• wanttobelikeyou

Hindra krf att ta allt arv?

Nu har jag en fråga. Kommer säkert få påhopp med det tar jag.

Min mor, har sedan 30år skulder hos kronofogden. Eller snarare inkasso. Nu har hennes far dött som satt på väldigt mycket pengar.

Hon är godtrogen och har ringt alla inkassoföretag för att gladeligen berätta att nu vill jag betala för att jag ska få ett arv.

Vilket har lett till att ALLA inkassobolag kastat in fordringar till kronofogden och hon har Gått från löpande bevakning från div inkassoföretag och en skuld på 50.000 hos kronofogden nu fått in en skuld på 700.000 på två veckor.

Hur kan vi göra?

Kan hon avsäga sig arvet? Nackdelen är att två till av hennes barn kommer få en del av arvet. Har tänkt begära att dom kanske avsäga sig sin del då dom inte haft kontakt på 20år och är några jävla häxor.

Dom har stulit saker från morfars lägenhet etc när han gick bort så kontaktade dom ej min mor från EFTER begravningen och dom var testamenterade en del av morfars arv och hade nyckel till honom.. Ja en lång historia...

Min korkade mor har dessutom skrivit på och skickat in delgivning till kronofogden...

Jag vill gärna ha lite hjälp om ni förstår min text.

Jag vill bara poängtera att min baktanke INTE är att jag ska få pengar, min vilja ligger i att min mor som är pensionär och har lägsta pensionen ska få de så bra som möjligt sina sista år och inte betala 650.000 i räntor när hon är 70 år gammal.

• Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?
  • Zwilma
    mammatill6 skrev 2019-10-10 19:14:52 följande:

Varför kan hon ej få sanering? Hon låter ju som praktexempel på det.

Min mamma fick skuld sanering och hon är 75 år,
  • wanttobelikeyou

Jättekul för henne Zwillma men det är inget alternativ och hon har troligtvis inte så många år kvar att dom kommer bli klar med saneringen.

• möjligt

Hur stort är hela dödsboet? Hur stora är din mors skulder? Hur mycket betalar hon av i månaden i dagsläget?

• mammatill6
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 20:02:54 följande:

Jättekul för henne Zwillma men det är inget alternativ och hon har troligtvis inte så många år kvar att dom kommer bli klar med saneringen.

Men varför är det inget alternativ? Det måste ju vara den sta lösningen?
  • MammaTillDansband
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 20:02:54 följande:

Nu hänger jag på tjat-kören här, men har din mamma ansökt om skuldsanering och blivit nekad alltså?
  • wanttobelikeyou

Hon har ej haft behov av skuldsanering då allt inte legat hos krf utan fram och tillbaka hos inkasso.

Hon kan ej få sannering då dom ej har något att utmäta på. Då hon har lägsta pensionen. Och har samhällsinsatser som hygien och hjälp hemma.

• Kjell2
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-11 09:28:20 följande:

Hon har ej haft behov av skuldsanering då allt inte legat hos krf utan fram och tillbaka hos inkasso.

Hon kan ej få sannering då dom ej har något att utmäta på. Då hon har lägsta pensionen. Och har samhällsinsatser som hygien och hjälp hemma.

Det är just när det inte finns något att utmäta som skuldsanering kan bli aktuellt. Av det du berättat ser jag inget hinder för skuldsanering. Nu kan arvet bli ett hinder för skuldsanering.

• Kjell2
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-10 19:30:50 följande:
    Jag har läst testamentet och varit med hos advokaten så ja. Mina två äldre systrar är med i testamentet.

Lösöre från lägenheten på 200.000kr har försvunnit ca.

Nej hon kan inte "lätt lösa". Nej inte ett par miljoner.
    Allt detta bör ni ta med en advokat.

Om inkassobolagen har fått nys om att kapital är på väg in lär de bli som iglar och skydda sina intressen. Det är inte väldigt mycket ni kan göra. Börja med testamente och se till att arvskiftet blir ok, ta hjälp av advokat.

• LoveRain
    wanttobelikeyou skrev 2019-10-11 09:28:20 följande:

Numera måste inte alla skulder gått till KF för att skuldsanering ska kunna beviljas.

Eftersom hon har lägsta pension så antar jag att hon lever på existensminimum eller nära redan? Då är det ju ingen mening med skuldsanering eftersom den ändå inte gör någon skillnad.
Svar på tråden Hindra krf att ta allt arv?