• Missempi

Veckoindikator stämmer inte

Hej!

Jag har svaga positiva tester på sticka fortfarande. Är på äl+16, alltså bim+2.

För 5dagar sen tog jag clearblue veckoindikator å det stog 1-2v gravid. Nu tog jag test igen och det står fortfarande 1-2v, den borde vara 2-3v nu? Jag har ju gått över två veckor? Hur har ni fått på era test? Är det missfall på gång? Har det visat fel för er men gått bra ändå? Eller har det gått dåligt? Snälla!, behöver lite svar!!

Tack!

• Svar på tråden Veckoindikator stämmer inte
  • IceKitten
    IceKitten skrev 2019-10-03 09:14:01 följande:

Nej. Den räknar inte som du tror. Kolla den (förhoppningsvis) bifogade bilden.

Missempi skrev 2019-10-03 08:54:12 följande:

Okej, jag tänker att 1-2v är från äl. Så 1-14dagar.

2-3v =14-21dagar. Och nu är jag på dag 16. Den räknar inte från när mensen skulle kommit utan den räknar från när befruktning sker, alltså äl.

Tack snälla för svar!

Sorry, Jag tänkte fel. Oavsett så tror jag inte du behöver oroa dig. Det är individuellt hur ens hCG stiger.
  • syntharen

Jag skriver ofta i sånna här trådar att dessa test borde förbjudas. Dom orsaker mer oro än nytta. Dom visar inte alls på ett säkert sätt hur långt gången man är och är man typ över v 6-7 så visar don ju bara att man är över 3 veckor efter ÄL. Har man lite utspätt urin visar dom plötsligt mindre veckor än vad dom borde osv. Jag blev själv jätteorolig med andra barnet (efter 4 missfall i rad) när testet visade 1-2 veckor och jag var över 2 veckor efter ÄL. Sedan dess slutade jag använda digitalt med veckoindikator. Med tredje barnet tog jag bara med en sticka och dagen efter unnade jag mig ett sk riktigt från apoteket Sedan slutade jag testa.

• Jsv17

När jag var gravid med min son startade jag en liknande tråd då veckoindikatorn inte steg, jag hade dessutom småblödningar och var ÖVERTYGAD att jag var på väg att få ett missfall, jag var i v.6 (typ 5+3/4) när jag fick 1-2, jag trodde tom jag var i v.7 (blev flyttad en vecka på ul sen) men han fyller 2 i December och det gick hur bra som helst, nu när vi försöker med syskon så steg indikatorn jätttefint och det visade sig i v.9 vara ett MA. Man kan inte utläsa om gravidteten ska gå vägen eller inte med indikatorn, den påvisar gravidhormon och använder sig av generella hcg-nivåer och fungerar alltså inte alltid, enda sättet att korrekt mäta om hcg ökar som det ska är att mäta via blodet, sen ska jag säga att MÅNGA får 1-2v på bim+1-2, och sen slår den över

Pojke 9-12-17
  • Missempi

Tack alla ni som skrivit till mig!, det betyder jätte mycket!

Det lugnar verkligen!,att jag inte är ensam. Sen får det bli som det blir nu. Inget mer test på ett tag här! Tack igen! :)

• Anonym (Anna)

Jag fick inget tydligt gravidtest på 2 graviditer förrän efter jag var närmare v 7, dvs ca 5 veckor efter äl. Ett av dem blev missfall i v15 men den andra graviditeten blev en fullt frisk ficka. HcG är väldigt individuellt och man kan har låga värden även om det är en lyckad graviditet. Själv tycker jag gravidtest med veckoindikator är totalt meningslösa och ger som tidigare sa mer oro än lugn. Denna graviditeten så var gravidtesten tydligare tidigare men det där kan skilja graviditet från graviditet också. 

• Missempi

Hej tjejer! Ville uppdatera lite. Är idag på äl+22, in i vecka 6 idag å testet visade precis 1-2veckor fortfarande. Trodde åtminstone den skulle visa 2-3 nu. Vad är det som är fel?? Fick ju redan 1-2v på äl+12. Vart är bäst att ringa om hcg blodprov?,gyn, gynakut, husläkare? Tar gärna emot tips om vad jag ska göra, blir stressad av detta tyvärr. Bifogar bild på stickorna jag tog idag också.

• Anonym (Anna)
    Missempi skrev 2019-10-08 05:09:43 följande:

Hej tjejer! Ville uppdatera lite. Är idag på äl+22, in i vecka 6 idag å testet visade precis 1-2veckor fortfarande. Trodde åtminstone den skulle visa 2-3 nu. Vad är det som är fel?? Fick ju redan 1-2v på äl+12. Vart är bäst att ringa om hcg blodprov?,gyn, gynakut, husläkare? Tar gärna emot tips om vad jag ska göra, blir stressad av detta tyvärr. Bifogar bild på stickorna jag tog idag också.

Det ser iaf ut som om det blir starkare vilket är positivt. Kan säga att som ditt nedersta ser ut såg mitt ut under slutet av v 6 med dottern. Var också orolig att det skulle gå åt helvete för det blev inte starkt så fort... Men ring MVC och be om tidigt VUL fast de kommer kanske inte se något förrän runt v 7. 

Här kan du se en lista för hur Hcg kan öka och hur individuellt det kan vara: https://niomanader.se/nar-ska-man-egentligen-testa/

• Missempi
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-08 15:10:55 följande:

Det ser iaf ut som om det blir starkare vilket är positivt. Kan säga att som ditt nedersta ser ut såg mitt ut under slutet av v 6 med dottern. Var också orolig att det skulle gå åt helvete för det blev inte starkt så fort... Men ring MVC och be om tidigt VUL fast de kommer kanske inte se något förrän runt v 7. 

Här kan du se en lista för hur Hcg kan öka och hur individuellt det kan vara: niomanader.se/nar-ska-man-egentligen-testa/

Hej! Tack snälla för svar!

Hittade även denna länk. forum.babyverden.no/threads/hcg-tabell-billigstrimler-og-cb-digital.1767667/

På den du skickade så står det hcg över 1000 mlU/ml på v6...och vecka 1-2 på veckoindikator mäter mellan 25-200mlU/ml. Så känns såklart inte helt ok.

Både testarna jag la upp är från idag fast olika märken.

Vad skönt att de gick bra för dig!
  • Anonym (Anna)
    Missempi skrev 2019-10-08 15:56:47 följande:
    Hej! Tack snälla för svar!

Hittade även denna länk. forum.babyverden.no/threads/hcg-tabell-billigstrimler-og-cb-digital.1767667/

På den du skickade så står det hcg över 1000 mlU/ml på v6...och vecka 1-2 på veckoindikator mäter mellan 25-200mlU/ml. Så känns såklart inte helt ok.

Både testarna jag la upp är från idag fast olika märken.

Vad skönt att de gick bra för dig!
    Resultaten på din länk såg mer verklighetstrogna ut då det finns de som inte ens får ett plus alls på sina stickor men går ändå igenom en fullgången graviditet. Ja det skiljer sig rejält mellan märken också. Men gör så här att håll dig till vanliga stickor utan veckoindikator och till samma märke, och vänta ca 5-7 dagar tills nästa test och se om det blir starkare för så länge det blir starkare så är det ju lovande. Samt som sagt boka in tid med MVC och bäst är att göra VUL är efter v 7 för då är det lättare att se hjärtat (för att slippa ytterligare stress bara för att de kanske inte ser det redan nu). NIPT och KUB görs först runt v 11-13.
  • Missempi
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-08 16:09:56 följande:

Resultaten på din länk såg mer verklighetstrogna ut då det finns de som inte ens får ett plus alls på sina stickor men går ändå igenom en fullgången graviditet. Ja det skiljer sig rejält mellan märken också. Men gör så här att håll dig till vanliga stickor utan veckoindikator och till samma märke, och vänta ca 5-7 dagar tills nästa test och se om det blir starkare för så länge det blir starkare så är det ju lovande. Samt som sagt boka in tid med MVC och bäst är att göra VUL är efter v 7 för då är det lättare att se hjärtat (för att slippa ytterligare stress bara för att de kanske inte ser det redan nu). NIPT och KUB görs först runt v 11-13.

Tack för svar! Yes, ångrar så mycket att jag tog veckoindikator...man tror ju att man ska bli glad men kan lika gärna visa så man blir ledsen å orolig.

Var på gyn akuten idag men eftersom jag inte blödde så gjorde de ingenting, fick pengarna tillbaka och meningen ? ta en alvedon?...har försökt ringa runt innan till olika gyn i Sthlm utan resultat, så jag ringde 1177 å de sa att jag skulle åka till akuten. Fattar inte att de ska vara såhär svårt att få någon sorts hjälp! Känner mig helt förbisedd.
Svar på tråden Veckoindikator stämmer inte