• wanttobelikeyou

Hindra krf att ta allt arv?

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

• Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Anonym (Kajsa)
    mammatill6 skrev 2019-10-11 19:45:33 följande:
    Hur menar du att skattebetalarna får betala?
    Var tror du pengarna till skuldsanering kommer ifrån? Det är inte gratis för samhället att hantera alla som har skulder. 
  • mammatill6
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-11 19:56:32 följande:

Var tror du pengarna till skuldsanering kommer ifrån? Det är inte gratis för samhället att hantera alla som har skulder. 

Det är ju intebsksttebetalarna som betalar det som inte betalas vid skuldsanering.
  • Anonym (Kajsa)
    mammatill6 skrev 2019-10-11 19:57:50 följande:
    Det är ju intebsksttebetalarna som betalar det som inte betalas vid skuldsanering.
    Så du tror att de som arbetar med t ex skuldsanering jobbar gratis? Att kronofogdens personal inte får någon lön?
  • mammatill6
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-11 20:17:09 följande:

Så du tror att de som arbetar med t ex skuldsanering jobbar gratis? Att kronofogdens personal inte får någon lön?

Absolut men det va ju inte så du formulerade.. om hon inte betalar skulderna får skattebetalarna stå för notan. Om du då syftar på löner får ju skattebetalarna betala dessa oavsett om hon betalar på skulden eller inte.

Ansöker hon om skuldsanering får ju personal lön oavsett om de kommer fram till att hon kambriska eller inte.
  • Utvandraren
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 18:42:42 följande:

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

Hmm... Kanske bestrida räkningarna? 

Kontakta en advokat skulle jag föreslå. Fast ifall pappan redan är död så kan det kanske vara för sent?
  • Anonym (Kajsa)
    mammatill6 skrev 2019-10-11 20:20:33 följande:
    Absolut men det va ju inte så du formulerade.. om hon inte betalar skulderna får skattebetalarna stå för notan. Om du då syftar på löner får ju skattebetalarna betala dessa oavsett om hon betalar på skulden eller inte.

Ansöker hon om skuldsanering får ju personal lön oavsett om de kommer fram till att hon kambriska eller inte.
    Att massor med folk jobbar med skuldsanering beror på att folk inte betalar sina fakturor i tid. Hade alla betalat sina skulder när de ska, så hade vi sparat en massa tjänster som kunde jobba med något viktigare.
  • Utvandraren
    mammatill6 skrev 2019-10-11 20:20:33 följande:

Nej så är det inte. Staten betalar inte skrupellösa inkasso bolag. Företaget som hade fordran från början har dragit av skulden som förlust och därav inte skattat för den.

Oavsett om TS mamma betalar det som ligger hos fogden eller inte så återgår  inte de pengarna till statskassan. Inkassobolag har egentligen inget existensberättigande i dagens samhälle, de är inget annat än blodsugande skrupulösa individer som tar ut ocker för en skuld som inte ens var till dem.

Alla inkassobolag borde avskaffas och förbjudas. Det räcker med kronofogden, de har åtminstone moral och en känsla för rätt och fel.

• mammatill6
    Utvandraren skrev 2019-10-11 22:02:09 följande:

Nej så är det inte. Staten betalar inte skrupellösa inkasso bolag. Företaget som hade fordran från början har dragit av skulden som förlust och därav inte skattat för den.

Oavsett om TS mamma betalar det som ligger hos fogden eller inte så återgår  inte de pengarna till statskassan. Inkassobolag har egentligen inget existensberättigande i dagens samhälle, de är inget annat än blodsugande skrupulösa individer som tar ut ocker för en skuld som inte ens var till dem.

Alla inkassobolag borde avskaffas och förbjudas. Det räcker med kronofogden, de har åtminstone moral och en känsla för rätt och fel.

Precis vad jag skrev. Jag skrev ju vad Kajsa skrivit och sen svarade på det.
  • Utvandraren
    mammatill6 skrev 2019-10-11 22:44:42 följande:
    Precis vad jag skrev. Jag skrev ju vad Kajsa skrivit och sen svarade på det.
    Oj sorry. Borde gå och lägga mig
  • Anonym (Men ja!)

Be din mamma bestrida fakturor från krf , hon kan skriva vad hon vill , allt från att hon har betalt till att hon bestrider., kronofogden tar inga tvister, utan ärendet skickas vidare till tingsrätt, är beloppet under ett halvtbasbelopp har inte fodringsägaren rätt till juridiska kostnader,.. beloppet gäller per fodringsägare, inte alla i ett.

När tingsrätten skickar ut svars blanketter behöver hon inte svara på dom, just nu har krf och tingsrätt ca 80 arbetsdagar för varje ärende , vilket motsvarar drygt 3 månader och mycket mer. det här har tingsrätten ansökt om hos regeringen men får inte stöd att korta ner tiderna.

Hon kan med andra ord hålla borta skulden ännu ett till två år på att inte svara, delgivningsmännen har helt enkelt fult upp nu. så tiden har ni på eran sida.

Fråga gärna mig om detaljer så guidar jag vägen..

jag är själv drivande i ett kronofogdsärende, det började 2018 06 och är inte ens nära tills vi har tingsrätt, pratat med både kfr dom har inte tid och tar inte tvister, tingsrätten lovade domare vi har kortare tider, men var ett tomt prat, nu säger dom att vi är glada om du får ditt ärende upp i år.

Så kort och gott svara inte på utskick, dom måste delges personligt, där efter får man 10 dagar på sig att lösa skulden, efter att man blivit delgiven, av delgivningsman, inte breven dom skickar ut, dom gäller inte som delgivning om man inte svarar på dom.

som sagt minst 3 månader på delgivnings man från krf, plus tio dagar när man väl blir delgiven. bestrid ärendet går till tingsrätt, då har man samma tid igen minst 3 månader men oftast längre innan delgivningsman, samt 10 dagar efter delgivning, där efter väntan på förhandling , 5-7 månader, från förhandling till tingsrätt och domslut för mig ännu okänt datum, men jag ligger på 1,5 år som sökande/kärande och har ännu inte någon tid innan tingsrätt, kund har ingen betalningsanmärkning ännu,  enkel anledning har har inte blivit dömd ännu.

Så använd systemet, då får ni tiden gratis! svara inte på något utan personlig delgivning, tiderna är enorma just nu. man får ingen extra bestraffning för att man inte svarar, alla har rätt till delgivning förklara domaren för mig. vänta till delgivningsman kommer, han är en trevlig filur som bara ger dig ett brev,då först startar dom 10 dagarna,

Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?