• wanttobelikeyou

Hindra krf att ta allt arv?

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

• Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Anonym (Men ja!)

Ger ett snabbt svar hur kronofogden fungerar till tingsrätten, så ni vinner tid.

Be mamma överklaga skulden, krf tar inga tvister,,, fordingsägare måste ansöka om stämning via tingsrätt, är beloppet under ett basbelopp (22500kr)Per updrags givare) har dom inte rätt till mer än tingsrätt kostnaden, tingsrätten skickar ut brev om delgivning ang stämning, svara inte på den.
    Här finns gott om tid att vinna, dom kommer fortsätta skicka ut i månader, som sagt svara inte, och det bästa, inget händer mer än räntan på beloppet. inga extra kostnader tillkommer.

När väl delgivnings man får tag på en,(personligt besök) då har man 10 dagar på sig att svara, därefter inväntar man en förhandling, kön till den x- antal månader, gå på förhandlingen, samma bestrid, nu har man en svarstid, fodringsägaren ska ge sitt yrkande igen, 2-3 veckor, du ska svara, ytligare flera veckor, månader innan du blir delgiven igen, hur sjukt som helst. men men så är vårt system. väl delgiven så är väntan på ditt svar, därefter ska man köa till själva tingsrättsdomen.månader i kö.....

När du väl får dom, så går den tillbaka till krf, ännu fler månader,då först startar indrivning, antingen via löne utmätning eller egendom,,, din mor lever säkert på minimum redan så inget händer, dom kan inte skicka ut henne på gatan.

Där har du tiden för era pengar, hon är fri å spendera dom hur hon vill fram tills krf är tillbaka, tid 1-2 år, så säkrar ni arvet. följ bara vårt svenska system så löser sig allt....

• Anonym (Anna)
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-11 19:37:32 följande:

Varför ska hon slippa betala sina skulder, tycker du? Det blir ju i så fall skattebetalarna som får stå för notan.

Ni barn kan väl ge henne lite guldkant, ni har ju ändå haft 30 år på er att lösa situationen.

Varför skulle skattebetalarna få stå för skulderna?? Det är fordringsägarna som står för eventuell förlust. Statens skulder skrivs automatiskt av efter 5 år och dessa skulder verkar ju vara äldre än så.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-12 03:46:14 följande:
    Varför skulle skattebetalarna få stå för skulderna?? Det är fordringsägarna som står för eventuell förlust. Statens skulder skrivs automatiskt av efter 5 år och dessa skulder verkar ju vara äldre än så.
    Självklart är det inte skattebetalarna som står för kostnaden , det är fordringsägarna som tappar pengar, dom man har skuld till,ex telia,hyran,elbolagen osv...dom tappar lite vinst. staten tappar ingenting. det är inte deras skulder . som tidigare skribent nämner. 
  • XLinaX

Äldre skulder kan vara preskriberade. Har det inte varit preskribtionsavbrott är konsumentfordringar preskriberade efter 3 år. Det är dock gäldenären (din mamma) som måste hävda detta.

• Utvandraren
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 19:38:36 följande:

Jag ska till henne imorgon och faktiskt kontakta alla inkassobolag och se vad jag kan göra. Dom borde ju kunna förhandla speciellt eftersom det är gamla skulder. Hon är inte så kvick i huvudet längre så vet inte vad hon själv sagt till dom tidigare när hon ringt.

Kom bara ihåg att kräva fakturaunderlag. Har de inte kvar fakturaunderlaget så ska du kräva att de avskriver skulden. När skulder bollas mellan olika inkassobolag så försvinner väldigt ofta fakturaunderlaget och då har de inte rätt till pengarna längre. Många av dem försöker däremot lura en att betala dem ändå men det ska ni inte.
  • viseversa

Vad jag inte förstår är varför skulle dom andra släktingarna avstå sitt arv? Du säger ju att dom är häxor så varför skulle dom avsäga sig arvet för någon annans skull? Kommer ju inte hända.

• wanttobelikeyou
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-12 03:37:36 följande:

Ger ett snabbt svar hur kronofogden fungerar till tingsrätten, så ni vinner tid.

Be mamma överklaga skulden, krf tar inga tvister,,, fordingsägare måste ansöka om stämning via tingsrätt, är beloppet under ett basbelopp (22500kr)Per updrags givare) har dom inte rätt till mer än tingsrätt kostnaden, tingsrätten skickar ut brev om delgivning ang stämning, svara inte på den.

Här finns gott om tid att vinna, dom kommer fortsätta skicka ut i månader, som sagt svara inte, och det bästa, inget händer mer än räntan på beloppet. inga extra kostnader tillkommer.

När väl delgivnings man får tag på en,(personligt besök) då har man 10 dagar på sig att svara, därefter inväntar man en förhandling, kön till den x- antal månader, gå på förhandlingen, samma bestrid, nu har man en svarstid, fodringsägaren ska ge sitt yrkande igen, 2-3 veckor, du ska svara, ytligare flera veckor, månader innan du blir delgiven igen, hur sjukt som helst. men men så är vårt system. väl delgiven så är väntan på ditt svar, därefter ska man köa till själva tingsrättsdomen.månader i kö.....

När du väl får dom, så går den tillbaka till krf, ännu fler månader,då först startar indrivning, antingen via löne utmätning eller egendom,,, din mor lever säkert på minimum redan så inget händer, dom kan inte skicka ut henne på gatan.

Där har du tiden för era pengar, hon är fri å spendera dom hur hon vill fram tills krf är tillbaka, tid 1-2 år, så säkrar ni arvet. följ bara vårt svenska system så löser sig allt....

Mä tack en vettig kommentar!!

Om hon nu redan skickat in delgivninskvitto. Är de kört?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-12 03:46:14 följande:
    För det första så kostar all administration kring skuldsanering och utmätning massor av skattepengar. Sedan har folk även skatteskulder, alltså minska statens inkomster om folk inte betalar sina skatteskulder.
    Många som har skuldsanering eller bara massor av skulder är egenföretagare som struntat i att betala skatter och moms. 

Så visst kostar det oss skattebetalare att folk skiter i att göra rätt för sig. 
  • Anonym (Men ja!)
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-12 10:10:43 följande:
    Mä tack en vettig kommentar!!

Om hon nu redan skickat in delgivninskvitto. Är de kört?
    Nej hon kan bestrida med att fakturorna är redan betalda , kronofogden tar inga tvister. då får uppdragsgivaren bara alternativ att gå till tingsrätt. Delgivning är bara att hon fått ta del av information.

Om jag beskriver mitt ärende .

Jag jobba åt en kund, han är högt uppsatt på östersunds hem , han bor i hus och äger fastigheter själv, jobbet klart och jag ska fakturera, jag får bara halvabelopp inbetalt, han säger rakt ut, jag kan inte betala mer..

Jag skickar in till krf, dom bekräftar att han 17 ärenden nu hos dom, kund svarar inte på delgivningskvitto från krf, många på tryckningar senare får jag numret till delgivningsman, han berättar att han har hela jämtland, och kommer inte hinna med, jag ger han ett mobil nummer kund har på sitt jobb, efter nästan 4 månader så har delgivningsmanen fått kontakt,,, ja hur svårt ska det vara, östersundshems kontor ligger centralt , då får han 10 dagar på sig å bemöta,,, tar längre tid en så, när han bemött krf och min fodran så svarar han att den är betald i sin helhet,,, jag frågar krf, varför behöver han inte bevisa att beloppet är inbetalt,,,,,??

Får svar vi tar inga tvister!!

Vi skickar vidare ärendet till tingsrätt, nu samma, kund svarar inte på delgivnings utskicken, jag får prata med en domare efter 1 månad, han lovar att dom har bättre delgivningsman är krf,,, det visa sig inte stämma, tar nästan 4 månader även för dom, även där får han 10 dagar å bemöta, självklart bestrider han...

Nu väntan på förhandling, tar 3 månader, vi har ett möte hos tingsrätten, dom vill vi ska mötas i mitten, eller tingsrätten vill att jag ska skippa 20000kr och han betala mig 20000:- av en total skuld på 40 tusen,,,, dom förklara kö tiden. vilka stora kostnader dom har,osv..

Nej jag vill ha mitt hela belopp,,,, blir ny skrivning på kravet jag har till kund, jag får 10 dagar på att göra klar den och skicka in...  jag ringer efter 2 månader till tingsrätt frågar hur det går? ja kund har inte svarat ännu fast han hade med sig advokat... där är vi nu, jag ringer tingsrätt frågar varför det tar sån tid?  får tillsvar vi skickar ut en ny förfrågan? det har gått snart 3 månader och han svarar inte, inte hans advokat heller... där är jag nu, ska ringa tingsrätten igen på måndag, fråga vad som händer??? varför går inte ärendet framåt ?

varför får jag ingen hjälp av systemet?  dom har förklarat dom långa kö tider å så. men det har gått 1,5 år hittills , tid för tingsrätt är inte ens fastställt.
  • Anonym (Men ja!)
    Anonym (Men ja!) skrev 2019-10-12 14:20:19 följande:
    Nej hon kan bestrida med att fakturorna är redan betalda , kronofogden tar inga tvister. då får uppdragsgivaren bara alternativ att gå till tingsrätt. Delgivning är bara att hon fått ta del av information.

Om jag beskriver mitt ärende .

Jag jobba åt en kund, han är högt uppsatt på östersunds hem , han bor i hus och äger fastigheter själv, jobbet klart och jag ska fakturera, jag får bara halvabelopp inbetalt, han säger rakt ut, jag kan inte betala mer..

Jag skickar in till krf, dom bekräftar att han 17 ärenden nu hos dom, kund svarar inte på 

varför får jag ingen hjälp av systemet?  dom har förklarat dom långa kö tider å så. men det har gått 1,5 år hittills , tid för tingsrätt är inte ens fastställt.
    Ja just, jag frågar om dom 16 andra ärenden han har, samma där han har inte skickat in delgivningen och bestritt dom, på grund av det så har han inte ens en betalningsanmärkning ... fast han har 17 ärenden hos dom..

Det han hade gjort med dom 16 andra ärendena innan tingsrätt  var att hade betalt dom,,,,, så här är det lustiga, han har hållt borta alla, betala när han väl hamna i tingsrätt, tingsrätten bara stryker allt , efter som att det inte är skulder något mer, ingen anmärkning... bara mina 40 han fortstätter bestrida, plus ränta.

Förmodligen kommer han betala in det just innan, då läggs ärendet ner och han har haft ett lån utan säkerhet till mig i nästan 2 år. samt klara sig utan betalningsanmärkning...

Jag förstår han har lärt sig hur systemet fungerar via sitt jobb på Östersundshem, dom har till 100% haft många sådana här fall själva.
Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?