-01 17:11:07 följande:

    Snälla ta tag i ditt liv istället, du har möjlighet att få ett bättre liv.


    Ne jag har ingen möjlighet till det, lider av fobisk personlighetsstörning som inte går att bota.
  • neverpreggo
    neverpreggo skrev 2019-10-01 13:21:43 följande:

    Varför inte antidepp eller lugnande istället? ta itu med ångesten?


  • klyban
    Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 17:13:41 följande:
    Ne jag har ingen möjlighet till det, lider av fobisk personlighetsstörning som inte går att bota.
    Alkohol och benzo ökar ångesten, ett MYCKET dåligt val att dricka alkohol för detta.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (A)
    Mackan1978 skrev 2019-10-01 17:11:07 följande:
    Snälla ta tag i ditt liv istället, du har möjlighet att få ett bättre liv.
    +1
  • Fjäril kär
    Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 17:13:41 följande:

    Ne jag har ingen möjlighet till det, lider av fobisk personlighetsstörning som inte går att bota.


    Du kan fortfarande få ett bra liv. Men det hänger på dig själv. Du måste vilja.
  • Mackan1978
    Anonym (Går det?) skrev 2019-10-01 17:13:41 följande:

    Ne jag har ingen möjlighet till det, lider av fobisk personlighetsstörning som inte går att bota.


    Man kan försöka göra det till det bästa utifrån förutsättningarna.

    Jag är övertygad om att du kan få ett bra liv om du arbetar för det. Men att arbeta på att förstöra sitt liv totalt är största formen av självdestruktivitet.
  • Dr Nail

    Man ska aldrig dricka på grund av att man inte mår bra, det är det dummaste man kan göra. Man ska dricka för att man är glad och vill bli ännu gladare. Alkohol intensifierar känslorna som redan finns.

  • Anonym (A)
    Mackan1978 skrev 2019-10-01 14:38:18 följande:
    Du måste sluta med det omgående, du blir alkoholist annars
    Håller med
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2019-10-01 12:35:09 följande:
    Hur kan du sköta vardagen med den konsumtionen?
    Varför skulle man inte kunna sköta vardagen med den konsumtionen?
    Ja, du ska kanske inte köra bil, men annars inget hinder. 
  • Anonym (hm)
    Mackan1978 skrev 2019-10-01 14:38:18 följande:

    Du måste sluta med det omgående, du blir alkoholist annars


    Det stämmer inte. 
    Många kan dricka kopiöst i många år utan att bli alkoholister.

    Du ska vara uppe på en rätt så mycket högre konsumtion än en liter vin om dagen, för att du tex ska få abstinens. 

    Alkoholen är ute ur kroppen på ett par dagar. Alkoholismen sitter i psyket, inte i kroppen. 

    Men hälsosamt är det inte och även om alkoholen hjälper i början, kan den förstärka ångest och depression. 
  • klyban
    Anonym (hm) skrev 2019-10-02 19:43:10 följande:
    Det stämmer inte. 
    Många kan dricka kopiöst i många år utan att bli alkoholister.

    Du ska vara uppe på en rätt så mycket högre konsumtion än en liter vin om dagen, för att du tex ska få abstinens. 

    Alkoholen är ute ur kroppen på ett par dagar. Alkoholismen sitter i psyket, inte i kroppen. 

    Men hälsosamt är det inte och även om alkoholen hjälper i början, kan den förstärka ångest och depression. 

    Dock är alkohol fysiskt beroendeframkallande(kemisktberoende).
    Jag tror inte det är många som slutar med alkohol kommer säga det var enkelt, och som hade problem med alkohol.
    Här med ångest är riskerna mångfalt större.
    Men normalt är det svårare att bli beroende och missbrukare för oss "normala".


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (hm)
    klyban skrev 2019-10-02 19:48:17 följande:

    Dock är alkohol fysiskt beroendeframkallande(kemisktberoende).
    Jag tror inte det är många som slutar med alkohol kommer säga det var enkelt, och som hade problem med alkohol.
    Här med ångest är riskerna mångfalt större.
    Men normalt är det svårare att bli beroende och missbrukare för oss "normala".


    Blanda inte ihop alkohol med andra droger. Det kemiska beroendet av alkohol är inte så stort som vissa behandlingsorganisationer vill göra det till.

    Därmed inte sagt att det är enkelt att sluta. När alkoholintaget slutar, poppar de underliggande problemen upp som ett korkflöte och vill ha uppmärksamhet.
  • klyban
    Anonym (hm) skrev 2019-10-02 19:56:14 följande:
    Blanda inte ihop alkohol med andra droger. Det kemiska beroendet av alkohol är inte så stort som vissa behandlingsorganisationer vill göra det till.

    Därmed inte sagt att det är enkelt att sluta. När alkoholintaget slutar, poppar de underliggande problemen upp som ett korkflöte och vill ha uppmärksamhet.
    Vi ser på alkoholismen att det är ett stort problem för många.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Dricka för att slippa ångest?