• wanttobelikeyou

Hindra krf att ta allt arv?

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

• Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Kjell2
    LoveRain skrev 2019-10-11 09:42:39 följande:
    Numera måste inte alla skulder gått till KF för att skuldsanering ska kunna beviljas.

Eftersom hon har lägsta pension så antar jag att hon lever på existensminimum eller nära redan? Då är det ju ingen mening med skuldsanering eftersom den ändå inte gör någon skillnad.
    Just nu är det för sent. Hade skuldsanering gjorts för flera år sedan kunde  den ha räddat arvet.
  • wanttobelikeyou

Ja. Hon kan fortfarande inte få skuldsanering eftersom hon lever på existensminimum. Jag vill inte skydda något arv. Ser bara hellre att hon får nyttja pengarna och ha lite trevligt.

• wanttobelikeyou
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-11 13:20:49 följande:

Ja. Hon kan fortfarande inte få skuldsanering eftersom hon lever på existensminimum. Jag vill inte skydda något arv. Ser bara hellre att hon får nyttja pengarna och ha lite trevligt.

Det jag menar är att hon har levt på existensminimum i 20år redan.
  • Kjell2

Att leva på existensminimum är inget hinder för att få  skuldsanering.

Du får ta proffshjälp för att kolla vilka möjligheter det finns.

• Kjell2
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-11 13:22:03 följande:
    Det jag menar är att hon har levt på existensminimum i 20år redan.
    Påverkar inte möjligheten att få skuldsanering.

• mammatill6

Jag tror inte du vet hur skuldsanering funkar. Skulderna behöver inte ligga hos KF utan inkluderar även inkasso.

Beviljas det räknas det ut hur mycket hon kan betala per månad utefter hennes inkomst. Efter 5 år avskrivs resterande. Han hon inget att betala blir det beslutet, att hon inte behöver betala. Men storleken på inkomsten påverkar inte möjligheten till skuldsanering.

Räddar inte arvet men hennes ekonomiska framtid.
  • Anonym (P)

Du borde absolut polisanmäla att det försvunnit saker från morfars hem.

• Anonym (Kajsa)
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 19:01:37 följande:

Hon är pensionär med lägsta inkomsten och kan ej få sannering.

Har hon varit pensionär i 30 år?
  • Anonym (Kajsa)

Varför ska hon slippa betala sina skulder, tycker du? Det blir ju i så fall skattebetalarna som får stå för notan.

Ni barn kan väl ge henne lite guldkant, ni har ju ändå haft 30 år på er att lösa situationen.
  • mammatill6
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-10-11 19:37:32 följande:

Varför ska hon slippa betala sina skulder, tycker du? Det blir ju i så fall skattebetalarna som får stå för notan.

Ni barn kan väl ge henne lite guldkant, ni har ju ändå haft 30 år på er att lösa situationen.

Hur menar du att skattebetalarna får betala?
Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?