• Pilgrim

    Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?

    Varför kör 90-95 procent av alla bilister 10-15 km/h för fort? Vad är problemet? Varför bryr sig ingen om att följa reglerna? Är det något som är unikt för Sverige?

    Jag har i diskussioner med andra erfarit att de flesta medger att de kör för fort. Däremot brukar många skryta med att de minsann håller hastigheten när det är 30. För när det är 30 finns det goda skäl för det. Det kan ju vara vid en skola osv. Det är ju bara strunt. Det är aldrig nån som kör 30. Minst 40 kör folk när det är 30.

    Varför?

  • Svar på tråden Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?
  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Tow2Mater skrev 2019-10-19 00:47:08 följande:

    Varför kör du inte 10-20 km under hastighetsbegränsningarna? Det borde väl göra ännu mindre skada?


    Det gör jag när jag upplever att det finns särskilt behov: i mörker och regn, gryning o skymning där det finns mkt vilt, genom byar, vid dåligt väglag, dimma mm.

    Annars gör jag inte det, även om jag själv gärna skulle ha lägre hastigheter på så gott som samtliga vägar. Det som händer om man kör lite långsammare än den tillåtna hastigheten är nämligen att folk då gör helt galna omkörningar, vilket blir ännu farligare.
  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-10-19 16:10:23 följande:

    Vad gör mest skada tror du, en bil som kör in i dem i en hastighet av 80 km/h eller en som kör i 110 km/h men undviker att köra in i dem?


    I den ponerade olyckan finns inte den möjligheten - hela vägbanan är blockerad.

    Du gör verkligen allt du kan för att slippa svara på min fråga. Var den jobbig?
  • Tow2Mater
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-10-20 19:33:21 följande:
    Det gör jag när jag upplever att det finns särskilt behov: i mörker och regn, gryning o skymning där det finns mkt vilt, genom byar, vid dåligt väglag, dimma mm.

    Annars gör jag inte det, även om jag själv gärna skulle ha lägre hastigheter på så gott som samtliga vägar. Det som händer om man kör lite långsammare än den tillåtna hastigheten är nämligen att folk då gör helt galna omkörningar, vilket blir ännu farligare.
    Eftersom du inte kan vet när nagot kan ske, ska du  ALLTID ligga under för att det ger mindre skada, du styr ju inte över vad som kan hända utanfor din kontroll.

    Ingen skillnad mot att ligga exakt istället för 5-10 över.
  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Tow2Mater skrev 2019-10-20 19:38:53 följande:

    Eftersom du inte kan vet när nagot kan ske, ska du  ALLTID ligga under för att det ger mindre skada, du styr ju inte över vad som kan hända utanfor din kontroll.

    Ingen skillnad mot att ligga exakt istället för 5-10 över.


    Som sagt önskar jag att hastighetsbegränsningarna var lägre satta, tex 30 i tätbebyggt område, men det funkar inte att bara jag kör långsammare. Det är bara att läsa i trådar här på FL för att se hur mkt ilska det skapar när folk kör ?för sakta?. Och med tanke på hur galet många kör om när jag följer hastighetsbegränsningarna vågar jag inte köra saktare, trots den uppenbara säkerhetsfördelen det i övrigt hade varit.
  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Tow2Mater skrev 2019-10-20 19:38:53 följande:

    Eftersom du inte kan vet när nagot kan ske, ska du  ALLTID ligga under för att det ger mindre skada, du styr ju inte över vad som kan hända utanfor din kontroll.

    Ingen skillnad mot att ligga exakt istället för 5-10 över.


    TS skriver om 10-15 km/h för fort fö.
  • Tow2Mater
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-10-20 19:51:22 följande:
    TS skriver om 10-15 km/h för fort fö.
    whatever, du stirrar dig ju blind på siffror. Ta bussen och kor inte alls- det ger allra minst skada!
  • auster

    Vi har fått en lite annorlunda trafikkultur i Sverige de senaste åren. Särskilt tydligt med yngre män i 4-5 år gamla tyska premiumbilar som har väldigt bråttom och har svårt att skilja allmän väg från cykelbanor. Inte "etniska svenskar mitt i livet" direkt, som Reinfeldt sa.

  • Anonym (Konsekvenstänk)
    Tow2Mater skrev 2019-10-20 19:59:56 följande:

    whatever, du stirrar dig ju blind på siffror. Ta bussen och kor inte alls- det ger allra minst skada!


    Exakt! Det är precis så jag försöker göra. Fast jag cyklar mest, tar sällan bussen. Vi har bil men använder den så lite som möjligt. Vi har tex bosatt oss centralt för att slippa daglig bilkörning.

    Bil är ett osäkert sätt att ta sig fram och jag gillar det inte.
  • Anonym (Säkerhet, inte hastighet)
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-10-20 19:36:05 följande:
    I den ponerade olyckan finns inte den möjligheten - hela vägbanan är blockerad.

    Du gör verkligen allt du kan för att slippa svara på min fråga. Var den jobbig?
    Nej, inte det minsta jobbig.
    Men sanningen är ju att ditt påhittade scenario inte uppstår i verkligheten.
    För att glädja dig så ska jag ändå besvara din fråga:

    A.) Den som pillar med mobilen, är oskicklig och kör en bil med bristande säkerhet, och kör i 80 km/h, kommer med allra största sannolikhet att köra in i bilarna.
    B.) Den som är uppmärksam och har framförhållning, är skicklig och kör en bil med utomordentlig säkerhet, och kör i 110 km/h, kommer med sannolikhet gränsande till visshet att undvika köra in i bilarna.

    Om inte annat hjälper så är det högst sannolikt att B hellre väljer att väja ned i diket än att köra in i bilarna. En åtgärd som är helt osannolik för en sådan förare som A.

    Du glömmer hela tiden att det är en människa som kör bilen. Det är den människan som till 99% avgör om det ska bli en olycka eller inte.

    Du kör sakta och du inbillar dig att det är detsamma som att alltid köra säkert.
    Men om du kör mot körriktningen på motorvägen så kör du inte säkert, detta alldeles oavsett hur sakta du själv kör.

    Om du inbillar dig att hastigheten skulle vara viktigare än säkerheten har du inte förstått ens det mest grundläggande!
  • Mentat
    Anonym (Konsekvenstänk) skrev 2019-10-20 21:20:58 följande:
    Exakt! Det är precis så jag försöker göra. Fast jag cyklar mest, tar sällan bussen. Vi har bil men använder den så lite som möjligt. Vi har tex bosatt oss centralt för att slippa daglig bilkörning.

    Bil är ett osäkert sätt att ta sig fram och jag gillar det inte.
    Den som inte gillar att köra bil är, normalt sett, också en osäker förare. Jag har träffat flera sådana och de kör verklligen illa. I deras fall är det då logiskt att de kör långsammare eftersom de inte kan hantera bilen annars så det visar ju självinsikt så långt.

    Tycker man inte om att köra och undviker det när man kan blir effekten att man övar mindre på det vilket givetvis innebär att man är en sämre förare. Inget konstigt alls. Sedan finns det förstås _också_ usla förare som tror att man kan köra som i diverse dataspel, men det är en annan kategori.
Svar på tråden Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?